REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej studenci oraz osoby będące po studiach myślą o własnej działalności. Bardzo często przedsiębiorcy, zwłaszcza początkujący, nie wiedzą, że mogą ubiegać się o pieniądze unijne. W tym artykule postaramy się Wam poszerzyć wiedzę w tym zakresie.

Początkujący biznesmen – młody, doskonale wykształcony i znający języki obce człowiek – postanowił rozwijać swoją działalność na rynku azjatyckim. Zakłada firmę doradczą w zakresie prezentowania polskiego rynku zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych, w szczególności na dynamicznie rozwijających się obecnie rynkach azjatyckich. Czy takie firmy w ogóle mają szansę na dofinansowanie?

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo wprowadzenia szeregu uproszczeń, właściciel po procesie rejestracji firmy był przybity ilością formalności związanych z założeniem firmy i nawet nie brał pod uwagę dotacji unijnych. Właściciel nowego przedsiębiorstwa obawiał się kolejnych formalności, stresu oraz porażki. Na początku, jak to często bywa, właściciel jest jedynym pracownikiem firmy, bardzo często więc cały ciężar zarządzania, realizacji działań, a także problemów formalno-administracyjnych spoczywa na jednej osobie.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Czy więc mikroprzedsiębiorstwo – jednoosobowa działalność ma szansę na wsparcie?

Nie mogę obiecać, że przedsiębiorca starający się o dofinansowanie nie będzie musiał przebrnąć przez szereg trudności. Nie mogę też zagwarantować, że odniesie sukces startując w konkursie.

REKLAMA

Można jednak stwierdzić, że jednoosobowa firma ma jak najbardziej szansę na dofinansowanie. Wśród licznych programów unijnych są m.in. dofinansowania dedykowane właśnie mikroprzedsiębiorstwom, które mają pomóc w ich rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Z czego może skorzystać mikroprzedsiębiorca?

Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej 

Obecnie chyba najpopularniejszym programem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Działanie to przeznaczone jest dla przedsiębiorców, którzy działają na rynku krócej niż rok i chcą realizować projekt polegający na wdrożeniu e-usługi. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w ramach opisywanych działań nie może być niższa niż 20 000 zł. Górnym ograniczeniem jest kwota projektu nie większa niż 700 000 zł. Należy przy tym zaznaczyć, że większość przedsiębiorców decyduje się na znacznie skromniejsze wydatki rzędu 200-500 tys. zł.

Co mogłaby w ramach tego działania zrealizować wspomniana firma konsultingowa, działająca na rynkach azjatyckich. Przykładem e-usługi z tego zakresu mogłaby być baza danych dla przedsiębiorstw (w szczególności MSP), chcących brać udział w targach zagranicznych. Przykładowy schemat e-usługi mógłby być w tym przypadku następujący:
1) Zainteresowany przedsiębiorca loguje się na stronie WWW, do której podpięta jest baza danych;
2) Wprowadza kryteria wstępne, np. branża, lokalizacja;
3) Program automatycznie przeszukuje bazę i informuje, czy w bazie dostępne są oferty spełniające kryteria;
4) W tym momencie następuje płatność za e-usługę (np. SMS) i zalogowana osoba otrzymuje szczegóły wyników wyszukiwania wraz ze wskazówkami, gdzie szukać dokumentów niezbędnych do wypełnienia, aby zaprezentować swoją firmą na wybranej imprezie.

Opisywane działanie jest bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców, po pierwsze ze względu na wysoki, bo aż 80-proc.(dla osób poniżej 27 roku życia) lub 70-proc. (dla osób powyżej 27 roku życia) poziom wsparcia na podejmowane działania w projekcie, a po drugie ze względu na znaczne uproszczenie dokumentów wymaganych do złożenia wniosku (przedsiębiorstwo nie musi składać formularzy środowiskowych ani odrębnego biznesplanu, a jedynie rozbudowany wniosek aplikacyjny).

Polecamy serwis Umowy

Na co mógłby wydać pieniądze biznesman, który zamierza zrealizować bazę targów on-line?

  • Nabycie wartości niematerialnych i prawnych, czyli np. na zakup oprogramowania, na którym będzie realizowany system oraz oprogramowania (w tym biurowego) dla osoby realizującej bazę. W tym przypadku także istnieje możliwość zakupu gotowej bazy danych i jej późniejsza integracja ze stroną WWW firmy;
  • Zakup nowych środków trwałych – w szczególności należy tu uwzględnić sprzęt komputerowy i ewentualny serwer. Jeśli projekt tego wymaga, w ramach środków może być także zakupione wyposażenie stanowiska pracy; 
  • Zakup analiz przygotowawczych, usług eksperckich, prawnych i doradczych związanych z projektem – w tym przypadku analizy powinny dotyczyć np. optymalnej struktury bazy danych i bezpieczeństwa przesyłu danych przez Internet; 
  • Wydatki na wynagrodzenia brutto i składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. W tym punkcie warto wyjaśnić, że właściciel nie może zatrudnić siebie jako osoby realizującej projekt, a jedynie odliczyć swoje składki na ZUS. Istnieje jednak możliwość zatrudnienia pracowników do celów projektu (nie ma ograniczeń, co do formy zatrudnienia), powinniśmy jednak uważać, aby zatrudnienie było uzasadnione wymaganiami projektu oraz uwzględnić, które stanowiska będą niezbędne do realizacji projektu, a które powinniśmy utrzymać po jego zakończeniu.

Przykładowo, w przypadku bazy danych uzasadnione będzie zatrudnienie na umowę – zlecenie informatyka zajmującego się integracją bazy ze stron, ale nie utrzymywanie tego stanowiska w przyszłości. Z kolei dla osoby oceniającej projekt może się wydawać niejasne, dlaczego np. zatrudniamy administratora bazy i nie utrzymujemy tego stanowiska po zakończeniu projektu. Dlatego kwestie zatrudnienia należy przemyśleć ze względu na rzeczywiste potrzeby firmy oraz kwestie ekonomiczne (czasem taniej wychodzi zakup gotowego elementu, np. grafiki do strony od innej firmy, niż zatrudnianie pracownika do tego celu);

  • Wydatki związane z promocją wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną – warto zwrócić uwagę, że w przypadku nowych firm bardzo ważna jest promocja projektu. W szczególności dla e-usług ważna jest promocja rozwiązań drogą elektroniczną. Pozycja ta w przypadku opisywanego projektu może stanowić znaczący wydatek w projekcie. Warto jednak zaznaczyć, że bez właściwej promocji bardzo trudno osiągnąć cele projektu, ponieważ z założenia nikt nie zna naszej marki i bez właściwej promocji nie trafi na naszą stronę, a więc nie skorzysta z oferowanej przez nas e-usługi.

Ale co jeśli chcielibyśmy uzyskać wsparcie na bardziej „tradycyjne działania"? Odpowiedź znajdziecie Państwo w części II artykułu.

Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA