REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Andrzej Kik
Dyrektor ds. maszyn i urządzeń w Aureus
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia
Finansowanie sprzętów o niskiej wartości - nowe trendy na rynku leasingu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing wśród polskich mikro i małych przedsiębiorców niewątpliwie należy do najpopularniejszych, a jednocześnie najszybciej rozwijających się form finansowania inwestycji. Obecnie wartość rynku leasingowego w Polsce to już blisko 70 mld zł rocznie, a tempo wzrostu przekracza 15% r/r (dane za Związkiem Polskiego Leasingu).

O ile można uznać, że rynek leasingu pojazdów i ruchomości o znacznej wartości został już dawno zagospodarowany przez dużych graczy, o tyle transakcje o wartości kilku tysięcy złotych jeszcze do niedawna niekoniecznie pozostawały w polu zainteresowań towarzystw leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wynikało to zarówno z mniejszej świadomości przedsiębiorców, którzy najczęściej pojęcie „leasingu” kojarzyli z finansowaniem samochodów – a tym samym nie zgłaszali zapotrzebowania na tego typu produkt finansowy w odniesieniu do innych, nietypowych przedmiotów. Towarzystwa leasingowe, z racji różnych ograniczeń systemowych i technologicznych również nie były zainteresowane zawieraniem umów na niskie wolumeny.

Jednak postępująca digitalizacja i rozpowszechnienie zakupów przez Internet nie ominęła również przedsiębiorców. Wedle szacunków połowa spośród 2 mln polskich firm zatrudniających do 9 pracowników regularnie dokonuje zakupów przez Internet i odsetek ten stale rośnie. W większości są to zakupy nowoczesnych technologii o wartości do kilku czy kilkunastu tysięcy złotych, m.in. laptopy, komputery PC, smartfony, profesjonalne aparaty fotograficzne, projektory multimedialne, czy też TV z funkcją SMART. To ze strony tych firm pojawiło się zapotrzebowanie na leasing przedmiotów o niskiej wartości.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Tylko czy leasing na smartfona, lub laptopa za kilka tysięcy złotych ma sens?

Niewątpliwie tak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zważywszy na szybkie tempo postępu technologicznego oraz krótki, 2-3 letni cykl życia tego typu produktów, to rozłożenie zakupu na raty, zamiast wydawanie jednorazowo całej kwoty wydaje się być całkiem rozsądnym rozwiązaniem. Szczególnie z punktu widzenia małej firmy, dla której kwestie zachowania płynności mogą mieć kluczowe znaczenie dla jej istnienia.

REKLAMA

Tu z pomocą ponownie przyszedł rozwój nowych technologii – tym razem w usługach finansowych. Mam tu na myśli dynamiczny rozwój różnego rodzaju Fintechów. Doskonałym przykładem w branży leasingowej jest pojawienie się leasingu online skierowanego do przedsiębiorców - klientów sklepów internetowych.

W ciągu ostatnich miesięcy leasing, bądź pożyczkę leasingową na oferowane przez siebie produkty wprowadziło kilka dużych detalicznych sieci handlowych, zajmujących się sprzedażą sprzętu AGD i RTV. Leasing dostępny jest tutaj już przy zakupach na kwotę od 500 złotych netto i do tego w całości online, bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego.

Zobacz: Prawo dla firm

Na podobny krok zdecydował się również jeden z najpopularniejszych w naszym kraju serwisów aukcyjnych. Poza zwykłymi płatnościami ratalnymi, zaczął również oferować opcję leasingu online dla przedsiębiorców. W tym wariancie także można zawrzeć umowę leasingu na przedmioty o wartości kilkuset złotych. Decyzja pojawia się po wprowadzeniu kilku podstawowych danych firmy i jej właściciela w ciągu kilkunastu minut.

O ile dla Fintechów pojawienie się na rynku drobnych transakcji leasingowych- z uwagi na stosunkowo niskie bariery wejścia i mniejsze zapotrzebowanie na kapitał- stanowiło naturalną kolej rzeczy, o tyle ciekawym wydaje się fakt, że rynkiem tym coraz bardziej interesują się tradycyjne firmy leasingowe.

Część z nich już wprowadziło do swoich ofert leasing np. na smartfony, bądź inne nietypowe przedmioty rezygnując tym samym z dotychczasowych minimalnych limitów transakcji wynoszących często 10 tys. zł netto lub więcej.

Wprowadzenie algorytmów wspomagających wydawanie decyzji, czy e-faktur pozwoliło na zautomatyzowanie i przyspieszenie procesu decyzyjnego oraz na ograniczenie kosztów stałych związanych z obsługą umów leasingowych, a tym samym zwiększyło ich opłacalność.

Zobacz: Leasing

Co z opłacalnością takiego rozwiązania dla klienta?

Dla kogoś, kto prowadzi działalność gospodarczą i potrzebuje sfinansować zakup sprzętu niezbędnego do rozwoju biznesu, leasing stanowi jedno z najlepszych rozwiązań. Czy będzie to umowa na nowy samochód służbowy za 100 tys. zł, czy służbowy smartfon za 3 tys. zł – to zasady działania i korzyści związanych z leasingiem są praktycznie takie same.

Podstawową zaletą jest nadal fakt, że przedsiębiorca nie musi angażować własnych pieniędzy, a faktury za raty leasingowe w całości rozlicza jako koszt uzyskania przychodu.

Zaoszczędzone w ten sposób środki może przeznaczyć na bieżącą działalność firmy zachowując tym samym płynność. W nowej uproszczonej formule leasingu online, dostępnego 24/7 przez 365 dni w roku, bez konieczności wychodzenia z firmy i dostosowania się do godzin pracy instytucji leasingowej – wydaje się on być jeszcze bardziej atrakcyjny.

Jakie są wady takiego rozwiązania?

Raczej trudno tu o takich mówić, bo każdy przedsiębiorca sam podejmuje decyzję odnośnie opłacalności jakiegoś rozwiązania, lub jej braku.

Należy się jednak liczyć z faktem, że procentowy koszt finansowania przy umowach o niskiej wartości będzie zapewne wyższy niż zawarcie umowy na zakup nowego samochodu. Nie zmienia to faktu, że rynek mikro umów leasingowych w najbliższym czasie powinien się bardzo dynamicznie rozwijać, dając nowe możliwości przedsiębiorcom.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA