REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pozyskać środki finansowe na wdrożenie innowacji i transfer technologii w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Sugier
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Innowacyjność jest najistotniejszym wyznacznikiem procesów transformacji i rozwoju każdego regionu i kraju. Jej znaczenie w kształtowaniu nowoczesnej gospodarki nie znajduje w ostatnim czasie równego sobie. Można wręcz powiedzieć, że to koło napędowe nadające bieg rozwojowi i postępowi gospodarczemu.

Innowacyjność stanowi jeden z głównych filarów niemal każdej narodowej strategii rozwoju. Również regionalne dokumenty planistyczne definiują swoje cele i działania w tymże kierunku. Od 2008 r. każde polskie województwo posiada własną regionalną strategię innowacji. Mnożą się krajowe i rządowe programy zorientowane na stymulację procesów innowacyjnych, a instytucje wspierające rozwój innowacyjności powstają jak grzyby po deszczu. Niemal każda konferencja naukowa, sympozjum gospodarcze, czy też wystąpienie polityczne zawiera w sobie apel o rozbudowę potencjału innowatorskiego. Nie znajdziemy na to wezwanie jednak odpowiedzi bez dostarczenia przedsiębiorstwom wysokich kompetencji, bazy naukowo - badawczej, transferu technologii, fachowej wiedzy i kadr. To tylko niektóre z wyznaczników innowacyjności. Przy czym ich zapewnienie jest zdeterminowane przez czynnik najważniejszy - KAPITAŁ.  To on pozwala sfinansować cały warsztat, wymagany do rozwoju innowacji.

REKLAMA

REKLAMA


W jaki sposób zdobyć środki na wyzwanie współczesnych czasów jakim stała się INNOWACYJNOŚĆ? Otóż rynek NewConnect, fundusze kapitału zalążkowego Seed Capital, fundusze Venture Capital, dotacje unijne, subwencje krajowe, to tylko niektóre sposoby finansowego wspierania procesów innowacyjnych w Polsce. Spośród dostępnych na rynku instrumentów każdy innowatorski przedsiębiorca może wybrać najlepsze rozwiązanie na wdrożenie swojego pomysłu.

Fundusze unijne

Fundusze Unijne dają ogromną szansę na rozwój innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach. Od 2004 roku środki z Brukseli w połączeniu z polskim wkładem publicznym, umożliwiają współfinansowanie inwestycji w innowacyjne przedsięwzięcia, na których samodzielną realizację przedsiębiorcy bardzo często nie mogliby sobie pozwolić.

REKLAMA

Z funduszy strukturalnych UE, które przyznano Polsce na lata 2007 - 2013, ponad 8 mld euro przeznaczone jest dla firm stawiających na innowacyjność. Dotacje na działalność badawczo - rozwojową sektora prywatnego przyznawane są głównie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 16 regionalnych programów operacyjnych (RPO) jak i 7 Programu Ramowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym artykule przedstawiamy najpopularniejsze wśród przedsiębiorców działania POIG.


Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka


Jednym z najbardziej popularnych działań POIG jest 1.4 i 4.1 Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R , wdrażane przez PARP. Budżet tego instrumentu przeznaczony jest na przeprowadzenie prac badawczych i rozwojowych oraz wdrożenie ich wyników. Projekty współfinansowane z tego źródła, realizowane są w dwóch etapach: I etap obejmuje dofinansowanie części badawczej do momentu stworzenia prototypu, etap II obejmuje dofinansowanie części wdrożeniowej wyników osiągniętych w wyniku realizacji etapu I. Projekt wieńczy wprowadzenie na rynek produktów powstałych z wdrożenia wyników prac B+R.


Najbliższy nabór projektów do tego działania planowany jest na termin od 2 do 30 listopada 2009 r. w przypadku MŚP oraz od 16 listopada do 14 grudnia 2009 r. dla dużych przedsiębiorstw. Alokacja przewidziana na działanie 1.4 w tym konkursie to 280 197 750 pln.  Będzie to już trzeci nabór w obecnej perspektywie finansowej.  

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że w kolejnych dwóch latach odbędzie się jeszcze kilka konkursów do tego działania. Z doświadczenia wiadomo jednak, że rundy aplikacyjne w tym instrumencie są zamykane przedterminowo, po osiągnięciu wyznaczonego przez PARP procentowego pułapu alokacji, przewidzianej na daną edycję. W aktualnym konkursie jest to 120% alokacji. Oznacza to, że Wnioskodawcy powinni być przygotowani na jak najszybsze złożenie dokumentów.  


Warto w tym miejscu również zdefiniować czym są badania przemysłowe i prace rozwojowe. Przedsiębiorcy często mają problem z zaklasyfikowaniem planowanych działań do odpowiedniej kategorii. Obydwa pojęcia wynikają z ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z dnia 4 listopada 2004 r.), określając:

-   prace rozwojowe jako prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod;

-   badania przemysłowe jako planowe badania mające na celu pozyskanie nowej wiedzy, która może być przydatna do opracowania nowych albo znaczącego udoskonalenia istniejących produktów, procesów lub usług.

Podkreślić należy w tym miejscu również wymóg, iż wyniki badań przemysłowych, jakie są częścią projektu podlegającego dofinansowaniu, nie mogły mieć dotychczas przełożenia na wprowadzenie nowych produktów lub na zastosowanie ulepszeń w konkretnych towarach lub usługach.

Prace rozwojowe podlegające dofinansowaniu w ramach działania 1.4 mogą obejmować opracowanie wszelkiej dokumentacji niezbędnej do wdrożenia do produkcji wyników badań w tym:

•    przygotowanie projektów i planów,

•    opracowanie prototypów urządzeń,

•    przeprowadzenie niezbędnych testów.

Rozróżnienie zaplanowanych do dofinansowania zadań na badania przemysłowe oraz prace rozwojowe jest niezmiernie istotne z punktu widzenia intensywności wsparcia przeznaczonego na ich współfinansowanie. W przypadku badań przemysłowych do dofinansowania kwalifikuje się 70% wydatków mikro i małego przedsiębiorstwa, 60% średniego oraz 40% dużego podmiotu.  W przypadku prac rozwojowych do kosztów kwalifikowanych zaliczyć możemy odpowiednio 45%, 35% i 25% kosztów.

 

Na co można uzyskać dofinansowanie z działania 1.4 i 4.1?


Zakres kosztów kwalifikowanych będzie zależał od tego czy zdecydujemy się na realizację prac badawczo - rozwojowych własnymi siłami, czy też będziemy je chcieli zlecić wyspecjalizowanym podmiotom. W drugim wariancie kwestia wydaje się prosta, ponieważ dofinansowaniu może podlegać wartość faktury wystawionej nam przez zleceniobiorcę. Jednak gdy decydujemy się na przeprowadzenie badań we własnym zakresie, zaczynają się pojawiać pytania. Co do zasady, za koszt kwalifikowany możemy uznać w takim przypadku chociażby wartość wynagrodzeń dla osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu badawczego oraz osób zarządzających projektem.  Inną kategorią podlegającą dofinansowaniu będzie tu:

•    koszt zakupu lub używania sprzętu i aparatury badawczej,

•    koszt amortyzacji budynków i pomieszczeń wykorzystywanych na potrzeby realizacji projektu,

•    koszt zakupu wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know - how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej.


W obydwu wariantach realizacyjnych, na etapie wdrażania wyników prac B+R dofinansowaniem można objąć chociażby:

•    zakup gruntów i budynków,

•    środków trwałych związanych z projektem,

•    koszty nabycia robót i materiałów budowlanych.

Małe i średnie przedsiębiorstwa dodatkowo mogą kwalifikować koszty zakupu usług doradczych, jednakże tylko do wysokości 10%. Uwaga - dofinansowaniu podlegają tylko nowe aktywa. Uprzywilejowane są  tu znów mikro, małe i średnie pomioty dla których odstąpiono od tej reguły, dopuszczając  zakup używanych środków trwałych. Jednak pamiętać należy, iż przez ostatnie 7 lat nie mogły być one nabyte z wykorzystaniem środków publicznych, a ich cena nie może przekraczać wartości rynkowej.


Działanie 1.4 i 4.1 cieszy się szczególną popularnością wśród firm z branży chemicznej, farmaceutycznej oraz technicznej. W zasadzie spektrum obszarów, jakie mogą podlegać dofinansowanym pracom badawczo -  rozwojowym jest bardzo szerokie - o dotacje ubiegają się tu nawet przedsiębiorcy z branży energetycznej, których prace badawczo - rozwojowe prowadzą do opracowania nowych technologii produkcji paliw ekologicznych. Również dużym zainteresowaniem instrument ten obdarzają firmy z branży IT. W ich przypadku prace nad opracowaniem aplikacji informatycznej można zakwalifikować jako działalność rozwojową, na co przedsiębiorca uzyskuje dofinansowanie z działania 1.4. Następnie przy pomocy wsparcia z komponentu 4.1 może on zaoferować gotową aplikację na rynku dla zewnętrznych nabywców.  Warto w tym miejscu wspomnieć, że za powiązanie zakresu projektu z grupą tematyczną info lub techno, Wnioskodawca otrzymuje dodatkowe punkty w ocenie merytorycznej, zwiększając tym samym szanse na uzyskanie dofinansowania. Noty projektu podniesie również rozbudowa lub utworzenie w strukturach firmy działu B+R, dostajemy za to kolejne 10 punktów.

 

Nieco inaczej wyglądają rundy do równie popularnego, Działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym. Tu możemy spokojnie przygotowywać dokumenty do ostatniego dnia rundy aplikacyjnej. Aktualny konkurs rozpoczął  się 28 września 2009 r. i potrwa do 30 października 2009 r. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż w działaniu tym zmieniają się względem poprzedniej rundy aplikacyjnej, kryteria dopuszczalności projektów oraz ich punktacja. Najistotniejsza zmiana dotyczy kryterium innowacyjności, którą według nowych zasad wyróżnia to, że produkt bądź usługa jaki planujemy wprowadzić nie występuje jeszcze na rynku światowym, to jest:

•    na targach międzynarodowych,

•    w Internecie,

•    w ofercie firm będących liderami branż,

•    ewentualnie produkty konkurencyjne mają co najmniej 2 słabsze parametry od nowego bądź zasadniczo zmienionego produktu czy też usługi. Za spełnienie tego kryterium w chwili obecnej można uzyskać aż 20 punktów.


Realizowane projekty mają również prowadzić w szczególności do zmniejszenia szkodliwego oddziaływania na środowisko, m.in. poprzez ograniczenie energio-, materiało- i wodochłonności procesu produkcyjnego lub świadczenia usług, prowadzących do powstania nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub usługi.

Ponadto w ramach projektów dodatkowo premiowane będą nowe rozwiązania marketingowe lub organizacyjne prowadzące do poprawy produktywności i efektywności. Mogą to być innowacje logistyczne, w zakresie dystrybucji, systemów informacyjnych oraz zarządzania) a także zakup niezbędnych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych dotyczących wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych.

O dofinansowanie w aktualnej edycji mogą ubiegać się wyłącznie mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność i mający siedzibę, a w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą - miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Suma środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach tego konkursu wynosi  750 000 000 pln. Po rozdysponowaniu tej kwoty z całkowitej alokacji przewidzianej na działanie 4.4. pozostanie zaledwie 500 000 000 pln. Ze względu na ogromne zainteresowanie tym instrumentem, prawdopodobnie można się spodziewać realokacji środków z mniej popularnych działań. Niemniej jednak nie możemy chyba liczyć na więcej niż jeden konkurs w 2010 r., którego całkowity budżet może przypuszczalnie wynieść kolejne 750 000 000 pln.


Podejmując decyzję o składaniu wniosku do działania 4.4 POIG, jak i do każdego innego zresztą, niezwykle istotne jest wyliczenie liczby punktów jaką może uzyskać projekt. Dopiero osiągnięcie 60 punktów ze 100 możliwych do uzyskania, pozwala na wzięcie udziału w konkursie. Jednak tak naprawdę, aby mieć realne szanse na pozyskanie dotacji, punktacja powinna wynieść przynajmniej 90 punktów. Doświadczenia dwóch poprzednich konkursów pokazują, że dotacje były przyznawane od 98-miu w pierwszej rundzie i od 90-ciu punktów w drugiej. Warto zmierzyć się ze zweryfikowaniem swoich szans na powodzenie projektu ponieważ przygotowanie aplikacji wymaga dużego zaangażowania ze strony firmy i jest dość czasochłonne.  Dodatkowo należy się liczyć z poniesieniem znacznych kosztów i to niezależnie czy przedsiębiorca zleci opracowanie aplikacji firmie doradczej czy też będziemy przygotowywać dokumenty we własnym zakresie.

Głównie o dotacje z tego działania starają się przedsiębiorstwa produkcyjne, chociaż również firmy usługowe z sukcesem próbują swoich szans. Z ciekawych projektów, które pozyskały dofinansowanie należy wymienić chociażby projekt „Uruchomienia studia i planu filmowego poprzez wdrożenie innowacyjnej technologii produkcji i przetwarzania obrazu filmowego”, projekt jednego ze szpitali „Wdrożenia technologii nisko - inwazyjnych zabiegów do wykonywania usług neurochirurgii z wykorzystaniem mielografii”, projekt „Uruchomienia nowoczesnego zakładu produkcji lekkich samolotów dyspozycyjnych własnej konstrukcji”, czy też projekt „Wdrożenia innowacyjnej technologii produkcji nowych wysokokalorycznych stałych paliw alternatywnych”.


Aneta Sugier

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Management & Consulting Group

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA