REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy wynajem - co się bardziej opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
Leasing czy wynajem? /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat rośnie wśród przedsiębiorców zainteresowanie nowoczesną formą finansowania, jaką jest wynajem długoterminowy pojazdu. Produkt ten pojawił się na polskim rynku kilka lat temu, ale to właśnie obecnie branża przeżywa największy rozkwit. Coraz więcej firm preferuje wynajem samochodów, niż ich zakup. Z czego wynika tak duże zainteresowanie wynajmem? Jak prezentuje się oferta na tle klasycznego leasingu operacyjnego i co jest bardziej opłacalne? Na podstawie dostępnych kalkulatorów ofert, przygotowaliśmy przykładową symulację kosztów obu rozwiązań.

Na początku wyjaśnię czym jest wynajem długoterminowy. Otóż jest to leasing operacyjny, bez konieczności wykupu samochodu, z ustaloną z góry wartością rynkową. Przedsiębiorca ma możliwość wykupić przedmiot, jednak nie jest to jego obowiązkiem - po spłacie ostatniej raty wynikającej z umowy, samochód może zostać przekazany leasingodawcy. Leasingobiorca natomiast, może zdecydować się na wynajem kolejnego pojazdu. Warto pamiętać, iż wynajem w większości instytucji finansujących dotyczy jedynie nowych samochodów, zarówno osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony oraz samochodów demo. Klasycznym leasingiem operacyjnym można sfinansować również zakup używanych samochodów - nie tylko osobowych, ale także transportu ciężkiego.

REKLAMA

REKLAMA

Liczy się przebieg

Kolejną różnicą pomiędzy powyższymi formami finansowania jest zużycie pojazdu. W leasingu operacyjnym, leasingobiorcy nie są rozliczani z wykonanych przebiegów- w przeciwieństwie do wynajmu długoterminowego, w którym zawierając umowę, należy zadeklarować roczny przebieg pojazdu. Jeśli po zakończeniu umowy okaże się, że rzeczywisty przebieg jest większy od deklarowanego- zostaną naliczone dodatkowe opłaty za każdy „ponadprogramowo” przejechany kilometr. Stawki za nadprzebieg są określane w tabeli opłat i prowizji leasingodawcy.

Polecamy: Ceny transferowe - jak przygotować firmę do kontroli podatkowej

Wykup samochodu

Najważniejszą różnicą jest fakt, że leasing operacyjny w zdecydowanej większości przypadków jest sposobem finansowania zakupu. Docelowo leasingobiorca staje się właścicielem pojazdu po spłacie zobowiązania. Oczywiście, istnieje możliwość rezygnacji z wykupu przedmiotu, ale wiąże się to, w pierwszej kolejności, z koniecznością sprzedaży pojazdu przez towarzystwo leasingowe. Dopiero kiedy uda się przedmiot sprzedać, umowa zostanie rozliczona. Sposób jej rozliczenia będzie zależny od ceny sprzedaży. Jeśli wartość samochodu będzie niższa niż kwota wykupu, leasingobiorca będzie zobligowany do pokrycia różnicy oraz poniesienia kosztów sprzedaży pojazdu. Dodatkowo, jeśli stan techniczny pojazdu będzie odbiegał od normy, towarzystwo leasingowe może obciążyć leasingobiorcę kosztami napraw. Co za tym idzie, rezygnacja z wykupu w leasingu operacyjnym zwykle jest nieopłacalna. Inaczej jest w wynajmie. Tutaj, co prawda, leasingobiorca również jest rozliczany ze stanu technicznego pojazdu, ale nie musi martwić się o to, za jaką cenę i w jakim czasie zostanie sprzedany pojazd. Po zakończeniu umowy klient może po prostu samochód zwrócić i umowa zostanie zamknięta. Kwestia dalszej odsprzedaży przedmiotu nie jest dla leasingobiorcy istotna.

REKLAMA

W zależności od potrzeb

Można ująć, iż wynajem długoterminowy jest usługą, za którą należy zapłacić. Część przedsiębiorców preferuje leasing operacyjny z tego powodu, że po zakończeniu umowy ma możliwość nadal korzystać z tego samego przedmiotu lub go sprzedać. Druga część uważa z kolei, że sprzedaż samochodu jest problematyczna- zwłaszcza, jeśli ma dotyczyć całej floty. Większe przedsiębiorstwa traktują samochody jako narzędzia pracy, które stanowią dla nich koszt. W związku z tym nie są zainteresowane ich użytkowaniem po zakończeniu umowy leasingowej, kiedy większość z pojazdów ma już solidny przebieg, a ich sprzedaż zajmuje czas i wymaga zaangażowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Leasing

Jakie koszty?

Jak prezentuje się oferta wynajmu długoterminowego na tle leasingu operacyjnego? W celu porównania kosztów, posłużę się przykładową symulacją opartą na dostępnych kalkulatorach ofert.

Przedsiębiorca planuje sfinansować zakup nowego Mercedesa CLA 200 o wartości netto 107 723,58 , z okresem leasingu 36 miesięcy oraz wkładem własnym na poziomie 10% wartości samochodu. W wynajmie długoterminowym koniecznie należy podać limit roczny przebiegu. Klient deklaruje niewielki przebieg- 10 000 km rocznie.

Oferta wynajmu długoterminowego (ceny netto)

  • Miesięczna opłata leasingowa netto: 1 278,19 zł

Klient musi wybrać jeden z wariantów serwisowych:

  • Pierwszy przegląd pojazdu- 36,50 zł miesięcznie
  • Wszystkie przeglądy- 95,63 zł
  • Wszystkie przeglądy i wymiana części eksploatacyjnych- 160,13 zł
  • Łączna rata finansowania przy najtańszej opcji serwisowej- 1 314,69 zł

Opłaty za przekroczenie limitu kilometrów dla oferty: 0,35 zł za każdy przejechany kilometr.

Jeśli przedsiębiorca zdecydował się na wykup samochodu to musiałby zapłacić 65 280,49 zł netto, co stanowi ponad 60% wartości początkowej samochodu. Do oferty wynajmu długoterminowego można doliczyć dodatkowo komplet opon zimowych z opcją wymiany i ich składowania oraz ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych.

Jeśli założymy, że przedsiębiorca potrzebuje samochodu, który będzie pokonywał znaczne odległości i zadeklaruje przebieg na poziomie 80 000 km rocznie (jest to maksymalny możliwy przebieg), rata wynajmu będzie kosztować z najtańszą opcją serwisową 2062,98 zł netto.

Oferta leasingu operacyjnego (ceny netto)

  • Miesięczna rata leasingowa (przy założeniu maksymalnego możliwego wykupu 30% wartości przedmiotu) - 2041,07 zł

W leasingu operacyjnego można jedynie wykupić dodatkowo ubezpieczenie komunikacyjne- nawet na cały okres umowy, rozłożone w ratach leasingowych. Nie ma jednak możliwości sfinansowania zakupu opon zimowych ani serwisu pojazdu- to robi się we własnym zakresie.

Po 36 miesiącach, leasingobiorca musi zapłacić 32 317,07 zł netto. Jest to maksymalna możliwa kwota wykupu w tym przypadku.

Jeśli przyjmiemy, że klient chciałby ofertę z wykupem za 1%, miesięczna rata leasingowa wyniesie 2 853,81 zł netto.

Zobacz: Samochód w firmie

Wnioski

Dużym plusem leasingu operacyjnego jest możliwość sfinansowania używanych samochodów i innych pojazdów oraz fakt, że nie jesteśmy rozliczani z wykonywanych przebiegów. Zdecydowanie będzie to lepsze rozwiązanie dla firm, których pracownicy pokonują każdego dnia znaczne odległości, ale to nie jedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wyborze formy finansowania.

Wynajem natomiast, sprawdzi się doskonale w sytuacji, kiedy firma potrzebuje reprezentacyjnego samochodu, który nie będzie generował dużego rocznego przebiegu - wtedy koszt wynajmu jest najniższy. Ponadto, będzie również opłacalny dla firm, posiadających całe floty pojazdów, ze względu na oszczędność czasu oraz kompleksową ofertę.

Warto dodać, że sposób finansowania jest kwestią indywidualną każdego przedsiębiorcy i w dużej mierze zależy od potrzeb danej firmy. Jeśli jednak nie chcemy inwestować dużej sumy pieniędzy na zakup pojazdu, możemy zdecydować się na jego wynajem. Da to możliwość użytkowania, np. nowego Mercedesa przez 3 lata już od 1 314,69 zł netto miesięcznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA