REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika

W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika /Fot. Fotolia
W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i czynnym podatnikiem VAT. W firmie pracuje trzech pracowników, wszyscy są zatrudnieni na mocy umów o pracę. Z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego podatnik rozważa możliwość sprzedaży przedsiębiorstwa na rzecz jednego z pracowników. W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić taką transakcję? Jaką stawkę VAT zastosować? Czy pozostali pracownicy pozostaną zatrudnieni w przedsiębiorstwie?

REKLAMA

Transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa należy dokonać na podstawie pisemnej umowy z notarialnie potwierdzonymi podpisami. Jeżeli w skład sprzedawanego przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, wymagana jest forma aktu notarialnego. Jednocześnie po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Pozostali pracownicy pozostaną zatrudnieni na dotychczasowych zasadach. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Podatnik może zawrzeć ze swoim pracownikiem umowę sprzedaży przedsiębiorstwa, przy czym w zależności od składników przedsiębiorstwa może mieć ona postać aktu notarialnego (jeżeli zbyciu podlegają także nieruchomości) lub postać umowy na piśmie z notarialnie potwierdzonymi podpisami (art. 751 Kodeksu cywilnego). Ponadto zespół składników majątku, aby został uznany za przedsiębiorstwo, powinien spełnić wiele warunków. Jak wyjaśnił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2018 roku, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.328.2017.2.JF:

MF

za »przedsiębiorstwo« nie można uznać każdego - przypadkowego - zbioru składników majątku należących do podatnika. Konieczne jest bowiem, aby składniki te pozostawały we wzajemnych interakcjach, w taki sposób, że należy je traktować jako powiązany funkcjonalnie zespół, służący wykonywaniu określonej działalności (...).

Innymi słowy, dla ustalenia, czy dany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi »przedsiębiorstwo«, najistotniejsze znaczenie ma okoliczność, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W szczególności istotne jest, aby zespół taki dla nabywcy stanowił o możliwości kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

W umowie sprzedaży przedsiębiorstwa w klarowny sposób powinny zostać przedstawione sprzedawane składniki przedsiębiorstwa, takie jak: jego nazwa, wchodzące w jego skład nieruchomości, prawa wynikające z umów, rzeczy ruchome, w tym urządzenia, materiały, towary i wyroby, know-how, bazy klientów, prawa autorskie i pokrewne, koncesje, licencje etc.

Obowiązki sprzedawcy związane ze sprzedażą przedsiębiorstwa

Na sprzedawcy, który wraz ze sprzedażą przedsiębiorstwa ma zamiar zakończyć prowadzenie działalności, ciążą obowiązki likwidacyjne. Do tych obowiązków należy sporządzenie remanentów dla celów podatku dochodowego i rozliczenia VAT, zgłoszenie zaprzestania prowadzenia działalności w CEIDG oraz zgłoszenie zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powinien on również rozliczyć się z przychodu z działalności powstałego na skutek sprzedaży przedsiębiorstwa, przy czym przychód powstaje także w sytuacji, kiedy sprzedaż następuje po likwidacji działalności.

Obowiązki nabywcy przedsiębiorstwa

Kupujący powinien zarejestrować się w CEIDG jako osoba prowadząca działalność nie później niż w dniu jej rozpoczęcia. Dużym ułatwieniem dla podatników jest możliwość wcześniejszego złożenia wniosku rejestracyjnego ze wskazaniem późniejszej daty, od której podatnik zamierza rozpocząć działalność.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika

W artykule omówiono również skutki podatkowe sprzedaży przedsiębiorstwa - VAT i PCC.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA