REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie coraz niższe, rośnie sprzedaż detaliczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.
wykres wzrost
wykres wzrost

REKLAMA

REKLAMA

Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych i wielu krajach europejskich recesja przejawia się między innymi w postaci gwałtownie rosnącego bezrobocia, w Polsce sytuacja pod tym względem wygląda bardzo dobrze.

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w maju liczba bezrobotnych zmniejszyła się w porównaniu do kwietnia o 36,5 tys. osób. Bez pracy pozostawało 1 683,4 tys. osób. Stopa bezrobocia zmniejszyła się z 11 proc. w kwietniu do 10,8 proc. w maju. Można przypuszczać, że spadek liczby bezrobotnych to w dużej części zasługa czynników sezonowych, ale najbardziej istotne jest to, że bezrobocie spada, a nie rośnie. Oczywiście w porównaniu do maja ubiegłego roku przybyło 157,8 tys. osób bez pracy. Wówczas stopa bezrobocia wyniosła 10 proc. Majowa stopa bezrobocia to wynik najlepszy w tym roku. W tym miesiącu przybyło 218,7 tys. nowo zarejestrowanych bezrobotnych. Z ewidencji urzędów pracy ubyło natomiast 255,2 tys. osób.

REKLAMA

Trudno przewidzieć, czy sytuacja na rynku pracy ulegnie w Polsce pogorszeniu. Jak do tej pory jest ona bardzo dobra, biorąc pod uwagę skalę spowolnienia gospodarczego i sytuację w wielu innych uprzemysłowionych krajach. Na razie stopa bezrobocia - jak na nasze warunki – utrzymuje się na całkiem przyzwoitym poziomie. W tym roku w najgorszym miesiącu nieznacznie przekroczyła 11 proc. Warto przypomnieć, że w 2007 r., a więc jeszcze w czasach gospodarczego boomu, stopa bezrobocia sięgała 11-15 proc. (w maju 2007 r. wynosiła 13 proc.).

Zobacz: Wskaźniki makroekonomiczne

W czerwcu sprzedaż detaliczna w porównaniu do czerwca ubiegłego roku zwiększyła się o 0,9 proc. Spodziewano się jej wzrostu o 0,4 proc. Tempo wzrostu nieco zmalało, w maju sprzedaż zwiększyła się o 1,1 proc. Dane lepsze od prognoz cieszą, tym bardziej, że z badań ankietowych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że nastroje konsumentów wyraźnie się poprawiają.

REKLAMA

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w drugim kwartale roku wyniósł -24,5 proc. i był wyższy niż w pierwszych trzech miesiącach roku o 0,7 punktu procentowego. Zwiększył swoją wartość także wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Wyniósł on -34,4 proc. i był wyższy niż poprzednio o 3,9 punktu procentowego. Te dane wskazują, że można się spodziewać odwracania niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji gospodarstw domowych. To dobra informacja dla polskich firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pogorszył się nieznacznie wskaźnik oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych, jednak z -15,9 do -11,8 proc. wzrósł wskaźnik oceny przyszłej sytuacji finansowej konsumentów. Gospodarstwa domowe odczuwają skutki spowolnienia gospodarczego. Wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej kraju w poprzednich 12 miesiącach obniżył się z -37,9 do -43,8 proc., jednak wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji w ciągu kolejnych 12 miesięcy wzrósł z -36,2 do -28,5 proc.

Gospodarstwa domowe nieznacznie lepiej oceniają swoje możliwości oszczędzania pieniędzy w najbliższej przyszłości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA