REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy wynajem - co się bardziej opłaca?

Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat rośnie wśród przedsiębiorców zainteresowanie nowoczesną formą finansowania, jaką jest wynajem długoterminowy pojazdu. Produkt ten pojawił się na polskim rynku kilka lat temu, ale to właśnie obecnie branża przeżywa największy rozkwit. Coraz więcej firm preferuje wynajem samochodów, niż ich zakup. Z czego wynika tak duże zainteresowanie wynajmem? Jak prezentuje się oferta na tle klasycznego leasingu operacyjnego i co jest bardziej opłacalne? Na podstawie dostępnych kalkulatorów ofert, przygotowaliśmy przykładową symulację kosztów obu rozwiązań.

Na początku wyjaśnię czym jest wynajem długoterminowy. Otóż jest to leasing operacyjny, bez konieczności wykupu samochodu, z ustaloną z góry wartością rynkową. Przedsiębiorca ma możliwość wykupić przedmiot, jednak nie jest to jego obowiązkiem - po spłacie ostatniej raty wynikającej z umowy, samochód może zostać przekazany leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast, może zdecydować się na wynajem kolejnego pojazdu. Warto pamiętać, iż wynajem w większości instytucji finansujących dotyczy jedynie nowych samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony oraz samochodów demo. Klasycznym leasingiem operacyjnym można sfinansować również zakup używanych samochodów - nie tylko osobowych, ale także transportu ciężkiego.

REKLAMA

REKLAMA

Liczy się przebieg

Kolejną różnicą pomiędzy powyższymi formami finansowania jest zużycie pojazdu. W leasingu operacyjnym, leasingobiorcy nie są rozliczani z wykonanych przebiegów- w przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego, w którym zawierając umowę, należy zadeklarować roczny przebieg pojazdu. Jeśli po zakończeniu umowy okaże się, że rzeczywisty przebieg jest większy od deklarowanego- zostaną naliczone dodatkowe opłaty za każdy „ponadprogramowo” przejechany kilometr. Stawki za nadprzebieg są określane w tabeli opłat i prowizji leasingodawcy.

Polecamy: Ceny transferowe - jak przygotować firmę do kontroli podatkowej

Wykup samochodu

Najważniejszą różnicą jest fakt, że leasing operacyjny w zdecydowanej większości przypadków jest sposobem finansowania zakupu. Docelowo leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po spłacie zobowiązania. Oczywiście, istnieje możliwość rezygnacji z wykupu przedmiotu, ale wiąże się to, w pierwszej kolejności, z koniecznością sprzedaży pojazdu przez towarzystwo leasingowe. Dopiero kiedy uda się przedmiot sprzedać, umowa zostanie rozliczona. Sposób jej rozliczenia będzie zależny od ceny sprzedaży. Jeśli wartość samochodu będzie niższa niż kwota wykupu, leasingobiorca będzie zobligowany do pokrycia różnicy oraz poniesienia kosztów sprzedaży pojazdu. Dodatkowo, jeśli stan techniczny pojazdu będzie odbiegał od normy, towarzystwo leasingowe może obciążyć leasingobiorcę kosztami napraw. Co za tym idzie, rezygnacja z wykupu w leasingu operacyjnym zwykle jest nieopłacalna. Inaczej jest w wynajmie. Tutaj, co prawda, leasingobiorca również jest rozliczany ze stanu technicznego pojazdu, ale nie musi martwić się o to, za jaką cenę i w jakim czasie zostanie sprzedany pojazd. Po zakończeniu umowy klient może po prostu samochód zwrócić i umowa zostanie zamknięta. Kwestia dalszej odsprzedaży przedmiotu nie jest dla leasingobiorcy istotna.

REKLAMA

W zależności od potrzeb

Można ująć, iż wynajem długoterminowy jest usługą, za którą należy zapłacić. Część przedsiębiorców preferuje leasing operacyjny z tego powodu, że po zakończeniu umowy ma możliwość nadal korzystać z tego samego przedmiotu lub go sprzedać. Druga część uważa z kolei, że sprzedaż samochodu jest problematyczna- zwłaszcza, jeśli ma dotyczyć całej floty. Większe przedsiębiorstwa traktują samochody jako narzędzia pracy, które stanowią dla nich koszt. W związku z tym nie są zainteresowane ich użytkowaniem po zakończeniu umowy leasingowej, kiedy większość z pojazdów ma już solidny przebieg, a ich sprzedaż zajmuje czas i wymaga zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Jakie koszty?

Jak prezentuje się oferta wynajmu długoterminowego na tle leasingu operacyjnego? W celu porównania kosztów, posłużę się przykładową symulacją opartą na dostępnych kalkulatorach ofert.

Przedsiębiorca planuje sfinansować zakup nowego Mercedesa CLA 200 o wartości netto 107 723,58 , z okresem leasingu 36 miesięcy oraz wkładem własnym na poziomie 10% wartości samochodu. W wynajmie długoterminowym koniecznie należy podać limit roczny przebiegu. Klient deklaruje niewielki przebieg- 10 000 km rocznie.

Oferta wynajmu długoterminowego (ceny netto)

  • Miesięczna opłata leasingowa netto: 1 278,19 zł

Klient musi wybrać jeden z wariantów serwisowych:

  • Pierwszy przegląd pojazdu- 36,50 zł miesięcznie
  • Wszystkie przeglądy- 95,63 zł
  • Wszystkie przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych- 160,13 zł
  • Łączna rata finansowania przy najtańszej opcji serwisowej- 1 314,69 zł

Opłaty za przekroczenie limitu kilometrów dla oferty: 0,35 zł za każdy przejechany kilometr.

Jeśli przedsiębiorca zdecydował się na wykup samochodu to musiałby zapłacić 65 280,49 zł netto, co stanowi ponad 60% wartości początkowej samochodu. Do oferty wynajmu długoterminowego można doliczyć dodatkowo komplet opon zimowych z opcją wymiany i ich składowania oraz ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych.

Jeśli założymy, że przedsiębiorca potrzebuje samochodu, który będzie pokonywał znaczne odległości i zadeklaruje przebieg na poziomie 80 000 km rocznie (jest to maksymalny możliwy przebieg), rata wynajmu będzie kosztować z najtańszą opcją serwisową 2062,98 zł netto.

Oferta leasingu operacyjnego (ceny netto)

  • Miesięczna rata leasingowa (przy założeniu maksymalnego możliwego wykupu 30% wartości przedmiotu) - 2041,07 zł

W leasingu operacyjnego można jedynie wykupić dodatkowo ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych. Nie ma jednak możliwości sfinansowania zakupu opon zimowych ani serwisu pojazdu- to robi się we własnym zakresie.

Po 36 miesiącach, leasingobiorca musi zapłacić 32 317,07 zł netto. Jest to maksymalna możliwa kwota wykupu w tym przypadku.

Jeśli przyjmiemy, że klient chciałby ofertę z wykupem za 1%, miesięczna rata leasingowa wyniesie 2 853,81 zł netto.

Zobacz: Samochód w firmie

Wnioski

Dużym plusem leasingu operacyjnego jest możliwość sfinansowania używanych samochodów i innych pojazdów oraz fakt, że nie jesteśmy rozliczani z wykonywanych przebiegów. Zdecydowanie będzie to lepsze rozwiązanie dla firm, których pracownicy pokonują każdego dnia znaczne odległości, ale to nie jedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wyborze formy finansowania.

Wynajem natomiast, sprawdzi się doskonale w sytuacji, kiedy firma potrzebuje reprezentacyjnego samochodu, który nie będzie generował dużego rocznego przebiegu - wtedy koszt wynajmu jest najniższy. Ponadto, będzie również opłacalny dla firm, posiadających całe floty pojazdów, ze względu na oszczędność czasu oraz kompleksową ofertę.

Warto dodać, że sposób finansowania jest kwestią indywidualną każdego przedsiębiorcy i w dużej mierze zależy od potrzeb danej firmy. Jeśli jednak nie chcemy inwestować dużej sumy pieniędzy na zakup pojazdu, możemy zdecydować się na jego wynajem. Da to możliwość użytkowania, np. nowego Mercedesa przez 3 lata już od 1 314,69 zł netto miesięcznie.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA