Jak banki traktują małego przedsiębiorcę?
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź na to pytanie można uzyskać analizując wyniki badania przeprowadzonego przez Tax Care wśród przedsiębiorców, którzy odwiedzili siedzibę oddziałów Tax Care znajdujących się w dużych miastach Polski, w terminie 6-13 czerwca 2011r. Badanie przeprowadzone było anonimowo na grupie 1018 respondentów. Przedsiębiorcy zostali zapytani m.in. o ocenę współpracy z gminą, ZUS, urzędem skarbowym i bankiem w pięciostopniowej skali: bardzo zła, zła, dostateczna, dobra, bardzo dobra.
REKLAMA
Najbardziej przyjazna jest gmina
REKLAMA
Jeśli uśrednimy uzyskane wyniki procentowe stosując odpowiednie wagi to okaże się, że poziom zadowolenia ze współpracy z poszczególnymi instytucjami jest dosyć podobny. Wskaźnik obliczony przy założeniu, że zła współpraca to zero punktów, a bardzo dobra to cztery punkty, wynosi od 2,29 pkt do 2,69 pkt.
Najgorzej przedsiębiorcy oceniają współpracę z ZUS (2,29 pkt), nieco lepiej z urzędem skarbowym (2,39 pkt), jeszcze lepiej z bankiem (2,58 pkt), a najlepiej z gminą (2,61 pkt). O ile najniższa ocena współpracy z ZUS nie dziwi, to zaskoczeniem jest to, że relacje z bankiem – instytucją komercyjną – oceniane są gorzej niż relacje z gminą.
Bank gorszy od gminy
W przypadku banku odsetek zadowolonych klientów, czyli takich którzy ocenili współpracę z tą jednostką dobrze lub bardzo dobrze, wynosi 57%. W przypadku gminy wynik ten jest porównywalny i wynosi 56,29%. Zaskakujące jest jednak to, że bank przegrywa z gminą jeśli chodzi o negatywne oceny. Prawie co 10 przedsiębiorca jest niezadowolony (ocena zła i bardzo zła) z usług swojego banku. Ze współpracy z gminą niezadowolonych jest tylko 7%.
Tak niskie wyniki zadowolenia przedsiębiorców ze współpracy z bankiem są co najmniej zastanawiające. Bank jest przecież instytucją komercyjną, która jest nastawiona na pozyskiwanie klientów ponieważ jest to element walki konkurencyjnej.
Gmina nie musi zabiegać o klientów bo z założenia nie ma w jej przypadku konkurencji. Przedsiębiorca nie może zmienić gminy jeżeli jest niezadowolony ze świadczonych usług, tak jak w przypadku banku. Jeżeli jednak przedsiębiorcy postrzegają współpracę z gminą na wyższym poziomie niż z bankiem, można postawić tezę, że jakość świadczonych usług bankowych pozostawia wiele do życzenia.
Polecamy: Dlaczego oszczędzanie za granicą jest bardziej bezpieczne? - część I
Urząd skarbowy i ZUS najmniej przyjazne
Na trzecim miejscu jeśli chodzi o jakość współpracy uplasował się urząd skarbowy. Zadowolonych klientów ze współpracy z tym podmiotem jest tylko 46%. Większość oceniła ją jako dostateczną (prawie 40%), złą i bardzo złą (13%).
REKLAMA
A najgorzej w statystykach wypada ZUS. Tylko 44% przedsiębiorców jest zadowolonych ze współpracy z tą instytucją. W przypadku ZUS, w porównaniu z innymi podmiotami, odsetek odpowiedzi negatywnych jest największy. Aż 18% oceniło współpracę z ZUS-em jako złą i bardzo złą.
Czym można tłumaczyć tak złe wyniki? Może tym, że urząd skarbowy i zakład ubezpieczeń społecznych są to jednostki, z którymi współpraca jest intensywniejsza w porównaniu np. z gminą. Przedsiębiorca zobowiązany jest płacić podatek dochodowy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, VAT i podatek dochodowy z tytułu wypłacanych wynagrodzeń jeśli zatrudnia pracowników, składki ZUS za siebie i pracowników. Oprócz tego zobowiązany jest do składania deklaracji podatkowych i ZUS-owskich.
Często musi składać pisma czy wnioskować o wydanie zaświadczenia, itd. Zatem zakres współpracy w przypadku tych dwóch jednostek jest szeroki i najczęściej oparty bardziej na obowiązkach niż prawach. Co więcej, jednostki te kojarzone są z odpływem firmowej kasy.
Niestety przedsiębiorcy narzekają też na jakość obsługi w ZUS i urzędach skarbowych. W przypadku fiskusa sytuację pogarsza dodatkowo skomplikowane i niestabilne prawo podatkowe.
Polecamy: Co oznacza dla firm brak historii w BIK?
Dr Joanna Szlęzak-Matusewicz, Tax Care
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.