REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Proces sprzedaży mieszkania może trwać nawet pół roku

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Procedury sprzedaży mieszkania zajmują przeciętnie 4 miesiące, tyle czasu upływa przeciętnie od wprowadzenia oferty do sprzedaży, do podpisania umowy ostatecznej – wskazują dane Home Broker. Sprzedaż mieszkania wartego ponad pół miliona może trwać przeszło pól roku.

Sprzedaż mieszkań na rynku wtórnym zajmuje przeciętnie 114 dni – wynika z danych Home Broker z ostatnich 12 miesięcy. Tyle czasu mija od wystawienia oferty do zawarcia umowy finalnej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę okres wyłącznie do podpisania umowy przedwstępnej, czas potrzebny do sprzedaży lokalu skraca się do 72 dni. W uproszczeniu można więc przyjąć, że różnica, czyli 42 dni, to średni czas pozyskiwania finansowania, czyli ubiegania się o kredyt hipoteczny, bądź spieniężenia innego majątku (sprzedaż innej nieruchomości, papierów wartościowych, upłynnienie lokat).

REKLAMA

Najłatwiej sprzedać w Trójmieście

Najszybciej mieszkania sprzedają się w Trójmieście. Cały proces trwa tu przeciętnie 110 dni. Wynikać to może z relatywnie niskiej wartości mieszkań, które znalazły nabywców w ostatnich 12 miesiącach (średnia cena 271 tys. zł).

Na drugim miejscu uplasowała się Warszawa z wynikiem o dwa dni gorszym. W stolicy najszybciej dochodzi natomiast do podpisania umów przedwstępnych – następuje to przeciętnie 56. dnia od wprowadzenia oferty do sprzedaży, czyli przed upływem dwóch miesięcy. Pamiętajmy przy tym, że krótki proces sprzedaży nieruchomości w Warszawie połączony jest z wysoką przeciętną ceną mieszkań (400 tys. zł na rynku wtórnym). Może to świadczyć o relatywnie większym ożywieniu na rynku mieszkaniowym w stolicy niż w innych miastach, a także większej dostępności kredytów mieszkaniowych.

Zobacz też serwis: Nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Długość procesu sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym w miastach

Miasto

Średnia liczba dni od daty umowy pośrednictwa do:

do umowy przedwstępnej

do umowy finalnej

Warszawa

55,5

111,5

Wrocław

83,0

115,0

Poznań

88,0

142,2

Kraków

76,5

114,7

Trójmiasto

64,8

110,2

Wszystkie transakcje HB

72,0

114,1

Poznaniacy zwlekają

Najdłużej wśród największych miast sprzedaż mieszkań trwa w Poznaniu. Jak pokazują dane Home Broker z minionych 12 miesięcy, przeciętnie potrzeba aż 142 dni, aby przeprowadzić cały proces zbycia lokalu. W stolicy Wielkopolski najdłużej należy czekać także na podpisanie umowy przedwstępnej. Jaki jest powód takiej sytuacji? – Obserwujemy przeciągające się formalności związane z kredytowaniem zakupu. Ponadto w Poznaniu ciągle mamy do czynienia z atmosferą wyczekiwania wśród kupujących. Nabywcy nawet, jeśli upatrzą sobie jakąś nieruchomość wstrzymują się z zakupem mając nadzieję na lepszą ofertę – informuje Łukasz Gralak, doradca Home Broker z Poznania.

Czytaj też: Mniej chętnych na nowe budownictwo

Ponad pół roku trwa zbycie drogiego mieszkania

Najszybciej można upłynnić mieszkanie o wartości do 100 tys. złotych. Z danych Home Broker wynika, że trwa to przeciętnie 55 dni, a więc mniej niż dwa miesiące. Na podpisanie umowy przedwstępnej w przypadku takiego mieszkania należy natomiast czekać zaledwie 29 dni, czyli niespełna. Czas potrzebny do zamknięcia transakcji znacznie wydłuża się w przypadku mieszkań w przedziale cenowym 100 – 499,9 tys. zł. Na podpisania finalnej umowy trzeba zwykle poczekać trzy-cztery miesiące.
Najdłużej na nabywcę czekają natomiast najdroższe lokale (o wartości ponad pół miliona złotych). Na podpisanie umowy przedwstępnej trzeba czekać tu średnio 107 dni, a finalnej – 196 dni, czyli ponad pół roku. Jednocześnie w tym przypadku bardzo wydłuża się okres między umową przedwstępną i ostateczną (prawie trzy miesiące). Jest to spowodowane koniecznością zgromadzenia relatywnie wysokiej sumy pieniędzy.

Długość procesu sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym w podziale na wartość

Wartość mieszkania

[w tys. zł]

Średnia liczba dni od daty umowy pośrednictwa do:

do umowy przedwstępnej

do umowy finalnej

pon. 100

29,3

54,5

100 - 199,9

73,9

96,4

200 - 299,9

72,0

114,8

300 - 399,9

67,2

114,5

400 - 499,9

58,2

112,3

ponad 500

107,3

195,7

Wszystkie transakcje HB

72,0

114,1

Przełomowy koniec roku

Dane Home Broker wskazują, że w 2009 roku, czas potrzebny do sprzedaży mieszkania w największych miastach polski wydłużał się, sięgając szczytu na przełomie 2009 i 2010 roku. W lutym i marcu br. obserwujemy wyraźne skrócenie procesu sprzedaży, aczkolwiek w tym przypadku opieramy się na razie na wynikach wstępnych. Jeżeli znajdą potwierdzenie w ostatecznych, można będzie mówić o kolejnym symptomie stabilizacji warunków na rynku mieszkaniowym.

Kalkulator rat kredytu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA