Meble na rynku Unii Europejskiej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wartość dodaną dla sektora budowlanego w UE szacuje się na 604 400 mln euro. Około 1/3 przychodu w sektorze budowlanym uzyskuje się z nowych inwestycji, 15% z prac wykończeniowych i modernizacyjnych. Od kilku lat znaczne środki są kierowane na umeblowanie oraz stolarkę (oszczędność energii). Współpraca wewnątrz UE pozwala na rozwój rynku usług i produktów meblarskich. Zainteresowanie tym sektorem jest znaczne, dotyczy zarówno klientów prywatnych jak i firm. Współpraca handlowa firm z branży meblarskiej jest dynamicznie rozwijającym się sektorem. Nowe rozwiązania, nowe materiały, nowe wzory i design są motywem dla rozwoju rynku i ekspansji na nowe rynki.
REKLAMA
Nowe inwestycje budowlane UE ocenia się na 97 287 mln euro (pomieszczenia deweloperskie), ale produkcja budowlana UE spada średnio o koło 2,3% rocznie. Nowe pomieszczenia deweloperskie to głównie centra handlowe oraz magazyny. Zazwyczaj są udostępniane pod wynajem. Umeblowanie pomieszczeń reprezentacyjnych, usługowych i handlowych jest głównym rynkiem zbytu dla producentów mebli. Trendy te utrzymują się w całej UE. Właściciele lokali użytkowych ponoszą znaczne wydatki na umeblowanie wnętrz, zainteresowanie klientów. Opinia o firmie jest ważnym elementem marketingowym.
W Unii Europejskiej stopa zwrotu z inwestycji budowlanych jest najwyższa w Hiszpanii, oceniana na 26% całkowitej wartości UE, Wielkiej Brytanii: 17,2% wartości unijnej oraz we Włoszech 16,7%. Kraje te są liderami w zakresie budownictwa oraz produkcji wyrobów dla wnętrz. Wysoki zwrot z inwestycji pozwala na utrzymanie firm oraz ich rozbudowę. Kraje te utrzymują się jako kraje wiodące w sektorze mebli i wykończenia wnętrz.
W Polsce zwrot z inwestycji jest najwyższy dla pomieszczeń magazynowych. Planowane inwestycje w kraju dotyczą głównie pomieszczeń magazynowych, na drugim miejscu są lokale handlowe i usługowe. Na kolejnych miejscach są biura i pomieszczenia prywatne. Ważne dla branży meblowej jest szerokie zainteresowanie meblarstwem oraz moda na wprowadzanie nowych aranżacji wnętrz. Osoby prywatne na zmianę aranżacji przeznaczają nieznaczne środki, szukając tańszych i kompleksowych rozwiązań.
Zobacz: Trendy w budownictwie krajów Unii Europejskiej
REKLAMA
Wartość dodana rynku transportowego i magazynowego UE to 476,6 mld euro rocznie. Rynek opiera się na dużych firmach. Najwyższy udział rynku mają działania wspierające transport oraz obsługa magazynów i pomieszczeń logistycznych. Wartość dodana w tym sektorze to 33% wartości produkcji. Obroty na rynku gospodarki magazynowej i transportu oceniono na 1 305,1 mld euro. Nowe inwestycje to 126,0 mld euro. Sektor ten należy do najszybciej rozwijających się dziedzin w UE. Planowane inwestycje oraz zasoby kapitałowe w tej dziedzinie są znaczne. Zagospodarowanie pomieszczeń tego typu jest szerokim rynkiem zbytu dla producentów mebli z UE. Ważnym rynkiem zbytu jest branża hotelarska. W ciągu ostatnich pięciu lat rynek hotelarki UE wzrastał o około 5-10% rocznie. Nowe inwestycje w Europie osiągnęły poziom 29,1 mld euro. Zyski to około 25% wartości produkcji w tym sektorze.
Rynek polski jest w okresie przemian. Produkcja mebli jest ważną dziedziną przemysłową i handlową na rynkach zagranicznych. Sieci współpracy i modernizacji w tej branży dynamicznie się rozwijają. Rynek zbytu jest obecnie głównym ograniczeniem. Rozdrobnienie rynku oraz niedopasowanie popytu i podaży to kolejne bariery. Zależność rynku meblowego od warunków w sektorze budowlanym, remontowym i wykończeniowym jest znaczna. Ważnym czynnikiem dla oceny potencjału i zyskowności z inwestycji w pomieszczenia użytkowe jest miejsce budowy. Najpopularniejsze są powierzchnie w centrach miast oraz centra lokalne poza miastem.
Niekorzystne warunki dla inwestorów znajdują się przy węzłach komunikacyjnych. Opłaty za wynajem są najniższe, ale takie rejony nie przyciągają uwagi kupujących i sprzedawców. Około 24% powierzchni nie została wynajęta. W przypadku centrów miejskich odsetek ten to tylko 8% , dla centrów poza miastem to 12%. Obecnie w Polsce rejony dla inwestycji handlowych to głównie Silesia, Szczecin oraz Kraków i Trójmiasto. Centra handlowe to obecnie 35% rynku pomieszczeń użytkowych, pod wynajem, sklepy outlet i detaliczne to 7%. Sieci handlowe są budowane zarówno w centrach miast jak na obrzeżach czy pod miastem. Różnice w cenie najmu oraz warunki najmu czy kupna są różne. Sklepy wielkopowierzchniowe są budowane poza miastem, bardzo często w formie parku handlowego.
Zobacz serwis: Finanse
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.