REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie coraz niższe, rośnie sprzedaż detaliczna

Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.
wykres wzrost
wykres wzrost

REKLAMA

REKLAMA

Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych i wielu krajach europejskich recesja przejawia się między innymi w postaci gwałtownie rosnącego bezrobocia, w Polsce sytuacja pod tym względem wygląda bardzo dobrze.

REKLAMA

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w maju liczba bezrobotnych zmniejszyła się w porównaniu do kwietnia o 36,5 tys. osób. Bez pracy pozostawało 1 683,4 tys. osób. Stopa bezrobocia zmniejszyła się z 11 proc. w kwietniu do 10,8 proc. w maju. Można przypuszczać, że spadek liczby bezrobotnych to w dużej części zasługa czynników sezonowych, ale najbardziej istotne jest to, że bezrobocie spada, a nie rośnie. Oczywiście w porównaniu do maja ubiegłego roku przybyło 157,8 tys. osób bez pracy. Wówczas stopa bezrobocia wyniosła 10 proc. Majowa stopa bezrobocia to wynik najlepszy w tym roku. W tym miesiącu przybyło 218,7 tys. nowo zarejestrowanych bezrobotnych. Z ewidencji urzędów pracy ubyło natomiast 255,2 tys. osób.

REKLAMA

Trudno przewidzieć, czy sytuacja na rynku pracy ulegnie w Polsce pogorszeniu. Jak do tej pory jest ona bardzo dobra, biorąc pod uwagę skalę spowolnienia gospodarczego i sytuację w wielu innych uprzemysłowionych krajach. Na razie stopa bezrobocia - jak na nasze warunki – utrzymuje się na całkiem przyzwoitym poziomie. W tym roku w najgorszym miesiącu nieznacznie przekroczyła 11 proc. Warto przypomnieć, że w 2007 r., a więc jeszcze w czasach gospodarczego boomu, stopa bezrobocia sięgała 11-15 proc. (w maju 2007 r. wynosiła 13 proc.).

Zobacz: Wskaźniki makroekonomiczne

W czerwcu sprzedaż detaliczna w porównaniu do czerwca ubiegłego roku zwiększyła się o 0,9 proc. Spodziewano się jej wzrostu o 0,4 proc. Tempo wzrostu nieco zmalało, w maju sprzedaż zwiększyła się o 1,1 proc. Dane lepsze od prognoz cieszą, tym bardziej, że z badań ankietowych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że nastroje konsumentów wyraźnie się poprawiają.

REKLAMA

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w drugim kwartale roku wyniósł -24,5 proc. i był wyższy niż w pierwszych trzech miesiącach roku o 0,7 punktu procentowego. Zwiększył swoją wartość także wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Wyniósł on -34,4 proc. i był wyższy niż poprzednio o 3,9 punktu procentowego. Te dane wskazują, że można się spodziewać odwracania niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji gospodarstw domowych. To dobra informacja dla polskich firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pogorszył się nieznacznie wskaźnik oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych, jednak z -15,9 do -11,8 proc. wzrósł wskaźnik oceny przyszłej sytuacji finansowej konsumentów. Gospodarstwa domowe odczuwają skutki spowolnienia gospodarczego. Wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej kraju w poprzednich 12 miesiącach obniżył się z -37,9 do -43,8 proc., jednak wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji w ciągu kolejnych 12 miesięcy wzrósł z -36,2 do -28,5 proc.

Gospodarstwa domowe nieznacznie lepiej oceniają swoje możliwości oszczędzania pieniędzy w najbliższej przyszłości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA