REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki udział w sprzedaży kredytów samochodowych mają poszczególne banki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Krasoń
Zawsze zimą zainteresowanie kredytami samochodowymi jest mniejsze niż wiosną czy latem.
Zawsze zimą zainteresowanie kredytami samochodowymi jest mniejsze niż wiosną czy latem.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

I kw. 2011 roku o 4,1 proc. wartościowo i o 7,7 proc. liczbowo zmniejszył się rynek kredytów samochodowych. Eksperci podkreślają, że nadal największe udziały w tym sektorze posiada Getin Bank. Przyznaje on 38 proc. kredytów na auta. Gdzie jeszcze można uzyskać finansowanie zakupu czterech kółek?

Łączna sprzedaż kredytów samochodowych w bankach, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w I kwartale wyniosła 1 mld zł, o 43,3 mln zł mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W IV kw. ub. roku było to ponad 1,4 mld zł, jednak stwierdzenie, że kwartał do kwartału zanotowano prawie 29-proc. spadek, byłoby nadużyciem, bowiem w poprzednim zestawieniu znalazło się więcej banków (dwie dodatkowe instytucje). W I kw. 2010 roku udzielono 26,9 tys. kredytów samochodowych, o 7,7 proc. mniej niż rok wcześniej (24,8 tys.).

REKLAMA

Tym razem informacji nie udzieliły Banque PSA Finance i Lukas Bank. Pomijając te dwie instytucje, wartość rynku w poprzednim kwartale wyniosła 1,28 mld zł, co – porównując do obecnej kwoty 1 mld zł – oznacza spadek kwartał do kwartału o 21,9 proc.

Przeczytaj również: Co dzieje się z kredytami konsumpcyjnymi, których nie spłacamy w terminie?

54,7 proc. kredytów liczbowo i 64,1 proc. wartościowo stanowią pożyczki na nowe samochody. Najwięcej takich kredytów udzielił Santander Consumer Bank – ponad 3,5 tys. sztuk na łączną kwotę 156,5 mln złotych. Oznacza to odpowiednio 26,3- i 24,7-proc. udział w rynku. Drugi w kolejności Getin ma odpowiednio 18,3- i 23,9-proc. udziałów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategorię samochodów używanych zdominował Getin Bank, który w I kw. 2011 roku udzielił 6,9 tys. pożyczek na łączną kwotę 229,4 mln zł. Oznacza to odpowiednio 62,3- i 64,7-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znalazł się BNP Paribas Bank Polska, który liczbowo miał 18,4 proc., a wartościowo – 15 proc. rynku.

REKLAMA

Banki samochodowe (należące do koncernów samochodowych) najczęściej sprzedają kredyty na auta nowe. Da się wyjaśnić to brakiem placówek bankowych, które stanowią bardzo istotny kanał dystrybucji. Największy odsetek kredytów na auta nowe (liczbowo) mają Volkswagen Bank Polska (95,5 proc.) i Fiat Bank Polska (88,9 proc.). Ponad 80 proc. odnotowały też Toyota Bank i Mercedes Bank. Banki uniwersalne, które częściej udzielają kredytów na nowe samochody niż na używane, to Santander oraz mBank i MultiBank. BNP Paribas i Getin wyspecjalizowały się w kredytowaniu aut używanych.

Jeśli spojrzeć na średnią kwotę kredytu to, podobnie jak w poprzednich raportach, wyróżnia się Mercedes Bank. Przeciętny kredyt na auto nowe opiewa w nim na 106,7 tys. zł, a na używane – na 67,6 tys. zł. Pozostałe banki są w tej kategorii daleko w tyle; drugi w autach nowych Getin ma średnią równą 61,6 tys. zł, a drugi w samochodach używanych Volkswagen Bank Polska – 35,1 tys. zł.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Większość rynkowych graczy zanotowała rok do roku spadek sprzedaży, ale w czterech instytucjach nastąpiły wzrosty. Najbardziej imponujące, podobnie jak trzy miesiące temu, były one w detalicznych bankach grupy BRE Banku: mBanku i MultiBanku. Wartościowo wzrost sprzedaży wyniósł tam 122,8 proc., liczbowo zaś 119,8 proc. Zyskały także Volkswagen Bank Polska, BNP Paribas Bank Polska i Toyota Bank.

W związku z dynamicznym wzrostem sprzedaży kredytów w mBanku i MultiBanku, instytucje te zanotowały też największą zmianę salda kredytów. W ciągu roku wzrost wyniósł 59,8 proc., do 320,1 mln zł.

Kwartalny spadek liczby i wartości udzielanych kredytów jest zjawiskiem naturalnym. Zima nie należy do tych pór roku, kiedy kupuje się najwięcej samochodów, zatem i kredytów jest najmniej. Trudniej wytłumaczyć spadek rok do roku, aczkolwiek zgadza się on z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar – w I kw. 2011 roku zanotowano o kilka procent mniej nowych rejestracji niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA