REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bank nie może sam ustalać kursu walut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin karty kredytowej IKEA HSBC Bank Polska zawarła w regulaminie karty kredytowej IKEA postanowienia niezgodne z prawami konsumentów. Bank nie może w sposób dowolny ustalać kursu, po jakim będzie przeliczał wierzytelności wyrażone w walucie obcej na walutę polską.

Gazeta Prawna przeanalizowała regulamin karty kredytowej IKEA, której autorem jest HSBC Bank Polska. Okazało się, że dokument ten zawiera kilka punktów, które są sprzeczne z prawami osób, które zdecydują się na podpisanie z Bankiem umowy o korzystanie z tej karty płatniczej.

REKLAMA

Niejasne zasady przewalutowania

REKLAMA

Dokonując analizy regulaminu karty kredytowej IKEA, GP natknęła się w rozdziale 5 „Korzystanie z karty i rachunku karty” na punkt 5.4, który wzbudził wątpliwości. Zawiera on następującą treść: wszelkie kwoty wyrażane w walucie obcej wynikające z transakcji lub opłat oraz wszelkie transakcje wykonane za granicą zostaną przeliczone na złote polskie po kursie wymiany ustalonym przez MasterCard lub Bank, obowiązującym w dniu obciążenia rachunku karty daną kwotą wraz z opłatą za przewalutowanie podaną w tabeli opłat. To postanowienie należy uznać za niedozwolone, albowiem nie spełnia ono wymogu zawartego w art. 385 par. 2 kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały, a postanowienia niejasne winny być interpretowane na korzyść konsumenta. W regulaminie tym bank przyznał sobie prawo do dowolnego wyboru kursu, po jakim przelicza się wierzytelności na walutę polską. Brakuje przede wszystkim sprecyzowania, według jakich kryteriów taki wybór miałby następować. Należy także zaznaczyć, że zgodnie z treścią cytowanego przepisu kodeksu cywilnego konsument na podstawie punktu 5.4 regulaminu, mógłby domagać się zastosowania przez bank kursu wymiany walut korzystniejszego z punktu widzenia konsumenta.

Niedozwolonym postanowieniem umownym jest również punkt 8.6 regulaminu, który znajduje się w rozdziale 8 - Spłaty. Jego treść jest następująca: w przypadku gdy kwota minimalnej miesięcznej spłaty nie zostanie zapłacona w terminie podanym w miesięcznym wyciągu, bank może pobrać opłatę za obsługę nieterminowej spłaty określoną w tabeli opłat. Zastrzeżenia powoduje możliwość kumulacji przez bank opłat w związku z jednym zdarzeniem. W sprawie pobierania opłaty za nieterminową spłatę kwoty minimalnej przy kartach kredytowych wypowiadał się już Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W wyroku z 2 lutego 2005 r. (sygn. akt XVII Amc 42/04) uznał taką opłatę za niedozwolone postanowienie umowne. Jest ona niezgodna z prawem, albowiem pobierana jest przez bank niezależnie od naliczanych z tego samego tytułu odsetek umownych w danym okresie rozliczeniowym.

Porównaj oferty banków

Dowolna interpretacja

REKLAMA

Kolejnym postanowieniem łamiącym prawa konsumentów jest punkt 8.8 regulaminu. Brzmi on: Bank zastrzega sobie prawo zmiany kolejności spłat, według swego uznania, o czym powiadomi Posiadacza Karty Głównej. We wskazanej treści postanowienia nie wskazano żadnych przesłanek ani okoliczności uzasadniających zmianę kolejności zadłużenia. W związku z powyższym ten punkt regulaminu stanowi niedozwolone postanowienie umowne, o którym mowa w art. 3853 pkt 9 k.c., albowiem bank zastrzega sobie prawo do dokonywania jednostronnej, wiążącej interpretacji przepisów umowy. Nie można także wykluczyć, że wprowadzone przez bank modyfikacje mogą okazać się niekorzystne dla konsumenta, a pomimo to nie będzie mógł ich kwestionować, z uwagi na zastrzeżenie wskazane w kwestionowanym postanowieniu. Bank może przyznać sobie na jego podstawie prawo wyboru korzystnej dla niego kolejności spłaty zadłużenia z tytułu różnie oprocentowanych transakcji. Pierwszeństwo dla operacji oprocentowanych niżej przy spłacie zadłużenia może spowodować, że transakcje wyżej oprocentowane (pomimo iż wcześniej wymagalne) będą spłacone później, co wiąże się z dalszym naliczaniem (wyższych) odsetek przez bank. Taka regulacja pozostaje w sprzeczności z art. 3851 k.c. Dodatkowo omawiany punkt regulaminu narusza wyrażoną w art. 451 k.c. zasadę pierwszeństwa spłaty długu najdawniej wymagalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie HSBC Bank Polska wskazane punkty Regulaminu nie naruszają praw konsumentów. Dyrektor departamentu prawnego Banku Tomasz Jackowski uważa bowiem, że punkt 5.4 nie zawiera dowolności w zakresie kursu. W pierwszej kolejności Bank stosuje kursy przyjęte przez MasterCard, a w sytuacjach wyjątkowych - kursy Banku ogłoszone zgodnie z art. 111 prawa bankowego. W oświadczeniu zapewniono także, że Bank nie stosuje podwójnych obciążeń. Bank nie nalicza karnych odsetek za nieterminową spłatę, a opłata odzwierciedla wysokość kosztów ponoszonych przez Bank w związku z wystąpieniem opóźnienia. W stosunku do punktu 8.8 regulaminu przedstawiciel Banku zapewnił, że zostanie wdrożona jego zmiana, a klientom zostanie doręczony nowy Regulamin zgodnie z art. 3841 k.c. Celem jest wprowadzenie w przyszłości korzystnej dla Klienta zmiany kolejności zaliczania płatności na spłatę zadłużenia (standard first in, first out).

Co zrobić, gdy umowa zawiera niedozwolone postanowienia?

3 KROKI:

  1. Próbować negocjować umowę z bankiem.
  2. Zwrócić się do miejskiego (powiatowego) rzecznika konsumentów lub Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (gdy dojdzie do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów).
  3. Zwrócić się do odpowiedniego sądu konsumenckiego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu z bankiem.

Wybierz kartę kredytową

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA