REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wrześniowe spadki na giełdzie

Sławomir Łuniewski
Sławomir Łuniewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Analizując historyczne wykresy notowań indeksów giełdowych, można zauważyć pewną sezonowość w zachowaniu indeksów. Niektórzy inwestorzy , szukający reguł rządzących trendami na rynku akcji, bardzo się do teorii sezonowości przywiązują.

Bywa tak, że gdy rynkowi giełdowemu brakuje bodźców z zewnątrz (danych makroekonomicznych, wyników finansowych spółek), teoria ta staje się samosprawdzającą się prognozą. Podczas, gdy większość uczestników rynku uwierzy, że w danym miesiącu roku zazwyczaj rosną ceny akcji, kupują, licząc na łatwy zysk a ich popyt powoduje dalszą zwyżkę kursu.

REKLAMA

Rajd Świętego Mikołaja

Według graczy giełdowych, najlepszym miesiącem w roku jest grudzień, gdy świąteczne zakupy poprawiają kondycję spółek działających w branży detalicznej a duże fundusze dążąc do poprawienia swoich wyników wyciągają w górę kursy akcji pod koniec roku. Grudniowe, gwałtowne zwyżki na giełdzie nazywane są rajdem Świętego Mikołaja.

Efekt stycznia

Początek nowego roku też często bywa pomyślny dla inwestorów. W tym czasie duże fundusze kupują akcje, budując swoje portfele inwestycyjne. Wzrosty indeksów na początku roku nazywane są przez inwestorów efektem stycznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sell in May and go away

Statystycy rynku giełdowego zaobserwowali, że na przestrzeni lat indeksy znacznie lepiej zachowują w półroczu listopad – kwiecień, niż w okresie maj – październik. Niektórzy wręcz uważają, że półrocze maj – październik jest na tyle niekorzystne, że czas ten powinno się spędzić poza rynkiem giełdowym. Znane jest powiedzenie „sell in May and go away”.

Pechowy wrzesień

Wrzesień jest także ważnym miesiącem w kalendarzu inwestora. Niestety pierwszy miesiąc po wakacjach nie najlepiej kojarzy się inwestorom. Statystycznie jest to jeden z najgorszych miesięcy na giełdzie. Rok temu indeks największych spółek warszawskiej giełdy WIG20 stracił we wrześniu 8,2 proc., indeks szerokiego rynku WIG spadł w tym czasie o 7,7 proc. Obecny rok trudno jest jednak statystycznie porównywać do lat poprzednich. Nie często zdarza się globalny kryzys finansowy, jaki właśnie przetoczył się przez giełdy całego świata. Podczas trwającej bessy WIG20 stracił 66 proc. a następnie od tegorocznego minimum z 17 lutego zyskał już 59 proc. Nie ma co więc ulegać stereotypom giełdowego kalendarza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA