REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykup i sprzedaż leasingowanego samochodu osobowego - skutki podatkowe i rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Wykup i sprzedaż leasingowanego samochodu osobowego - skutki podatkowe i rachunkowe /Fot. Fotolia
Wykup i sprzedaż leasingowanego samochodu osobowego - skutki podatkowe i rachunkowe /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.

Ujęcie w księgach wykupu samochodu osobowego z leasingu różni się, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

  • dla celów bilansowych jest on uznawany za leasing finansowy, a dla celów podatkowych - za operacyjny oraz
  • dla celów bilansowych i podatkowych jest uznawany za leasing operacyjny.

W opracowaniu prezentujemy oba ujęcia oraz podatkowe i bilansowe skutki późniejszej sprzedaży auta.

I. Wykup samochodu osobowego z leasingu, który bilansowo jest leasingiem finansowym a podatkowo - operacyjnym, oraz późniejsza sprzedaż auta

U leasingobiorcy w trakcie trwania umowy, która z punktu widzenia prawa bilansowego jest leasingiem finansowym, a prawa podatkowego - leasingiem operacyjnym, samochód osobowy podlega amortyzacji, ale wyłącznie bilansowej (amortyzacja bilansowa nie jest jednocześnie kosztem podatkowym). Kosztem uzyskania przychodu są natomiast opłaty leasingowe płacone na podstawie faktur otrzymywanych w czasie trwania umowy. Po zakończeniu umowy samochód osobowy jest na ogół wykupowany i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności aż do momentu jego sprzedaży.

Zobacz: Leasing

REKLAMA

1. Jak podatkowo i bilansowo rozliczyć wykup samochodu osobowego z leasingu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla celów bilansowych wykup samochodu osobowego z leasingu finansowego jest, co do zasady, rozliczany w ramach spłaty przedmiotu leasingu. Natomiast dla celów podatkowych wykup auta jest rozliczany na zasadach przewidzianych dla wykupu z leasingu operacyjnego, który skutkuje:

  • nabyciem środka trwałego zaliczanego, z powodu niskiej na ogół wartości wykupu - nieprzekraczającej 10 000 zł, do kosztów uzyskania przychodów,
  • odliczeniem podatku naliczonego z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy o VAT.

1.1. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wykupie samochodu osobowego

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji, które odnosiłyby się do zasad odliczania podatku naliczonego przy wykupie samochodu osobowego z leasingu. Wobec tego mają tu zastosowanie zasady ogólne, które obowiązują jak przy zwykłym zakupie auta. Dla celów podatkowych transakcję wykupu auta uznaje się w tym przypadku za odrębną dostawę towaru, niezależną od wcześniejszego nabycia usług świadczonych w ramach leasingu operacyjnego.

Wysokość odliczenia. Zastosowanie zasad ogólnych odliczania podatku naliczonego przy wykupie auta z leasingu (w tym przypadku podatkowo operacyjnego) powoduje, że jeżeli pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w tym samochód osobowy, po jego wykupie z leasingu operacyjnego będzie wykorzystywany przez podatnika:

  • w celach mieszanych, czyli firmowych i prywatnych - podatnik ma prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej wykup auta z leasingu,
  • wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej - podatnik ma prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej wykup auta z leasingu, po spełnieniu dodatkowych warunków, takich jak m.in. prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożenie informacji VAT-26.

W przypadku samochodu osobowego wykorzystywanego wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika warunkiem pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym pojazdem jest złożenie informacji VAT-26. Musi być ona złożona w terminie 7 dni od dnia, w którym podatnik poniósł pierwszy wydatek związany z autem. Późniejsze złożenie informacji VAT-26 skutkuje uznaniem, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia (art. 86a ust. 12 i ust. 13 ustawy o VAT). Wykup pojazdu z leasingu powoduje zmianę numeru rejestracyjnego oraz zmianę daty nabycia pojazdu wykazywanej w informacji VAT-26 (w przypadku użytkowania samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego jest to data przyjęcia w używanie, natomiast w przypadku użytkowania samochodu wykupionego z leasingu jest to data wykupu z leasingu). Choć nie zmienia się sposób wykorzystania auta, to zmiana danych w zakresie numeru rejestracyjnego oraz daty nabycia (wykupu) skutkuje obowiązkiem zgłoszenia ich w informacji VAT-26 (zob. interpretację indywidualną Dyrektora IS w Warszawie z 18 lutego 2015 r., sygn. IPPP1/443-1384/14-4/AS).

Termin odliczenia. W przypadku wykupu pojazdu samochodowego z leasingu operacyjnego podatnik stosuje ogólne zasady związane z terminem odliczenia podatku naliczonego. Na podstawie art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia VAT od wykupu samochodu z leasingu operacyjnego przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym z tego tytułu powstał obowiązek podatkowy u leasingodawcy, lecz nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik (dotychczasowy leasingobiorca) otrzyma fakturę dokumentującą ten wykup. Jeśli podatnik nie odliczy podatku naliczonego z faktury dokumentującej przedmiotowy wykup w podstawowym terminie, to może tego dokonać w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Wykup i sprzedaż leasingowanego samochodu osobowego - skutki podatkowe i rachunkowe

W artykule omówiono również wydatki dotyczące wykupu samochodu osobowego w podatku dochodowym i ewidencję wykupu samochodu osobowego z leasingu finansowego (podatkowo-operacyjnego) w księgach rachunkowych korzystającego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA