REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę jawną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Małgorzata Duś
Kancelaria Adwokacka
Jak założyć spółkę jawną?
Jak założyć spółkę jawną?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz prowadzić działalność w formie spółki jawnej, ale nie wiesz od czego zacząć? Doskonale trafiłeś! Z artykułu dowiesz się jak założyć spółkę jawną przez S-24 oraz Portal Rejestrów Sądowych.

Sposoby założenia spółki jawnej

Założenie spółki jawnej może odbyć się na dwa sposoby: albo za pośrednictwem systemu S-24 albo poprzez Portal Rejestrów Sądowych.

REKLAMA

REKLAMA

  1. Założenie spółki jawnej w systemie S24:

Przed przystąpieniem do rejestracji niezbędne jest:

  1. posiadanie aktywnego konta na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/s24/
  2. posiadanie podpisu elektronicznego, czyli:
  1. Podpisu Kwalifikowanego, bądź
  2. Profilu Zaufanego.

Po założeniu konta w systemie S-24 (Start - Portal S24 (ms.gov.pl))przystępujemy do wypełnienia dokumentów, takich jak:

  1. umowa spółki jawnej, która jest obowiązkowym dokumentem,
  2. pozostałe dokumenty są dobrowolne – jak np. uchwała o powołaniu prokurenta, jeżeli np. zdecydujemy, że taki prokurent jest potrzebny w spółce.

WAŻNE: Każdy dokument należy każdorazowo podpisać.

REKLAMA

Po przygotowaniu i podpisaniu wszystkich niezbędnych dokumentów przechodzimy do tworzenia wniosku o rejestrację spółki jawnej w rejestrze przedsiębiorców. Ten wniosek oczywiście również należy podpisać. Ostatnim krokiem jest opłacenie wniosku i jego wysłanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KOSZTY: Koszt założenia spółki w systemie S-24 to kwota 250 zł opłaty sądowej za wpis w rejestrze przedsiębiorców oraz 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Powyższe oczywiście w telegraficznym skrócie, ponieważ w celu wypełnienia i wybrania dokumentów, które będą niezbędne dla przyszłego funkcjonowania spółki konieczna jest analiza nierzadko również z perspektywy podatkowej, jak np. w celu powołania prokurenta w spółce. Tworzenie spółki to trochę jak szycie sukni na miarę, ale większe możliwości daje Portal Rejestrów Sądowych, o czym poniżej.

  1. Założenie spółki jawnej w Portalu Rejestrów Sądowych:

Przed przystąpieniem do rejestracji niezbędne jest:

  1. Posiadanie aktywnego konta na stronie: https://prs.ms.gov.pl/
  2. Posiadanie podpisu elektronicznego, czyli
  1. Podpisu Kwalifikowanego, bądź
  2. Profilu Zaufanego, albo też
  3. można skorzystać z e-dowodu albo bankowości elektronicznej.

W Portalu Rejestrów Sądowych należy również wypełnić wszystkie dane, których żąda system, załączyć niezbędne dokumenty, w tym obowiązkową umowę spółki, a następnie podpisać, opłacić wniosek i wysłać.

KOSZTY: Koszt założenia spółki jawnej w Portalu Rejestrów Sądowych to 500 zł opłaty sądowej za wpis w rejestrze przedsiębiorców i 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

WAŻNE: Aktualnie nie jest możliwe założenie jakiejkolwiek spółki przy wykorzystaniu formularzy papierowych. W związku z nowelizacją przepisów od dnia 1 lipca 2021 r. formularze papierowe zastąpił Portal Rejestrów Sądowych i wszystko odbywa się elektronicznie.

Który sposób wybrać?

Głównym czynnikiem decydującym o sposobie założenia spółki jawnej jest preferowana treść umowy spółki jawnej.

  1. Treść umowy w przypadku zakładania spółki w systemie S-24

W przypadku spółki jawnej zakładanej w systemie S-24 należy mieć na uwadze, że treść umowy w tym systemie jest bardzo ograniczona i zawiera tylko elementy, które są wymagane przepisami prawa. Zatem, jeżeli Twoim zamiarem jest wprowadzenie do umowy postanowień spoza tego obowiązkowego katalogu, to nie ma takiej możliwości.

  1. Treść umowy w przypadku zakładania spółki w Portalu Rejestrów Sądowych

Rozwiązaniem w tym przypadku jest Portal Rejestrów Sądowych, który umożliwia dołączenie umowy o treści dowolnie obranej. Jedynym ograniczeniem są oczywiście przepisy prawa i elementy, które taka umowa musi zawierać, czyli:

  1. nazwę spółki,
  2. siedzibę spółki,
  3. przedmiot działalności spółki,
  4. określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,
  5. oraz należy wskazać czas, na jaki zawiązywana jest spółka, chyba że okres jej trwania ma być nieograniczony.

Zatem oprócz tych obowiązkowych elementów umowa spółki jawnej może przewidywać dodatkowe rozwiązania, które będą miały na celu uregulowanie kwestii, które mogą się okazać sporne między wspólnikami albo też dodać postanowienia, które znacznie ułatwiają funkcjonowanie spółki.

Umowa spółki jawnej w tym wariancie jest zawierana w formie pisemnej, czyli na zwykłej kartce papieru, ale pod rygorem nieważności, czyli nie można zawrzeć takiej umowy ustnie. Jest to w zasadzie oczywiste, skoro taką umowę trzeba wysłać elektronicznie do sądu rejestrowego.

Wpis do rejestru

Wysłałeś wniosek do KRS, niezależnie od tego, czy wybrałeś system S-24 czy też Portal Rejestrów Sądowych (PRS) do założenia spółki, w każdym wariancie:

  1. jeżeli poprawnie wypełniłeś wnioseksąd przyśle postanowienie o wpisaniu spółki do rejestru przedsiębiorców (zweryfikować wpis można pod adresem: System EKRS (ms.gov.pl));
  2. jeżeli w złożonym wniosku są błędy – sąd przyśle zarządzenie, w którym wskaże jakie błędy zostały popełnione i w tym przypadku – dalsze działania zależą od tego, czy wniosek został złożony przez system S-24, czy też przez PRS:
  • jeżeli wniosek został złożony przez S-24, to nie ma możliwości poprawienia wniosku w tym systemie, najlepiej złożyć nowy wniosek, a jednocześnie zawnioskować do sądu o zwrot opłaty od poprzednio złożonego wniosku;
  • jeżeli natomiast wniosek został złożony przez PRS, to w tym przypadku nie ma większych problemów, PRS umożliwia poprawienie popełnionych błędów, więc poprawiasz lub uzupełniasz wniosek tylko w części nieprawidłowej.

Wpis spółki jawnej do Krajowego Rejestru Sądowego ma charakter konstytutywny, co oznacza, że spółka powstaje dopiero z chwilą wpisania jej do rejestru. Oznacza to między innymi, że jeżeli po zawarciu umowy spółki jawnej, a przed wpisaniem spółki do rejestru zostały zaciągnięte zobowiązania, to osoby działającej w imieniu spółki jawnej odpowiadają solidarnie.

PRZYKŁAD: Jan Kowalski i Adam Nowak zawarli umowę spółki jawnej. Złożyli wniosek o wpis tej spółki do rejestru, ale w czasie oczekiwania na wpis okazało się, że konieczne jest zawarcie w imieniu spółki jawnej umowy najmu, żeby spółka ta miała swoją siedzibę. Umowę najmu w imieniu spółki podpisali Jan i Adam. Jednak, przez 3 miesiące od momentu zawarcia umowy najmu do wpisu spółki do rejestru, Jan i Adam nie płacili czynszu za najem. Wynajmujący będzie mógł żądać zapłaty, za ten 3-miesieczny okres, od Jana i Adama łącznie, tylko od Jana albo tylko od Adama. Nie będzie mógł żądać zapłaty od spółki jawnej.

Masz pytania - skontaktuj się z autorem tego artykułu:

Adwokat Małgorzata Duś
https://adwokatmalgorzatadus.pl/contact

Powyższy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, obejmuje stan prawny na dzień 19 lutego 2022 r. W żadnym zakresie nie stanowi porady prawnej, ani oferty w rozumieniu przepisów prawa. Autor dokłada wszelkich starań w celu zachowania aktualności oraz rzetelności treści powyższego artykułu, niemniej jednak nie składa żadnych gwarancji, ani nie ponosi odpowiedzialności w tym zakresie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA