REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna

Milewski Marcin
Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.
Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiające się w obrocie praktyki rynkowe, jeżeli spełnią określone przesłanki, mogą zostać uznane za agresywne. Podstawą do określenia danego działania rynkowego jako agresywnego jest pojawienie się elementu nacisku w odniesieniu do klienta korzystającego z oferty określonej firmy.

Praktyki rynkowe to takie działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy lub sposób postępowania, oświadczeniem albo informacja handlowa, w tym również reklama i marketing, które są bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta.

REKLAMA

Polecamy: serwis Mała firma

Uznanie praktyki rynkowej za agresywną może nastąpić w przypadku, w którym poprzez zainicjowany niedopuszczalny nacisk, w istotnym stopniu, zostaje ograniczana lub może zostać całkowicie ograniczona swoboda dokonywania wyboru przynależna przeciętnemu konsumentowi. Dotyczy to także jego zachowania w stosunku do produktu.

Agresywna praktyka rynkowa to działanie powodujące lub mogące powodować podjęcie przez konsumenta takiej decyzji odnoszącej się do umowy, której w innej sytuacji by nie podjął.

Z punktu widzenia przedmiotowego tematu istotna jest także definicja niedopuszczalnego nacisku. Jest to każdy rodzaj wykorzystania istniejącej wobec konsumenta przewagi, w tym użycie lub groźbę zastosowania przemocy (przymusu fizycznego) lub presji psychicznej, w sposób powodujący znaczne ograniczenie zdolności konsumenta do podjęcia świadomej decyzji dotyczącej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Zakładam firmę

W celu uznania praktyki rynkowej za agresywną niezbędne jest dokonanie jej wcześniejszej oceny. Należy wziąć pod uwagę wszystkie elementy praktyczne i okoliczności towarzyszące wprowadzaniu produktu na rynek. Odnosi się to do m.in.:
- żądania zapłaty natychmiastowej lub odroczonej bądź zwrotu albo przechowania towarów dostarczonych przez przedsiębiorcę i niezamówionych przez konsumenta, z wyjątkiem sytuacji, gdy produkt jest produktem zastępczym dostarczonym zgodnie z regulacjami ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny;
- przekazywaniu informacji konsumentom, według których brak dokonania zakupu towaru doprowadzi przedsiębiorcę do utraty pracy lub środków do życia;
- wywoływaniu takiego wrażenia, że konsument zdobył nagrodę, uzyska ją lub otrzyma po wykonaniu określonych działań lub, że zdobędzie inną podobną korzyść w sytuacji, gdy zarówno nagroda i ta korzyść nie istnieją albo ich otrzymanie powiązane jest z obowiązkiem wpłacenia określonej sumy pieniężnej lub poniesienia innych wydatków.

Zagadnienia dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych reguluje ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA