REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści pracodawcy z zatrudnienia bezrobotnego (cz. 1)

Barbara Hal

REKLAMA

Refundację składek na ubezpieczenia społeczne może otrzymać pracodawca, który zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy.


Zakład pracy zatrudniający osoby bezrobotne może skorzystać z określonego wsparcia finansowego. Przez zatrudnienie osób bezrobotnych pracodawca może obniżyć koszty swojego funkcjonowania. Zachęty finansowe obejmują m.in. refundację składek na ubezpieczenia społeczne.


Zwrot składek z tytułu zatrudnienia osoby bezrobotnej


Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, jeśli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika.


Przepisy określone w ww. ustawie zezwalają staroście na zawarcie z pracodawcą umowy o jednorazowe refundowanie poniesionych kosztów związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne za osobę bezrobotną, pod warunkiem że osoba ta posiada skierowanie do pracy w danym zakładzie pracy.


Umowa ta powinna zawierać takie informacje, jak:

- liczbę bezrobotnych i okres na jaki zostaną zatrudnieni,

 liczbę bezrobotnych i okres na jaki zostaną zatrudnieni,

- rodzaj i miejsce wykonywanych prac,

- kwalifikacje bezrobotnych,

- termin i wysokość refundacji przysługującej ze środków Funduszu Pracy,

- adnotacje o obowiązku zawiadomienia starosty w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym oraz o obowiązku zwrotu wypłaconej refundacji i warunków tego zwrotu w razie niewłaściwego jej wykorzystania.


Refundację może otrzymać pracodawca, który:

- zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy,

 zatrudniał skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy,

- nadal zatrudnia tę osobę po upływie wspomnianego okresu.


Oba te warunki były spełnione jednocześnie.


Kwota refundowanych składek na ubezpieczenia społeczne nie może przekroczyć 300% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia ww. warunków.


Osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy


Przepisy omawianej ustawy dla pracodawców zatrudniających osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy przewidziały również inne zachęty.


Należy wyjaśnić, że do będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy należą bezrobotni:

- do 25. roku życia,

 do 25. roku życia,

- długotrwali, tj. bezrobotni pozostający w rejestrze powiatowego urzędu pracy łącznie przez ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem odbywania stażu i przygotowania zawodowego w miejscu pracy,

- powyżej 50. roku życia,

- bez kwalifikacji zawodowych,

- samotnie wychowujący co najmniej 1 dziecko w wieku do 7 lat, a także

- niepełnosprawni.


Prace interwencyjne i refundacja składek na ubezpieczenia społeczne


Przez pojęcie prac interwencyjnych należy rozumieć zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą. Ma ono na celu wsparcie osób uznanych za będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Wysokości refundacji obejmujących składki na ubezpieczenia społeczne, na które może liczyć pracodawca, przedstawiają się następująco.


Dofinansowanie przysługuje z tytułu:

- zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych zaliczonych do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy; w takim przypadku refundacja obejmuje część kosztów poniesionych na wynagrodzenia bezrobotnych, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, w wysokości uprzednio uzgodnionej. Refundacja ta nie może jednak przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu, w przeliczeniu na pełne etaty, oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek od refundowanego wynagrodzenia;

 zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych zaliczonych do osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy; w takim przypadku refundacja obejmuje część kosztów poniesionych na wynagrodzenia bezrobotnych, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, w wysokości uprzednio uzgodnionej. Refundacja ta nie może jednak przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu, w przeliczeniu na pełne etaty, oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek od refundowanego wynagrodzenia;

- zatrudnienia na okres 6 miesięcy bezrobotnych, o których mowa wyżej, na co najmniej połowę etatu. Refundacja obejmuje składniki, o których mowa wyżej, przy czym dofinansowanie nie może przekroczyć kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanych wynagrodzeń za każdego bezrobotnego;

- zatrudnienia na okres do 12 miesięcy bezrobotnych, o których mowa wyżej. Pracodawca otrzymuje refundację kosztów związanych z zatrudnieniem w wysokości uprzednio uzgodnionej, jednakże nie przekraczającej kwoty minimalnego wynagrodzenia i składek od refundowanych wynagrodzeń za każdego bezrobotnego - jeśli refundacja obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia;

- zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego w wieku do 25 lat oraz bezrobotnego długotrwale niepracującego lub będącego osobą niepełnosprawną. Przy zatrudnieniu takich bezrobotnych refundacja obejmuje koszty wypłaconego bezrobotnemu wynagrodzenia, nagród oraz opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości uzgodnionej, nie przekraczającej kwoty zasiłku dla bezrobotnych, obowiązującej w ostatnim dniu każdego rozliczanego miesiąca i składek od refundowanego wynagrodzenia. Refundacja może być dokonywana przez okres 12 miesięcy. Jeżeli dofinansowanie obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc zatrudnienia, refundacja może być przyznana na okres do 18 miesięcy. W takim przypadku nie powinna przekroczyć kwoty odpowiadającej minimalnemu wynagrodzeniu i składkom na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia;

- wykonywania pracy w ramach prac interwencyjnych przez skierowanych bezrobotnych w wieku powyżej 50. roku życia. W takim przypadku refundacja obejmuje zwrot kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne. Refundacja może być przyznana na okres do 24 miesięcy lub do 4 lat - jeśli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc.


Jeżeli do pracy w ramach prac interwencyjnych kierowane są osoby, które:

- spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia i składek od refundowanego wynagrodzenia,

 spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia i składek od refundowanego wynagrodzenia,

- nie spełniają tych warunków - dofinansowanie jest przyznawane w wysokości do 50% minimalnego wynagrodzenia i składek od refundowanego wynagrodzenia.


Pracodawca może liczyć na dodatkowe wsparcie, jeżeli po zakończeniu prac interwencyjnych trwających minimum pół roku zatrudnia bezrobotnego przez kolejne 6 miesięcy i nadal będzie go zatrudniał w pełnym wymiarze czasu pracy. W takim przypadku starosta ma prawo zrefundować pracodawcy wypłacone wynagrodzenie. Kwota dofinansowania nie może przekroczyć 150% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia powyższego warunku.


Barbara Hal

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA