REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką część mieszkania kupujemy na kredyt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

W reklamach kredytów hipotecznych banki kuszą ofertami kredytów nawet na 120% wartości nieruchomości. Obecnie jednak średnio 63% środków na zakup mieszkań pochodzi z kredytu, a ponad 20% jest pokrywane w gotówce – wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez Home Broker.

Nie jest tajemnicą, że boom na rynku mieszkaniowym, którego apogeum przypadło na lata 2006-2007, został wywołany przez powszechną dostępność kredytów mieszkaniowych. Dziś transakcji jest mniej, ale kredyt wciąż pozostaje podstawowym sposobem finansowania zakupu własnego M. Potwierdza to najnowsze badanie ankietowe przeprowadzone przez Home Broker.

REKLAMA

Przemyślany sposób finansowania

Zostało ono przeprowadzone w dniach 20.04-28.04 w placówkach pośrednika w całej Polsce. Badaniu poddano 932 klientów zainteresowanych zakupem nieruchomości. W większości wypadków (96% ankietowanych) ankieta była wypełniania po spotkaniu z doradcą finansowym. Oznacza to, że klient odpowiadający na pytania zwarte w ankiecie, miał już przynajmniej wstępny obraz dotyczący sposobu finansowania zakupu. Trzy czwarte badanych (74%) opierało się na poszukiwanej wartości nieruchomości, a jedna czwarta na faktycznej cenie (26%).

Dwie trzecie z kredytu a jedna piąta w gotówce

Wyniki wskazują, że średnio 63,4% ceny zakupu finansowane jest z kredytu lub pożyczki hipotecznej, a 22,7% wartości opłacane jest w gotówce (z rachunku ROR). To dwie największe pozycje w strukturze źródeł finansowania zakupu. Kolejną pozycję, ale już ze znacznie mniejszym udziałem, stanowią środki pochodzące ze sprzedaży innej nieruchomości (transakcja wiązana; 7,3%). Jeszcze jedna większa pozycja to upłynniane lokaty i rachunki oszczędnościowe (3,2%). Śladowy udział w finansowaniu zakupu nieruchomości mają pożyczki od rodziny i znajomych oraz środki wypłacane z różnego typu funduszy czy ze sprzedaży obligacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udział wybranych źródeł finansowania w cenie nieruchomości

Źródło finansowania

Udział ekstrapolowany

Kredyt hipoteczny/pożyczka hipoteczna

63,50%

ROR/gotówka

22,70%

Sprzedaży nieruchomości

7,30%

Lokata/rachunek oszczędnościowy

3,20%

Pożyczka od rodziny/znajomych

1,50%

Inne

1,10%

Fundusz inwestycyjny/ polisa na życie z funduszem

0,40%

Obligacji skarbowe/inne obligacje

0,20%

Źródło: Home Broker

 

Przeciętny udział kredytu w finansowaniu nieruchomości na poziomie 63% jest zbliżony do średniej dla UE. Dane sprzed kryzysu wskazywały, że przeciętny udział w krajach „starej” unii wynosił 70-75%. Wiadomo, że w czasie kryzysu obniżył się. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii w 2006 r. średni wskaźnik LTV (stosunek kwoty kredytu do wartości nieruchomości) wynosił 87%, ale pod koniec 2009 r. spadł w okolice 70%.

Sytuacja wygląda różnie w poszczególnych krajach. Bardzo liberalne podejście mają Holandia (106-110%) czy Niemcy (80-110%). Na drugim biegunie mamy Finlandię (60-70%).

Wskaźnik LTV w wybranych krajach UE

Kraj

Poziom LtV

Austria

70-80%

Dania

80%

Finlandia

60-70%

Niemcy

80-110%

Islandia

80-90%

Irlandia

92-100%

Holandia

106-110% (w niektórych przypadkach nawet 127%)

Norwegia

60-80%

Szwecja

75% (w niektórych przypadkach 95%)

Wielka Brytania

do 100%

Źródło: The Consumers Association of Iceland

Ponad połowa posiłkujących się kredytem ma niewielki wkład własny

Wśród badanych, którzy w badaniu Home Broker wskazali kredyt jako przynajmniej jedno ze źródeł finansowania, dominującą grupę (57%) stanowią osoby, w przypadku których kredytem finansowany jest zakup 81-100% ceny nieruchomości. Z kolei wśród badanych, którzy posiłkują się gotówką, największą grupę (37%) stanowią osoby, w przypadku których gotówką finansowany jest zakup do 20% ceny nieruchomości, aczkolwiek sporą grupę stanowią też osoby finansujące całość lub prawie całość zakupu nieruchomości z bieżącego rachunku.

Im droższa nieruchomość, tym mniejszy udział kredytu

Ciekawostką jest to, że im większa wartość kupowanej nieruchomości, tym mniejszy udział kredytu. Przykładowo, jeśli kredyt stanowi 81-100% ceny zakupu, to przeciętna wartość nieruchomości wynosi 321 tys. zł. Jeśli natomiast kredyt pokrywa tylko do 20% ceny, to wartość nieruchomości wynosi aż 489 tys. zł. Wynika z tego, że droższe nieruchomości kupowane są przy większym udziale środków własnych, niż tańsze. Może to dziwić i najprawdopodobniej wynika stąd, że droższa nieruchomość jest kolejną kupowaną w życiu. Kolejne transakcje przeprowadzane są zwykle w miarę bogacenia się (wzrost dochodu i oszczędności, wcześniejsza sprzedaż innego mieszkania czy domu). 

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Średnia wartość nieruchomości – 353 tys. zł

Biorący udział w badaniu byli zainteresowani zakupem nieruchomości o średniej cenie wynoszącej 353 tys. zł. Największą grupę stanowiły osoby chcące wydać między 200,1 a 300 tys. zł. Najwyższą średnią cenę wskazali badani w Warszawie (447 tys. zł), na drugim miejscu znalazł się Wrocław (382 tys. zł), a na trzecim Kraków (355 tys. zł). 

Rynek nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA