REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej pieniędzy na zakup mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Kupujący mieszkania chcą na ten cel przeznaczyć średnio 356 tys. zł, o ponad 5 tys. mniej niż przed miesiącem – wskazują najnowsze dane Home Broker.

Przeciętny budżet, jakim dysponują kupujący w największych miastach Polski skurczył się w lutym o 1,4% - wskazują wyniki lutowego badania preferencji konsumentów przeprowadzonego przez Home Broker na próbie 1400 osób. Sytuacja jest zróżnicowana w poszczególnych miastach. O ile w Poznaniu deklarowany budżet zmniejszył się o blisko 7%, to w Krakowie wzrósł o 4,5%. Ograniczenie budżetu można wiązać z wciąż dość pesymistycznymi nastrojami konsumentów, będącymi wynikiem rosnącego bezrobocia oraz spadku dochodów realnych. Czynniki te jednocześnie ograniczają popyt na kredyty hipoteczne.

REKLAMA

Miasto

Średni budżet klientów kupujących

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

309 355,56 zł

311 991,53 zł

326 111,11 zł

4,5%

Poznań

268 342,70 zł

280 318,18 zł

261 375,84 zł

-6,8%

Warszawa

400 030,82 zł

428 183,60 zł

406 282,61 zł

-5,1%

Wrocław

313 513,51 zł

315 046,95 zł

299 228,86 zł

-5,0%

Średnia ważona

348 119,29 zł

362 022,88 zł

356 800,34 zł

-1,4%

Mniej metrów kwadratowych

Spadek zaobserwowano także w przypadku przeciętnej powierzchni mieszkań, jaką zainteresowani są kupujący. Obecnie w największych miastach Polski najbardziej poszukiwane jest mieszkanie o powierzchni 50,5 m kw. W styczniu było to 52,6 m kw. Tym razem największy spadek miał miejsce w Warszawie, z 53,5 m kw. w styczniu do zaledwie 49,9 m kw. w lutym. Tym samym w stolicy poszukiwany jest obecnie najmniejszy metraż wśród miast ujętych w zestawieniu. W Krakowie, podobnie, jak w przypadku deklarowanego budżetu, miał miejsce spory wzrost preferowanego metrażu, z 47,2 m kw., do 50,9 m kw. Największych mieszkań poszukują Wrocławianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miasto

Średni preferowany metraż

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

47,6

47,2

50,9

7,8%

Poznań

50,8

53,2

50,9

-4,3%

Warszawa

50,1

53,5

49,9

-6,7%

Wrocław

54,7

53,8

51,8

-3,8%

Średnia ważona

50,4

52,6

50,5

-3,9%

W Warszawie pomimo spadków wzrosła średnia cena

W Warszawie, spadek preferowanego metrażu jest silniejszy niż deklarowanego budżetu, co powoduje, że rośnie preferowana cena zakupu metra kwadratowego. O ile samo ograniczenie w zakresie budżetu czy metrażu świadczy o dość pesymistycznym nastawieniu konsumentów, to wzrost akceptowanej ceny zakup metra kwadratowego dowodzi dużej świadomości konsumentów jeśli chodzi o sytuację na rynku (stabilizacja cen, oczekiwanie ich niewielkiego wzrostu w najbliższych 12 miesiącach).

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Miasto

Średnia preferowana cena metra kwadratowego

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

6 505,22 zł

6 608,67 zł

6 410,38 zł

-3,0%

Poznań

5 282,95 zł

5 272,88 zł

5 137,35 zł

-2,6%

Warszawa

7 984,21 zł

8 002,40 zł

8 140,93 zł

1,7%

Wrocław

5 733,00 zł

5 851,42 zł

5 776,17 zł

-1,3%

Średnia ważona

6 909,22 zł

6 887,93 zł

7 062,66 zł

2,5%

Taka sytuacja miała miejsce tylko w stolicy, w innych miastach ujętych w zestawieniu oczekiwana cena zakupu metra kwadratowego spadła w lutym. Trzeba przy tym podkreślić, że ceny te mogą odbiegać od faktycznych cen rynkowych, kupujący nie zawsze są bowiem na typ etapie poszukiwania lokalu zorientowani w aktualnych cenach rynkowych (badanie konsumentów przeprowadzane jest w Home Broker przed spotkaniem z doradcą ds. nieruchomości).

W Poznaniu duże spadki

Relatywnie najgorszą sytuację obserwujemy w Poznaniu. Z miesiąca na miesiąc spada tu średnia cena jaką kupujący skłonni są zapłacić za mkw. mieszkania. Duży jest też spadek deklarowanego budżetu. - Obserwujemy przeciągające się formalności związanych z kredytowaniem zakupu. Ponadto w Poznaniu ciągle mamy do czynienia z atmosferą wyczekiwania wśród kupujących. Nabywcy nawet, jeśli upatrzą sobie jakąś nieruchomość wstrzymują się z zakupem mając nadzieję na lepszą ofertę – informuje Łukasz Gralak, doradca Home Broker z Poznania.

W Krakowie ponad 15 tys. zł więcej

Specyficzną sytuację odnotowano w Krakowie. Choć jest to jedyne w zestawieniu miasto, które odnotowało zarówno wzrost deklarowanego budżetu, jak i preferowanego metrażu, preferowana cena metra kwadratowego spadła. – Gotowość wydania większej kwoty na zakup mieszkania może wynikać z polepszenia nastroju wśród kupujących w Krakowie. Ponadto w lutym i marcu pojawiło się sporo klientów z grubymi portfelami zainteresowanych inwestycjami w większe nieruchomości, gdzie cena zakupu metra kwadratowego może być niższa – mówi Michał Sakowski, doradca Home Broker z Krakowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA