REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej kredytów na zakup samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Krasoń

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2009 nie był najlepszy dla branży motoryzacyjnej, w tym czasie spadła o 16 proc. sprzedaż kredytów samochodowych . Najgorsze rynek ma już jednak za sobą.

Łącznie 4,94 mld złotych, o 15,66 proc. mniej niż rok wcześniej (5,85 mld zł), pożyczyli Polacy na samochody w 2009 roku, około połowy tej kwoty przeznaczono na nowe auta – wynika z danych zebranych przez Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek został zdominowany przez dwie instytucje: Getin Bank i Santander Consumer Bank, które łącznie mają ponad 54,4-proc. udział. Do tego pierwszego należało 31,03 proc., drugi zaś zajął 23,37 proc. Ciekawie przedstawiają się dane za sam czwarty kwartał, bo przewaga lidera była bardzo nieznaczna: wartości te wynoszą odpowiednio 26,57 proc. i 26,01 proc.

Na trzecim miejscu rok zakończył Fiat Bank Polska z 8,22-proc. udziałem, a za nim jest VW Bank Polska (7,76 proc.). Bank ten był aktywny w czwartym kwartale (biorąc pod uwagę tylko trzy ostatnie miesiące miał prawie 10-proc. udział w rynku) i dzięki temu wyprzedził czwartego po trzech kwartałach Lukasa (7,26 proc.).

Rynek kredytów samochodowych w 2009 roku

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwa banku

Kredyty udzielone w IV kw. 2009 r. (w mln zł

Zmiana r/r

Kredyty udzielone w całym 2009
(w mln zł)

Zmiana r/r

Saldo kredytów na koniec 2009 r (mln zł)

Zmiana r/r

Getin Bank

320,6

-7,08%

1 531,3

-11,75%

3 644,2

13,95%

Santander Consumer Bank

313,9

-9,86%

1 153,4

-17,80%

2 937,6

1,56%

Fiat Bank Polska

91,0

-6,55%

405,7

-19,17%

828,4

-3,63%

VW Bank Polska

116,4

-4,45%

383,1

-35,24%

886,7

-13,40%

Lukas Bank

100,5

-14,47%

358,3

-18,04%

693,4

20,27%

BNP Paribas Fortis

53,3

-40,07%

342,3

2,08%

649,4

-1,75%

Banque PSA Finance

72,7

9,80%

260,4

-3,43%

393,2

-5,73%

Toyota Bank Polska

63,4

-20,81%

240,6

-12,25%

413,4

-3,05%

Mercedes-Benz Bank Polska

62,0

3,56%

187,9

-20,66%

358,2

-3,70%

Inne

12,9

-

72,3

-

162,4

-

Bank BPH* / GE Money

-

-

-

-

1 248,7

-26,85%

Nordea Bank

-

-

-

-

8,2

-11,02%

Razem

1 206,6

-9,39%

4 935,3

-15,66%

12 223,7

-0,50%

* Dane dot. okresu sprzed połączenia Banku BPH i GE Money Banku. Źródło: Open Finance, banki.

Czwarty kwartał 2009 roku był – podobnie jak trzeci – gorszy od analogicznego okresu w roku 2008. Zdecydowana większość banków, które odpowiedziały na ankietę, zanotowała spadek sprzedaży w ujęciu kwartalnym. Uniknęły tego Mercedes-Benz Bank Polska (+3,56 proc.) i Banque PSA Finance (+9,80 proc.).

Gdy zsumować cały 2009 rok okaże się, że jedynie BNP Paribas Fortis zanotował niewielki (2,08 proc.) wzrost, we wszystkich pozostałych bankach mieliśmy do czynienia ze zmianą negatywną. Cały rynek spadł rok do roku o 15,66 proc., a kryzys najbardziej dotknął VW Bank Polska
(-35,24 proc.) i Mercedes-Benz Bank Polska (-20,66 proc.). Oprócz BNP Paribas Fortis dobrze z finansową zawieruchą poradził sobie Banque PSA Finance, w którym spadek wyniósł zaledwie 3,43 proc. W pozostałych instytucjach (w tym u dwójki liderów) spadki wyniosły 10-20 proc.

Gorszy wynik VW Banku Polska nie mógł nie wpłynąć na pozycję tego banku w zestawieniu. Za 2008 rok bank ten miał ponad 10-proc. udział w rynku i był na nim trzecią siłą, teraz jest czwarty, a jego udział w rynku skurczył się o jedną czwartą.

Getin zajmuje się głównie samochodami używanymi, w 2009 roku 84,25 proc. wartości sprzedanych przez niego kredytów dotyczyło aut „z drugiej ręki”. Na drugim biegunie jeśli chodzi o podział na finansowanie zakupów pojazdów nowych i używanych są VW Bank Polska (92,47 proc. nowych aut w 2009 roku), Mercedes-Benz Bank Polska (89,54 proc.) oraz Banque PSA Finance i Fiat Bank Polska (oba ponad 87 proc.), co zresztą nie powinno dziwić – to banki należące do koncernów samochodowych, ich głównym źródłem klientów jest współpraca z dilerami. Łącznie 53,17 proc. wartości udzielonych kredytów dotyczyła samochodów nowych, a 46,83 proc. – używanych.

Niespodzianki nie ma w zestawieniu prezentującym średnią wartości kredytu. Skoro Mercedes produkuje drogie auta, to jego bank powinien udzielać największych kredytów i tak właśnie jest. Średnia kwota kredytu na nowe auto udzielony w 2009 roku w Mercedes-Benz Bank Polska to 92,5 tys. zł, dwa i pół razy więcej niż Banque PSA Finance (36,7 tys. zł). W przypadku samochodów używanych, najwyższe średnie kredyty także są w Mercedes-Benz Bank Polska (75,8 tys. zł), a najniższe w BNP Paribas Fortis (22,5 tys. zł).

Rynek kredytów samochodowych w 2009 roku – średnia wartość kredytu

Nazwa banku

Średnia wartość (tys. zł) kredytu na nowy samochód w '09

Średnia wartość (tys. zł) kredytu na samochód używany w '09

Mercedes-Benz Bank Polska

92,52

75,803

Inne

58,592

35,052

Lukas Bank

50,995

36,197

Getin Bank

48,935

26,303

Santander Consumer Bank

48,338

36,455

Toyota Bank Polska

45,399

29,066

BNP Paribas Fortis

42,799

22,453

VW Bank Polska

42,761

34,634

Fiat Bank Polska

39,697

23,272

Banque PSA Finance

36,725

26,5

Źródło: Open Finance, banki.

Podobnie jak w trzecim, tak i w czwartym kwartale, sprzedaż kredytów samochodowych w dużej mierze determinowało ogólne zaostrzenie polityki kredytowej przez banki. Dotyczyło ono także kredytów hipotecznych jak i konsumenckich. Powodem tego jest oczywiście sytuacja gospodarcza kraju – banki nadal obawiają się nagłego pogorszenia portfeli swoich kredytów i w kwestii pożyczania pieniędzy działają ostrożnie. Pod koniec 2009 roku trend ten zaczął się odwracać i w czwartym kwartale sprzedano więcej kredytów niż w trzecim (1,21 mld vs 1,14 mld złotych), ale wpływ na to mogła mieć sezonowość rynku (wyprzedaże zapasów).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA