Jaki udział w sprzedaży kredytów samochodowych mają poszczególne banki?
REKLAMA
REKLAMA
Łączna sprzedaż kredytów samochodowych w bankach, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w I kwartale wyniosła 1 mld zł, o 43,3 mln zł mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W IV kw. ub. roku było to ponad 1,4 mld zł, jednak stwierdzenie, że kwartał do kwartału zanotowano prawie 29-proc. spadek, byłoby nadużyciem, bowiem w poprzednim zestawieniu znalazło się więcej banków (dwie dodatkowe instytucje). W I kw. 2010 roku udzielono 26,9 tys. kredytów samochodowych, o 7,7 proc. mniej niż rok wcześniej (24,8 tys.).
REKLAMA
Tym razem informacji nie udzieliły Banque PSA Finance i Lukas Bank. Pomijając te dwie instytucje, wartość rynku w poprzednim kwartale wyniosła 1,28 mld zł, co – porównując do obecnej kwoty 1 mld zł – oznacza spadek kwartał do kwartału o 21,9 proc.
Przeczytaj również: Co dzieje się z kredytami konsumpcyjnymi, których nie spłacamy w terminie?
54,7 proc. kredytów liczbowo i 64,1 proc. wartościowo stanowią pożyczki na nowe samochody. Najwięcej takich kredytów udzielił Santander Consumer Bank – ponad 3,5 tys. sztuk na łączną kwotę 156,5 mln złotych. Oznacza to odpowiednio 26,3- i 24,7-proc. udział w rynku. Drugi w kolejności Getin ma odpowiednio 18,3- i 23,9-proc. udziałów.
Kategorię samochodów używanych zdominował Getin Bank, który w I kw. 2011 roku udzielił 6,9 tys. pożyczek na łączną kwotę 229,4 mln zł. Oznacza to odpowiednio 62,3- i 64,7-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się BNP Paribas Bank Polska, który liczbowo miał 18,4 proc., a wartościowo – 15 proc. rynku.
REKLAMA
Banki samochodowe (należące do koncernów samochodowych) najczęściej sprzedają kredyty na auta nowe. Da się wyjaśnić to brakiem placówek bankowych, które stanowią bardzo istotny kanał dystrybucji. Największy odsetek kredytów na auta nowe (liczbowo) mają Volkswagen Bank Polska (95,5 proc.) i Fiat Bank Polska (88,9 proc.). Ponad 80 proc. odnotowały też Toyota Bank i Mercedes Bank. Banki uniwersalne, które częściej udzielają kredytów na nowe samochody niż na używane, to Santander oraz mBank i MultiBank. BNP Paribas i Getin wyspecjalizowały się w kredytowaniu aut używanych.
Jeśli spojrzeć na średnią kwotę kredytu to, podobnie jak w poprzednich raportach, wyróżnia się Mercedes Bank. Przeciętny kredyt na auto nowe opiewa w nim na 106,7 tys. zł, a na używane – na 67,6 tys. zł. Pozostałe banki są w tej kategorii daleko w tyle; drugi w autach nowych Getin ma średnią równą 61,6 tys. zł, a drugi w samochodach używanych Volkswagen Bank Polska – 35,1 tys. zł.
Polecamy serwis: Budżet domowy
Większość rynkowych graczy zanotowała rok do roku spadek sprzedaży, ale w czterech instytucjach nastąpiły wzrosty. Najbardziej imponujące, podobnie jak trzy miesiące temu, były one w detalicznych bankach grupy BRE Banku: mBanku i MultiBanku. Wartościowo wzrost sprzedaży wyniósł tam 122,8 proc., liczbowo zaś 119,8 proc. Zyskały także Volkswagen Bank Polska, BNP Paribas Bank Polska i Toyota Bank.
W związku z dynamicznym wzrostem sprzedaży kredytów w mBanku i MultiBanku, instytucje te zanotowały też największą zmianę salda kredytów. W ciągu roku wzrost wyniósł 59,8 proc., do 320,1 mln zł.
Kwartalny spadek liczby i wartości udzielanych kredytów jest zjawiskiem naturalnym. Zima nie należy do tych pór roku, kiedy kupuje się najwięcej samochodów, zatem i kredytów jest najmniej. Trudniej wytłumaczyć spadek rok do roku, aczkolwiek zgadza się on z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar – w I kw. 2011 roku zanotowano o kilka procent mniej nowych rejestracji niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.