REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych – część 1

 Talento
Firma konsultingowa
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych

REKLAMA

REKLAMA

Działanie 2.1.1 ,,Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach'' w ramach programu Kapitał Ludzki jest jednym z najbardziej interesujących działań dla większości podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności szkoleniowej. W ramach działania wnioski aplikacyjne może składać prawie każda instytucja niekoniecznie muszą być to firmy szkoleniowe. Powoduje to, że konkurencja przy składaniu wniosków jest bardzo duża. Regularnie ilość złożonych wniosków przekracza kilka a nawet kilkunastokrotnie wysokość kwot przeznaczonych na dany konkurs.

W ramach działania w 2010 roku zdecydowano się ogłosić 3 osobne konkursy:

REKLAMA

  • Ponadregionalne zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw przygotowane w oparciu o indywidualne strategie rozwoju firm.
  • Ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. 
  • Studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

W ramach działania o wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy i podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Oznacza to, że o wsparcie mogą się starać różne podmioty zarówno publiczne, jak i prywatne, a także partnerstwa.

Składanie wniosku w partnerstwie jest szczególnie dla nas korzystne, jeśli nie posiadamy wystarczająco dobrej kondycji finansowej do tego, aby zostały spełnione minimalne wymagania programu, czyli jeśli: "suma średniomiesięcznych wartości złożonych projektów nie przekroczy 1,2 krotności średniomiesięcznych przychodów wnioskodawcy i partnerów".

Porównaj: Środki Unijne na szkolenia pracowników – część 1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że jeśli złożymy w odpowiedzi na konkurs 2 projekty, z czego wartość każdego będzie wynosiła 500 tys. zł, będą one realizowane równolegle, a ich czas trwania został przewidziany na 10 miesięcy, to nasz średniomiesięczny przychód powinien wynosić minimum 69 445 zł. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalna jest wysokość 1.5 krotności przychodów - ale pod warunkiem, uznania przez PARP, że płynność projektu zostanie zachowana. Kolejnym ograniczeniem jest ilość składanych wniosków.

Przykładowo w konkursie na studia podyplomowo wprowadzono ograniczenie, że jeden podmiot może złożyć - samodzielnie lub jako lider konsorcjum - maksymalnie 3 wnioski aplikacyjne. Również w tym przypadku nawiązanie partnerstwa może być korzystne, ponieważ nie istnieje ograniczenie liczby wniosków, w których możemy występować jako partner. Oczywiście pod warunkiem, że inna instytucja będzie liderem.

Co podlega sfinansowaniu?

W ramach działania wartość projektu musi mieścić się pomiędzy 400 tys. zł a 15 mln zł. Należy pamiętać, że katalog kosztów, na które możemy uzyskać wsparcie nie jest katalogiem zamkniętym. Przykładowe koszty są podane w wytycznych do danego typu zadania i są to przede wszystkim:

  • wydatki związane z prowadzeniem kursów i studiów podyplomowych: wynagrodzenia kadry szkolącej w projekcie lub wydatki na zakup usług dydaktycznych, wydatki na podróże, zakwaterowanie i wyżywienie zarówno kadry szkoleniowej jak i uczestników projektu, amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem pomieszczeń związanych z realizacją kursów i studiów podyplomowych (oczywiście pod warunkiem, że nie wynajmujemy tych sal sami od siebie, nawet jeśli jesteśmy dużym podmiotem i prowadzimy rozliczenia wewnętrzne, to nie możemy uwzględnić kosztów wynajmu jako kosztów kwalifikowanych w projekcie,
  • wydatki na najem sprzętu,
  • wydatki na zakup usługi opracowania materiałów dydaktycznych oraz wydatki na zakup materiałów dydaktycznych, np. podręczników dla kursantów czy niezbędnych pomocy naukowych,
  • wydatki w ramach spłat rat leasingowych za leasing sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia projektu (pozycję taką we wnioskach spotyka się niezwykle rzadko),
  • wydatki na zakup usług związanych z tłumaczeniami,
  • pokrycie kosztów opłat z tytułu egzaminów zewnętrznych (ma to istotne znaczenia np. w przypadku kursów językowych),
  • wydatki związane ze stworzeniem systemu e-learningu oraz jego wdrożeniem i aktualizacjami,
  • wydatki w ramach cross-financingu, np. zakup niezbędnego sprzętu lub doposażenia naszych sal (środki trwałe); należy jednak pamiętać, że wydatki te nie mogą być większe niż 10 proc. wydatków całości projektu,
  • wydatki ogólne, czyli wydatki na: rekrutację uczestników projektu, promocję projektu, badania i analizy, zarządzanie i obsługę projektu (wynagrodzenie pracowników administracyjnych i kadry zarządzającej, obsługa prawna projektu, obsługa bankowa, koszty audytu etc.). Chociaż nie doszukamy się w wytycznych konkretnej wartości to z praktyki wiadomo, że wydatki ogólne nie powinny stanowić znacznej kwoty na tle całości projektu.

Polecamy serwis Umowy

Jaka jest wielkość dofinansowania

W działaniu 2.1.1. maksymalna wartość dofinansowania wynosi 80% kosztów szkolenia. Pozostałą kwotę pokrywa uczestnik projektu. Procent dofinansowania zależny jest od rodzaju działalności szkoleniowej oraz od wielkości przedsiębiorstwa z którego pochodzi uczestnik szkolenia. W przypadku szkoleń ogólnych oraz studiów podyplomowych w zależności od wielkości firmy zostały przyjęte następujące wielkości dofinansowania:

  • 80 proc. - mikro i małe przedsiębiorstwa,
  • 70 proc. - średnie przedsiębiorstwa, 
  • 60 proc. - duże przedsiębiorstwa.

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA