REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawy w urzędzie załatwisz przez internet

Sprawy w urzędzie załatwisz przez internet
Sprawy w urzędzie załatwisz przez internet
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przyjął 26 maja 2009 r. projekt ustawy ułatwiającej obywatelom i przedsiębiorcom elektroniczny kontakt z administracją państwową. W postępowaniu administracyjnym, taką samą moc jak dokument papierowy, będzie miał dokument w postaci elektronicznej. Co ważne dla użytkowników globalnej sieci – bez potrzeby stosowania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Na podstawie wniosków z obowiązującej już 4 lata ustawy o  informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - zaproponowano uporządkowanie przepisów, których obecne rozumienie jest inne, niż było to w 2005 r. Nowelizacji wymagały m.in. przepisy określające cele ustawy oraz zasady tworzenia minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych. Ustawa ma teraz gwarantować zasady neutralności technologicznej i jawności używanych standardów.

Usunięto bariery prawne i proceduralne w dostępie do usług oferowanych przez podmioty publiczne. Istotne zmiany wprowadzono w kodeksie postępowania administracyjnego oraz ordynacji podatkowej. Umożliwią one urzędom załatwianie spraw przy zastosowaniu dokumentów elektronicznych doręczanych środkami komunikacji elektronicznej tam, gdzie dotąd zasadą było wykorzystywanie wyłącznie postaci papierowej.

Dokument elektroniczny będzie mógł zawierać m.in. pozwolenie na budowę, decyzję o podziale nieruchomości, czy też o przyznaniu koncesji na alkohol. Przepisy tworzą warunki dla współpracy pomiędzy systemami, których obywatele i przedsiębiorcy używają (zagadnienia interoperacyjności), ułatwiania komunikacji z systemami (identyfikacja i uwierzytelnianie w systemach).

REKLAMA

Zobacz: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy

REKLAMA

Projektodawcy szczególny nacisk położyli na ustanowienie prawidłowych podstaw prawnych dla usług publicznych (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, realizacja zadań wynikających ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego).

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym uproszczenia metod komunikacji z administracją proponuje się nową metodę uwierzytelniania klientów administracji - Zaufany Profil. Zaufany Profil to darmowe narzędzie udostępnione przez ePUAP. Będzie ono umożliwiało składanie pism do administracji bez konieczności stosowania dodatkowych podpisów elektronicznych.
W szczególności  nie trzeba będzie opatrywać podań „bezpiecznym podpisem elektronicznym”. Komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się będzie za pośrednictwem jednej, określonej skrzynki podawczo-mailowej.

Przyjęcie nowelizacji ustawy jest jedną z rekomendacji powołanego przez premiera Donalda Tuska pod koniec ubiegłego roku międzyresortowego zespołu ds. realizacji programu Polska Cyfrowa.

Urzędy będą mogły (po wejściu w życie nowelizacji) załatwiać sprawy interesantów nie tylko w formie papierowej, ale także w postaci dokumentu elektronicznego, doręczanego za pośrednictwem internetu. Urząd będzie miał obowiązek komunikacji w takiej formie, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowe przepisy umożliwią także obywatelom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy. Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione. 

Projekt nowelizacji przewiduje ponadto zwiększenie liczby instytucji, których dotyczy ustawa o informatyzacji. Chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowy Bank Polski. 

Nowe przepisy umożliwią współpracę systemów teleinformatycznych oraz stworzą podstawy prawne dla funkcjonowania elektronicznej administracji. Chodzi szczególnie o wypracowanie odpowiednich możliwości dla funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz zadania wynikające ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Zobacz: Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?

Nowe rozwiązania tworzą także dobrą płaszczyznę dla współpracy pomiędzy poszczególnymi systemami, (zagadnienia interoperacyjności) oraz ułatwiają komunikację z istniejącymi systemami (problem identyfikacji i uwierzytelniania).

Projekt nowelizacji przewiduje także likwidację Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.
Zaproponowano, aby nowe przepisy weszły w życie po 3 miesiącach od publikacji.

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA