REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie skupu mleka podlega szczególnej regulacji ze strony państwa. Ekspert wskazuje jakie są zasady prowadzenia własnej firmy w branży mleczarskiej, skupującej mleko.

Warunkiem wykonywania działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest wpisanie tego podmiotu do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko. Oczywiście taki wpis odbywa się na wniosek podmiotu wniosek ten przedsiębiorca powinien złożyć na formularzu, opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Agencji dokonuje kontroli wnioskodawcy, a następnie, wpisu do rejestru podmiotów.

Odbywa się to w drodze decyzji administracyjnej. Wpis do rejestru jest możliwy po stwierdzeniu, że wnioskodawca:

  • dysponuje systemem informatycznym zapewniającym prawidłowe prowadzenie ewidencji i przekazywanie informacji (takich jak np. ewidencja dostawców hurtowych, dostarczających mleko do tego podmiotu) albo posiada dostęp do takiego systemu,
  • posiada pomieszczenia na terytorium Polski, w których będą przechowywane dokumenty związane z ewidencją,
  • posiada przyrządy pomiarowe poświadczone dowodem legalizacji albo świadectwem wzorcowania zgodnie z przepisami o miarach, zapewniające prawidłowe pomiary ilości mleka podczas jego załadunku oraz rozładunku.

Wniosek o wpis do rejestru podmiotów jest składany do Prezesa Agencji Rynku Rolnego w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w zakresie skupu mleka i powinien zawierać:

REKLAMA

1. imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), jeżeli został nadany, oraz siedzibę i adres wnioskodawcy,
2. wskazanie daty planowanego rozpoczęcia działalności w zakresie skupu mleka,
3. wskazanie województwa lub województw, na których obszarze wnioskodawca będzie wykonywać działalność w zakresie skupu mleka,
4. nazwę systemu informatycznego oraz nazwę producenta oprogramowania tego systemu,
5. wskazanie metod pobierania próbek mleka do badania zawartości tłuszczu w mleku oraz badania zawartości tłuszczu w mleku,
6. weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu skupującego,
7. numer rachunku bankowego, na którym skupiane są zaliczki i dopłaty,
8. imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
9. wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z ewidencją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy od dochodów z działalności rolniczej płaci się podatek CIT?

Wpisanie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie skupu mleka do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko odbywa się na wniosek, do którego wnioskodawca powinien dołączyć:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów umieszczających na rynku produkty pochodzenia zwierzęcego, prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku prowadzenia działalności w formie osoby prawnej) albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli działa jako osoba fizyczna),
  • kopię decyzji o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotowi skupującemu,
  • kopię umowy z bankiem lub zaświadczenie dotyczące prowadzenia rachunku bankowego,
  • oświadczenie, że znane mu są obowiązki związane z wykonywaniem działalności w zakresie skupu mleka, w szczególności dotyczące:
    • wykonywania badania zawartości tłuszczu w mleku, uwzględnianej przy rozliczaniu kwoty indywidualnej, w laboratorium,
    • prowadzenia ewidencji oraz przekazywania informacji,
    • skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających kwoty indywidualne.

Prezes Agencji Rynku Rolnego posiada uprawnienie do decydowania o wpisaniu podmiotu skupującego mleko do rejestru tych podmiotów lub odmowie dokonania wpisu. Oczywiście odmowa wpisania do rejestru podmiotów może nastąpić jedynie w sytuacji, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej.

Odmowa Prezesa agencji ma postać decyzji.

Oprócz tego Prezes Agencji jest kompetentny do wykreślenia, również w drodze decyzji, podmiotu skupującego z rejestru podmiotów, jeżeli podmiot ten:

  • przestał prowadzić działalność w zakresie skupu mleka, przy czym podmiot skupujący powinien poinformować, w formie pisemnej, Prezesa Agencji o zaprzestaniu wykonywania działalności w zakresie skupu mleka, w terminie 3 dni od dnia jej zaprzestania,
  • przestał spełniać wymagania określone w przepisach,
  • nie uczestniczy w systemie badań zawartości tłuszczu w mleku w sposób określony w przepisach,
  • trzykrotnie, w danym roku kwotowym, nie spełnił obowiązku przekazywania do dyrektora oddziału terenowego Agencji lub dostawcy hurtowego odpowiednich informacji,
  • pomimo wezwania, do przekazania informacji nie przekazał ich.

Od decyzji, o których mowa powyżej przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

Agencja Rynku Rolnego prowadzi rejestr podmiotów w formie papierowej i elektronicznej w swoim systemie teleinformatycznym. Podmiot skupujący mleko jest obowiązany informować, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, Prezesa Agencji o zmianie danych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany. Dodatkowo, w przypadku zmiany danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, NIP, czy REGON) oraz weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotu skupującego, jego numeru rachunku bankowego oraz imion i nazwisk osób uprawnionych do reprezentowania, podmiot skupujący jest obowiązany do dostarczenia kopii dokumentów potwierdzających zaistniałe zmiany.

Polecamy: Dotacje na modernizację gospodarstw rolnych w 2011 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

REKLAMA

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

REKLAMA

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA