REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Andrzej Kik
Dyrektor ds. maszyn i urządzeń w Aureus
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców niewątpliwie należy do najpopularniejszych, a jednocześnie najszybciej rozwijających się form finansowania inwestycji. Obecnie wartość rynku leasingowego w Polsce to już blisko 70 mld zł rocznie, a tempo wzrostu przekracza 15% r/r (dane za Związkiem Polskiego Leasingu).

O ile można uznać, że rynek leasingu pojazdów i ruchomości o znacznej wartości został już dawno zagospodarowany przez dużych graczy, o tyle transakcje o wartości kilku tysięcy złotych jeszcze do niedawna niekoniecznie pozostawały w polu zainteresowań towarzystw leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wynikało to zarówno z mniejszej świadomości przedsiębiorców, którzy najczęściej pojęcie „leasingu” kojarzyli z finansowaniem samochodów – a tym samym nie zgłaszali zapotrzebowania na tego typu produkt finansowy w odniesieniu do innych, nietypowych przedmiotów. Towarzystwa leasingowe, z racji różnych ograniczeń systemowych i technologicznych również nie były zainteresowane zawieraniem umów na niskie wolumeny.

Jednak postępująca digitalizacja i rozpowszechnienie zakupów przez Internet nie ominęła również przedsiębiorców. Wedle szacunków połowa spośród 2 mln polskich firm zatrudniających do 9 pracowników regularnie dokonuje zakupów przez Internet i odsetek ten stale rośnie. W większości są to zakupy nowoczesnych technologii o wartości do kilku czy kilkunastu tysięcy złotych, m.in. laptopy, komputery PC, smartfony, profesjonalne aparaty fotograficzne, projektory multimedialne, czy też TV z funkcją SMART. To ze strony tych firm pojawiło się zapotrzebowanie na leasing przedmiotów o niskiej wartości.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

Tylko czy leasing na smartfona, lub laptopa za kilka tysięcy złotych ma sens?

Niewątpliwie tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na szybkie tempo postępu technologicznego oraz krótki, 2-3 letni cykl życia tego typu produktów, to rozłożenie zakupu na raty, zamiast wydawanie jednorazowo całej kwoty wydaje się być całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Szczególnie z punktu widzenia małej firmy, dla której kwestie zachowania płynności mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej istnienia.

Tu z pomocą ponownie przyszedł rozwój nowych technologii – tym razem w usługach finansowych. Mam tu na myśli dynamiczny rozwój różnego rodzaju Fintechów. Doskonałym przykładem w branży leasingowej jest pojawienie się leasingu online skierowanego do przedsiębiorców - klientów sklepów internetowych.

W ciągu ostatnich miesięcy leasing, bądź pożyczkę leasingową na oferowane przez siebie produkty wprowadziło kilka dużych detalicznych sieci handlowych, zajmujących się sprzedażą sprzętu AGD i RTV. Leasing dostępny jest tutaj już przy zakupach na kwotę od 500 złotych netto i do tego w całości online, bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego.

Zobacz: Prawo dla firm

Na podobny krok zdecydował się również jeden z najpopularniejszych w naszym kraju serwisów aukcyjnych. Poza zwykłymi płatnościami ratalnymi, zaczął również oferować opcję leasingu online dla przedsiębiorców. W tym wariancie także można zawrzeć umowę leasingu na przedmioty o wartości kilkuset złotych. Decyzja pojawia się po wprowadzeniu kilku podstawowych danych firmy i jej właściciela w ciągu kilkunastu minut.

O ile dla Fintechów pojawienie się na rynku drobnych transakcji leasingowych- z uwagi na stosunkowo niskie bariery wejścia i mniejsze zapotrzebowanie na kapitał- stanowiło naturalną kolej rzeczy, o tyle ciekawym wydaje się fakt, że rynkiem tym coraz bardziej interesują się tradycyjne firmy leasingowe.

Część z nich już wprowadziło do swoich ofert leasing np. na smartfony, bądź inne nietypowe przedmioty rezygnując tym samym z dotychczasowych minimalnych limitów transakcji wynoszących często 10 tys. zł netto lub więcej.

Wprowadzenie algorytmów wspomagających wydawanie decyzji, czy e-faktur pozwoliło na zautomatyzowanie i przyspieszenie procesu decyzyjnego oraz na ograniczenie kosztów stałych związanych z obsługą umów leasingowych, a tym samym zwiększyło ich opłacalność.

Zobacz: Leasing

Co z opłacalnością takiego rozwiązania dla klienta?

Dla kogoś, kto prowadzi działalność gospodarczą i potrzebuje sfinansować zakup sprzętu niezbędnego do rozwoju biznesu, leasing stanowi jedno z najlepszych rozwiązań. Czy będzie to umowa na nowy samochód służbowy za 100 tys. zł, czy służbowy smartfon za 3 tys. zł – to zasady działania i korzyści związanych z leasingiem są praktycznie takie same.

Podstawową zaletą jest nadal fakt, że przedsiębiorca nie musi angażować własnych pieniędzy, a faktury za raty leasingowe w całości rozlicza jako koszt uzyskania przychodu.

Zaoszczędzone w ten sposób środki może przeznaczyć na bieżącą działalność firmy zachowując tym samym płynność. W nowej uproszczonej formule leasingu online, dostępnego 24/7 przez 365 dni w roku, bez konieczności wychodzenia z firmy i dostosowania się do godzin pracy instytucji leasingowej – wydaje się on być jeszcze bardziej atrakcyjny.

Jakie są wady takiego rozwiązania?

Raczej trudno tu o takich mówić, bo każdy przedsiębiorca sam podejmuje decyzję odnośnie opłacalności jakiegoś rozwiązania, lub jej braku.

Należy się jednak liczyć z faktem, że procentowy koszt finansowania przy umowach o niskiej wartości będzie zapewne wyższy niż zawarcie umowy na zakup nowego samochodu. Nie zmienia to faktu, że rynek mikro umów leasingowych w najbliższym czasie powinien się bardzo dynamicznie rozwijać, dając nowe możliwości przedsiębiorcom.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA