REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu - podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Na tegoroczny konkurs dotyczący rozwoju przedsiębiorczości, firmy z Mazowsza czekały przeszło pół roku. Złożonych zostało 689 wniosków, o poziomie dofinansowania blisko dziewięciokrotnie większym niż przewidziana na konkurs alokacja.Konkurs ten wzbudził wiele kontrowersji.

30 czerwca rozpoczął się nabór na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Konkurs miał formę zamkniętą i trwał 14 dni kalendarzowych. Przez ten czas- od 30 czerwca do 14 lipca, beneficjenci mogli składać wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce okazało się jednak, że prawie każdy przedsiębiorca przygotował wniosek na ostatnią chwilę. Największe kolejki ustawiły się bowiem przed Punktem Przyjmowania Wniosków w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, ostatniego dnia przyjmowania wniosków, a więc 14 lipca. Nie należy się jednak temu dziwić, z uwagi na to, że w ramach tegorocznego naboru wprowadzono liczne zmiany, na które przedsiębiorcy nie byli przygotowani.

Konkurs ten odbył się już po raz drugi. Cieszył się mniejszym zainteresowaniem niż poprzedni, w tegorocznym złożono bowiem 689 wniosków, natomiast w poprzednim, ogłoszonym w 2008 roku, złożonych zostało ponad tysiąc wniosków.

Porównaj: Jakie koszty kwalifikowane w projektach e-usług

Różnica między konkursami polegała również na innej wielkości alokacji - w 2008 roku do podziału było ponad 300 milionów złotych, obecnie już tylko około 60 milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tegoroczny konkurs wzbudził wiele kontrowersji z kilku powodów. Po pierwsze początkowo nabór planowany był na I kwartał 2010 roku, potem przekładany był z miesiąca na miesiąc. W trakcie przekładania naboru pojawiły się informacje jakoby konkurs miał mieć charakter otwarty, a więc przedsiębiorcy musieliby prześcigać się w składaniu wniosków w myśl powiedzenia : “Kto pierwszy, ten lepszy”. Już wtedy pojawiły się protesty ze strony przedsiębiorców.

Dużo większe niezadowolenie beneficjentów wzbudziła jednak informacja zamieszczona na stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, zaledwie na parę dni przed ogłoszeniem konkursu i rozpoczęciem naboru, a dotycząca wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie przedsiębiorców działających na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Po licznych protestach ze strony przedsiębiorców Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż uchyla wcześniejsze postanowienie i znosi ograniczenie dotyczące tego, iż w konkursie brać będą mogli udział tylko przedsiębiorcy działający na rynku do 12 miesięcy.

Zarząd uzasadnił swoją decyzję chęcią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Ostatecznie więc w konkursie brać mogły udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące swoje inwestycje na terenie województwa mazowieckiego. Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostały jedynie firmy duże, czyli zatrudniające powyżej 250 pracowników. Konkurs miał formę zamkniętą bez preselekcji, a alokacja przeznaczona na konkurs uplasowała się na poziomie 16 milionów euro. W ramach naboru jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia dwóch lub więcej wniosków przez jednego przedsiębiorcę, zostaną one odrzucone na etapie oceny formalnej.

Polecamy serwis Szkolenia

W porównaniu z poprzednim konkursem nastąpiły zmiany w poziomie dofinansowania- 50 % dla mikro i małych przedsiębiorstw, a 40% dla przedsiębiorstw średnich, bez względu na lokalizację. Wartość całkowita kosztów kwalifikowanych nie mogła przekroczyć 8 milionów złotych, nie mogła być jednak niższa niż 500 tysięcy złotych. Bez względu na wielkość inwestycji górna granica poziomu dofinansowania nie mogła również przekroczyć 2 milionów złotych.

Beneficjenci składający wnioski w ramach konkursu dofinansowanie będą mogli uzyskać głównie na zakup maszyn, urządzeń, nieruchomości, a także na zakup patentów, licencji, know-how, służących uzyskaniu nowej technologii. Kosztem niekwalifikowanym okazały się roboty budowlane, co oznacza, iż przedsiębiorcy w ramach konkursu nie będą mogli starać się o dofinansowanie budowy nowych hal, bądź siedzib.

Zmiany dotyczyły również pomocy de minimis - w konkursie w 2008 roku Wnioskodawcy mogli pokryć koszty poniesione po 1 stycznia 2007 roku, a przed dniem złożenia wniosku, natomiast w ramach tegorocznego konkursu pomoc de minimis wykluczała możliwość dofinansowania wydatków już poniesionych.

Konkurs zakończył się 14 lipca. W tym czasie złożonych zostało 689 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 605 633 186,17 złotych, co oznacza, że kwota ta przekracza około dziewięciokrotnie alokację przewidzianą na konkurs. W konkursie w 2008 roku, w którym złożonych zostało ponad tysiąc wniosków, ocena formalna i merytoryczna znacznie się przedłużyły, spodziewać się więc należy, że i tym razem będzie podobnie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA