REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu
Kontrowersyjny konkurs na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

Na tegoroczny konkurs dotyczący rozwoju przedsiębiorczości, firmy z Mazowsza czekały przeszło pół roku. Złożonych zostało 689 wniosków, o poziomie dofinansowania blisko dziewięciokrotnie większym niż przewidziana na konkurs alokacja.Konkurs ten wzbudził wiele kontrowersji.

30 czerwca rozpoczął się nabór na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Konkurs miał formę zamkniętą i trwał 14 dni kalendarzowych. Przez ten czas- od 30 czerwca do 14 lipca, beneficjenci mogli składać wnioski.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce okazało się jednak, że prawie każdy przedsiębiorca przygotował wniosek na ostatnią chwilę. Największe kolejki ustawiły się bowiem przed Punktem Przyjmowania Wniosków w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych, ostatniego dnia przyjmowania wniosków, a więc 14 lipca. Nie należy się jednak temu dziwić, z uwagi na to, że w ramach tegorocznego naboru wprowadzono liczne zmiany, na które przedsiębiorcy nie byli przygotowani.

Konkurs ten odbył się już po raz drugi. Cieszył się mniejszym zainteresowaniem niż poprzedni, w tegorocznym złożono bowiem 689 wniosków, natomiast w poprzednim, ogłoszonym w 2008 roku, złożonych zostało ponad tysiąc wniosków.

Porównaj: Jakie koszty kwalifikowane w projektach e-usług

REKLAMA

Różnica między konkursami polegała również na innej wielkości alokacji - w 2008 roku do podziału było ponad 300 milionów złotych, obecnie już tylko około 60 milionów złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tegoroczny konkurs wzbudził wiele kontrowersji z kilku powodów. Po pierwsze początkowo nabór planowany był na I kwartał 2010 roku, potem przekładany był z miesiąca na miesiąc. W trakcie przekładania naboru pojawiły się informacje jakoby konkurs miał mieć charakter otwarty, a więc przedsiębiorcy musieliby prześcigać się w składaniu wniosków w myśl powiedzenia : “Kto pierwszy, ten lepszy”. Już wtedy pojawiły się protesty ze strony przedsiębiorców.

Dużo większe niezadowolenie beneficjentów wzbudziła jednak informacja zamieszczona na stronie Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, zaledwie na parę dni przed ogłoszeniem konkursu i rozpoczęciem naboru, a dotycząca wykluczenia z ubiegania się o dofinansowanie przedsiębiorców działających na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Po licznych protestach ze strony przedsiębiorców Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję, iż uchyla wcześniejsze postanowienie i znosi ograniczenie dotyczące tego, iż w konkursie brać będą mogli udział tylko przedsiębiorcy działający na rynku do 12 miesięcy.

Zarząd uzasadnił swoją decyzję chęcią wyjścia naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Ostatecznie więc w konkursie brać mogły udział mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa realizujące swoje inwestycje na terenie województwa mazowieckiego. Z ubiegania się o dofinansowanie wykluczone zostały jedynie firmy duże, czyli zatrudniające powyżej 250 pracowników. Konkurs miał formę zamkniętą bez preselekcji, a alokacja przeznaczona na konkurs uplasowała się na poziomie 16 milionów euro. W ramach naboru jeden wnioskodawca mógł złożyć tylko jeden wniosek. W przypadku złożenia dwóch lub więcej wniosków przez jednego przedsiębiorcę, zostaną one odrzucone na etapie oceny formalnej.

Polecamy serwis Szkolenia

W porównaniu z poprzednim konkursem nastąpiły zmiany w poziomie dofinansowania- 50 % dla mikro i małych przedsiębiorstw, a 40% dla przedsiębiorstw średnich, bez względu na lokalizację. Wartość całkowita kosztów kwalifikowanych nie mogła przekroczyć 8 milionów złotych, nie mogła być jednak niższa niż 500 tysięcy złotych. Bez względu na wielkość inwestycji górna granica poziomu dofinansowania nie mogła również przekroczyć 2 milionów złotych.

Beneficjenci składający wnioski w ramach konkursu dofinansowanie będą mogli uzyskać głównie na zakup maszyn, urządzeń, nieruchomości, a także na zakup patentów, licencji, know-how, służących uzyskaniu nowej technologii. Kosztem niekwalifikowanym okazały się roboty budowlane, co oznacza, iż przedsiębiorcy w ramach konkursu nie będą mogli starać się o dofinansowanie budowy nowych hal, bądź siedzib.

Zmiany dotyczyły również pomocy de minimis - w konkursie w 2008 roku Wnioskodawcy mogli pokryć koszty poniesione po 1 stycznia 2007 roku, a przed dniem złożenia wniosku, natomiast w ramach tegorocznego konkursu pomoc de minimis wykluczała możliwość dofinansowania wydatków już poniesionych.

Konkurs zakończył się 14 lipca. W tym czasie złożonych zostało 689 wniosków na łączną kwotę dofinansowania w wysokości 605 633 186,17 złotych, co oznacza, że kwota ta przekracza około dziewięciokrotnie alokację przewidzianą na konkurs. W konkursie w 2008 roku, w którym złożonych zostało ponad tysiąc wniosków, ocena formalna i merytoryczna znacznie się przedłużyły, spodziewać się więc należy, że i tym razem będzie podobnie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA