REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kartami kredytowymi można też pomagać

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych

REKLAMA

REKLAMA

Karta kredytowa nie jest tylko instrumentem płatniczym. Za jej pomocą możemy też prowadzić działalność charytatywną – i to bez zbędnych kosztów.

Polacy bardzo chętnie przekazują 1 proc. swojego podatku organizacjom pożytku publicznego. W zeszłym roku trafiło do nich ponad 296 mln zł, a niewykluczone, że teraz będzie to jeszcze więcej. Nic dziwnego, skoro taka pomoc w rzeczywistości nic nas nie kosztuje. Zamiast płacić podatek państwu, można jego część przekazać potrzebującym. I nieważne, że chodzi tu często o niewielkie kwoty, bo jeśli na datek zdecyduje się odpowiednia liczba osób, wsparcie dla organizacji i tak będzie miało duże znaczenie.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jest z tzw. kartami affinity, dostępnymi w ofercie niektórych polskich banków. Z jednej strony to zwykłe karty kredytowe, którymi można płacić w sklepach i punktach usługowych. Oczywiście dają one też możliwość zadłużania się. Z drugiej jednak strony karty affinity to coś więcej, bo część dochodów z tego produktu bank przelewa na konto określonej organizacji (jej logo widnieje na plastiku). Najczęściej przekazywana jest część opłaty za wydanie plastikowych pieniędzy oraz część prowizji pobieranej od każdej transakcji kartą, czyli tzw. interchange fee. Z tytułu tej opłaty do banku trafia zazwyczaj 1-2 proc. wartości każdej transakcji. Gdyby więc przyjąć, że bank przekazuje na rzecz organizacji 1 proc. wartości transakcji, a my co miesiąc wydajemy kartą 2 tys. zł, to w ciągu roku na działalność charytatywną trafi 240 zł, czyli gra jest warta świeczki.

Karty affinity znajdziemy w kilku bankach. W BPH dostępny jest plastik wydawany wraz z Fundacją Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową, gdzie wsparciem jest część wspomnianej prowizji od każdej transakcji. Bank Zachodni WBK pomaga zaś Polskiej Akcji Humanitarnej, dokładnie wspierając Akcję Pajacyk, która koncentruje się na dożywianiu dzieci. Na jej rzecz idzie część opłaty za wydanie karty oraz część prowizji od transakcji. Oprócz tego BZ WBK współpracuje jeszcze z wyższymi uczelniami, wydając karty z wizerunkiem Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Oczywiście oprócz wizerunku na karcie, uczelnie zyskują też cześć opłaty za jej wydanie. Można powiedzieć, że to idealny pomysł dla absolwentów tych uczelni. W Banku Pekao mamy zaś kartę wspierającą Fundację Polskich Kawalerów Maltańskich. Ten sam bank oferuje też kartę Fundacja Na Ratunek Dzieciom, która pozwala pomagać dzieciom z chorobą nowotworową. W obu przypadkach na wsparcie idzie część prowizji od transakcji bezgotówkowych dokonanych kartą. Szkoda tylko, że przy wspomnianych kredytówkach nie można się dowiedzieć, jaki dokładnie procent prowizji czy opłaty za wydanie, jest przekazywany na działalność charytatywną.

Nieco inaczej ma się sprawa np. przy karcie Polbank Dzieciom, gdzie bank dokładnie podaję, że na konto Fundacji Spełnionych Marzeń (zajmującej się pomocą dzieciom z chorobą nowotworową), przeleje 1 zł za każde wydane przez nas 150 zł. Precyzyjny jest także Bank Pekao jeśli chodzi o kartę z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. W tym przypadku za każdą zrealizowaną transakcję na konto fundacji wpływa 1 zł od użytkownika, a także 1 zł od banku. Ponadto Pekao przekazuje WOŚP połowę opłaty rocznej za każdą wydaną kartę.

REKLAMA

W Banku DnB Nord znajdziemy kartę Integracja, w przypadku której połowa prowizji przekazywana jest na Fundusz Pierwszy Krok zarządzany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracja, pomagające młodym osobom z urazem kręgosłupa powrócić do normalnego życia. Mamy też na polskim rynku kartę „ekologiczną” czyli WWF Millennium MasterCard. Bank Millennium przekazuje na konto WWF połowę rocznej opłaty za kartę i określony procent od każdej transakcji gotówkowej. Element wsparcia ochrony środowiska znajdziemy też przy zwykłych kartach kredytowych banku BOŚ. Tam od każdej wydanej karty przekazuje się 1 zł na rzecz Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto jeszcze wspomnieć o karcie Visa Electron z Sercem w Interligo – czyli zwykłej karcie debetowej, która także wiąże się z działalnością charytatywną. Jedna czwarta przychodów banku z każdej transakcji bezgotówkowej przekazywana jest bowiem na program budowy Polskiego Sztucznego Serca.

Wspomniane karty affinity nie różnią się specjalnie od ich tradycyjnych odpowiedników. Zazwyczaj mają takie same opłaty za wydanie albo oprocentowanie. Co więcej, niektóre z nich oferowane są nie tylko w wersji podstawowej, ale także złotej – coś dla siebie znajdą zatem także bardziej wymagający klienci. Niestety karty affinity nie cieszą się zbyt dużym powodzeniem.

Dla przykładu Bank Pekao, wydający kartę z WOŚP – a więc jedną z najlepiej rozpoznawanych organizacji charytatywnych – wydał w sumie ok. 5 tys. kart affinity, a to zaledwie ok. 1 proc. wszystkich wydanych przez ten bank kredytówek. Można przypuszczać, że w innych bankach jest podobnie. Tym bardziej warto więc zastanowić się nad zamianą zwykłej karty na taką, która przyda się jeszcze komuś. Posiadacza karty nic to nie kosztuje, a generowane kartą wsparcie może uratować komuś życie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA