REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przebiega kontrola PIP?

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do przeprowadzenia kontroli w firmie jest legitymacja służbowa oraz – gdy kontrolowany jest przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – upoważnienie wydane przez głównego lub okręgowego inspektora pracy lub ich zastępców.

Inspektor PIP może:

REKLAMA

  • swobodnie wejść na teren obiektów i pomieszczeń kontrolowanego,
  • przeprowadzać oględziny obiektów, stanowisk pracy, urządzeń,
  • żądać udzielania ustnych i pisemnych informacji w sprawach objętych kontrolą, a także wezwać i przesłuchać wszelkie osoby zatrudnione w kontrolowanej firmie,
  • domagać się okazania dokumentów, zestawień i obliczeń.

Inspektor może także skorzystać ze środków dyscyplinujących :
a) nakaz – w formie pisemnej decyzji z podaniem podstawy prawnej, terminu oraz pouczeniu o przysługujących środkach odwoławczych. Nakaz może dotyczyć usunięcia stwierdzonych uchybień, wstrzymania prac zagrażającego życiu i zdrowiu, pracowników, czy wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę.
b) sprzeciw – wobec uruchomienia wybudowanego zakładu z powodu nieuwzględnienia wymagań bhp, grożącego życiu i zdrowiu, wystąpienie do pracodawcy lub organu nadzorującego o usunięcie uchybień i wyciagnięcie konsekwencji w stosunku do winnych.

Kodeks pracy pozwala inspektorom na nałożenie kary grzywny. Kontrola może być przeprowadzana także w porze nocnej, przy wsparciu organów policji. 

Przed podjęciem czynności kontrolnych inspektor powinien zgłosić swoją obecność kontrolowanemu pracodawcy. Wyjątek stanowi sytuacja, w której inspektor uzna, że takie zawiadomienie może wpłynąć na obiektywny wynik kontroli. Inspektorzy zobowiązani są do zachowania w tajemnicy prowadzonej przez kontrolowanych działalności – także po zakończeniu pracy w PIP.

Zobacz także: Jaki jest zakres działania Państwowej Inspekcji Pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedsiębiorca ma prawo żądać od kontrolującego okazania dokumentów upoważniających do rozpoczęcia kontroli. Ma prawo uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym poprzez składanie wniosków i wyjaśnień. Pracodawca może pilnować, aby kontrola przebiegała w zgodzie z przepisami prawa oraz zasadami BHP obowiązującymi w firmie. 

Ważnym uprawnieniem jest możliwość wniesienia (w ciągu 7 dni) zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontrolnym. Pracodawcy przysługują również środki odwoławcze od decyzji wydanych w wyniku kontroli.

Po zakończeniu swoich czynności inspektor pracy powinien umieścić wpis w książce kontroli, do posiadania której zobowiązany jest każdy przedsiębiorca.  Jeśli po zakończeniu kontroli nie zostaną wydane żadne decyzje, inspektor sporządza notatkę służbową, w innym przypadku konieczne jest przygotowanie protokołu.

Polecamy serwis Urząd Skarbowy

W razie niewykonania przez pracodawcę nakazów inspektorów pracy, PIP jest upoważniona do wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Jest to jednak możliwe dopiero 7 dni po doręczeniu pracodawcy pisemnego upomnienia inspektora pracy, w którym nakłada się obowiązek wykonania nakazu. 

Autor: Anna Jeleńska, Joanna Polańska- Solarz. Artykuł jest fragmentem książki Własna firma - jak założyć i prowadzić. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA