REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy konkurs na dofinansowanie e-usług

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 do 31 lipca 2009 r. przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje na rozwój usług elektronicznych. Kolejna tura naboru odbędzie się od 28 września do 16 października 2009 r.

Wsparcie na e-usługi pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet VII „Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki”, Działanie 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie dotacjami na rozwój e-usług, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (czyli instytucje zaangażowane w realizacje działania 8.1) podjęły decyzje o przeprowadzeniu dodatkowego konkursu wniosków. Jednocześnie planowany wcześniej wrześniowy termin naboru został przesunięty. Terminy konkursów są obecnie następujące:

II tura (dodatkowa): 13 - 31 lipca 2009 r.,

III tura: 28 września - 16 października 2009 r.

REKLAMA

O wsparcie ze środków działania 8.1 mogą ubiegać się prowadzący działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok mikro i mali przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cel wsparcia

Celem działania 8.1 jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej, tzw. e-usług i podaży produktów cyfrowych oraz wykształcenie specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.

Dofinansowaniem objęte zostaną projekty polegające na świadczeniu e-usługi oraz tworzeniu produktów cyfrowych, koniecznych do ich świadczenia.

Ze środków działania 8.1 wspierane będą projekty mające na celu świadczenie usług:

● poczty elektronicznej,

● związanych z hostingiem,

● związanych z rejestracją i utrzymaniem domen internetowych,

● obrotu handlowego produktami.

Słowniczek:

E-usługa to usługa świadczona w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii

informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

Produkt cyfrowy jest plikiem zawierającym informację zapisaną w postaci cyfrowej, będącą przedmiotem działalności gospodarczej lub publicznej. Cztery główne typy produktów cyfrowych to:

● dokumenty,

pieniądze (instrumenty finansowe),

● oprogramowanie,

● utwory autorskie (tekstowe, głosowe i wizyjne).

Produkty cyfrowe mogą być przedmiotem bezpośredniego handlu, czyli mogą być bezpośrednio kupowane i sprzedawane, mogą być sprzedawane licencje na korzystanie z nich lub mogą być składnikiem innych produktów lub usług. W trzecim przypadku ich koszty są wliczone w cenę innych produktów lub usług.

Wydatki kwalifikowane

Wysokość pomocy unijnej dla jednego projektu nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie noże przekroczyć 1 mln zł. Poziom wsparcia może sięgnąć nawet 85% wydatków kwalifikowanych.

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem ze środków działania 8.1 zalicza się następujące koszty:

● zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usług,

● wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem,

● zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich,

● zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych,

● zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

● najem i eksploatację pomieszczeń,

● promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem,

● nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli będą one wykorzystywane wyłącznie do celów projektu,

● zakup nowych i używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości,

● zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi.

Budżet każdego z konkursów wynosi ok. 32 mln euro.

Wnioski

Wniosek o dofinansowanie musi być wypełniony w Generatorze Wniosków. Składa się go w formie papierowej i elektronicznej wraz z niezbędnymi załącznikami. Wzór wniosku, instrukcję wypełnienia oraz listę niezbędnych załączników można znaleźć na stronie internetowej: www.parp.gov.pl.

Wniosek składa się osobiście lub przesyła pocztą albo kurierem do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) właściwej z punktu widzenia głównej lokalizacji projektu. Adresy RIF opublikowaliśmy w „Twoim Biznesie” w nr 6 z 2009 r.

Błędy formalne i merytoryczne

Pierwsza tura naboru wniosków do działania 8.1 odbyła się w marcu 2009 r. W związku z dużą liczbą nieprawidłowości, jakie wystąpiły we wnioskach, PARP opracował listę najczęściej popełnianych błędów formalnych i merytorycznych.

Wśród błędów stwierdzonych na etapie oceny formalnej wniosku, najczęściej:

● błędnie określony jest kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności przedsiębiorcy;

● niewłaściwa jest data rejestracji działalności gospodarczej;

● błędnie jest wypełniona lub niekompletna tabela dotycząca oświadczenia finansowego wnioskodawcy;

● wskaźniki produktu wykraczają poza dopuszczalne ramy czasowe;

● po wezwaniu do uzupełnienia przedsiębiorcy w sposób nieuprawniony i wykraczający poza zakres określony w wezwaniu zmieniają treść wniosku o dofinansowanie, np. w zakresie wartości wskaźników, kwot dotyczących źródeł finansowania, treści pól opisowych;

● występują błędy rachunkowe we wniosku (m.in. w tabeli dotyczącej przebiegu rzeczowo-finansowego albo tabeli dotyczącej planu finansowego projektu);

● w tabeli „Plan finansowy projektu” przedsiębiorcy nie uwzględniają wszystkich kwartałów;

● podatek VAT określany jest zarówno jako wydatek kwalifikowany, jak i niekwalifikowany;

● brak wersji elektronicznej wniosku albo wersja papierowa wniosku różni się od wersji elektronicznej;

● wydatki z kategorii kosztów ogólnych błędnie przypisywane są do innych kategorii.

Natomiast wśród błędów na etapie oceny merytorycznej najczęściej:

● niejednoznacznie określone są grupy odbiorców e-usług, ich wielkość i lokalizacja oraz potrzeby;

wskaźniki produktu i rezultatu nie są mierzalne lub są niespójne z treścią wniosku;

● brak odwołań do e-usługi oraz niezgodność z jej definicją i przesłankami;

● budżet jest przeszacowany bądź źle oszacowany oraz nieodpowiednio opisany, w efekcie nie wiadomo, jakie i na co dokładnie wydatki będą poniesione;

● koncepcja finansowania projektu nie gwarantuje możliwości jego realizacji;

● rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie,

● stosowane są ogólnikowe sformułowania, nie wnoszące żadnej wartości merytorycznej, bądź powielane są te same informacje w różnych punktach wniosku.

Znajomość najczęściej występujących błędów może pomóc przedsiębiorcom planujących dopiero złożenie wniosku w prawidłowym jego przygotowaniu.

Anna Wiśniewska

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA