REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu - podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Na tegoroczny konkurs dotyczący rozwoju przedsiębiorczości, firmy z Mazowsza czekały przeszło pół roku. Złożonych zostało 689 wniosków, o poziomie dofinansowania blisko dziewięciokrotnie większym niż przewidziana na konkurs alokacja.Konkurs ten wzbudził wiele kontrowersji.

30 czerwca rozpoczął się nabór na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Konkurs miał formę zamkniętą i trwał 14 dni kalendarzowych. Przez ten czas- od 30 czerwca do 14 lipca, beneficjenci mogli składać wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce okazało się jednak, że prawie każdy przedsiębiorca przygotował wniosek na ostatnią chwilę. Największe kolejki ustawiły się bowiem przed Punktem Przyjmowania Wniosków w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, ostatniego dnia przyjmowania wniosków, a więc 14 lipca. Nie należy się jednak temu dziwić, z uwagi na to, że w ramach tegorocznego naboru wprowadzono liczne zmiany, na które przedsiębiorcy nie byli przygotowani.

Konkurs ten odbył się już po raz drugi. Cieszył się mniejszym zainteresowaniem niż poprzedni, w tegorocznym złożono bowiem 689 wniosków, natomiast w poprzednim, ogłoszonym w 2008 roku, złożonych zostało ponad tysiąc wniosków.

Porównaj: Jakie koszty kwalifikowane w projektach e-usług

REKLAMA

Różnica między konkursami polegała również na innej wielkości alokacji - w 2008 roku do podziału było ponad 300 milionów złotych, obecnie już tylko około 60 milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tegoroczny konkurs wzbudził wiele kontrowersji z kilku powodów. Po pierwsze początkowo nabór planowany był na I kwartał 2010 roku, potem przekładany był z miesiąca na miesiąc. W trakcie przekładania naboru pojawiły się informacje jakoby konkurs miał mieć charakter otwarty, a więc przedsiębiorcy musieliby prześcigać się w składaniu wniosków w myśl powiedzenia : “Kto pierwszy, ten lepszy”. Już wtedy pojawiły się protesty ze strony przedsiębiorców.

Dużo większe niezadowolenie beneficjentów wzbudziła jednak informacja zamieszczona na stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, zaledwie na parę dni przed ogłoszeniem konkursu i rozpoczęciem naboru, a dotycząca wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie przedsiębiorców działających na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Po licznych protestach ze strony przedsiębiorców Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż uchyla wcześniejsze postanowienie i znosi ograniczenie dotyczące tego, iż w konkursie brać będą mogli udział tylko przedsiębiorcy działający na rynku do 12 miesięcy.

Zarząd uzasadnił swoją decyzję chęcią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Ostatecznie więc w konkursie brać mogły udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące swoje inwestycje na terenie województwa mazowieckiego. Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostały jedynie firmy duże, czyli zatrudniające powyżej 250 pracowników. Konkurs miał formę zamkniętą bez preselekcji, a alokacja przeznaczona na konkurs uplasowała się na poziomie 16 milionów euro. W ramach naboru jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia dwóch lub więcej wniosków przez jednego przedsiębiorcę, zostaną one odrzucone na etapie oceny formalnej.

Polecamy serwis Szkolenia

W porównaniu z poprzednim konkursem nastąpiły zmiany w poziomie dofinansowania- 50 % dla mikro i małych przedsiębiorstw, a 40% dla przedsiębiorstw średnich, bez względu na lokalizację. Wartość całkowita kosztów kwalifikowanych nie mogła przekroczyć 8 milionów złotych, nie mogła być jednak niższa niż 500 tysięcy złotych. Bez względu na wielkość inwestycji górna granica poziomu dofinansowania nie mogła również przekroczyć 2 milionów złotych.

Beneficjenci składający wnioski w ramach konkursu dofinansowanie będą mogli uzyskać głównie na zakup maszyn, urządzeń, nieruchomości, a także na zakup patentów, licencji, know-how, służących uzyskaniu nowej technologii. Kosztem niekwalifikowanym okazały się roboty budowlane, co oznacza, iż przedsiębiorcy w ramach konkursu nie będą mogli starać się o dofinansowanie budowy nowych hal, bądź siedzib.

Zmiany dotyczyły również pomocy de minimis - w konkursie w 2008 roku Wnioskodawcy mogli pokryć koszty poniesione po 1 stycznia 2007 roku, a przed dniem złożenia wniosku, natomiast w ramach tegorocznego konkursu pomoc de minimis wykluczała możliwość dofinansowania wydatków już poniesionych.

Konkurs zakończył się 14 lipca. W tym czasie złożonych zostało 689 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 605 633 186,17 złotych, co oznacza, że kwota ta przekracza około dziewięciokrotnie alokację przewidzianą na konkurs. W konkursie w 2008 roku, w którym złożonych zostało ponad tysiąc wniosków, ocena formalna i merytoryczna znacznie się przedłużyły, spodziewać się więc należy, że i tym razem będzie podobnie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA