REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie kryteria decydują o wyborze projektów mikroprzedsiębiorców w lubelskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Dotacje dla mikroprzedsiębiorców w lubelskim
Dotacje dla mikroprzedsiębiorców w lubelskim

REKLAMA

REKLAMA

Aby projekt mógł otrzymać unijną dotację musi spełniać określone kryteria zapisane w programie. Zgodność projektu z kryteriami jest badana na etapie oceny wniosków o dofinansowanie. W zależności od tego jest przyznawana punktacja, która w konsekwencji decyduje o przyznaniu unijnej pomocy.

Procedura oceny wniosków o dofinansowanie

Jeśli mierzymy się z zamiarem ubiegania się o unijną dotację po raz pierwszy, musimy wiedzieć, że nie ma tu miejsca na dowolność. Każdy projekt realizowany przy współudziale środków unijnych musi mieć jasno określony cel i wpisywać się kryteria programowe. Tak samo jest w przypadku konkursu na wsparcie inwestycyjne nowopowstałych mikroprzedsiębiorstw, który został właśnie ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. W odpowiedzi na ogłoszony konkurs składane są wnioski o dofinansowanie projektów, przy czym warto pamiętać, że w przypadku Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego (RPO WL) nie ma znaczenia kolejność ich złożenia. Ważne jest zachowanie trybu i terminu ich składania, który określony jest w ogłoszeniu o naborze wniosków. 

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszenie o naborze projektów do poddziałania 1.1 RPO WL wraz z dokumentacją konkursową znajduje się pod adresem strony internetowej: http://www.lawp.lubelskie.pl
Po złożeniu wniosku o dofinansowanie projektu (zakończeniu naboru projektów) następuje etap jego oceny. Ocena ta dokonywana jest na podstawie przedłożonych przez wnioskodawcę dokumentów, w oparciu o kryteria programowe. Kryteria te zostały uszeregowane pod kątem wymogów formalnych i merytorycznych. 

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Kryteria wyboru są dostępne na stronie internetowej www.lawp.lubelskie.pl , a więc każdy wnioskodawca ma możliwość wcześniejszego zapoznania się z nimi.

REKLAMA

Ocena formalna wniosku o dofinansowanie

Celem oceny formalnej jest stwierdzenie, czy projekt kwalifikuje się do uzyskania pomocy w ramach danego działania/poddziałania (kryteria dopuszczające oceny formalnej) oraz czy wniosek został wypełniony poprawnie i zawiera wszystkie wymagane załączniki (kryteria poprawności oceny formalnej). Ocena ta jest przeprowadzana metodą zerojedynkową, która zakłada spełnienie kryterium lub jego niespełnienie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj także: Unijne dotacje dla nowopowstałych przedsiębiorstw w województwie lubelskim

Niespełnienie któregokolwiek z wymaganych kryteriów formalnych powoduje odrzucenie wniosku. Ocena merytoryczna nie jest wtedy przeprowadzana.
Ocena formalna ma charakter czysto techniczny i polega na sprawdzeniu czy wnioskodawca jest uprawniony do składania wniosku o dofinansowanie, czy projekt będzie realizowany na terenie województwa lubelskiego, czy spełnione jest kryterium minimalnej i maksymalnej wartości projektu (kosztu całkowitego projektu) oraz wnioskowanej dotacji, czy jest realizowany w terminie określonym w Programie, czy jest kompletny, czy wersja papierowa jest tożsama z jego wersją elektroniczną itd. 

Podczas przygotowywania dokumentacji aplikacyjnej należy zadbać aby wniosek o dofinansowanie był przygotowany na obowiązującym formularzu i zawierał wszystkie niezbędne załączniki. Wymagania dotyczące stosowania formularza wniosku o dofinansowanie jak i wykaz załączników, które należy do niego dołączyć zamieszczone są zawsze na stronie internetowej organizatora konkursu, w przypadku działania 1.1 RPO WL - Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości.

Pamiętajmy, że podczas oceny formalnej możemy zostać poproszeni o usunięcie stwierdzonych uchybień, pod rygorem odrzucenia wniosku. Powinniśmy to zrobić nie później niż w terminie 5 dni roboczych od daty potwierdzenia otrzymania pisma w sprawie uzupełnienia dokumentów, braków we wniosku i/lub poprawy błędów.

Mikroprzedsiębiorcy starający się o przyznanie unijnej dotacji na realizację projektów w województwie lubelskim muszą liczyć się ze sporą konkurencją. Pewne jest że liczba chętnych po unijną pomoc znacznie przewyższy dostępną alokację w ramach konkursu. Aby zwiększyć swoje szanse na przyznanie unijnego grantu konieczne jest spełnienie dodatkowych kryteriów. Od liczby przyznanych punktów za ich spełnienie w konsekwencji może zależeć przyznanie finansowej pomocy.

Ocena merytoryczna 

Co do zasady ocenę tą można podzielić na 2 etapy. Podczas pierwszego etapu dokumentacja aplikacyjna oceniana jest pod kątem wymogów techniczno-ekonomicznych. Tutaj sprawdzane jest czy informacje zawarte we wniosku umożliwiają jego kompleksową ocenę, czy wnioskodawca posiada wystarczające zasoby techniczne, wiedzę oraz niezbędne decyzje administracyjne, które umożliwiają realizację projektu, czy jest on wykonalny pod względem finansowym, kwalifikowalność wydatków itd. W przypadku tej oceny podobnie zresztą jak podczas oceny formalnej, jest ona oceną zerojedynkową. Niespełnienie któregokolwiek kryterium (po ewentualnych wyjaśnieniach) skutkuje odrzuceniem wniosku. W sytuacji, gdy wniosek zostanie oceniony pozytywnie przechodzi do ostatniego etapu oceny, który jest decydujący dla przyznania unijnej dotacji.

I tu uwaga następuje zmiana – za spełnienie każdego kryterium są przyznawane punkty. Łączna liczba punktów, które może uzyskać projekt podczas tej oceny to 100. Aby jednak uzyskać pozytywny wynik tej oceny wystarczy 51 punktów. To o czym musimy pamiętać, to to że waga punktowa poszczególnych kryteriów jest różna. Ocena strategiczna – bo o niej mowa - ma na celu przypisanie projektom określonej liczby punktów i wskazanie projektów najbardziej wartościowych z punktu widzenia rozwoju województwa lubelskiego. Podsumowując ten akapit należy zaznaczyć, że ocena ta nie spełnia warunku obligatoryjnego, ale posiada bezpośrednie przełożenie na pozycje projektu na liście rankingowej i w efekcie na możliwość przyznania dotacji.

Polecamy ABC funduszy unijnych

W przypadku projektów realizowanych przez nowopowstałe mikroprzedsiebiorstwa (działanie 1.1), zostają one poddane ocenie pod kątem 11 kryteriów. Są to:

  • Trwałość projektu w czasie.
  • Potencjał wnioskodawcy.
  • Gotowość realizacji projektu.
  • Zakres korzyści osiągnięty w wyniku realizacji projektu.
  • Innowacyjność projektu.
  • Zastosowanie ICT.
  • Wkład własny.
  • Wzrost zatrudnienia brutto.
  • Realizacja polityk horyzontalnych UE.
  • Zgodność projektu z dokumentami strategicznymi.
  • Zgodność projektu z polityką społeczno-gospodarczą

Pamiętajmy, ze nie mamy obowiązku spełnienia tych kryteriów w całości. Ale szczegółowe odniesienie się do powyższych wymogów w treści wniosku o dofinansowanie oraz w biznesplanie i udowodnienie, że projekt wpisuje się w poszczególne kryteria leży jak najbardziej w interesie wnioskodawcy.

Największą liczbę punktów, bo 20 można zdobyć w ramach kryterium „trwałość projektu w czasie”. Tutaj oceniany będzie wpływ projektu za rozwiązanie zdefiniowanych problemów przedsiębiorstwa, realność osiągnięcia wskaźników rezultatu oraz wykorzystanie efektów realizacji projektu. W dokumentacji powinniśmy zdefiniować i szczegółowo opisać problemy przedsiębiorstwa, np. związane z niewystarczającymi zasobami finansowymi na pokrycie kosztów rozwoju firny i wskazać jak realizacja projektu wpłynie na ich rozwiązanie. Ocenie będą poddane także zasoby wnioskodawcy - czy są wystarczające do realizacji projektu w założonym zakresie jak również perspektywy działalności wnioskodawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA