REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostosowanie przedsiębiorstw w województwie kujawsko-pomorskim do wymogów ochrony środowiska – działanie 5.3 RPO WK-P

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Dostosowanie przedsiębiorstw w województwie kujawsko-pomorskim do wymogów ochrony środowiska – działanie 5.3 RPO WK-P
Dostosowanie przedsiębiorstw w województwie kujawsko-pomorskim do wymogów ochrony środowiska – działanie 5.3 RPO WK-P

REKLAMA

REKLAMA

Prawo krajowe i wspólnotowe nakłada na przedsiębiorców szereg obowiązków wynikających z ochrony środowiska naturalnego. Spełnienie tych wymogów wymaga często poniesienia znacznych nakładów finansowych. Ten artykuł przybliży przedsiębiorcom podstawowe zasady aplikowania o środki unijne na dostosowanie firm do wymogów ochrony środowiska.

Unia Europejska wspiera przedsiębiorców w zakresie dostosowania do wymogów ochrony środowiska. W województwie kujawsko-pomorskim dla przedsiębiorców zainteresowanych tą formą wsparcia przygotowano działanie 5.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

REKLAMA

Kto może ubiegać się o dotację?

REKLAMA

O dofinansowanie w ramach tego działania mogą ubiegać się wyłącznie małe i średnie przedsiębiorstwa (w rozumieniu regulacji unijnych) mające siedzibę i prowadzące działalność gospodarczą na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i działające minimum 12 miesięcy. Przez siedzibę wnioskodawcy dopuszcza się również istnienie filii lub oddziału przedsiębiorstwa na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Z możliwości ubiegania się o środki unijne z tego działania wyłączone zostały mikro- oraz duże przedsiębiorstwa.

Szczegółowy wykaz podmiotów uprawnionych do ubiegania się o środki unijne każdorazowo zawiera ogłoszenie o naborze wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania 5.3. Ogłoszenie jest zamieszczane na stronie internetowej instytucji organizującej konkurs, w tym przypadku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (http://fundusze.kujawsko-pomorskie.pl).

Przeczytaj także: Jaką drogą pozyskiwać dotacje

Na co można otrzymać dotację?

REKLAMA

Dofinansowanie jest przeznaczone na działania, które pozwolą ograniczyć niepożądany wpływ przedsiębiorstw na środowisko, ograniczyć energochłonność i materiałochłonność procesów produkcyjnych a także ilości wytwarzanych odpadów. Wśród przykładowych typów projektów, które mogą być realizowane w ramach tego działania są m.in. inwestycje polegające na zastosowaniu nowych rozwiązań technologicznych w produkcji lub świadczeniu usług, które przyczyniają się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalnego. Ponadto przewiduje się możliwość wsparcia budowy, przebudowy i rozbudowy instalacji i urządzeń, które sprzyjają oszczędności surowców i energii oraz ograniczeniu emisji szkodliwych substancji. Pomoc może być przeznaczona również na inwestycje związane z zastosowaniem efektywnych systemów zarządzania środowiskiem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach realizowanej inwestycji dofinansowaniu mogą podlegać wydatki związane z przygotowaniem inwestycji na zakup usług świadczonych przez zewnętrznych doradców. Należy tu rozumieć przede wszystkim koszty ponoszone na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej, technicznej, środowiskowej, przetargowej. Do wydatków kwalifikowanych należą również koszty ponoszone już na etapie realizacji projektu. Wśród nich należy zaliczyć m.in. wydatki związane z dzierżawą pomieszczeń/budynków/gruntów na potrzeby realizacji projektu, wydatki związane z instalacją środków trwałych, zakupem wartości materialnych i prawnych, informacją i promocją czy wynagradzaniem pracowników.

Tylko wydatki nierozerwalnie związane z realizacją projektu mogą otrzymać dofinansowanie. Szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych zawiera Załącznik VI do Szczegółowego Opisu Priorytetów dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Polecamy: ABC funduszy unijnych

W jakiej wysokości mogę otrzymać dotację?

Dofinansowanie jest przyznawane przedsiębiorcom w zależności od wielkości przedsiębiorstwa i wielkości obrotów. W przypadku małych przedsiębiorstw dofinansowanie wynosi do 60% wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu, w przypadku średnich przedsiębiorstw do 50% wydatków kwalifikowanych na poziomie projektu.

Wsparcie będzie udzielane wyłącznie na projekty, które nie dotyczą podstawowego procesu produkcyjnego (świadczenia usług) danego przedsiębiorstwa związanego z ochroną środowiska oraz przetwarzaniem, sortowaniem i utylizacja odpadów.

Przed aplikowaniem o środki w ramach tego działania potencjalny wnioskodawca powinien zapoznać się z aktualnie obowiązującymi dokumentami programowymi, wytycznymi oraz dokumentacją konkursową.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA