REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meble na rynku Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
taras, meble Fot. Fotolia
taras, meble Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przemysł meblarski jest mocno rozwijającym się sektorem gospodarki w Unii Europejskiej. Ten sektor gospodarki jest jednak dosyć ściśle powiązany w budownictwem, szczególnie z branżą hotelarską i usługową. Jaka jest specyfika przemysłu meblarskiego na rynku Unii Europejskiej?

REKLAMA

Wartość dodaną dla sektora budowlanego w UE szacuje się na 604 400 mln euro. Około 1/3 przychodu w sektorze budowlanym uzyskuje się z nowych inwestycji, 15% z prac wykończeniowych i modernizacyjnych. Od kilku lat znaczne środki są kierowane na umeblowanie oraz stolarkę (oszczędność energii). Współpraca wewnątrz UE pozwala na rozwój rynku usług i produktów meblarskich. Zainteresowanie tym sektorem jest znaczne, dotyczy zarówno klientów prywatnych jak i firm. Współpraca handlowa firm z branży meblarskiej jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nowe rozwiązania, nowe materiały, nowe wzory i design są motywem dla rozwoju rynku i ekspansji na nowe rynki.

REKLAMA

Nowe inwestycje budowlane UE ocenia się na 97 287 mln euro (pomieszczenia deweloperskie), ale produkcja budowlana UE spada średnio o koło 2,3% rocznie. Nowe pomieszczenia deweloperskie to głównie centra handlowe oraz magazyny. Zazwyczaj są udostępniane pod wynajem. Umeblowanie pomieszczeń reprezentacyjnych, usługowych i handlowych jest głównym rynkiem zbytu dla producentów mebli. Trendy te utrzymują się w całej UE. Właściciele lokali użytkowych ponoszą znaczne wydatki na umeblowanie wnętrz, zainteresowanie klientów. Opinia o firmie jest ważnym elementem marketingowym.

W Unii Europejskiej stopa zwrotu z inwestycji budowlanych jest najwyższa w Hiszpanii, oceniana na 26% całkowitej wartości UE, Wielkiej Brytanii: 17,2% wartości unijnej oraz we Włoszech 16,7%. Kraje te są liderami w zakresie budownictwa oraz produkcji wyrobów dla wnętrz. Wysoki zwrot z inwestycji pozwala na utrzymanie firm oraz ich rozbudowę. Kraje te utrzymują się jako kraje wiodące w sektorze mebli i wykończenia wnętrz.

W Polsce zwrot z inwestycji jest najwyższy dla pomieszczeń magazynowych. Planowane inwestycje w kraju dotyczą głównie pomieszczeń magazynowych, na drugim miejscu są lokale handlowe i usługowe. Na kolejnych miejscach są biura i pomieszczenia prywatne. Ważne dla branży meblowej jest szerokie zainteresowanie meblarstwem oraz moda na wprowadzanie nowych aranżacji wnętrz. Osoby prywatne na zmianę aranżacji przeznaczają nieznaczne środki, szukając tańszych i kompleksowych rozwiązań.

Zobacz: Trendy w budownictwie krajów Unii Europejskiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo


REKLAMA

Wartość dodana rynku transportowego i magazynowego UE to 476,6 mld euro rocznie. Rynek opiera się na dużych firmach. Najwyższy udział  rynku mają działania wspierające transport oraz obsługa magazynów i pomieszczeń logistycznych.  Wartość dodana w tym sektorze to 33% wartości produkcji. Obroty na rynku gospodarki magazynowej i transportu oceniono na 1 305,1 mld euro. Nowe inwestycje to 126,0 mld euro. Sektor ten należy do najszybciej rozwijających się dziedzin w UE. Planowane inwestycje oraz zasoby kapitałowe w tej dziedzinie są znaczne. Zagospodarowanie pomieszczeń tego typu jest szerokim rynkiem zbytu dla producentów mebli z UE. Ważnym rynkiem zbytu jest branża hotelarska. W ciągu ostatnich pięciu lat rynek hotelarki UE wzrastał o około 5-10% rocznie. Nowe inwestycje w Europie osiągnęły poziom 29,1 mld euro. Zyski to około 25% wartości produkcji w tym sektorze.

Rynek polski jest w okresie przemian. Produkcja mebli jest ważną dziedziną przemysłową i handlową na rynkach zagranicznych. Sieci współpracy i modernizacji w tej branży dynamicznie się rozwijają. Rynek zbytu jest obecnie głównym ograniczeniem. Rozdrobnienie rynku oraz niedopasowanie popytu i podaży to kolejne bariery. Zależność rynku meblowego od warunków w sektorze budowlanym, remontowym i wykończeniowym jest znaczna.  Ważnym czynnikiem dla oceny potencjału i zyskowności z inwestycji w pomieszczenia użytkowe jest miejsce budowy. Najpopularniejsze są powierzchnie w centrach miast oraz centra lokalne poza miastem.


Niekorzystne warunki dla inwestorów znajdują się przy węzłach komunikacyjnych. Opłaty za wynajem są najniższe, ale takie rejony nie przyciągają uwagi kupujących i sprzedawców. Około 24% powierzchni nie została wynajęta. W przypadku centrów miejskich odsetek ten to tylko 8% , dla centrów poza miastem to 12%. Obecnie w Polsce rejony dla inwestycji handlowych to głównie Silesia, Szczecin oraz Kraków i Trójmiasto. Centra handlowe to obecnie 35% rynku pomieszczeń użytkowych, pod wynajem, sklepy outlet i detaliczne to 7%. Sieci handlowe są budowane zarówno w centrach miast jak na obrzeżach czy pod miastem. Różnice w cenie najmu oraz warunki najmu czy kupna są różne. Sklepy wielkopowierzchniowe są budowane poza miastem, bardzo często w formie parku handlowego.

Zobacz serwis: Finanse

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA