REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu - podsumowanie

Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Na tegoroczny konkurs dotyczący rozwoju przedsiębiorczości, firmy z Mazowsza czekały przeszło pół roku. Złożonych zostało 689 wniosków, o poziomie dofinansowania blisko dziewięciokrotnie większym niż przewidziana na konkurs alokacja.Konkurs ten wzbudził wiele kontrowersji.

30 czerwca rozpoczął się nabór na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Konkurs miał formę zamkniętą i trwał 14 dni kalendarzowych. Przez ten czas- od 30 czerwca do 14 lipca, beneficjenci mogli składać wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce okazało się jednak, że prawie każdy przedsiębiorca przygotował wniosek na ostatnią chwilę. Największe kolejki ustawiły się bowiem przed Punktem Przyjmowania Wniosków w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, ostatniego dnia przyjmowania wniosków, a więc 14 lipca. Nie należy się jednak temu dziwić, z uwagi na to, że w ramach tegorocznego naboru wprowadzono liczne zmiany, na które przedsiębiorcy nie byli przygotowani.

Konkurs ten odbył się już po raz drugi. Cieszył się mniejszym zainteresowaniem niż poprzedni, w tegorocznym złożono bowiem 689 wniosków, natomiast w poprzednim, ogłoszonym w 2008 roku, złożonych zostało ponad tysiąc wniosków.

Porównaj: Jakie koszty kwalifikowane w projektach e-usług

Różnica między konkursami polegała również na innej wielkości alokacji - w 2008 roku do podziału było ponad 300 milionów złotych, obecnie już tylko około 60 milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tegoroczny konkurs wzbudził wiele kontrowersji z kilku powodów. Po pierwsze początkowo nabór planowany był na I kwartał 2010 roku, potem przekładany był z miesiąca na miesiąc. W trakcie przekładania naboru pojawiły się informacje jakoby konkurs miał mieć charakter otwarty, a więc przedsiębiorcy musieliby prześcigać się w składaniu wniosków w myśl powiedzenia : “Kto pierwszy, ten lepszy”. Już wtedy pojawiły się protesty ze strony przedsiębiorców.

Dużo większe niezadowolenie beneficjentów wzbudziła jednak informacja zamieszczona na stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, zaledwie na parę dni przed ogłoszeniem konkursu i rozpoczęciem naboru, a dotycząca wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie przedsiębiorców działających na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Po licznych protestach ze strony przedsiębiorców Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż uchyla wcześniejsze postanowienie i znosi ograniczenie dotyczące tego, iż w konkursie brać będą mogli udział tylko przedsiębiorcy działający na rynku do 12 miesięcy.

Zarząd uzasadnił swoją decyzję chęcią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Ostatecznie więc w konkursie brać mogły udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące swoje inwestycje na terenie województwa mazowieckiego. Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostały jedynie firmy duże, czyli zatrudniające powyżej 250 pracowników. Konkurs miał formę zamkniętą bez preselekcji, a alokacja przeznaczona na konkurs uplasowała się na poziomie 16 milionów euro. W ramach naboru jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia dwóch lub więcej wniosków przez jednego przedsiębiorcę, zostaną one odrzucone na etapie oceny formalnej.

Polecamy serwis Szkolenia

W porównaniu z poprzednim konkursem nastąpiły zmiany w poziomie dofinansowania- 50 % dla mikro i małych przedsiębiorstw, a 40% dla przedsiębiorstw średnich, bez względu na lokalizację. Wartość całkowita kosztów kwalifikowanych nie mogła przekroczyć 8 milionów złotych, nie mogła być jednak niższa niż 500 tysięcy złotych. Bez względu na wielkość inwestycji górna granica poziomu dofinansowania nie mogła również przekroczyć 2 milionów złotych.

Beneficjenci składający wnioski w ramach konkursu dofinansowanie będą mogli uzyskać głównie na zakup maszyn, urządzeń, nieruchomości, a także na zakup patentów, licencji, know-how, służących uzyskaniu nowej technologii. Kosztem niekwalifikowanym okazały się roboty budowlane, co oznacza, iż przedsiębiorcy w ramach konkursu nie będą mogli starać się o dofinansowanie budowy nowych hal, bądź siedzib.

Zmiany dotyczyły również pomocy de minimis - w konkursie w 2008 roku Wnioskodawcy mogli pokryć koszty poniesione po 1 stycznia 2007 roku, a przed dniem złożenia wniosku, natomiast w ramach tegorocznego konkursu pomoc de minimis wykluczała możliwość dofinansowania wydatków już poniesionych.

Konkurs zakończył się 14 lipca. W tym czasie złożonych zostało 689 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 605 633 186,17 złotych, co oznacza, że kwota ta przekracza około dziewięciokrotnie alokację przewidzianą na konkurs. W konkursie w 2008 roku, w którym złożonych zostało ponad tysiąc wniosków, ocena formalna i merytoryczna znacznie się przedłużyły, spodziewać się więc należy, że i tym razem będzie podobnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA