REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stańczak Grzegorz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo kryzysu i znaczącego spadku wymiany handlowej, Belgia nadal pozostaje w czołówce partnerów handlowych Polski, co świadczy o tym, że polskie firmy potrafią tu jednak robić interesy.

Według danych Ministerstwa Gospodarki wzajemne obroty w 2009 r. osiągnęły wartość 4,7 mld euro - eksport wyniósł 2,3 mld euro, a import 2,4 mld.

REKLAMA

Belgia ze swoją armią eurokratów, NATO-kratów i innych „kratów” - co prawda nieproporcjonalnie do swoich rozmiarów i pozycji ekonomicznej - jest politycznym i ekonomicznym centrum Europy, do którego ściąga elita biznesu z całego świata.

Wymiana handlowa

REKLAMA

Eksportujemy na ten rynek głównie części i akcesoria samochodowe, pojazdy samochodowe, siedzenia samochodowe, srebro i wyroby ze srebra, itp. A największymi partnerami handlowymi są inwestorzy zagraniczni, m.in. Opel Polska, Isuzu Motors, VF Polska, Fiat Auto Poland czy Matsushita Battery.

Sprowadzamy stamtąd natomiast m.in.: pojazdy samochodowe, leki, wyroby przemysłu chemicznego (polimery etylenu, kwasy polikarboksylowe, polimery propylenu, polimery akrylowe) itp. I tu, podobnie jak w eksporcie, największy udział mają zagraniczne firmy, np.: Ford Polska, Volvo Polska, Procter and Gamble, General Motors Poland, Cargill Polska, Deceuninck Polska, Philips Lighting Poland.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inwestycje

REKLAMA

Belgijskie firmy nie próżnują także w sferze inwestycji. W Polsce działa ich około 500, głównie w sektorach: finansowo-ubezpieczeniowym, energetycznym, spożywczym, materiałów budowlanych, maszyn rolniczych i usług komunalnych. Według danych Narodowego Banku Polskiego na koniec 2008 r. zobowiązania z tytułu belgijskich inwestycji bezpośrednich w Polsce wynosiły 3,7 mld euro. Plasowało to Belgię na 10. miejscu na liście największych inwestorów zagranicznych w naszym kraju. Najwięcej pieniędzy zostawiły u nas: ACP N.V., Betafence, Dossche, Electrabel, Fast Logistics, Fortis Bank S.A., Ghelamco, KBC N.V., Kinepolis, Lhoist, Megamar, Univeg itp. (w większości to firmy flamandzkie).

A co na to polskie firmy? Dużych graczy z Polski trudno szukać na belgijskim rynku. Jak informuje resort gospodarki, w Belgii rejestrowanych jest coraz więcej małych podmiotów, często jednoosobowych, które zajmują się świadczeniem usług budowlanych, remontowych. Jest już ich co najmniej kilkaset. Polskie inwestycje w Belgii na koniec 2007 r. (według danych NBP) wyniosły 30,4 mln euro.

Biznesowy styl

Planowanie biznesu w Belgii warto zacząć od dokładnego rozpoznania regionu, w którym zamierzamy robić interesy, ponieważ różnią się etnicznie i kulturowo, a co za tym idzie - także biznesowo. We francuskojęzycznej Walonii inaczej prowadzi się interesy niż w „holenderskiej” Flandrii czy centralnej, „eurokratycznej” Brukseli. Z dostępnych danych i opracowań Ministerstwa Gospodarki wynika, że polskie firmy najlepiej dogadują się z Flamandami. Tam też najsilniejsza jest koncentracja polsko-belgijskiej wymiany handlowej, co przekłada się na wynik - około 87% łącznych obrotów między Polską i Belgią odbywa się właśnie w tym regionie. Z Walonią 11%, a Stołecznym Regionem Brukseli zaledwie 2%.

Co prawda brukselski kosmopolityzm ma duży wpływ na strukturę biznesu w Belgii, ale tradycyjne belgijskie firmy, kontrolowane przez francuskojęzycznych Walonów, charakteryzują się strukturą pionową z władzą skupioną w jednym ręku. Biznes flamandzki prezentuje bardziej egalitarne podejście w stylu holenderskim.

Belgijski styl zarządzania można określić jako pragnienie kompromisu i potrzebę znalezienia skutecznego rozwiązania - piszą eksperci i wyjaśniają, że takie podejście jest niezbędne w zróżnicowanym regionalnie kraju. Dogmatyczne, konfrontacyjne podejście nie ma racji bytu. Podobnie zresztą jak przeświadczenie, że zmiany mogą być przeprowadzone przez jedną noc i bez konsultacji. Nawet jeśli w pewnych sytuacjach zachowanie belgijskich partnerów wydaje się mało nowoczesne, lepiej nie próbować uczyć Belgów zasad prowadzenia biznesu. Po tamtejszym kraju krąży anegdotka, wedle której na uwagi Amerykanina dotyczące stosowania nowych trendów w zarządzaniu Belg odpowiedział, że w jego kraju są firmy, które działają dłużej, niż istnieje USA. Przy takim podejściu do biznesu nic dziwnego, że zmiany w Belgii nie zachodzą zbyt szybko.

Belgowie z reguły szukają pragmatycznego, skutecznego rozwiązania, stąd wiele czasu poświęcają na, z pozoru nudne i nic nie wnoszące do sprawy, rozmowy. Pełnią one jednak ważną funkcję. Wiele spotkań odbywa się w celu wymiany informacji i po to, by ludzie czuli się uczestnikami procesu decyzyjnego.

W trakcie spotkań biznesowych rzadko spotkamy się z otwartą niezgodą. Jeśli już, to jest to bardziej prawdopodobne we Flandrii, gdzie mocniej respektuje się rozmowę wprost, bez ukrytych podtekstów. Inaczej to działa w bardziej dyplomatycznej „francuskiej” Walonii, gdzie mieszkańcy podzielają francuską miłość do retoryki.

Eksperci radzą, aby przebywając w Belgii, posługiwać się językiem angielskim, nawet jeśli dobrze się zna np. francuski. To pozwoli na uniknięcie zaszufladkowania jako zwolennika Walonii albo Flandrii.

Grzegorz Stańczak

Krajowa Izba Gospodarcza

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA