FSL sposobem finansowania firmowej floty
REKLAMA
REKLAMA
Full Service Leasingu (FSL) jest zgodny z tendencją do coraz częstszego korzystania przez firmy z „outsourcingu”, czyli powierzania wszystkich prac nie związanych z ich podstawową działalnością, innym wyspecjalizowanym firmom.
REKLAMA
Taka sytuacja dotyczy również samochodów służbowych. Firmy Car Fleet Management (CFM), których głównym produktem jest FSL, profesjonalnie zajmują się wynajmem długoterminowym pojazdów, obejmującym finansowanie z zarządzaniem oraz wyłączne zarządzanie flotą. Doradzą klientowi, które marki i modele pojazdów będą optymalne w prowadzonej przez niego działalności, a następnie sfinansują zakup, w oparciu o wynegocjowane z producentami, maksymalne rabaty.
Podstawa prawna
REKLAMA
Pojazdy są przekazywane klientowi na podstawie umów dzierżawy lub finansowania oraz umowy serwisowej, określających uzgodniony okres oraz limit przebiegu kilometrów. W przypadku aut osobowych, użytkownik może odliczyć podatek VAT w pełnej wysokości (100 proc.) wyłącznie od umowy serwisowej. W przypadku samochodów ciężarowych – można odliczyć pełny VAT od płatności wynikających ze wszystkich kontraktów
W ramach umowy serwisowej klient może zdecydować się na wybrane usługi: serwis aut (naprawy i przeglądy), ubezpieczenie, wymianę i przechowywanie opon, 24h assistance, samochód zastępczy, karty paliwowe oraz raporty.
Umowa ta określa również prawa i obowiązki obu stron. Raz w miesiącu klient otrzymuje dwie faktury zbiorcze, obejmujące wszystkie użytkowane pojazdy. Po zakończeniu kontraktu użytkownik oddaje dostawcy usług flotowych wynajmowane samochody, a firma CFM zastępuje je – bez żadnych przestojów – nowymi. Istnieje również opcja odkupienia tych pojazdów.
Polecamy: Czy assistance komunikacyjne będą się rozwijać
Przewaga FSL nad innymi sposobami finansowania flot
REKLAMA
Od dłuższego czasu usługi wynajmu długoterminowego oraz zarządzania parkiem samochodowym zdobywają coraz więcej klientów. W okresie 2006-2008 rynek CFM rozwijał się w Polsce w tempie ponad 30 proc. rocznie, natomiast w 2009 roku obserwujemy niższy wzrost, na poziomie niemal 10 proc.
Wynik ten jest bardzo dobry, między innymi wobec spadku na rynku leasingu ruchomości, który w pierwszym kwartale 2009 roku skurczył się o około 40 proc. Tak dobre wyniki branży CFM wynikają głównie z faktu, iż polscy przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają przewagę FSL nad innymi sposobami finansowania flot.
Myślę, że polski rynek będzie nadal zbliżał się do bardziej dojrzałych sektorów wynajmu w krajach Europy Zachodniej, gdzie firmy wybierają ten sposób finansowania floty 3-4 razy częściej.
Polecamy: W jakim kierunku podąża rynek leasingowy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.