REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

 Zbigniew Waz
Managing Partner w Leaware - spółce tworzącej aplikacje mobilne i webowe dla klientów na całym świecie.
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Sektor ubezpieczeniowy stosunkowo długo opierał się automatyzacji oraz innowacyjnym rozwiązaniom cyfrowym. O ile w przeciętnym polskim banku anno domini 2017 większość produktów można obsłużyć w aplikacji mobilnej na smartfonie, o tyle bardzo prawdopodobne że ubezpieczyciel poprosi klienta o wizytę w placówce lub, co gorsze, przesłanie części dokumentacji faxem. Rozwój technologii oraz mediów społecznościowych wymaga od branży zmiany paradygmatu i dostosowania do potrzeb nowego pokolenia konsumentów. Innowacyjne technologicznie start-upy w sektorze ubezpieczeniowym noszą miano insurtech. Czym dokładnie jest ten nowo kształtujący się segment, gdzie w 2016 roku w samych tylko Stanach Zjednoczonych zainwestowano 1,6 miliarda dolarów?

REKLAMA

Dlaczego ubezpieczenia?

REKLAMA

Gra toczy się o w wielką stawkę: według raportu firmy Inteliace Research z czerwca 2016 roku, wielkość polskiego rynku ubezpieczeń (mierzona ogólną wartością zebranych składek) wyniosła ponad 13 miliardów euro, co stanowi najwyższą wartość wśród państw Europy Środkowej. Ponadto, szacuje się, że rynek będzie wzrastał do 2018 o 4% rocznie.

Polski rynek ubezpieczeń to najbardziej przestarzała gałąź rodzimej branży finansowej. W odróżnieniu od bankowości, zdominowany jest przez wielkie korporacje działające na przestarzałych, nieefektywnych systemach księgowych, a sprzedaż jest prowadzona w wysokokosztowym kanale bezpośrednim. Nic więc dziwnego, że w tradycyjnym modelu rynku ubezpieczeniowego, szansę na sukces miały wyłącznie duże korporacje o głębokich kieszeniach: w 2015 roku 50% wszystkich polskich aktywów ubezpieczeniowych spoczywało na kontach trzech firm: PZU, AVIVY oraz METLIFE. Mimo, iż spółki insurtech w Polsce dopiero raczkują, obserwując globalną dynamikę wprowadzania innowacji, można spodziewać się, że ich udział w rynku będzie dynamicznie wzrastać.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Według raportu konsultingowego giganta PwC, Jak ubezpieczeniowe firmy technologiczne zmieniają branżę (2016), „aż 90% ubezpieczycieli obawia się utraty części udziałów w rynku na rzecz insurtech-ów. Jednocześnie, prawie połowa respondentów (48%) twierdzi, że w ciągu kolejnych 5 lat może stracić do 20% swojej działalności na rzecz niezależnych technologicznych spółek finansowych. O tym, jak poważnie traktowane jest zagrożenie ze strony insurtech-ów świadczy także to, że 68% badanych przez PwC ubezpieczycieli przyznało, że już podjęło konkretne działania związane z wdrożeniem i wykorzystaniem nowych technologii w swoich firmach.”[1] Ryzyko utraty udziału w rynku to nie jedyna motywacja do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań: 81% respondentów widzi możliwość redukcji własnych kosztów. Eksperci PwC podkreślają, że wykorzystanie technologii takich jak cloud computing lub blockchain (rejestr rozproszony, technologia wykorzystywana w kryptowalucie Bitcoin) pomoże zmniejszyć koszty aż 10-krotnie. Dodatkowe oszczędności mogą przynieść także ograniczenie liczby pośredników w procesie sprzedaży i automatyzacja części działań operacyjnych. Pożytki wynikające z wykorzystania innowacji dla firm ubezpieczeniowych wydają się oczywiste. W jaki sposób jednak skorzysta na rewolucji insurtech statystyczny Kowalski?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Insurtech – wypełnianie rynkowej niszy

Jak pokazują badania rynkowe, statystyczny Kowalski na przestrzeni ostatnich kilku lat stał się konsumentem świadomym korzyści płynących z wykorzystania innowacyjnych technologii. Według badania przeprowadzonego przez firmę KPMG w 2015 roku, mając do wyboru dwie takie same oferty ubezpieczenia, 61% klientów wybrałoby wariant, który dodatkowo oferuje pełną obsługę w aplikacji mobilnej. W przypadku kiedy firmy ubezpieczeniowe zaprezentują ofertę podobną pod kątem ceny i zakresu ochrony, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań (np. aplikacji mobilnej) może okazać się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.

Zobacz: Dotacje

REKLAMA

Wygląda na to, że executives firm ubezpieczeniowych muszą dostosować strategię do oczekiwań coraz bardziej wyrafinowanych i świadomych technologicznie klientów. Wyniki nadań KPMG dowodzą, że równocześnie z powiększającą się liczbą posiadaczy smartfonów wzrasta liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Do najczęściej używanych należą aplikacje bankowe, nawigacja i usługi mapowe, aplikacje społecznościowe oraz komunikatory. Według raportu KPMG „na początku 2016 roku 14 mln Polaków posiadało konta na portalach społecznościowych, w tym aż 10 mln łączyło się z nimi za pośrednictwem smartfona. Oznacza to wzrost o 9% względem ubiegłego roku. Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych pomiędzy rokiem 2015 a 2016 wzrosła o 40%”[2].

Biorąc pod uwagę wielkość rynku i obiektywne „zacofanie” branży ubezpieczeniowej pod kątem zastosowania wyrafinowanych technologicznie rozwiązań, możemy spodziewać się powstających jak grzyby po deszczu niewielkich, innowacyjnych startupów, które będą walczyć o jak największy kawałek wartego 13 mld euro tortu. Biorąc pod uwagę oczekiwania klientów, rozpieszczonych doskonałą jakością usług bankowości internetowej, można oczekiwać pozytywnej reakcji ze strony rynku na nowinki insurtech. Co więcej, skoro usługodawcy upatrują w nowej technologii oszczędności oraz możliwości urozmaicenia katalogu serwisów, wydaje się, że na rewolucji insurtech wszyscy zainteresowani mogą tylko zyskać.

Zobacz: ABC funduszy unijnych


[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2016/2016-09-30-insurtech-pwc.html

[2] https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/pl-Raport-KPMG-Ubezpieczenia-w-zasiegu-reki.pdf

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA