REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy wynajem - co się bardziej opłaca?

 Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat rośnie wśród przedsiębiorców zainteresowanie nowoczesną formą finansowania, jaką jest wynajem długoterminowy pojazdu. Produkt ten pojawił się na polskim rynku kilka lat temu, ale to właśnie obecnie branża przeżywa największy rozkwit. Coraz więcej firm preferuje wynajem samochodów, niż ich zakup. Z czego wynika tak duże zainteresowanie wynajmem? Jak prezentuje się oferta na tle klasycznego leasingu operacyjnego i co jest bardziej opłacalne? Na podstawie dostępnych kalkulatorów ofert, przygotowaliśmy przykładową symulację kosztów obu rozwiązań.

Na początku wyjaśnię czym jest wynajem długoterminowy. Otóż jest to leasing operacyjny, bez konieczności wykupu samochodu, z ustaloną z góry wartością rynkową. Przedsiębiorca ma możliwość wykupić przedmiot, jednak nie jest to jego obowiązkiem - po spłacie ostatniej raty wynikającej z umowy, samochód może zostać przekazany leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast, może zdecydować się na wynajem kolejnego pojazdu. Warto pamiętać, iż wynajem w większości instytucji finansujących dotyczy jedynie nowych samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony oraz samochodów demo. Klasycznym leasingiem operacyjnym można sfinansować również zakup używanych samochodów - nie tylko osobowych, ale także transportu ciężkiego.

REKLAMA

Liczy się przebieg

Kolejną różnicą pomiędzy powyższymi formami finansowania jest zużycie pojazdu. W leasingu operacyjnym, leasingobiorcy nie są rozliczani z wykonanych przebiegów- w przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego, w którym zawierając umowę, należy zadeklarować roczny przebieg pojazdu. Jeśli po zakończeniu umowy okaże się, że rzeczywisty przebieg jest większy od deklarowanego- zostaną naliczone dodatkowe opłaty za każdy „ponadprogramowo” przejechany kilometr. Stawki za nadprzebieg są określane w tabeli opłat i prowizji leasingodawcy.

Polecamy: Ceny transferowe - jak przygotować firmę do kontroli podatkowej

Wykup samochodu

Najważniejszą różnicą jest fakt, że leasing operacyjny w zdecydowanej większości przypadków jest sposobem finansowania zakupu. Docelowo leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po spłacie zobowiązania. Oczywiście, istnieje możliwość rezygnacji z wykupu przedmiotu, ale wiąże się to, w pierwszej kolejności, z koniecznością sprzedaży pojazdu przez towarzystwo leasingowe. Dopiero kiedy uda się przedmiot sprzedać, umowa zostanie rozliczona. Sposób jej rozliczenia będzie zależny od ceny sprzedaży. Jeśli wartość samochodu będzie niższa niż kwota wykupu, leasingobiorca będzie zobligowany do pokrycia różnicy oraz poniesienia kosztów sprzedaży pojazdu. Dodatkowo, jeśli stan techniczny pojazdu będzie odbiegał od normy, towarzystwo leasingowe może obciążyć leasingobiorcę kosztami napraw. Co za tym idzie, rezygnacja z wykupu w leasingu operacyjnym zwykle jest nieopłacalna. Inaczej jest w wynajmie. Tutaj, co prawda, leasingobiorca również jest rozliczany ze stanu technicznego pojazdu, ale nie musi martwić się o to, za jaką cenę i w jakim czasie zostanie sprzedany pojazd. Po zakończeniu umowy klient może po prostu samochód zwrócić i umowa zostanie zamknięta. Kwestia dalszej odsprzedaży przedmiotu nie jest dla leasingobiorcy istotna.

W zależności od potrzeb

Można ująć, iż wynajem długoterminowy jest usługą, za którą należy zapłacić. Część przedsiębiorców preferuje leasing operacyjny z tego powodu, że po zakończeniu umowy ma możliwość nadal korzystać z tego samego przedmiotu lub go sprzedać. Druga część uważa z kolei, że sprzedaż samochodu jest problematyczna- zwłaszcza, jeśli ma dotyczyć całej floty. Większe przedsiębiorstwa traktują samochody jako narzędzia pracy, które stanowią dla nich koszt. W związku z tym nie są zainteresowane ich użytkowaniem po zakończeniu umowy leasingowej, kiedy większość z pojazdów ma już solidny przebieg, a ich sprzedaż zajmuje czas i wymaga zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Jakie koszty?

Jak prezentuje się oferta wynajmu długoterminowego na tle leasingu operacyjnego? W celu porównania kosztów, posłużę się przykładową symulacją opartą na dostępnych kalkulatorach ofert.

Przedsiębiorca planuje sfinansować zakup nowego Mercedesa CLA 200 o wartości netto 107 723,58 , z okresem leasingu 36 miesięcy oraz wkładem własnym na poziomie 10% wartości samochodu. W wynajmie długoterminowym koniecznie należy podać limit roczny przebiegu. Klient deklaruje niewielki przebieg- 10 000 km rocznie.

Oferta wynajmu długoterminowego (ceny netto)

  • Miesięczna opłata leasingowa netto: 1 278,19 zł

Klient musi wybrać jeden z wariantów serwisowych:

  • Pierwszy przegląd pojazdu- 36,50 zł miesięcznie
  • Wszystkie przeglądy- 95,63 zł
  • Wszystkie przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych- 160,13 zł
  • Łączna rata finansowania przy najtańszej opcji serwisowej- 1 314,69 zł

Opłaty za przekroczenie limitu kilometrów dla oferty: 0,35 zł za każdy przejechany kilometr.

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorca zdecydował się na wykup samochodu to musiałby zapłacić 65 280,49 zł netto, co stanowi ponad 60% wartości początkowej samochodu. Do oferty wynajmu długoterminowego można doliczyć dodatkowo komplet opon zimowych z opcją wymiany i ich składowania oraz ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych.

Jeśli założymy, że przedsiębiorca potrzebuje samochodu, który będzie pokonywał znaczne odległości i zadeklaruje przebieg na poziomie 80 000 km rocznie (jest to maksymalny możliwy przebieg), rata wynajmu będzie kosztować z najtańszą opcją serwisową 2062,98 zł netto.

Oferta leasingu operacyjnego (ceny netto)

  • Miesięczna rata leasingowa (przy założeniu maksymalnego możliwego wykupu 30% wartości przedmiotu) - 2041,07 zł

W leasingu operacyjnego można jedynie wykupić dodatkowo ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych. Nie ma jednak możliwości sfinansowania zakupu opon zimowych ani serwisu pojazdu- to robi się we własnym zakresie.

Po 36 miesiącach, leasingobiorca musi zapłacić 32 317,07 zł netto. Jest to maksymalna możliwa kwota wykupu w tym przypadku.

Jeśli przyjmiemy, że klient chciałby ofertę z wykupem za 1%, miesięczna rata leasingowa wyniesie 2 853,81 zł netto.

Zobacz: Samochód w firmie

Wnioski

REKLAMA

Dużym plusem leasingu operacyjnego jest możliwość sfinansowania używanych samochodów i innych pojazdów oraz fakt, że nie jesteśmy rozliczani z wykonywanych przebiegów. Zdecydowanie będzie to lepsze rozwiązanie dla firm, których pracownicy pokonują każdego dnia znaczne odległości, ale to nie jedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wyborze formy finansowania.

Wynajem natomiast, sprawdzi się doskonale w sytuacji, kiedy firma potrzebuje reprezentacyjnego samochodu, który nie będzie generował dużego rocznego przebiegu - wtedy koszt wynajmu jest najniższy. Ponadto, będzie również opłacalny dla firm, posiadających całe floty pojazdów, ze względu na oszczędność czasu oraz kompleksową ofertę.

Warto dodać, że sposób finansowania jest kwestią indywidualną każdego przedsiębiorcy i w dużej mierze zależy od potrzeb danej firmy. Jeśli jednak nie chcemy inwestować dużej sumy pieniędzy na zakup pojazdu, możemy zdecydować się na jego wynajem. Da to możliwość użytkowania, np. nowego Mercedesa przez 3 lata już od 1 314,69 zł netto miesięcznie.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA