REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest hedging walutowy

Regina Anam
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak wszystkim wiadomo, kursy walut nie mają tendencji do pozostawania na tym samym poziomie. Ciągle słychać, że jakaś waluta się umocniła bądź spadła. Podmioty, których finanse są uzależnione od rynku walutowego, głównie eksporterzy i importerzy, narażeni są na spore ryzyko przy ciągłych i niepewnych zmianach. Aby się przed nim zabezpieczyć mogą zastosować hedging walutowy. Na czym to jednak dokładnie polega?

REKLAMA

Hedging walutowy to nic innego jak działania zabezpieczające, podejmowane przez inwestora w celu ograniczenia ryzyka kursowego. Inaczej mówiąc inwestor poprzez zawieranie transakcji hedgingowych (zabezpieczających) minimalizuje bądź neutralizuje ryzyko zmian cen instrumentów finansowych lub towarów, wynikających ze zmian kursowych. Najczęściej do transakcji wykorzystane są instrumenty pochodne, głównie:
• Opcje walutowe;
• Kontrakty terminowe (futures, forward);
• Swapy walutowe.

REKLAMA

Hedging polega na zajęciu jednocześnie dwóch pozycji - na rynku terminowym i na rynku natychmiastowym – przy czym pierwsza jest odwrotna w stosunku do drugiej, dzięki czemu potencjalne straty wynikające z jednej z nich zostaną w mniejszym lub większym stopniu zrównoważone przez zyski osiągnięte na drugiej pozycji. Mówiąc bardziej szczegółowo, inwestor chcąc zabezpieczyć długą pozycję (należności) w walucie obcej, sprzedaje tę walutę na rynku i zajmuje pozycję krótką, natomiast chcąc zabezpieczyć krótką pozycję (zobowiązania) w walucie obcej, kupuje tę walutę na rynku, czyli zajmuje pozycję długą. Taki inwestor zakłada, że ewentualne straty, które poniesie na pozycji na rynku natychmiastowym, zostaną zrekompensowane zyskiem z utrzymania pozycji przeciwstawnej na rynku walutowym. Przy takich działaniach straty i zyski mogą być sobie równe lub mogą się różnić. W sytuacji, kiedy całkowicie się pokrywają mowa o tzw. hedgingu doskonałym.

Polecamy także: Kalkulator wymiany walut

REKLAMA

W zależności od charakteru oraz przedmiotu zabezpieczeń, hedging można podzielić na wiele rodzajów. Jednak najbardziej „pierwotnym” rozróżnieniem jest podział na hedging naturalny (wewnętrzny) i zewnętrzny. Do pierwszego można zaliczyć np. rozliczanie płatności zagranicznych w walucie krajowej, operacje depozytowo-pożyczkowe, klauzule waloryzacyjne itp., czyli metody zabezpieczenia nie związane z wchodzeniem bezpośrednio lub pośrednio na rynek walutowy. Z kolei zewnętrzny hedging to stosowanie instrumentów rynku walutowego.

Należy przy tym pamiętać, iż o efektywności hedgingu decyduje właściwe przygotowanie, a następnie przeprowadzenie odpowiedniej transakcji na rynku walutowym. Przykładowo w przedsiębiorstwach, wyboru właściwej metody zabezpieczenia dokonuje się na etapie opracowywania strategii zabezpieczającej w ramach procesu zarządzania. Tak więc nie jest to łatwe zadanie. Przy wyborze hedgingu warto rozważyć możliwość wykorzystania metod wewnętrznych zamiast zewnętrznych, gdyż czasami najlepsze rozwiązania to rozwiązania najprostsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także serwis: Inwestycje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA