REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu

Andrzej Kik
Dyrektor ds. maszyn i urządzeń w Aureus
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców niewątpliwie należy do najpopularniejszych, a jednocześnie najszybciej rozwijających się form finansowania inwestycji. Obecnie wartość rynku leasingowego w Polsce to już blisko 70 mld zł rocznie, a tempo wzrostu przekracza 15% r/r (dane za Związkiem Polskiego Leasingu).

O ile można uznać, że rynek leasingu pojazdów i ruchomości o znacznej wartości został już dawno zagospodarowany przez dużych graczy, o tyle transakcje o wartości kilku tysięcy złotych jeszcze do niedawna niekoniecznie pozostawały w polu zainteresowań towarzystw leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wynikało to zarówno z mniejszej świadomości przedsiębiorców, którzy najczęściej pojęcie „leasingu” kojarzyli z finansowaniem samochodów – a tym samym nie zgłaszali zapotrzebowania na tego typu produkt finansowy w odniesieniu do innych, nietypowych przedmiotów. Towarzystwa leasingowe, z racji różnych ograniczeń systemowych i technologicznych również nie były zainteresowane zawieraniem umów na niskie wolumeny.

Jednak postępująca digitalizacja i rozpowszechnienie zakupów przez Internet nie ominęła również przedsiębiorców. Wedle szacunków połowa spośród 2 mln polskich firm zatrudniających do 9 pracowników regularnie dokonuje zakupów przez Internet i odsetek ten stale rośnie. W większości są to zakupy nowoczesnych technologii o wartości do kilku czy kilkunastu tysięcy złotych, m.in. laptopy, komputery PC, smartfony, profesjonalne aparaty fotograficzne, projektory multimedialne, czy też TV z funkcją SMART. To ze strony tych firm pojawiło się zapotrzebowanie na leasing przedmiotów o niskiej wartości.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

Tylko czy leasing na smartfona, lub laptopa za kilka tysięcy złotych ma sens?

Niewątpliwie tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na szybkie tempo postępu technologicznego oraz krótki, 2-3 letni cykl życia tego typu produktów, to rozłożenie zakupu na raty, zamiast wydawanie jednorazowo całej kwoty wydaje się być całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Szczególnie z punktu widzenia małej firmy, dla której kwestie zachowania płynności mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej istnienia.

Tu z pomocą ponownie przyszedł rozwój nowych technologii – tym razem w usługach finansowych. Mam tu na myśli dynamiczny rozwój różnego rodzaju Fintechów. Doskonałym przykładem w branży leasingowej jest pojawienie się leasingu online skierowanego do przedsiębiorców - klientów sklepów internetowych.

W ciągu ostatnich miesięcy leasing, bądź pożyczkę leasingową na oferowane przez siebie produkty wprowadziło kilka dużych detalicznych sieci handlowych, zajmujących się sprzedażą sprzętu AGD i RTV. Leasing dostępny jest tutaj już przy zakupach na kwotę od 500 złotych netto i do tego w całości online, bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego.

Zobacz: Prawo dla firm

Na podobny krok zdecydował się również jeden z najpopularniejszych w naszym kraju serwisów aukcyjnych. Poza zwykłymi płatnościami ratalnymi, zaczął również oferować opcję leasingu online dla przedsiębiorców. W tym wariancie także można zawrzeć umowę leasingu na przedmioty o wartości kilkuset złotych. Decyzja pojawia się po wprowadzeniu kilku podstawowych danych firmy i jej właściciela w ciągu kilkunastu minut.

O ile dla Fintechów pojawienie się na rynku drobnych transakcji leasingowych- z uwagi na stosunkowo niskie bariery wejścia i mniejsze zapotrzebowanie na kapitał- stanowiło naturalną kolej rzeczy, o tyle ciekawym wydaje się fakt, że rynkiem tym coraz bardziej interesują się tradycyjne firmy leasingowe.

Część z nich już wprowadziło do swoich ofert leasing np. na smartfony, bądź inne nietypowe przedmioty rezygnując tym samym z dotychczasowych minimalnych limitów transakcji wynoszących często 10 tys. zł netto lub więcej.

Wprowadzenie algorytmów wspomagających wydawanie decyzji, czy e-faktur pozwoliło na zautomatyzowanie i przyspieszenie procesu decyzyjnego oraz na ograniczenie kosztów stałych związanych z obsługą umów leasingowych, a tym samym zwiększyło ich opłacalność.

Zobacz: Leasing

Co z opłacalnością takiego rozwiązania dla klienta?

Dla kogoś, kto prowadzi działalność gospodarczą i potrzebuje sfinansować zakup sprzętu niezbędnego do rozwoju biznesu, leasing stanowi jedno z najlepszych rozwiązań. Czy będzie to umowa na nowy samochód służbowy za 100 tys. zł, czy służbowy smartfon za 3 tys. zł – to zasady działania i korzyści związanych z leasingiem są praktycznie takie same.

Podstawową zaletą jest nadal fakt, że przedsiębiorca nie musi angażować własnych pieniędzy, a faktury za raty leasingowe w całości rozlicza jako koszt uzyskania przychodu.

Zaoszczędzone w ten sposób środki może przeznaczyć na bieżącą działalność firmy zachowując tym samym płynność. W nowej uproszczonej formule leasingu online, dostępnego 24/7 przez 365 dni w roku, bez konieczności wychodzenia z firmy i dostosowania się do godzin pracy instytucji leasingowej – wydaje się on być jeszcze bardziej atrakcyjny.

Jakie są wady takiego rozwiązania?

Raczej trudno tu o takich mówić, bo każdy przedsiębiorca sam podejmuje decyzję odnośnie opłacalności jakiegoś rozwiązania, lub jej braku.

Należy się jednak liczyć z faktem, że procentowy koszt finansowania przy umowach o niskiej wartości będzie zapewne wyższy niż zawarcie umowy na zakup nowego samochodu. Nie zmienia to faktu, że rynek mikro umów leasingowych w najbliższym czasie powinien się bardzo dynamicznie rozwijać, dając nowe możliwości przedsiębiorcom.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA