REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS

Monika  Kępczyńska
Prawnik, aplikantka radcowska Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS
Zmiana obowiązków rejestracyjnych przedsiębiorców w KRS
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Procedura tzw. jednego okienka dotyczy również przedsiębiorców podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.

W dniu 31 marca 2009 r., w wyniku uchwalenia ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 97), weszła w życie m.in. nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

REKLAMA

Ustawa ta wprowadza procedurę tzw. jednego okienka dla podmiotów podlegających obowiązkowemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą już musieli składać odrębnych wniosków o wpis, czy też o zmianę wpisu w ewidencji REGON oraz dokonywać zgłoszeń identyfikacyjnych podatników w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i ich aktualizacji.

W ramach nowelizacji ustawy, został wprowadzony obowiązek składania, wraz z wnioskiem o wpis lub o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców:
• wniosku o wpis lub o zmianę wpisu do ewidencji REGON,
• zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizującego NIP, wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego (pod rygorem zwrotu wniosku),
• zgłoszenia płatnika składek na ubezpieczenie społeczne albo jego zmiany.

Zobacz: Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cały proces dokonywania wpisu bądź zmiany wpisu dla przedsiębiorców zakłada brak konieczności bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z urzędami.

REKLAMA

Jednakże do Urzędu Statystycznego (do rejestru REGON) przedsiębiorca może bezpośrednio zgłaszać się w następujących przypadkach:
• przy zmianie cech nieobjętych wpisem do rejestru przedsiębiorców (np.: zmiana formy własności, liczby pracujących lub zatrudnionych),
• przy dokonywaniu zgłoszenia wpisu, zmian lub skreślenia zarejestrowanych w rejestrze przedsiębiorców przed dniem wejścia w życie przepisów obowiązujących od dnia 31 marca 2009 r.,
• z żądaniem wydania aktualnego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON,
• składając wniosek w formie elektronicznej (za pośrednictwem portalu eREGON),
• przy zgłaszaniu spółki kapitałowej w organizacji,
• przekazując ankietę aktualizacyjną zgodnie z Komunikatem Prezesa GUS z dnia 14 października 2008 r. w sprawie terminu i formy przekazania ankiety aktualizacyjnej krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, aktualizującą dane wpisane do rejestru REGON, w tym działalności według PKD 2007.

Niezwłocznie po dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru przedsiębiorców (nie później niż w ciągu trzech dni roboczych) sąd rejestrowy będzie sam przekazywał informację o dokonanym wpisie (przesyłając odpis postanowienia o wpisie wraz z zaświadczeniem o dokonaniu wpisu) właściwemu urzędowi statystycznemu oraz wskazanemu przez przedsiębiorcę naczelnikowi urzędu skarbowego.

Jeśli natomiast chodzi o zgłoszenie przedsiębiorcy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, sąd rejestrowy będzie je przesyłał do właściwej jednostki terenowej ZUS, po uzyskaniu od urzędu skarbowego informacji o nadaniu spółce numeru NIP.

Zobacz: Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Na zakończenie należy również wspomnieć, iż nowelizacja z dnia 19 grudnia 2008 r. dodatkowo zniosła wymóg posługiwania się przez podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do rejestru REGON w kontaktach urzędowych i związanych z obrotem gospodarczym zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON oraz podawanie tego numeru w pieczęciach firmowych oraz drukach urzędowych.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 97).

Monika Kępczyńska
Prawnik, aplikantka radcowska Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA