REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2009 nie był najlepszy dla branży motoryzacyjnej, w tym czasie spadła o 16 proc. sprzedaż kredytów samochodowych . Najgorsze rynek ma już jednak za sobą.

Łącznie 4,94 mld złotych, o 15,66 proc. mniej niż rok wcześniej (5,85 mld zł), pożyczyli Polacy na samochody w 2009 roku, około połowy tej kwoty przeznaczono na nowe auta – wynika z danych zebranych przez Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek został zdominowany przez dwie instytucje: Getin Bank i Santander Consumer Bank, które łącznie mają ponad 54,4-proc. udział. Do tego pierwszego należało 31,03 proc., drugi zaś zajął 23,37 proc. Ciekawie przedstawiają się dane za sam czwarty kwartał, bo przewaga lidera była bardzo nieznaczna: wartości te wynoszą odpowiednio 26,57 proc. i 26,01 proc.

Na trzecim miejscu rok zakończył Fiat Bank Polska z 8,22-proc. udziałem, a za nim jest VW Bank Polska (7,76 proc.). Bank ten był aktywny w czwartym kwartale (biorąc pod uwagę tylko trzy ostatnie miesiące miał prawie 10-proc. udział w rynku) i dzięki temu wyprzedził czwartego po trzech kwartałach Lukasa (7,26 proc.).

Rynek kredytów samochodowych w 2009 roku

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwa banku

Kredyty udzielone w IV kw. 2009 r. (w mln zł

Zmiana r/r

Kredyty udzielone w całym 2009
(w mln zł)

Zmiana r/r

Saldo kredytów na koniec 2009 r (mln zł)

Zmiana r/r

Getin Bank

320,6

-7,08%

1 531,3

-11,75%

3 644,2

13,95%

Santander Consumer Bank

313,9

-9,86%

1 153,4

-17,80%

2 937,6

1,56%

Fiat Bank Polska

91,0

-6,55%

405,7

-19,17%

828,4

-3,63%

VW Bank Polska

116,4

-4,45%

383,1

-35,24%

886,7

-13,40%

Lukas Bank

100,5

-14,47%

358,3

-18,04%

693,4

20,27%

BNP Paribas Fortis

53,3

-40,07%

342,3

2,08%

649,4

-1,75%

Banque PSA Finance

72,7

9,80%

260,4

-3,43%

393,2

-5,73%

Toyota Bank Polska

63,4

-20,81%

240,6

-12,25%

413,4

-3,05%

Mercedes-Benz Bank Polska

62,0

3,56%

187,9

-20,66%

358,2

-3,70%

Inne

12,9

-

72,3

-

162,4

-

Bank BPH* / GE Money

-

-

-

-

1 248,7

-26,85%

Nordea Bank

-

-

-

-

8,2

-11,02%

Razem

1 206,6

-9,39%

4 935,3

-15,66%

12 223,7

-0,50%

* Dane dot. okresu sprzed połączenia Banku BPH i GE Money Banku. Źródło: Open Finance, banki.

Czwarty kwartał 2009 roku był – podobnie jak trzeci – gorszy od analogicznego okresu w roku 2008. Zdecydowana większość banków, które odpowiedziały na ankietę, zanotowała spadek sprzedaży w ujęciu kwartalnym. Uniknęły tego Mercedes-Benz Bank Polska (+3,56 proc.) i Banque PSA Finance (+9,80 proc.).

Gdy zsumować cały 2009 rok okaże się, że jedynie BNP Paribas Fortis zanotował niewielki (2,08 proc.) wzrost, we wszystkich pozostałych bankach mieliśmy do czynienia ze zmianą negatywną. Cały rynek spadł rok do roku o 15,66 proc., a kryzys najbardziej dotknął VW Bank Polska
(-35,24 proc.) i Mercedes-Benz Bank Polska (-20,66 proc.). Oprócz BNP Paribas Fortis dobrze z finansową zawieruchą poradził sobie Banque PSA Finance, w którym spadek wyniósł zaledwie 3,43 proc. W pozostałych instytucjach (w tym u dwójki liderów) spadki wyniosły 10-20 proc.

Gorszy wynik VW Banku Polska nie mógł nie wpłynąć na pozycję tego banku w zestawieniu. Za 2008 rok bank ten miał ponad 10-proc. udział w rynku i był na nim trzecią siłą, teraz jest czwarty, a jego udział w rynku skurczył się o jedną czwartą.

Getin zajmuje się głównie samochodami używanymi, w 2009 roku 84,25 proc. wartości sprzedanych przez niego kredytów dotyczyło aut „z drugiej ręki”. Na drugim biegunie jeśli chodzi o podział na finansowanie zakupów pojazdów nowych i używanych są VW Bank Polska (92,47 proc. nowych aut w 2009 roku), Mercedes-Benz Bank Polska (89,54 proc.) oraz Banque PSA Finance i Fiat Bank Polska (oba ponad 87 proc.), co zresztą nie powinno dziwić – to banki należące do koncernów samochodowych, ich głównym źródłem klientów jest współpraca z dilerami. Łącznie 53,17 proc. wartości udzielonych kredytów dotyczyła samochodów nowych, a 46,83 proc. – używanych.

Niespodzianki nie ma w zestawieniu prezentującym średnią wartości kredytu. Skoro Mercedes produkuje drogie auta, to jego bank powinien udzielać największych kredytów i tak właśnie jest. Średnia kwota kredytu na nowe auto udzielony w 2009 roku w Mercedes-Benz Bank Polska to 92,5 tys. zł, dwa i pół razy więcej niż Banque PSA Finance (36,7 tys. zł). W przypadku samochodów używanych, najwyższe średnie kredyty także są w Mercedes-Benz Bank Polska (75,8 tys. zł), a najniższe w BNP Paribas Fortis (22,5 tys. zł).

Rynek kredytów samochodowych w 2009 roku – średnia wartość kredytu

Nazwa banku

Średnia wartość (tys. zł) kredytu na nowy samochód w '09

Średnia wartość (tys. zł) kredytu na samochód używany w '09

Mercedes-Benz Bank Polska

92,52

75,803

Inne

58,592

35,052

Lukas Bank

50,995

36,197

Getin Bank

48,935

26,303

Santander Consumer Bank

48,338

36,455

Toyota Bank Polska

45,399

29,066

BNP Paribas Fortis

42,799

22,453

VW Bank Polska

42,761

34,634

Fiat Bank Polska

39,697

23,272

Banque PSA Finance

36,725

26,5

Źródło: Open Finance, banki.

Podobnie jak w trzecim, tak i w czwartym kwartale, sprzedaż kredytów samochodowych w dużej mierze determinowało ogólne zaostrzenie polityki kredytowej przez banki. Dotyczyło ono także kredytów hipotecznych jak i konsumenckich. Powodem tego jest oczywiście sytuacja gospodarcza kraju – banki nadal obawiają się nagłego pogorszenia portfeli swoich kredytów i w kwestii pożyczania pieniędzy działają ostrożnie. Pod koniec 2009 roku trend ten zaczął się odwracać i w czwartym kwartale sprzedano więcej kredytów niż w trzecim (1,21 mld vs 1,14 mld złotych), ale wpływ na to mogła mieć sezonowość rynku (wyprzedaże zapasów).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA