REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kursy dla kierowców przewożących niebezpieczne towary - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?
Jak wyglądają kwestie kursów doszkalających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne?

REKLAMA

REKLAMA

Przewóz niebezpiecznych substancji może odbywać się wyłącznie z udziałem wykwalifikowanej kadry. Kierowcy muszą ukończyć kursy z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Jakie wymogi przepisy prawa stawiają przedsiębiorcom organizującym szkolenia?

Kierowca może  przewozić towary o kategorii "niebezpieczne" tylko wtedy, gdy ukończy specjalistyczny kurs. Prawidłowy przebieg takich szkoleń regulują przepisy. Określają one jakie wymagania stawiane są w stosunku do przedsiębiorców wykonujących działalność w obszarze prowadzenia kursów dokształcających. Przepisy wprowadzają również podział na rodzaje kursów, warunki ich przeprowadzania, czas trwania, a także zakres i formę egzaminu. Warto zwrócić uwagę na niektóre kwestie techniczne, np. wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające, zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru, jak również wzór zaświadczenia ADR.

REKLAMA

Przedsiębiorca decydujący się na wykonywanie działalności w zakresie prowadzenia kursów doszkalających powinien spełniać odpowiednie kryteria:

  • kwestia formalna – działanie w ramach określonych przez zbiór przepisów w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, w szczególności zaś Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r., wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
  • kwestia praktyczna – odpowiednie warunki lokalowe gwarantujące przeprowadzenie kursów dokształcających, w tym:
    • pokój wykładowców o powierzchni nie mniejszej niż 10 m²;
    • archiwum o powierzchni nie mniejszej niż 6 m²;
    • miejsce do przeprowadzania ćwiczeń praktycznych;
    • zaplecze sanitarne.

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia kursów dokształcających ma obowiązek przeprowadzać zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m². Jeżeli z sali korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to powierzchnię tą  należy zwiększyć o 1 m² dla każdej dodatkowej osoby. Trzeba również mieć na uwadze, że ćwiczenia praktyczne powinny być przeprowadzane z zachowaniem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Polecamy: Przewóz towarów niebezpiecznych - porada

Istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających początkowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas, którego czas trwania wynosi co najmniej 24 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach, którego czas trwania wynosi co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7, którego czas trwania wynosi co najmniej 8 godzin lekcyjnych.

Oprócz tego istnieją następujące rodzaje kursów dokształcających o charakterze doskonalącym:

  • kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas – w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.

REKLAMA

Prowadzenie takich kursów dokształcających początkowych podstawowych i doskonalących podstawowych łącznie z jednym lub więcej niż jednym z kursów specjalistycznych, o których mowa powyżej, może odbywać się w formie kursu zintegrowanego. Jest to duże ułatwienie, a przede wszystkim oszczędność czasu dla odbywających kursy.

Godzina lekcyjna kursu dokształcającego trwa 45 minut, przy czym należy pamiętać, że czas trwania kursu dokształcającego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych. Odnosi się to również do kursu zintegrowanego.

Po odbyciu kursu niezbędne jest odbycie egzaminu. Egzamin kończący kurs dokształcający początkowy obejmuje zagadnienia określone w ramowym programie zawartym w załączniku do rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005 roku. Z kolei ukończenie kursu dokształcającego doskonalącego dotyczy sprawdzenia znajomości nowych regulacji prawnych oraz rozwiązań merytorycznych na temat przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.

Egzaminy przeprowadzane są w formie testu pisemnego, składającego się z pytań pochodzących z katalogu pytań egzaminacyjnych, przygotowanego przez ministra właściwego do spraw transportu lub jednostkę upoważnioną. Przykładowe pytania są podawane do wiadomości publicznej.

Test pisemny składa się w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - z 30 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - z 18 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - z 15 pytań,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - z 15 pytań.

Z kolei czas trwania testu pisemnego wynosi w przypadku egzaminu kończącego:

  • kurs podstawowy - 90 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - 60 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - 45 minut,
  • kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 - 45 minut.

Każdy z egzaminów uważa się za zdany w przypadku udzielenia przez egzaminowanego co najmniej 2/3 poprawnych odpowiedzi. W przypadku, gdy zaliczenie się nie powiedzie, zainteresowanemu przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego w terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia kursu.

Przydatne informacje o tym, gdzie w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 15 września 2005r. znajdziemy potrzebne formularze:

  • wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające określa załącznik nr 1,
  • zaświadczenie potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących kursy dokształcające znajdziemy w załączniku nr 2,
  • informacje na temat ramowego programu kursów doszkalających -  załącznik nr 3,
  •  wzorzec zaświadczenia ADR w załączniku nr 4.

Polecamy: Czym jest umowa przewozu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA