REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meble na rynku Unii Europejskiej

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
taras, meble Fot. Fotolia
taras, meble Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przemysł meblarski jest mocno rozwijającym się sektorem gospodarki w Unii Europejskiej. Ten sektor gospodarki jest jednak dosyć ściśle powiązany w budownictwem, szczególnie z branżą hotelarską i usługową. Jaka jest specyfika przemysłu meblarskiego na rynku Unii Europejskiej?

REKLAMA

Wartość dodaną dla sektora budowlanego w UE szacuje się na 604 400 mln euro. Około 1/3 przychodu w sektorze budowlanym uzyskuje się z nowych inwestycji, 15% z prac wykończeniowych i modernizacyjnych. Od kilku lat znaczne środki są kierowane na umeblowanie oraz stolarkę (oszczędność energii). Współpraca wewnątrz UE pozwala na rozwój rynku usług i produktów meblarskich. Zainteresowanie tym sektorem jest znaczne, dotyczy zarówno klientów prywatnych jak i firm. Współpraca handlowa firm z branży meblarskiej jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nowe rozwiązania, nowe materiały, nowe wzory i design są motywem dla rozwoju rynku i ekspansji na nowe rynki.

REKLAMA

Nowe inwestycje budowlane UE ocenia się na 97 287 mln euro (pomieszczenia deweloperskie), ale produkcja budowlana UE spada średnio o koło 2,3% rocznie. Nowe pomieszczenia deweloperskie to głównie centra handlowe oraz magazyny. Zazwyczaj są udostępniane pod wynajem. Umeblowanie pomieszczeń reprezentacyjnych, usługowych i handlowych jest głównym rynkiem zbytu dla producentów mebli. Trendy te utrzymują się w całej UE. Właściciele lokali użytkowych ponoszą znaczne wydatki na umeblowanie wnętrz, zainteresowanie klientów. Opinia o firmie jest ważnym elementem marketingowym.

W Unii Europejskiej stopa zwrotu z inwestycji budowlanych jest najwyższa w Hiszpanii, oceniana na 26% całkowitej wartości UE, Wielkiej Brytanii: 17,2% wartości unijnej oraz we Włoszech 16,7%. Kraje te są liderami w zakresie budownictwa oraz produkcji wyrobów dla wnętrz. Wysoki zwrot z inwestycji pozwala na utrzymanie firm oraz ich rozbudowę. Kraje te utrzymują się jako kraje wiodące w sektorze mebli i wykończenia wnętrz.

W Polsce zwrot z inwestycji jest najwyższy dla pomieszczeń magazynowych. Planowane inwestycje w kraju dotyczą głównie pomieszczeń magazynowych, na drugim miejscu są lokale handlowe i usługowe. Na kolejnych miejscach są biura i pomieszczenia prywatne. Ważne dla branży meblowej jest szerokie zainteresowanie meblarstwem oraz moda na wprowadzanie nowych aranżacji wnętrz. Osoby prywatne na zmianę aranżacji przeznaczają nieznaczne środki, szukając tańszych i kompleksowych rozwiązań.

Zobacz: Trendy w budownictwie krajów Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo


REKLAMA

Wartość dodana rynku transportowego i magazynowego UE to 476,6 mld euro rocznie. Rynek opiera się na dużych firmach. Najwyższy udział  rynku mają działania wspierające transport oraz obsługa magazynów i pomieszczeń logistycznych.  Wartość dodana w tym sektorze to 33% wartości produkcji. Obroty na rynku gospodarki magazynowej i transportu oceniono na 1 305,1 mld euro. Nowe inwestycje to 126,0 mld euro. Sektor ten należy do najszybciej rozwijających się dziedzin w UE. Planowane inwestycje oraz zasoby kapitałowe w tej dziedzinie są znaczne. Zagospodarowanie pomieszczeń tego typu jest szerokim rynkiem zbytu dla producentów mebli z UE. Ważnym rynkiem zbytu jest branża hotelarska. W ciągu ostatnich pięciu lat rynek hotelarki UE wzrastał o około 5-10% rocznie. Nowe inwestycje w Europie osiągnęły poziom 29,1 mld euro. Zyski to około 25% wartości produkcji w tym sektorze.

Rynek polski jest w okresie przemian. Produkcja mebli jest ważną dziedziną przemysłową i handlową na rynkach zagranicznych. Sieci współpracy i modernizacji w tej branży dynamicznie się rozwijają. Rynek zbytu jest obecnie głównym ograniczeniem. Rozdrobnienie rynku oraz niedopasowanie popytu i podaży to kolejne bariery. Zależność rynku meblowego od warunków w sektorze budowlanym, remontowym i wykończeniowym jest znaczna.  Ważnym czynnikiem dla oceny potencjału i zyskowności z inwestycji w pomieszczenia użytkowe jest miejsce budowy. Najpopularniejsze są powierzchnie w centrach miast oraz centra lokalne poza miastem.


Niekorzystne warunki dla inwestorów znajdują się przy węzłach komunikacyjnych. Opłaty za wynajem są najniższe, ale takie rejony nie przyciągają uwagi kupujących i sprzedawców. Około 24% powierzchni nie została wynajęta. W przypadku centrów miejskich odsetek ten to tylko 8% , dla centrów poza miastem to 12%. Obecnie w Polsce rejony dla inwestycji handlowych to głównie Silesia, Szczecin oraz Kraków i Trójmiasto. Centra handlowe to obecnie 35% rynku pomieszczeń użytkowych, pod wynajem, sklepy outlet i detaliczne to 7%. Sieci handlowe są budowane zarówno w centrach miast jak na obrzeżach czy pod miastem. Różnice w cenie najmu oraz warunki najmu czy kupna są różne. Sklepy wielkopowierzchniowe są budowane poza miastem, bardzo często w formie parku handlowego.

Zobacz serwis: Finanse

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA