REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi
Działaność w zakresie skupu mleka - wymogi

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie skupu mleka podlega szczególnej regulacji ze strony państwa. Ekspert wskazuje jakie są zasady prowadzenia własnej firmy w branży mleczarskiej, skupującej mleko.

Warunkiem wykonywania działalności w zakresie skupu mleka przez podmiot skupujący jest wpisanie tego podmiotu do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko. Oczywiście taki wpis odbywa się na wniosek podmiotu wniosek ten przedsiębiorca powinien złożyć na formularzu, opracowanym i udostępnianym przez Agencję.

REKLAMA

REKLAMA

Prezes Agencji dokonuje kontroli wnioskodawcy, a następnie, wpisu do rejestru podmiotów.

Odbywa się to w drodze decyzji administracyjnej. Wpis do rejestru jest możliwy po stwierdzeniu, że wnioskodawca:

  • dysponuje systemem informatycznym zapewniającym prawidłowe prowadzenie ewidencji i przekazywanie informacji (takich jak np. ewidencja dostawców hurtowych, dostarczających mleko do tego podmiotu) albo posiada dostęp do takiego systemu,
  • posiada pomieszczenia na terytorium Polski, w których będą przechowywane dokumenty związane z ewidencją,
  • posiada przyrządy pomiarowe poświadczone dowodem legalizacji albo świadectwem wzorcowania zgodnie z przepisami o miarach, zapewniające prawidłowe pomiary ilości mleka podczas jego załadunku oraz rozładunku.

Wniosek o wpis do rejestru podmiotów jest składany do Prezesa Agencji Rynku Rolnego w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w zakresie skupu mleka i powinien zawierać:

REKLAMA

1. imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer ewidencyjny powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności (PESEL) lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), jeżeli został nadany, oraz siedzibę i adres wnioskodawcy,
2. wskazanie daty planowanego rozpoczęcia działalności w zakresie skupu mleka,
3. wskazanie województwa lub województw, na których obszarze wnioskodawca będzie wykonywać działalność w zakresie skupu mleka,
4. nazwę systemu informatycznego oraz nazwę producenta oprogramowania tego systemu,
5. wskazanie metod pobierania próbek mleka do badania zawartości tłuszczu w mleku oraz badania zawartości tłuszczu w mleku,
6. weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu skupującego,
7. numer rachunku bankowego, na którym skupiane są zaliczki i dopłaty,
8. imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawcy,
9. wskazanie miejsca przechowywania dokumentów związanych z ewidencją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy od dochodów z działalności rolniczej płaci się podatek CIT?

Wpisanie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie skupu mleka do prowadzonego przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego rejestru podmiotów skupujących mleko odbywa się na wniosek, do którego wnioskodawca powinien dołączyć:

  • zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów umieszczających na rynku produkty pochodzenia zwierzęcego, prowadzonego przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego,
  • aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (w przypadku prowadzenia działalności w formie osoby prawnej) albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli działa jako osoba fizyczna),
  • kopię decyzji o nadaniu weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotowi skupującemu,
  • kopię umowy z bankiem lub zaświadczenie dotyczące prowadzenia rachunku bankowego,
  • oświadczenie, że znane mu są obowiązki związane z wykonywaniem działalności w zakresie skupu mleka, w szczególności dotyczące:
    • wykonywania badania zawartości tłuszczu w mleku, uwzględnianej przy rozliczaniu kwoty indywidualnej, w laboratorium,
    • prowadzenia ewidencji oraz przekazywania informacji,
    • skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających kwoty indywidualne.

Prezes Agencji Rynku Rolnego posiada uprawnienie do decydowania o wpisaniu podmiotu skupującego mleko do rejestru tych podmiotów lub odmowie dokonania wpisu. Oczywiście odmowa wpisania do rejestru podmiotów może nastąpić jedynie w sytuacji, jeżeli wnioskodawca nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej.

Odmowa Prezesa agencji ma postać decyzji.

Oprócz tego Prezes Agencji jest kompetentny do wykreślenia, również w drodze decyzji, podmiotu skupującego z rejestru podmiotów, jeżeli podmiot ten:

  • przestał prowadzić działalność w zakresie skupu mleka, przy czym podmiot skupujący powinien poinformować, w formie pisemnej, Prezesa Agencji o zaprzestaniu wykonywania działalności w zakresie skupu mleka, w terminie 3 dni od dnia jej zaprzestania,
  • przestał spełniać wymagania określone w przepisach,
  • nie uczestniczy w systemie badań zawartości tłuszczu w mleku w sposób określony w przepisach,
  • trzykrotnie, w danym roku kwotowym, nie spełnił obowiązku przekazywania do dyrektora oddziału terenowego Agencji lub dostawcy hurtowego odpowiednich informacji,
  • pomimo wezwania, do przekazania informacji nie przekazał ich.

Od decyzji, o których mowa powyżej przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

Agencja Rynku Rolnego prowadzi rejestr podmiotów w formie papierowej i elektronicznej w swoim systemie teleinformatycznym. Podmiot skupujący mleko jest obowiązany informować, na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję, Prezesa Agencji o zmianie danych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany. Dodatkowo, w przypadku zmiany danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, NIP, czy REGON) oraz weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego podmiotu skupującego, jego numeru rachunku bankowego oraz imion i nazwisk osób uprawnionych do reprezentowania, podmiot skupujący jest obowiązany do dostarczenia kopii dokumentów potwierdzających zaistniałe zmiany.

Polecamy: Dotacje na modernizację gospodarstw rolnych w 2011 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA