REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środki Unijne na szkolenia pracowników – część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Środki Unijne na szkolenia pracowników
Środki Unijne na szkolenia pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób możesz uzyskać dofinansowanie na szkolenia swoich pracowników - koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem

W aktualnym okresie budżetowania UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego skorzystać możemy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Poszczególne działania w ramach Programu mają na celu wsparcie przedsiębiorstw i pracowników przedsiębiorstw, instytucji systemu opieki społecznej, osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz uczniów i instytucji systemu oświaty.

REKLAMA

Działania, z których skorzystać mogą przedsiębiorstwa i ich pracownicy, przewidziane są w priorytetach:

  • II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw” (projekty szkoleniowe ogólnopolskie i ponadregionalne oraz studia podyplomowe).
  • VIII „Regionalne kadry gospodarki” (projekty szkoleniowe i doradcze dla pracowników i przedsiębiorców w granicach jednego województwa).

Przeczytaj także: Dofinansowanie na założenie własnego biznesu

Działania oraz sposoby skorzystania z nich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Najprostszym sposobem w jaki możemy skorzystać z oferowanych działań jest zgłoszenie swojego udziału w realizowanym przez różnego rodzaju instytucje, firmy szkoleniowe czy szkoły językowe projekcie. Projekty tego typu mogą mieć charakter otwarty, oznacza to że udział w nich może wziąć każda osoba spełniająca określone przez realizatora projektu kryteria dostępu. Spotykanymi najczęściej kryteriami są:

  • zamieszkanie w określonym województwie czy powiecie,
  • praca w określonej branży lub wiek (np. powyżej 45 roku życia).

Informacje o realizowanych projektach dostępne są najczęściej w ogólnie dostępnych miejscach w formie plakatów, ulotek, ogłoszeń w prasie czy Internecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekty szkoleniowe realizowane w ramach działania 8.1.1 skierowane nie bezpośrednio do firm, a do osób indywidualnie zainteresowanych podnoszeniem własnych lub zdobyciem nowych kwalifikacji przewidują nawet 100% dofinansowanie ze środków unijnych, co oznacza, że udział w takim szkoleniu jest bezpłatny.

Przeczytaj także: Zagraniczne staże dla początkujących przedsiębiorców

REKLAMA

W części województw, m.in. w małopolskim i podkarpackim, wymagany jest 10% wkład własny uczestnika, co ma zwiększyć jego motywację do systematycznego udziału w zajęciach. Instytucje zarządzające Programem wychodzą z założenia, że brak odpłatności za udział w kursie nie budzi poczucia obowiązku czynnego i systematycznego uczestnictwa, a to może spowodować, że zakładane rezultaty nie zostaną osiągnięte i środki przekazane na realizację projektu nie przyniosą zamierzonych efektów. Mogą to być kwoty rzędu 200 PLN w przypadku rocznego kursu językowego, czyli znacznie mniej niż w przypadku takich samych kursów dostępnych komercyjnie.

Jeżeli projekt skierowany jest do przedsiębiorstw, wysokość dofinansowania jest uzależniona od charakteru szkolenia i wielkości przedsiębiorstwa, w którym zatrudniony jest uczestnik. Wyższe poziomy dofinansowania przewidziane są na udział w szkoleniach o charakterze ogólnym tj. takich, na których zdobywa się wiedzę możliwą do wykorzystania nie tylko na obecnie zajmowanym stanowisku w obecnej firmie, ale i w innych firmach i w życiu prywatnym (np. szkolenia językowe czy komputerowe).

Pracownicy mikro i małych firm pokrywają jedynie 20% kosztów szkolenia, średnich firm 30%, a innych - 40% kosztów. W przypadku szkoleń specjalistycznych, czyli dostarczających wiedzy możliwej do wykorzystania tylko na konkretnym stanowisku pracy w danej firmie wielkość wkładu własnego wynosi odpowiednio 55, 65 i 75%.

W każdym przypadku dofinansowanie kosztów udziału danej osoby może wzrosnąć o 10% jeżeli należy ona go grupy osób „w gorszym położeniu”. Dotyczy to osób:

  • niepełnosprawnych,
  • poniżej 25 roku życia, dla których aktualne zatrudnienie jest pierwszą pracą,
  • zatrudnionych w firmie wysyłającej je na szkolenie nie dłużej niż 6 miesięcy, a które przed podjęciem tej pracy były bezrobotnymi przez co najmniej rok i nie prowadziły działalności gospodarczej,
  • pozostawały bez zatrudnienia i nie prowadziły własnej działalności gospodarczej przez co najmniej 3 lata poprzedzające zatrudnienie w firmie wysyłającej je na szkolenie,
  • powyżej 45 roku życia, posiadających wykształcenie co najwyżej podstawowe lub gimnazjalne.

Pracownicy przedsiębiorstw uczestniczący w studiach podyplomowych mogą liczyć na dofinansowanie do 80% odpłatności za udział w studiach. Oznacza to, że możliwe jest wzięcie udziału np. w 2-letnich studiach podyplomowych MBA za mniej niż 5.000 PLN lub w 2-semestralnych studiach z zakresu controllingu i audytu wewnętrznego za 800 PLN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA