REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest faktoring i jakie są jego rodzaje?

Bibby Financial Services Sp. z o.o.
Ekspresowe finansowanie należności
Milewski Marcin
Co to jest faktoring i jakie są jego rodzaje?
Co to jest faktoring i jakie są jego rodzaje?

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najczęściej spotykanych problemów z punktu widzenia płynności finansowej są odroczone terminy płatności. Po jakie rozwiązanie sięgnąć, aby zapłatę otrzymywać niezwłocznie? Odpowiedzią jest faktoring.

Ogólnie rzecz ujmując faktoring to usługa finansowa. Polega ona na zakupieniu przez faktora wierzytelności, które są nieprzeterminowane i mają odroczony termin płatności. Wykupując faktury od przedsiębiorcy, faktor dokonuje na jego rzecz płatności.

REKLAMA

Innymi słowy faktoring polega na nabyciu przez faktora wierzytelności, które przysługują prowadzącemu działalność gospodarczą (np. na podstawie sprzedaży, dostawy bądź usługi), za wartość wierzytelności z potrąceniem prowizji faktora.

Prawny punkt widzenia

Z perspektywy prawnej umowa faktoringu jest umową nienazwaną i nie jest regulowana przez szczególne przepisy Kodeksu cywilnego. Uznaje się ją za umowę łączącą zróżnicowane elementy m.in. cesję i instytucje pochodzące z umowy zlecenia. Przelew wierzytelności na rzecz faktora następuje w momencie zawarcia umowy. Strony mogą postanowić inaczej.

Umowa faktoringowa jest zawierana w oparciu o funkcjonującą w polskim systemie prawnym zasadę swobody umów, sformułowaną w art. 3531 Kodeksu cywilnego.

Przeczytaj również: Jak rozliczyć stratę podatkową spółki z o.o. z 2009 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje faktoringu

Faktoring w obrocie występuje w trzech formach: pełnej, niepełnej oraz mieszanej.

Faktoring pełny
Nazywany również faktoringiem niezawierającym regresu. Czym się charakteryzuje? Jego najważniejszą cechą jest jednoczesna cesja wierzytelności oraz przejście na faktora ryzyka związanego z niewypłacalnością dłużnika.

Jeżeli dłużnik nie może spełnić świadczenia, to faktorowi nie przysługuje tzw. prawo regresu wobec przedsiębiorcy, który dokonuje na jego rzecz zbycia wierzytelności.
Faktoring pełny jest najbardziej korzystną formą dla prowadzącego działalność gospodarczą. Dlaczego? Ponieważ po zrealizowaniu transakcji z dłużnikiem (sprzedażą towaru lub usługi) przedsiębiorca uzyskuje zapłatę bezpośrednio od faktora. Nie jest także objęty ryzykiem niewypłacalności dłużnika. Uwaga faktora będzie skupiała się na zobowiązanym do zapłaty.
Faktoring pełny jest częściej połączony z trudniejszymi do spełnienia, niż w przypadku pozostałych jego rodzajów, wymogami rozpoczęcia współpracy.

Polecamy serwis Finanse

REKLAMA

Faktoring niepełny
W niektórych regionach określany faktoringiem z prawem regresu albo faktoringiem regresowym. Jego istotą jest to, że dokonanie cesji nie wiąże się z przejęciem przez faktora ryzyka niewypłacalności dłużnika.
Faktoring niepełny bywa porównywany do pożyczki zaciągniętej przez przedsiębiorcę od faktora. Z jakiego powodu? Ponieważ niewypłacalność dłużnika to faktorant (wspomniany przedsiębiorca) będzie musiał pokryć dług na rzecz faktora.

Przedsiębiorca zawierający umowę powinien być świadomy, że jeżeli dłużnik nie spełni zobowiązania i nie zapłaci faktorowi, to prowadzący działalność nie tylko będzie musiał zapłacić faktorowi, ale także pokryć koszty związane z ewentualna zwłoką w płatności.

Faktoring mieszany
Jak sama nazwa wskazuje jest połączeniem pełnej i niepełnej formy faktoringu. Czym się charakteryzuje? Jego specyfika przejawia się w zobowiązaniu faktora do przejęcia ryzyka łączącego się z niewypłacalnością dłużnika do z góry określonej wysokości. Pozostała suma obciąża barki przedsiębiorcy.
Praktyka pokazuje, że główną zaletą faktoringu mieszanego jest rozłożenie ryzyka. Ułatwia to nie tylko negocjacje między faktorem a faktorantem, ale również budzi większe wzajemne zaufanie stron.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA