REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie skupu mleka podlega szczególnej regulacji ze strony państwa. Ekspert wskazuje jakie są zasady prowadzenia własnej firmy w branży mleczarskiej, skupującej mleko.

Warunkiem wykonywania działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest wpisanie tego podmiotu do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko. Oczywiście taki wpis odbywa się na wniosek podmiotu wniosek ten przedsiębiorca powinien złożyć na formularzu, opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Agencji dokonuje kontroli wnioskodawcy, a następnie, wpisu do rejestru podmiotów.

Odbywa się to w drodze decyzji administracyjnej. Wpis do rejestru jest możliwy po stwierdzeniu, że wnioskodawca:

  • dysponuje systemem informatycznym zapewniającym prawidłowe prowadzenie ewidencji i przekazywanie informacji (takich jak np. ewidencja dostawców hurtowych, dostarczających mleko do tego podmiotu) albo posiada dostęp do takiego systemu,
  • posiada pomieszczenia na terytorium Polski, w których będą przechowywane dokumenty związane z ewidencją,
  • posiada przyrządy pomiarowe poświadczone dowodem legalizacji albo świadectwem wzorcowania zgodnie z przepisami o miarach, zapewniające prawidłowe pomiary ilości mleka podczas jego załadunku oraz rozładunku.

Wniosek o wpis do rejestru podmiotów jest składany do Prezesa Agencji Rynku Rolnego w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w zakresie skupu mleka i powinien zawierać:

REKLAMA

1. imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), jeżeli został nadany, oraz siedzibę i adres wnioskodawcy,
2. wskazanie daty planowanego rozpoczęcia działalności w zakresie skupu mleka,
3. wskazanie województwa lub województw, na których obszarze wnioskodawca będzie wykonywać działalność w zakresie skupu mleka,
4. nazwę systemu informatycznego oraz nazwę producenta oprogramowania tego systemu,
5. wskazanie metod pobierania próbek mleka do badania zawartości tłuszczu w mleku oraz badania zawartości tłuszczu w mleku,
6. weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu skupującego,
7. numer rachunku bankowego, na którym skupiane są zaliczki i dopłaty,
8. imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
9. wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z ewidencją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy od dochodów z działalności rolniczej płaci się podatek CIT?

Wpisanie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie skupu mleka do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko odbywa się na wniosek, do którego wnioskodawca powinien dołączyć:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów umieszczających na rynku produkty pochodzenia zwierzęcego, prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku prowadzenia działalności w formie osoby prawnej) albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli działa jako osoba fizyczna),
  • kopię decyzji o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotowi skupującemu,
  • kopię umowy z bankiem lub zaświadczenie dotyczące prowadzenia rachunku bankowego,
  • oświadczenie, że znane mu są obowiązki związane z wykonywaniem działalności w zakresie skupu mleka, w szczególności dotyczące:
    • wykonywania badania zawartości tłuszczu w mleku, uwzględnianej przy rozliczaniu kwoty indywidualnej, w laboratorium,
    • prowadzenia ewidencji oraz przekazywania informacji,
    • skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających kwoty indywidualne.

Prezes Agencji Rynku Rolnego posiada uprawnienie do decydowania o wpisaniu podmiotu skupującego mleko do rejestru tych podmiotów lub odmowie dokonania wpisu. Oczywiście odmowa wpisania do rejestru podmiotów może nastąpić jedynie w sytuacji, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej.

Odmowa Prezesa agencji ma postać decyzji.

Oprócz tego Prezes Agencji jest kompetentny do wykreślenia, również w drodze decyzji, podmiotu skupującego z rejestru podmiotów, jeżeli podmiot ten:

  • przestał prowadzić działalność w zakresie skupu mleka, przy czym podmiot skupujący powinien poinformować, w formie pisemnej, Prezesa Agencji o zaprzestaniu wykonywania działalności w zakresie skupu mleka, w terminie 3 dni od dnia jej zaprzestania,
  • przestał spełniać wymagania określone w przepisach,
  • nie uczestniczy w systemie badań zawartości tłuszczu w mleku w sposób określony w przepisach,
  • trzykrotnie, w danym roku kwotowym, nie spełnił obowiązku przekazywania do dyrektora oddziału terenowego Agencji lub dostawcy hurtowego odpowiednich informacji,
  • pomimo wezwania, do przekazania informacji nie przekazał ich.

Od decyzji, o których mowa powyżej przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

Agencja Rynku Rolnego prowadzi rejestr podmiotów w formie papierowej i elektronicznej w swoim systemie teleinformatycznym. Podmiot skupujący mleko jest obowiązany informować, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, Prezesa Agencji o zmianie danych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany. Dodatkowo, w przypadku zmiany danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, NIP, czy REGON) oraz weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotu skupującego, jego numeru rachunku bankowego oraz imion i nazwisk osób uprawnionych do reprezentowania, podmiot skupujący jest obowiązany do dostarczenia kopii dokumentów potwierdzających zaistniałe zmiany.

Polecamy: Dotacje na modernizację gospodarstw rolnych w 2011 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA