REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych – część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych

REKLAMA

REKLAMA

Działanie 2.1.1 ,,Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach'' w ramach programu Kapitał Ludzki jest jednym z najbardziej interesujących działań dla większości podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności szkoleniowej. W ramach działania wnioski aplikacyjne może składać prawie każda instytucja niekoniecznie muszą być to firmy szkoleniowe. Powoduje to, że konkurencja przy składaniu wniosków jest bardzo duża. Regularnie ilość złożonych wniosków przekracza kilka a nawet kilkunastokrotnie wysokość kwot przeznaczonych na dany konkurs.

W ramach działania w 2010 roku zdecydowano się ogłosić 3 osobne konkursy:

REKLAMA

  • Ponadregionalne zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw przygotowane w oparciu o indywidualne strategie rozwoju firm.
  • Ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. 
  • Studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

W ramach działania o wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy i podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Oznacza to, że o wsparcie mogą się starać różne podmioty zarówno publiczne, jak i prywatne, a także partnerstwa.

Składanie wniosku w partnerstwie jest szczególnie dla nas korzystne, jeśli nie posiadamy wystarczająco dobrej kondycji finansowej do tego, aby zostały spełnione minimalne wymagania programu, czyli jeśli: "suma średniomiesięcznych wartości złożonych projektów nie przekroczy 1,2 krotności średniomiesięcznych przychodów wnioskodawcy i partnerów".

Porównaj: Środki Unijne na szkolenia pracowników – część 1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że jeśli złożymy w odpowiedzi na konkurs 2 projekty, z czego wartość każdego będzie wynosiła 500 tys. zł, będą one realizowane równolegle, a ich czas trwania został przewidziany na 10 miesięcy, to nasz średniomiesięczny przychód powinien wynosić minimum 69 445 zł. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalna jest wysokość 1.5 krotności przychodów - ale pod warunkiem, uznania przez PARP, że płynność projektu zostanie zachowana. Kolejnym ograniczeniem jest ilość składanych wniosków.

Przykładowo w konkursie na studia podyplomowo wprowadzono ograniczenie, że jeden podmiot może złożyć - samodzielnie lub jako lider konsorcjum - maksymalnie 3 wnioski aplikacyjne. Również w tym przypadku nawiązanie partnerstwa może być korzystne, ponieważ nie istnieje ograniczenie liczby wniosków, w których możemy występować jako partner. Oczywiście pod warunkiem, że inna instytucja będzie liderem.

Co podlega sfinansowaniu?

W ramach działania wartość projektu musi mieścić się pomiędzy 400 tys. zł a 15 mln zł. Należy pamiętać, że katalog kosztów, na które możemy uzyskać wsparcie nie jest katalogiem zamkniętym. Przykładowe koszty są podane w wytycznych do danego typu zadania i są to przede wszystkim:

  • wydatki związane z prowadzeniem kursów i studiów podyplomowych: wynagrodzenia kadry szkolącej w projekcie lub wydatki na zakup usług dydaktycznych, wydatki na podróże, zakwaterowanie i wyżywienie zarówno kadry szkoleniowej jak i uczestników projektu, amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem pomieszczeń związanych z realizacją kursów i studiów podyplomowych (oczywiście pod warunkiem, że nie wynajmujemy tych sal sami od siebie, nawet jeśli jesteśmy dużym podmiotem i prowadzimy rozliczenia wewnętrzne, to nie możemy uwzględnić kosztów wynajmu jako kosztów kwalifikowanych w projekcie,
  • wydatki na najem sprzętu,
  • wydatki na zakup usługi opracowania materiałów dydaktycznych oraz wydatki na zakup materiałów dydaktycznych, np. podręczników dla kursantów czy niezbędnych pomocy naukowych,
  • wydatki w ramach spłat rat leasingowych za leasing sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia projektu (pozycję taką we wnioskach spotyka się niezwykle rzadko),
  • wydatki na zakup usług związanych z tłumaczeniami,
  • pokrycie kosztów opłat z tytułu egzaminów zewnętrznych (ma to istotne znaczenia np. w przypadku kursów językowych),
  • wydatki związane ze stworzeniem systemu e-learningu oraz jego wdrożeniem i aktualizacjami,
  • wydatki w ramach cross-financingu, np. zakup niezbędnego sprzętu lub doposażenia naszych sal (środki trwałe); należy jednak pamiętać, że wydatki te nie mogą być większe niż 10 proc. wydatków całości projektu,
  • wydatki ogólne, czyli wydatki na: rekrutację uczestników projektu, promocję projektu, badania i analizy, zarządzanie i obsługę projektu (wynagrodzenie pracowników administracyjnych i kadry zarządzającej, obsługa prawna projektu, obsługa bankowa, koszty audytu etc.). Chociaż nie doszukamy się w wytycznych konkretnej wartości to z praktyki wiadomo, że wydatki ogólne nie powinny stanowić znacznej kwoty na tle całości projektu.

Polecamy serwis Umowy

Jaka jest wielkość dofinansowania

W działaniu 2.1.1. maksymalna wartość dofinansowania wynosi 80% kosztów szkolenia. Pozostałą kwotę pokrywa uczestnik projektu. Procent dofinansowania zależny jest od rodzaju działalności szkoleniowej oraz od wielkości przedsiębiorstwa z którego pochodzi uczestnik szkolenia. W przypadku szkoleń ogólnych oraz studiów podyplomowych w zależności od wielkości firmy zostały przyjęte następujące wielkości dofinansowania:

  • 80 proc. - mikro i małe przedsiębiorstwa,
  • 70 proc. - średnie przedsiębiorstwa, 
  • 60 proc. - duże przedsiębiorstwa.

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA