REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika

W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika /Fot. Fotolia
W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i czynnym podatnikiem VAT. W firmie pracuje trzech pracowników, wszyscy są zatrudnieni na mocy umów o pracę. Z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego podatnik rozważa możliwość sprzedaży przedsiębiorstwa na rzecz jednego z pracowników. W jaki sposób prawidłowo przeprowadzić taką transakcję? Jaką stawkę VAT zastosować? Czy pozostali pracownicy pozostaną zatrudnieni w przedsiębiorstwie?

REKLAMA

Transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa należy dokonać na podstawie pisemnej umowy z notarialnie potwierdzonymi podpisami. Jeżeli w skład sprzedawanego przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, wymagana jest forma aktu notarialnego. Jednocześnie po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprzedaż przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Pozostali pracownicy pozostaną zatrudnieni na dotychczasowych zasadach. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Podatnik może zawrzeć ze swoim pracownikiem umowę sprzedaży przedsiębiorstwa, przy czym w zależności od składników przedsiębiorstwa może mieć ona postać aktu notarialnego (jeżeli zbyciu podlegają także nieruchomości) lub postać umowy na piśmie z notarialnie potwierdzonymi podpisami (art. 751 Kodeksu cywilnego). Ponadto zespół składników majątku, aby został uznany za przedsiębiorstwo, powinien spełnić wiele warunków. Jak wyjaśnił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2018 roku, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.328.2017.2.JF:

MF

za »przedsiębiorstwo« nie można uznać każdego - przypadkowego - zbioru składników majątku należących do podatnika. Konieczne jest bowiem, aby składniki te pozostawały we wzajemnych interakcjach, w taki sposób, że należy je traktować jako powiązany funkcjonalnie zespół, służący wykonywaniu określonej działalności (...).

Innymi słowy, dla ustalenia, czy dany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi »przedsiębiorstwo«, najistotniejsze znaczenie ma okoliczność, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W szczególności istotne jest, aby zespół taki dla nabywcy stanowił o możliwości kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawo dla firm

W umowie sprzedaży przedsiębiorstwa w klarowny sposób powinny zostać przedstawione sprzedawane składniki przedsiębiorstwa, takie jak: jego nazwa, wchodzące w jego skład nieruchomości, prawa wynikające z umów, rzeczy ruchome, w tym urządzenia, materiały, towary i wyroby, know-how, bazy klientów, prawa autorskie i pokrewne, koncesje, licencje etc.

Obowiązki sprzedawcy związane ze sprzedażą przedsiębiorstwa

Na sprzedawcy, który wraz ze sprzedażą przedsiębiorstwa ma zamiar zakończyć prowadzenie działalności, ciążą obowiązki likwidacyjne. Do tych obowiązków należy sporządzenie remanentów dla celów podatku dochodowego i rozliczenia VAT, zgłoszenie zaprzestania prowadzenia działalności w CEIDG oraz zgłoszenie zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powinien on również rozliczyć się z przychodu z działalności powstałego na skutek sprzedaży przedsiębiorstwa, przy czym przychód powstaje także w sytuacji, kiedy sprzedaż następuje po likwidacji działalności.

Obowiązki nabywcy przedsiębiorstwa

Kupujący powinien zarejestrować się w CEIDG jako osoba prowadząca działalność nie później niż w dniu jej rozpoczęcia. Dużym ułatwieniem dla podatników jest możliwość wcześniejszego złożenia wniosku rejestracyjnego ze wskazaniem późniejszej daty, od której podatnik zamierza rozpocząć działalność.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: W jaki sposób przeprowadzić sprzedaż przedsiębiorstwa na rzecz byłego pracownika

W artykule omówiono również skutki podatkowe sprzedaży przedsiębiorstwa - VAT i PCC.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA