REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej pieniędzy na zakup mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Kupujący mieszkania chcą na ten cel przeznaczyć średnio 356 tys. zł, o ponad 5 tys. mniej niż przed miesiącem – wskazują najnowsze dane Home Broker.

Przeciętny budżet, jakim dysponują kupujący w największych miastach Polski skurczył się w lutym o 1,4% - wskazują wyniki lutowego badania preferencji konsumentów przeprowadzonego przez Home Broker na próbie 1400 osób. Sytuacja jest zróżnicowana w poszczególnych miastach. O ile w Poznaniu deklarowany budżet zmniejszył się o blisko 7%, to w Krakowie wzrósł o 4,5%. Ograniczenie budżetu można wiązać z wciąż dość pesymistycznymi nastrojami konsumentów, będącymi wynikiem rosnącego bezrobocia oraz spadku dochodów realnych. Czynniki te jednocześnie ograniczają popyt na kredyty hipoteczne.

REKLAMA

Miasto

Średni budżet klientów kupujących

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

309 355,56 zł

311 991,53 zł

326 111,11 zł

4,5%

Poznań

268 342,70 zł

280 318,18 zł

261 375,84 zł

-6,8%

Warszawa

400 030,82 zł

428 183,60 zł

406 282,61 zł

-5,1%

Wrocław

313 513,51 zł

315 046,95 zł

299 228,86 zł

-5,0%

Średnia ważona

348 119,29 zł

362 022,88 zł

356 800,34 zł

-1,4%

Mniej metrów kwadratowych

Spadek zaobserwowano także w przypadku przeciętnej powierzchni mieszkań, jaką zainteresowani są kupujący. Obecnie w największych miastach Polski najbardziej poszukiwane jest mieszkanie o powierzchni 50,5 m kw. W styczniu było to 52,6 m kw. Tym razem największy spadek miał miejsce w Warszawie, z 53,5 m kw. w styczniu do zaledwie 49,9 m kw. w lutym. Tym samym w stolicy poszukiwany jest obecnie najmniejszy metraż wśród miast ujętych w zestawieniu. W Krakowie, podobnie, jak w przypadku deklarowanego budżetu, miał miejsce spory wzrost preferowanego metrażu, z 47,2 m kw., do 50,9 m kw. Największych mieszkań poszukują Wrocławianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miasto

Średni preferowany metraż

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

47,6

47,2

50,9

7,8%

Poznań

50,8

53,2

50,9

-4,3%

Warszawa

50,1

53,5

49,9

-6,7%

Wrocław

54,7

53,8

51,8

-3,8%

Średnia ważona

50,4

52,6

50,5

-3,9%

W Warszawie pomimo spadków wzrosła średnia cena

W Warszawie, spadek preferowanego metrażu jest silniejszy niż deklarowanego budżetu, co powoduje, że rośnie preferowana cena zakupu metra kwadratowego. O ile samo ograniczenie w zakresie budżetu czy metrażu świadczy o dość pesymistycznym nastawieniu konsumentów, to wzrost akceptowanej ceny zakup metra kwadratowego dowodzi dużej świadomości konsumentów jeśli chodzi o sytuację na rynku (stabilizacja cen, oczekiwanie ich niewielkiego wzrostu w najbliższych 12 miesiącach).

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Miasto

Średnia preferowana cena metra kwadratowego

Grudzień 2009

Styczeń 2010

Luty 2010

Dynamika (lut/sty)

Kraków

6 505,22 zł

6 608,67 zł

6 410,38 zł

-3,0%

Poznań

5 282,95 zł

5 272,88 zł

5 137,35 zł

-2,6%

Warszawa

7 984,21 zł

8 002,40 zł

8 140,93 zł

1,7%

Wrocław

5 733,00 zł

5 851,42 zł

5 776,17 zł

-1,3%

Średnia ważona

6 909,22 zł

6 887,93 zł

7 062,66 zł

2,5%

Taka sytuacja miała miejsce tylko w stolicy, w innych miastach ujętych w zestawieniu oczekiwana cena zakupu metra kwadratowego spadła w lutym. Trzeba przy tym podkreślić, że ceny te mogą odbiegać od faktycznych cen rynkowych, kupujący nie zawsze są bowiem na typ etapie poszukiwania lokalu zorientowani w aktualnych cenach rynkowych (badanie konsumentów przeprowadzane jest w Home Broker przed spotkaniem z doradcą ds. nieruchomości).

W Poznaniu duże spadki

Relatywnie najgorszą sytuację obserwujemy w Poznaniu. Z miesiąca na miesiąc spada tu średnia cena jaką kupujący skłonni są zapłacić za mkw. mieszkania. Duży jest też spadek deklarowanego budżetu. - Obserwujemy przeciągające się formalności związanych z kredytowaniem zakupu. Ponadto w Poznaniu ciągle mamy do czynienia z atmosferą wyczekiwania wśród kupujących. Nabywcy nawet, jeśli upatrzą sobie jakąś nieruchomość wstrzymują się z zakupem mając nadzieję na lepszą ofertę – informuje Łukasz Gralak, doradca Home Broker z Poznania.

W Krakowie ponad 15 tys. zł więcej

Specyficzną sytuację odnotowano w Krakowie. Choć jest to jedyne w zestawieniu miasto, które odnotowało zarówno wzrost deklarowanego budżetu, jak i preferowanego metrażu, preferowana cena metra kwadratowego spadła. – Gotowość wydania większej kwoty na zakup mieszkania może wynikać z polepszenia nastroju wśród kupujących w Krakowie. Ponadto w lutym i marcu pojawiło się sporo klientów z grubymi portfelami zainteresowanych inwestycjami w większe nieruchomości, gdzie cena zakupu metra kwadratowego może być niższa – mówi Michał Sakowski, doradca Home Broker z Krakowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA