REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych – część 1

Talento
Firma konsultingowa
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych
Wsparcie szkoleń, doradztwa oraz studiów podyplomowych

REKLAMA

REKLAMA

Działanie 2.1.1 ,,Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach'' w ramach programu Kapitał Ludzki jest jednym z najbardziej interesujących działań dla większości podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności szkoleniowej. W ramach działania wnioski aplikacyjne może składać prawie każda instytucja niekoniecznie muszą być to firmy szkoleniowe. Powoduje to, że konkurencja przy składaniu wniosków jest bardzo duża. Regularnie ilość złożonych wniosków przekracza kilka a nawet kilkunastokrotnie wysokość kwot przeznaczonych na dany konkurs.

W ramach działania w 2010 roku zdecydowano się ogłosić 3 osobne konkursy:

REKLAMA

REKLAMA

  • Ponadregionalne zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw przygotowane w oparciu o indywidualne strategie rozwoju firm.
  • Ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. 
  • Studia podyplomowe dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Kto może otrzymać dofinansowanie?

W ramach działania o wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy i podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Oznacza to, że o wsparcie mogą się starać różne podmioty zarówno publiczne, jak i prywatne, a także partnerstwa.

Składanie wniosku w partnerstwie jest szczególnie dla nas korzystne, jeśli nie posiadamy wystarczająco dobrej kondycji finansowej do tego, aby zostały spełnione minimalne wymagania programu, czyli jeśli: "suma średniomiesięcznych wartości złożonych projektów nie przekroczy 1,2 krotności średniomiesięcznych przychodów wnioskodawcy i partnerów".

REKLAMA

Porównaj: Środki Unijne na szkolenia pracowników – część 1

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce oznacza to, że jeśli złożymy w odpowiedzi na konkurs 2 projekty, z czego wartość każdego będzie wynosiła 500 tys. zł, będą one realizowane równolegle, a ich czas trwania został przewidziany na 10 miesięcy, to nasz średniomiesięczny przychód powinien wynosić minimum 69 445 zł. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalna jest wysokość 1.5 krotności przychodów - ale pod warunkiem, uznania przez PARP, że płynność projektu zostanie zachowana. Kolejnym ograniczeniem jest ilość składanych wniosków.

Przykładowo w konkursie na studia podyplomowo wprowadzono ograniczenie, że jeden podmiot może złożyć - samodzielnie lub jako lider konsorcjum - maksymalnie 3 wnioski aplikacyjne. Również w tym przypadku nawiązanie partnerstwa może być korzystne, ponieważ nie istnieje ograniczenie liczby wniosków, w których możemy występować jako partner. Oczywiście pod warunkiem, że inna instytucja będzie liderem.

Co podlega sfinansowaniu?

W ramach działania wartość projektu musi mieścić się pomiędzy 400 tys. zł a 15 mln zł. Należy pamiętać, że katalog kosztów, na które możemy uzyskać wsparcie nie jest katalogiem zamkniętym. Przykładowe koszty są podane w wytycznych do danego typu zadania i są to przede wszystkim:

  • wydatki związane z prowadzeniem kursów i studiów podyplomowych: wynagrodzenia kadry szkolącej w projekcie lub wydatki na zakup usług dydaktycznych, wydatki na podróże, zakwaterowanie i wyżywienie zarówno kadry szkoleniowej jak i uczestników projektu, amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem pomieszczeń związanych z realizacją kursów i studiów podyplomowych (oczywiście pod warunkiem, że nie wynajmujemy tych sal sami od siebie, nawet jeśli jesteśmy dużym podmiotem i prowadzimy rozliczenia wewnętrzne, to nie możemy uwzględnić kosztów wynajmu jako kosztów kwalifikowanych w projekcie,
  • wydatki na najem sprzętu,
  • wydatki na zakup usługi opracowania materiałów dydaktycznych oraz wydatki na zakup materiałów dydaktycznych, np. podręczników dla kursantów czy niezbędnych pomocy naukowych,
  • wydatki w ramach spłat rat leasingowych za leasing sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia projektu (pozycję taką we wnioskach spotyka się niezwykle rzadko),
  • wydatki na zakup usług związanych z tłumaczeniami,
  • pokrycie kosztów opłat z tytułu egzaminów zewnętrznych (ma to istotne znaczenia np. w przypadku kursów językowych),
  • wydatki związane ze stworzeniem systemu e-learningu oraz jego wdrożeniem i aktualizacjami,
  • wydatki w ramach cross-financingu, np. zakup niezbędnego sprzętu lub doposażenia naszych sal (środki trwałe); należy jednak pamiętać, że wydatki te nie mogą być większe niż 10 proc. wydatków całości projektu,
  • wydatki ogólne, czyli wydatki na: rekrutację uczestników projektu, promocję projektu, badania i analizy, zarządzanie i obsługę projektu (wynagrodzenie pracowników administracyjnych i kadry zarządzającej, obsługa prawna projektu, obsługa bankowa, koszty audytu etc.). Chociaż nie doszukamy się w wytycznych konkretnej wartości to z praktyki wiadomo, że wydatki ogólne nie powinny stanowić znacznej kwoty na tle całości projektu.

Polecamy serwis Umowy

Jaka jest wielkość dofinansowania

W działaniu 2.1.1. maksymalna wartość dofinansowania wynosi 80% kosztów szkolenia. Pozostałą kwotę pokrywa uczestnik projektu. Procent dofinansowania zależny jest od rodzaju działalności szkoleniowej oraz od wielkości przedsiębiorstwa z którego pochodzi uczestnik szkolenia. W przypadku szkoleń ogólnych oraz studiów podyplomowych w zależności od wielkości firmy zostały przyjęte następujące wielkości dofinansowania:

  • 80 proc. - mikro i małe przedsiębiorstwa,
  • 70 proc. - średnie przedsiębiorstwa, 
  • 60 proc. - duże przedsiębiorstwa.

Kinga Korniejenko - specjalistka ds. funduszy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA