Sprawy w urzędzie załatwisz przez internet
REKLAMA
REKLAMA
Na podstawie wniosków z obowiązującej już 4 lata ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - zaproponowano uporządkowanie przepisów, których obecne rozumienie jest inne, niż było to w 2005 r. Nowelizacji wymagały m.in. przepisy określające cele ustawy oraz zasady tworzenia minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych. Ustawa ma teraz gwarantować zasady neutralności technologicznej i jawności używanych standardów.
Usunięto bariery prawne i proceduralne w dostępie do usług oferowanych przez podmioty publiczne. Istotne zmiany wprowadzono w kodeksie postępowania administracyjnego oraz ordynacji podatkowej. Umożliwią one urzędom załatwianie spraw przy zastosowaniu dokumentów elektronicznych doręczanych środkami komunikacji elektronicznej tam, gdzie dotąd zasadą było wykorzystywanie wyłącznie postaci papierowej.
Dokument elektroniczny będzie mógł zawierać m.in. pozwolenie na budowę, decyzję o podziale nieruchomości, czy też o przyznaniu koncesji na alkohol. Przepisy tworzą warunki dla współpracy pomiędzy systemami, których obywatele i przedsiębiorcy używają (zagadnienia interoperacyjności), ułatwiania komunikacji z systemami (identyfikacja i uwierzytelnianie w systemach).
REKLAMA
Zobacz: Jakie są zasady pobierania opłat przez Urząd Patentowy
REKLAMA
Projektodawcy szczególny nacisk położyli na ustanowienie prawidłowych podstaw prawnych dla usług publicznych (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, realizacja zadań wynikających ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego).
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym uproszczenia metod komunikacji z administracją proponuje się nową metodę uwierzytelniania klientów administracji - Zaufany Profil. Zaufany Profil to darmowe narzędzie udostępnione przez ePUAP. Będzie ono umożliwiało składanie pism do administracji bez konieczności stosowania dodatkowych podpisów elektronicznych.
W szczególności nie trzeba będzie opatrywać podań „bezpiecznym podpisem elektronicznym”. Komunikacja elektroniczna z urzędem odbywać się będzie za pośrednictwem jednej, określonej skrzynki podawczo-mailowej.
Przyjęcie nowelizacji ustawy jest jedną z rekomendacji powołanego przez premiera Donalda Tuska pod koniec ubiegłego roku międzyresortowego zespołu ds. realizacji programu Polska Cyfrowa.
Urzędy będą mogły (po wejściu w życie nowelizacji) załatwiać sprawy interesantów nie tylko w formie papierowej, ale także w postaci dokumentu elektronicznego, doręczanego za pośrednictwem internetu. Urząd będzie miał obowiązek komunikacji w takiej formie, jeżeli ktoś zwróci się z takim wnioskiem lub wyrazi na to zgodę.
REKLAMA
Nowe przepisy umożliwią także obywatelom potwierdzanie danych zawartych w dowodach rejestracyjnych oraz prawach jazdy. Rozwiązanie to będzie korzystne np. przy zakupie używanego samochodu. Po wpisaniu na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) danych z dowodu rejestracyjnego lub prawa jazdy, otrzymamy informację, czy dane na dokumentach nie są podrobione.
Projekt nowelizacji przewiduje ponadto zwiększenie liczby instytucji, których dotyczy ustawa o informatyzacji. Chodzi o jednostki badawczo-rozwojowe, uczelnie publiczne, Polską Akademię Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, Najwyższą Izbę Kontroli, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Krajowe Biuro Wyborcze, Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Narodowy Bank Polski.
Nowe przepisy umożliwią współpracę systemów teleinformatycznych oraz stworzą podstawy prawne dla funkcjonowania elektronicznej administracji. Chodzi szczególnie o wypracowanie odpowiednich możliwości dla funkcjonowania usług publicznych, takich jak ePUAP, centralne repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych oraz zadania wynikające ze Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Zobacz: Kiedy Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować przedsiębiorcę?
Nowe rozwiązania tworzą także dobrą płaszczyznę dla współpracy pomiędzy poszczególnymi systemami, (zagadnienia interoperacyjności) oraz ułatwiają komunikację z istniejącymi systemami (problem identyfikacji i uwierzytelniania).
Projekt nowelizacji przewiduje także likwidację Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.
Zaproponowano, aby nowe przepisy weszły w życie po 3 miesiącach od publikacji.
Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.