REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu - podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Na tegoroczny konkurs dotyczący rozwoju przedsiębiorczości, firmy z Mazowsza czekały przeszło pół roku. Złożonych zostało 689 wniosków, o poziomie dofinansowania blisko dziewięciokrotnie większym niż przewidziana na konkurs alokacja.Konkurs ten wzbudził wiele kontrowersji.

30 czerwca rozpoczął się nabór na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Konkurs miał formę zamkniętą i trwał 14 dni kalendarzowych. Przez ten czas- od 30 czerwca do 14 lipca, beneficjenci mogli składać wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce okazało się jednak, że prawie każdy przedsiębiorca przygotował wniosek na ostatnią chwilę. Największe kolejki ustawiły się bowiem przed Punktem Przyjmowania Wniosków w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, ostatniego dnia przyjmowania wniosków, a więc 14 lipca. Nie należy się jednak temu dziwić, z uwagi na to, że w ramach tegorocznego naboru wprowadzono liczne zmiany, na które przedsiębiorcy nie byli przygotowani.

Konkurs ten odbył się już po raz drugi. Cieszył się mniejszym zainteresowaniem niż poprzedni, w tegorocznym złożono bowiem 689 wniosków, natomiast w poprzednim, ogłoszonym w 2008 roku, złożonych zostało ponad tysiąc wniosków.

Porównaj: Jakie koszty kwalifikowane w projektach e-usług

REKLAMA

Różnica między konkursami polegała również na innej wielkości alokacji - w 2008 roku do podziału było ponad 300 milionów złotych, obecnie już tylko około 60 milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tegoroczny konkurs wzbudził wiele kontrowersji z kilku powodów. Po pierwsze początkowo nabór planowany był na I kwartał 2010 roku, potem przekładany był z miesiąca na miesiąc. W trakcie przekładania naboru pojawiły się informacje jakoby konkurs miał mieć charakter otwarty, a więc przedsiębiorcy musieliby prześcigać się w składaniu wniosków w myśl powiedzenia : “Kto pierwszy, ten lepszy”. Już wtedy pojawiły się protesty ze strony przedsiębiorców.

Dużo większe niezadowolenie beneficjentów wzbudziła jednak informacja zamieszczona na stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, zaledwie na parę dni przed ogłoszeniem konkursu i rozpoczęciem naboru, a dotycząca wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie przedsiębiorców działających na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Po licznych protestach ze strony przedsiębiorców Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż uchyla wcześniejsze postanowienie i znosi ograniczenie dotyczące tego, iż w konkursie brać będą mogli udział tylko przedsiębiorcy działający na rynku do 12 miesięcy.

Zarząd uzasadnił swoją decyzję chęcią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Ostatecznie więc w konkursie brać mogły udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące swoje inwestycje na terenie województwa mazowieckiego. Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostały jedynie firmy duże, czyli zatrudniające powyżej 250 pracowników. Konkurs miał formę zamkniętą bez preselekcji, a alokacja przeznaczona na konkurs uplasowała się na poziomie 16 milionów euro. W ramach naboru jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia dwóch lub więcej wniosków przez jednego przedsiębiorcę, zostaną one odrzucone na etapie oceny formalnej.

Polecamy serwis Szkolenia

W porównaniu z poprzednim konkursem nastąpiły zmiany w poziomie dofinansowania- 50 % dla mikro i małych przedsiębiorstw, a 40% dla przedsiębiorstw średnich, bez względu na lokalizację. Wartość całkowita kosztów kwalifikowanych nie mogła przekroczyć 8 milionów złotych, nie mogła być jednak niższa niż 500 tysięcy złotych. Bez względu na wielkość inwestycji górna granica poziomu dofinansowania nie mogła również przekroczyć 2 milionów złotych.

Beneficjenci składający wnioski w ramach konkursu dofinansowanie będą mogli uzyskać głównie na zakup maszyn, urządzeń, nieruchomości, a także na zakup patentów, licencji, know-how, służących uzyskaniu nowej technologii. Kosztem niekwalifikowanym okazały się roboty budowlane, co oznacza, iż przedsiębiorcy w ramach konkursu nie będą mogli starać się o dofinansowanie budowy nowych hal, bądź siedzib.

Zmiany dotyczyły również pomocy de minimis - w konkursie w 2008 roku Wnioskodawcy mogli pokryć koszty poniesione po 1 stycznia 2007 roku, a przed dniem złożenia wniosku, natomiast w ramach tegorocznego konkursu pomoc de minimis wykluczała możliwość dofinansowania wydatków już poniesionych.

Konkurs zakończył się 14 lipca. W tym czasie złożonych zostało 689 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 605 633 186,17 złotych, co oznacza, że kwota ta przekracza około dziewięciokrotnie alokację przewidzianą na konkurs. W konkursie w 2008 roku, w którym złożonych zostało ponad tysiąc wniosków, ocena formalna i merytoryczna znacznie się przedłużyły, spodziewać się więc należy, że i tym razem będzie podobnie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA