O ile można uznać, że rynek leasingu pojazdów i ruchomości o znacznej wartości został już dawno zagospodarowany przez dużych graczy, o tyle transakcje o wartości kilku tysięcy złotych jeszcze do niedawna niekoniecznie pozostawały w polu zainteresowań towarzystw leasingowych.
Wynikało to zarówno z mniejszej świadomości przedsiębiorców, którzy najczęściej pojęcie „leasingu” kojarzyli z finansowaniem samochodów – a tym samym nie zgłaszali zapotrzebowania na tego typu produkt finansowy w odniesieniu do innych, nietypowych przedmiotów. Towarzystwa leasingowe, z racji różnych ograniczeń systemowych i technologicznych również nie były zainteresowane zawieraniem umów na niskie wolumeny.
reklama
reklama
Jednak postępująca digitalizacja i rozpowszechnienie zakupów przez Internet nie ominęła również przedsiębiorców. Wedle szacunków połowa spośród 2 mln polskich firm zatrudniających do 9 pracowników regularnie dokonuje zakupów przez Internet i odsetek ten stale rośnie. W większości są to zakupy nowoczesnych technologii o wartości do kilku czy kilkunastu tysięcy złotych, m.in. laptopy, komputery PC, smartfony, profesjonalne aparaty fotograficzne, projektory multimedialne, czy też TV z funkcją SMART. To ze strony tych firm pojawiło się zapotrzebowanie na leasing przedmiotów o niskiej wartości.
Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018
Tylko czy leasing na smartfona, lub laptopa za kilka tysięcy złotych ma sens?
Niewątpliwie tak.
Zważywszy na szybkie tempo postępu technologicznego oraz krótki, 2-3 letni cykl życia tego typu produktów, to rozłożenie zakupu na raty, zamiast wydawanie jednorazowo całej kwoty wydaje się być całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Szczególnie z punktu widzenia małej firmy, dla której kwestie zachowania płynności mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej istnienia.
Tu z pomocą ponownie przyszedł rozwój nowych technologii – tym razem w usługach finansowych. Mam tu na myśli dynamiczny rozwój różnego rodzaju Fintechów. Doskonałym przykładem w branży leasingowej jest pojawienie się leasingu online skierowanego do przedsiębiorców - klientów sklepów internetowych.
W ciągu ostatnich miesięcy leasing, bądź pożyczkę leasingową na oferowane przez siebie produkty wprowadziło kilka dużych detalicznych sieci handlowych, zajmujących się sprzedażą sprzętu AGD i RTV. Leasing dostępny jest tutaj już przy zakupach na kwotę od 500 złotych netto i do tego w całości online, bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego.
Zobacz: Prawo dla firm