REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie znaleźć mieszkanie o odpowiednim dla siebie metrażu?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W październiku największe zapotrzebowanie było na mieszkania o średniej powierzchni 51,7 m kw. W tym miesiącu spółdzielnie oddawały do użytku mieszkania o zbliżonej, przeciętnej powierzchni – 53,1 m kw. Tymczasem deweloperzy przeliczyli się z możliwościami swoich klientów, budując o jeden pokój za dużo – przecenili potrzeby nabywców o ok. 13,6 m kw.

W ciągu 10 miesięcy deweloperzy oddali do użytku 42,2 tys. mieszkań – wskazują statystyki GUS. Średni metraż oddawanych lokali wyniósł 66,9 m kw. W nowym budownictwie o przeciętnym standardzie taka powierzchnia przypada zwykle na mieszkania 3-pokojowe. Tymczasem preferencje klientów, zbierane i analizowane przez Home Broker, wskazują na to, że przeciętny, poszukiwany przez kupujących metraż, wyniósł w pierwszym półroczu 51,5 m kw., co zwykle przekłada się na dwa pokoje. Nadwyżka po stronie podaży wyniosła więc aż 15,4 m kw. W przypadku lokali, oddawanych do użytkowania przez spółdzielnie, różnica była blisko dwukrotnie mniejsza i wyniosła 8 metrów. Spółdzielnie budują jednak dziesięć razy mniej mieszkań, przez co ich wpływ na rynek nieruchomości jest niewielki.

REKLAMA

W październiku spółdzielnie miały dobrą intuicję

W samym październiku spółdzielnie zaskoczyły wszystkich, oddając do użytkowania mieszkania o powierzchni 53,1 m kw., czyli zaledwie o 1,4 metra większe od tych, na które zgłaszano. W tym roku jest to wynik najbardziej dopasowany do preferencji nabywców.

Przeczytaj również: Poznaj przeciętną długość procesu sprzedaży mieszkania w listopadzie

W przypadku deweloperów różnica wciąż pozostaje znacznie większa i wynosi 13,6 m kw. W tym kontekście warto wspomnieć, że lokale o małych metrażach znikają z nowych inwestycji w bardzo szybkim tempie, a duże mieszkania często długo czekają na nabywców. Właśnie w tym segmencie należy spodziewać się największej elastyczności deweloperów podczas negocjacji. W obliczu prawie rekordowej podaży nowych mieszkań rabat często decyduje o sprzedaży nieruchomości, a największe lokale należą do najmniej płynnego segmentu rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na zmiany trzeba poczekać

Realizacja obecnie oddawanych do użytku mieszkań rozpoczęła się mniej więcej dwa lata temu, zatem już po zakończeniu boomu na rynku budownictwa mieszkaniowego. Właśnie dlatego widoczne jest stopniowe obniżanie się średniego metrażu lokali oddawanych do użytkowania. Taki trend, choć opóźniony, współgra ze zmianami, jakie przyniósł kryzys po stronie popytowej. Warto zauważyć, że w wyniku kryzysu wstrzymano wiele projektów deweloperskich. Świadczy o tym spadająca liczba oddawanych do użytku lokali. W październiku było ich o połowę mniej niż w analogicznym okresie rok temu.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Rosnąca sprzedaż mieszkań, zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym, spowodowała, że obecnie deweloperzy chętniej wznoszą nowe budynki. W ciągu dziesięciu miesięcy ilość rozpoczętych prac budowlanych, związanych z przyszłymi mieszkaniami, w okresie od stycznia do października 2009 r., zwiększyła się o połowę. W przeważającej większości są to lokale w projektach z segmentu popularnego. Dzięki temu nabywcy mogą znaleźć mieszkania o relatywnie wysokim stosunku liczby pokoi do powierzchni lokalu. Problem w tym, że na przeprowadzkę będą musieli poczekać kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Dlatego wiele osób wybiera zakupy na rynku wtórnym. Obecnie na około na trzy sprzedane mieszkania przypadają dwa używane. Zgodnie z ankietą, przeprowadzoną wśród doradców Home Broker, 2011 rok powinien przynieść kontynuację tego trendu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA