REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS

Monika  Kępczyńska
Prawnik, aplikantka radcowska Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS
Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura tzw. jednego okienka dotyczy również przedsiębiorców podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.

W dniu 31 marca 2009 r., w wyniku uchwalenia ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 97), weszła w życie m.in. nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

Ustawa ta wprowadza procedurę tzw. jednego okienka dla podmiotów podlegających obowiązkowemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą już musieli składać odrębnych wniosków o wpis, czy też o zmianę wpisu w ewidencji REGON oraz dokonywać zgłoszeń identyfikacyjnych podatników w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i ich aktualizacji.

W ramach nowelizacji ustawy, został wprowadzony obowiązek składania, wraz z wnioskiem o wpis lub o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców:
• wniosku o wpis lub o zmianę wpisu do ewidencji REGON,
• zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizującego NIP, wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego (pod rygorem zwrotu wniosku),
• zgłoszenia płatnika składek na ubezpieczenie społeczne albo jego zmiany.

Zobacz: Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cały proces dokonywania wpisu bądź zmiany wpisu dla przedsiębiorców zakłada brak konieczności bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z urzędami.

REKLAMA

Jednakże do Urzędu Statystycznego (do rejestru REGON) przedsiębiorca może bezpośrednio zgłaszać się w następujących przypadkach:
• przy zmianie cech nieobjętych wpisem do rejestru przedsiębiorców (np.: zmiana formy własności, liczby pracujących lub zatrudnionych),
• przy dokonywaniu zgłoszenia wpisu, zmian lub skreślenia zarejestrowanych w rejestrze przedsiębiorców przed dniem wejścia w życie przepisów obowiązujących od dnia 31 marca 2009 r.,
• z żądaniem wydania aktualnego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON,
• składając wniosek w formie elektronicznej (za pośrednictwem portalu eREGON),
• przy zgłaszaniu spółki kapitałowej w organizacji,
• przekazując ankietę aktualizacyjną zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 14 października 2008 r. w sprawie terminu i formy przekazania ankiety aktualizacyjnej krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, aktualizującą dane wpisane do rejestru REGON, w tym działalności według PKD 2007.

Niezwłocznie po dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru przedsiębiorców (nie później niż w ciągu trzech dni roboczych) sąd rejestrowy będzie sam przekazywał informację o dokonanym wpisie (przesyłając odpis postanowienia o wpisie wraz z zaświadczeniem o dokonaniu wpisu) właściwemu urzędowi statystycznemu oraz wskazanemu przez przedsiębiorcę naczelnikowi urzędu skarbowego.

Jeśli natomiast chodzi o zgłoszenie przedsiębiorcy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, sąd rejestrowy będzie je przesyłał do właściwej jednostki terenowej ZUS, po uzyskaniu od urzędu skarbowego informacji o nadaniu spółce numeru NIP.

Zobacz: Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Na zakończenie należy również wspomnieć, iż nowelizacja z dnia 19 grudnia 2008 r. dodatkowo zniosła wymóg posługiwania się przez podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru REGON w kontaktach urzędowych i związanych z obrotem gospodarczym zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON oraz podawanie tego numeru w pieczęciach firmowych oraz drukach urzędowych.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 97).

Monika Kępczyńska
Prawnik, aplikantka radcowska Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA