REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 60% mieszkań dostępnych na kredyt Rodzina na swoim

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjny kredyt Rodzina na swoim najłatwiej wykorzystać można w województwach: warmińsko-mazurskim, lubuskim i podlaskim. Prawie wszystkie oferowane tam mieszkania mają cenę niższą od limitów obowiązujących dla kredytów z rządową dopłatą. Najgorzej (24% dostępnych mieszkań) wygląda sytuacja w województwie pomorskim.

Od 1 października obowiązują nowe limity cen m.kw. umożliwiające zakup mieszkania na kredyt z dopłatą do odsetek. Expander - Niezależny Doradca Finansowy, opierając się na danych portalu szybko.pl sprawdził, ile mieszkań oferowanych obecnie do sprzedaży w poszczególnych miastach wojewódzkich i poza nimi, można kupić na kredyt z dopłatą. Pod uwagę wzięliśmy wystawione obecnie na sprzedaż mieszkania o powierzchni do 75 m.kw.

REKLAMA

REKLAMA

Największy wybór w Olsztynie

Z analizy wynika, że sytuacja w poszczególnych regionach jest bardzo zróżnicowana. Zdecydowanie najłatwiej (kierując się wyłącznie kryterium ceny m.kw.) kupić mieszkanie na kredyt oferowany w ramach programu „Rodzina na swoim” w województwie warmińsko-mazurskim. Średnio ponad 98% oferowanych na rynku wtórnym mieszkań, wystawionych jest z ceną m.kw. niższą lub równą limitowi. Nie ma istotnych różnic między wskaźnikiem dostępności dla Olsztyna i pozostałych miejscowości tego województwa. Na drugim miejscu znajduje się województwo lubuskie, gdzie na kredyt z dopłatą można kupić średnio 96% oferowanych mieszkań. Co prawda w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze ten udział jest mniejszy o kilka punktów procentowych, ale rozbieżność między tymi miastami a pozostałymi w województwie nie jest znacząca. W Podlaskim na kredyt z dopłatą można kupić blisko 95% oferowanych mieszkań.

Na drugim biegunie mamy województwo pomorskie, gdzie limit ceny m.kw. bardzo odbiega od rzeczywistości lokalnego rynku. W efekcie zaledwie 24% mieszkań można kupić na kredyt dopłatą. Niewiele lepiej jest w województwie mazowieckim, gdzie ten odsetek wynosi 29%. W tym przypadku mamy dodatkowo dużą rozbieżność między stolicą (20,5%), a pozostałymi miejscowościami (36,4%).

REKLAMA

Tylko 11% w Lublinie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miastem, w którym zakup mieszkania na kredyt z dopłatą jest zdecydowanie najtrudniejszy jest Lublin, gdzie warunki spełnia obecnie zaledwie 11% oferowanych lokali. N drugim miejscu jest Warszawa – 20,5%, na trzecim Kraków – 22%, a na kolejnych, z niewiele gorszymi wskaźnikami, Gdańsk i Szczecin.

Przeciętnie w całej Polsce 63% oferowanych mieszkań spełnia kryteria programu „Rodzina na swoim”. W rzeczywistości wskaźnik dostępności jest większy, gdyż ceny ofertowe są zwykle większe od cen, po których zamykane są transakcje.

Dostępność mieszkań na kredyt z dopłatą

Województwo

Wskaźniki obowiązujące w IV kwartale 2009

Odsetek mieszkań na rynku wtórnym spełniających kryteria

dolnośląskie

m. Wrocław

6 655,60

50,1%

pozostałe

4 811,10

70,3%

kujawsko-pomorskie

m. Bydgoszcz

7 121,80

90,9%

m. Toruń

7 121,80

83,8%

pozostałe

5 560,10

90,0%

lubelskie

m. Lublin

4 308,61

11,5%

pozostałe

3 895,44

73,7%

lubuskie

m. Gorzów Wielkopolski

4 699,80

92,3%

m. Zielona Góra

4 699,80

96,6%

pozostałe

4 018,00

99,0%

łódzkie

m. Łódź

6 043,80

90,6%

pozostałe

4 354,00

88,9%

małopolskie

m. Kraków

6 055,00

22,1%

pozostałe

4 792,20

66,0%

mazowieckie

m. Warszawa

7 692,58

20,5%

pozostałe

5 539,31

36,4%

opolskie

m. Opole

5 863,90

92,1%

pozostałe

5 863,90

87,2%

podkarpackie

m.Rzeszów

4 739,00

61,2%

pozostałe

4 543,00

47,3%

podlaskie

m. Białystok

5 579,00

92,2%

pozostałe

4 694,00

97,1%

pomorskie

m. Gdańsk

5 744,20

23,2%

pozostałe

5 083,40

24,7%

śląskie

m. Katowice

5 203,10

84,7%

pozostałe

4 601,80

92,0%

świętorzyskie

m. Kielce

5 224,04

91,7%

pozostałe

2 849,60

40,0%

warmińsko- mazurskie

m. Olsztyn

6 474,30

96,9%

pozostałe

4 720,80

100,0%

wielkopolskie

m. Poznań

7 063,00

75,3%

pozostałe

4 510,10

25,6%

zachodniopomorskie

m. Szczecin

4 790,80

24,1%

pozostałe

4 641,70

74,8%

Źródło: Szybko.pl, BGK

Nowe limity cen obowiązujące w IV kw. są przeciętnie o 360 zł (7%) wyższe niż w III kw., co jest oczywiście dobrą wiadomością dla kredytobiorców. Trzeba jednak uwzględnić to, że ostatnie miesiące przyniosły kilkuprocentowy wzrost średniej ceny m.kw. w niektórych miastach, m.in. w Opolu, Toruniu, Sopocie, Katowicach i Łodzi. W Katowicach w ostatnich trzech miesiącach średnia cena wzrosła o 2,3%, a limit został podniesiony w IV kwartale tylko o 1,3%.

W największym stopniu podniesiony został w IV kwartale limit dla miejscowości mazowieckich (poza Warszawą) – aż o 1213 zł. Niewiele to jednak pomogło biorąc pod uwagę fakt, że kryteria cenowe programu „Rodzina na swoim” spełnia wciąż mniej niż jedna trzecia oferowanych mieszkań. W dwóch województwach – wielkopolskim i lubelskim – limity zostały obniżone.

Zestawienie limitów cen m.kw. warunkujących skorzystanie z programu "Rodzina na swoim"

Nazwa województwa

Gmina

Wskaźniki obowiązujące w III kw. 2009

Wskaźniki obowiązujące w IV kw. 2009

zmiana kwotowa

zmiana procentowa

dolnośląskie

m. Wrocław

6 295,1 zł

6 655,6 zł

360,5 zł

5,7

pozostałe

4 335,8 zł

4 811,1 zł

475,3 zł

11,0

kujawsko-pomorskie

m. Bydgoszcz

6 391,0 zł

7 121,8 zł

730,8 zł

11,4

m. Toruń

6 391,0 zł

7 121,8 zł

730,8 zł

11,4

pozostałe

4 908,4 zł

5 560,1 zł

651,7 zł

13,3

lubelskie

m. Lublin

4 329,3 zł

4 308,6 zł

-20,7 zł

-0,5

pozostałe

4 067,1 zł

3 895,4 zł

-171,6 zł

-4,2

lubuskie

m. Gorzów Wielkopolski

4 699,8 zł

4 699,8 zł

0,0 zł

0,0

m. Zielona Góra

4 699,8 zł

4 699,8 zł

0,0 zł

0,0

pozostałe

4 018,0 zł

4 018,0 zł

0,0 zł

0,0

łódzkie

m. Łódź

5 601,4 zł

6 043,8 zł

442,4 zł

7,9

pozostałe

3 901,1 zł

4 354,0 zł

452,9 zł

11,6

małopolskie

m. Kraków

5 340,3 zł

6 055,0 zł

714,7 zł

13,4

pozostałe

4 515,7 zł

4 792,2 zł

276,5 zł

6,1

mazowieckie

m. Warszawa

7 257,6 zł

7 699,6 zł

442,0 zł

6,1

pozostałe

4 326,7 zł

5 539,3 zł

1 212,6 zł

28,0

opolskie

m. Opole

5 215,0 zł

5 863,9 zł

648,9 zł

12,4

pozostałe

5 215,0 zł

5 863,9 zł

648,9 zł

12,4

podkarpackie

m. Rzeszów

4 342,8 zł

4 739,0 zł

396,2 zł

9,1

pozostałe

3 869,6 zł

4 543,0 zł

673,4 zł

17,4

podlaskie

m. Białystok

5 171,6 zł

5 579,0 zł

407,4 zł

7,9

pozostałe

4 071,2 zł

4 694,2 zł

623,0 zł

15,3

pomorskie

m. Gdańsk

5 744,2 zł

5 744,2 zł

0,0 zł

0,0

pozostałe

4 721,5 zł

5 083,4 zł

361,9 zł

7,7

śląskie

m. Katowice

5 133,8 zł

5 203,1 zł

69,3 zł

1,3

pozostałe

4 540,2 zł

4 601,8 zł

61,6 zł

1,4

świętokrzyskie

m. Kielce

4 948,2 zł

5 224,0 zł

275,9 zł

5,6

pozostałe

2 814,4 zł

2 849,6 zł

35,2 zł

1,3

warmińsko-mazurskie

m. Olsztyn

5 875,0 zł

6 474,3 zł

599,3 zł

10,2

pozostałe

4 397,5 zł

4 720,8 zł

323,3 zł

7,4

wielkopolskie

m. Poznań

7 224,0 zł

7 063,0 zł

-161,0 zł

-2,2

pozostałe

4 760,0 zł

4 510,1 zł

-249,9 zł

-5,2

zachodniopomorskie

m. Szczecin

4 698,4 zł

4 790,8 zł

92,4 zł

2,0

pozostałe

4 551,4 zł

4 641,7 zł

90,3 zł

2,0

Źródło: BGK, wyliczenia własne
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA