REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć dotację z Unii Europejskiej

Katarzyna Florkowska

REKLAMA

Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 2004 roku, jednak z unijnej pomocy korzystała już wcześniej. Wielu, nie tylko małych i średnich przedsiębiorców pragnie rozwijać swoje firmy. Często głowią się nad tym jak zminimalizować koszty inwestycji. Pomocne okazują się fundusze europejskie. Wtedy jednak pojawia się pytanie: co trzeba zrobić, aby uzyskać dofinansowanie?

Proces pozyskiwania dotacji nie jest tak skomplikowany jak może się wydawać. Można go podzielić na pięć etapów:

REKLAMA


1. Określenie celu.


Przed rozpoczęciem wypełniania wniosku o dotację z Unii Europejskiej konieczne jest określenie celu, na jaki mają zostać przeznaczone pozyskane środki.  Należy wyznaczyć sobie dziedzinę, w której chce się rozwijać swoją działalność lub doskonalić się. Szczegółowe określenie celu, a także korzyści jakie ma przynieść dotacja jest początkiem drogi do pozyskania środków.


Ważny jest wybór zakresu przestrzennego oraz czasowego projektu. Warto zastanowić się czy projekt ma być realizowany na terenie całej Polski czy też ma obejmować swoim zasięgiem województwo, powiat, gminę. Konieczne jest również sprecyzowanie czy projekt będzie realizowany przez miesiąc, kwartał itd.


2. Znalezienie programu operacyjnego, priorytetu, działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniego programu operacyjnego w ramach, którego chce się uzyskać dofinansowanie. Konieczne jest dopasowanie programu w taki sposób, aby wybrane w ramach niego działanie sprostało naszym oczekiwaniom, a przede wszystkim przyczyniło się do osiągnięcia zamierzonego celu. Należy zwrócić szczególną uwagę na to czy znajdujemy się wśród grupy beneficjentów, którzy mogą wziąć udział w wybranym konkursie. Lista ze szczegółowym opisem  programów operacyjnych jest dostępna na stronie http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/.


Warto skorzystać z wyszukiwarek np. :


http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/


http://doradca-ue.pl/


3. Znalezienie konkursu.


Następnym etapem jest znalezienie odpowiedniego podmiotu, który ogłosi konkurs w ramach wybranego działania. Należy sprawdzić terminy naboru wniosków oraz sposób i miejsce złożenia. Konkursy można odnaleźć na stronach wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, urzędów miast, wojewodów, stowarzyszeń, organizacji, fundacji. Warto zatem śledzić instytucje znajdujące się na interesującym nas obszarze.


Stanowczo zapoznaj się z wymogami jakie stawia instytucja ogłaszająca nabór wniosków oraz  z wymaganymi dokumentami.


4. Złożenie wniosku.

REKLAMA


Aby złożyć wniosek konieczne jest wypełnienie stosownego formularza. Jest on dostępny na stronie odpowiedniego programu operacyjnego. Każdy wzór wniosku posiada instrukcję wypełnienia, z której warto skorzystać zwłaszcza, gdy po raz pierwszy występuje się z wnioskiem o dofinansowanie. Najczęściej wersję elektroniczną wniosku można przygotować za pomocą generatora, który zwykle jest dostępny w Internecie. Należy także zwrócić uwagę na wymagane załączniki.


Warto dodać, iż pozyskiwaniem dotacji zajmują się również firmy konsultingowe. Zapewniają one kompleksową obsługę przy pozyskiwaniu funduszy ze środków europejskich. Działalność firm doradczych nie ogranicza się tylko do wypełnienia wniosku, często w swojej ofercie mają także usługi związane z monitorowaniem realizacji umowy czy też rozliczaniem projektu.


5. Czas oczekiwania.


Po złożeniu wniosku zostaje on poddany ocenie formalnej oraz merytorycznej. Zanim wniosek przejdzie do oceny merytorycznej najpierw musi spełnić wymogi formalne. Maksymalny czas dokonania oceny to 3 miesiące. W przypadku pozytywnej weryfikacji  można przygotować się do podpisania umowy o dofinansowanie.


Aby mieć pewność otrzymania środków musisz spełnić wszystkie obowiązki, które zostały określone w umowie.


Najważniejsze pojęcia:


beneficjent - osoba, instytucja lub grupa społeczna, do której skierowana jest pomoc w ramach projektu lub programu i która uzyskała z tego tytułu korzyści


cross-financing - odstępstwo od zasady finansowania programów operacyjnych przez tylko jeden fundusz (maksymalnie kwotą takiego dofinansowania można objąć 10 % wydatków, w szczególnych przypadkach do 15 %)


grant - w polityce regionalnej UE jest to bezpośrednie wsparcie beneficjenta w formie bezzwrotnego finansowania lub współfinansowania przedstawionego przez niego projektu lub programu

REKLAMA


wydatki kwalifikowane - są to koszty poniesione przy prowadzenia projektu, które podlegają refundacji w ramach przyznanego dofinansowania, maksymalnie refundacji podlega 85 % wartości całego projektu (dot. perspektywy na lata 2007-2013); w przypadku nie określenia w/w wydatków zastosowanie ma załącznik do Rozporządzenia NR 448/2004 Komisji Europejskiej (KE)


zasada n+2 (n+3) - jeżeli zobowiązanie budżetowe KE  w roku n nie zostanie wykorzystane do końca roku n plus 2 lata w postaci wniosków o płatność ze strony instytucji płatniczej , to kwota wynikająca z różnicy między kwotą zobowiązania a kwotą wniosków o płatność zostaje anulowana; w krajach, które wstąpiły do UE  1 maja 2004 r. rozszerzono regułę n+2 o jeden rok (reguła n+3)


Katarzyna Florkowska, Portal Doradca-UE

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: doradca-ue.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA