REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie skupu mleka podlega szczególnej regulacji ze strony państwa. Ekspert wskazuje jakie są zasady prowadzenia własnej firmy w branży mleczarskiej, skupującej mleko.

Warunkiem wykonywania działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest wpisanie tego podmiotu do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko. Oczywiście taki wpis odbywa się na wniosek podmiotu wniosek ten przedsiębiorca powinien złożyć na formularzu, opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

REKLAMA

Prezes Agencji dokonuje kontroli wnioskodawcy, a następnie, wpisu do rejestru podmiotów.

Odbywa się to w drodze decyzji administracyjnej. Wpis do rejestru jest możliwy po stwierdzeniu, że wnioskodawca:

  • dysponuje systemem informatycznym zapewniającym prawidłowe prowadzenie ewidencji i przekazywanie informacji (takich jak np. ewidencja dostawców hurtowych, dostarczających mleko do tego podmiotu) albo posiada dostęp do takiego systemu,
  • posiada pomieszczenia na terytorium Polski, w których będą przechowywane dokumenty związane z ewidencją,
  • posiada przyrządy pomiarowe poświadczone dowodem legalizacji albo świadectwem wzorcowania zgodnie z przepisami o miarach, zapewniające prawidłowe pomiary ilości mleka podczas jego załadunku oraz rozładunku.

Wniosek o wpis do rejestru podmiotów jest składany do Prezesa Agencji Rynku Rolnego w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w zakresie skupu mleka i powinien zawierać:

1. imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), jeżeli został nadany, oraz siedzibę i adres wnioskodawcy,
2. wskazanie daty planowanego rozpoczęcia działalności w zakresie skupu mleka,
3. wskazanie województwa lub województw, na których obszarze wnioskodawca będzie wykonywać działalność w zakresie skupu mleka,
4. nazwę systemu informatycznego oraz nazwę producenta oprogramowania tego systemu,
5. wskazanie metod pobierania próbek mleka do badania zawartości tłuszczu w mleku oraz badania zawartości tłuszczu w mleku,
6. weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu skupującego,
7. numer rachunku bankowego, na którym skupiane są zaliczki i dopłaty,
8. imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
9. wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z ewidencją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy od dochodów z działalności rolniczej płaci się podatek CIT?

Wpisanie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie skupu mleka do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko odbywa się na wniosek, do którego wnioskodawca powinien dołączyć:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów umieszczających na rynku produkty pochodzenia zwierzęcego, prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku prowadzenia działalności w formie osoby prawnej) albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli działa jako osoba fizyczna),
  • kopię decyzji o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotowi skupującemu,
  • kopię umowy z bankiem lub zaświadczenie dotyczące prowadzenia rachunku bankowego,
  • oświadczenie, że znane mu są obowiązki związane z wykonywaniem działalności w zakresie skupu mleka, w szczególności dotyczące:
    • wykonywania badania zawartości tłuszczu w mleku, uwzględnianej przy rozliczaniu kwoty indywidualnej, w laboratorium,
    • prowadzenia ewidencji oraz przekazywania informacji,
    • skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających kwoty indywidualne.

Prezes Agencji Rynku Rolnego posiada uprawnienie do decydowania o wpisaniu podmiotu skupującego mleko do rejestru tych podmiotów lub odmowie dokonania wpisu. Oczywiście odmowa wpisania do rejestru podmiotów może nastąpić jedynie w sytuacji, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej.

Odmowa Prezesa agencji ma postać decyzji.

Oprócz tego Prezes Agencji jest kompetentny do wykreślenia, również w drodze decyzji, podmiotu skupującego z rejestru podmiotów, jeżeli podmiot ten:

  • przestał prowadzić działalność w zakresie skupu mleka, przy czym podmiot skupujący powinien poinformować, w formie pisemnej, Prezesa Agencji o zaprzestaniu wykonywania działalności w zakresie skupu mleka, w terminie 3 dni od dnia jej zaprzestania,
  • przestał spełniać wymagania określone w przepisach,
  • nie uczestniczy w systemie badań zawartości tłuszczu w mleku w sposób określony w przepisach,
  • trzykrotnie, w danym roku kwotowym, nie spełnił obowiązku przekazywania do dyrektora oddziału terenowego Agencji lub dostawcy hurtowego odpowiednich informacji,
  • pomimo wezwania, do przekazania informacji nie przekazał ich.

Od decyzji, o których mowa powyżej przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

Agencja Rynku Rolnego prowadzi rejestr podmiotów w formie papierowej i elektronicznej w swoim systemie teleinformatycznym. Podmiot skupujący mleko jest obowiązany informować, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, Prezesa Agencji o zmianie danych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany. Dodatkowo, w przypadku zmiany danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, NIP, czy REGON) oraz weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotu skupującego, jego numeru rachunku bankowego oraz imion i nazwisk osób uprawnionych do reprezentowania, podmiot skupujący jest obowiązany do dostarczenia kopii dokumentów potwierdzających zaistniałe zmiany.

Polecamy: Dotacje na modernizację gospodarstw rolnych w 2011 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA