REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy konkurs na dofinansowanie e-usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 do 31 lipca 2009 r. przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje na rozwój usług elektronicznych. Kolejna tura naboru odbędzie się od 28 września do 16 października 2009 r.

Wsparcie na e-usługi pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet VII „Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki”, Działanie 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”.

REKLAMA

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie dotacjami na rozwój e-usług, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (czyli instytucje zaangażowane w realizacje działania 8.1) podjęły decyzje o przeprowadzeniu dodatkowego konkursu wniosków. Jednocześnie planowany wcześniej wrześniowy termin naboru został przesunięty. Terminy konkursów są obecnie następujące:

II tura (dodatkowa): 13 - 31 lipca 2009 r.,

III tura: 28 września - 16 października 2009 r.

O wsparcie ze środków działania 8.1 mogą ubiegać się prowadzący działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok mikro i mali przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cel wsparcia

Celem działania 8.1 jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej, tzw. e-usług i podaży produktów cyfrowych oraz wykształcenie specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.

Dofinansowaniem objęte zostaną projekty polegające na świadczeniu e-usługi oraz tworzeniu produktów cyfrowych, koniecznych do ich świadczenia.

Ze środków działania 8.1 wspierane będą projekty mające na celu świadczenie usług:

● poczty elektronicznej,

● związanych z hostingiem,

● związanych z rejestracją i utrzymaniem domen internetowych,

● obrotu handlowego produktami.

Słowniczek:

E-usługa to usługa świadczona w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii

informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

Produkt cyfrowy jest plikiem zawierającym informację zapisaną w postaci cyfrowej, będącą przedmiotem działalności gospodarczej lub publicznej. Cztery główne typy produktów cyfrowych to:

● dokumenty,

pieniądze (instrumenty finansowe),

● oprogramowanie,

● utwory autorskie (tekstowe, głosowe i wizyjne).

Produkty cyfrowe mogą być przedmiotem bezpośredniego handlu, czyli mogą być bezpośrednio kupowane i sprzedawane, mogą być sprzedawane licencje na korzystanie z nich lub mogą być składnikiem innych produktów lub usług. W trzecim przypadku ich koszty są wliczone w cenę innych produktów lub usług.

Wydatki kwalifikowane

Wysokość pomocy unijnej dla jednego projektu nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie noże przekroczyć 1 mln zł. Poziom wsparcia może sięgnąć nawet 85% wydatków kwalifikowanych.

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem ze środków działania 8.1 zalicza się następujące koszty:

● zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usług,

● wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem,

● zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich,

● zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych,

● zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

● najem i eksploatację pomieszczeń,

● promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem,

● nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli będą one wykorzystywane wyłącznie do celów projektu,

● zakup nowych i używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości,

● zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi.

Budżet każdego z konkursów wynosi ok. 32 mln euro.

Wnioski

REKLAMA

Wniosek o dofinansowanie musi być wypełniony w Generatorze Wniosków. Składa się go w formie papierowej i elektronicznej wraz z niezbędnymi załącznikami. Wzór wniosku, instrukcję wypełnienia oraz listę niezbędnych załączników można znaleźć na stronie internetowej: www.parp.gov.pl.

Wniosek składa się osobiście lub przesyła pocztą albo kurierem do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) właściwej z punktu widzenia głównej lokalizacji projektu. Adresy RIF opublikowaliśmy w „Twoim Biznesie” w nr 6 z 2009 r.

Błędy formalne i merytoryczne

Pierwsza tura naboru wniosków do działania 8.1 odbyła się w marcu 2009 r. W związku z dużą liczbą nieprawidłowości, jakie wystąpiły we wnioskach, PARP opracował listę najczęściej popełnianych błędów formalnych i merytorycznych.

Wśród błędów stwierdzonych na etapie oceny formalnej wniosku, najczęściej:

● błędnie określony jest kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności przedsiębiorcy;

● niewłaściwa jest data rejestracji działalności gospodarczej;

● błędnie jest wypełniona lub niekompletna tabela dotycząca oświadczenia finansowego wnioskodawcy;

● wskaźniki produktu wykraczają poza dopuszczalne ramy czasowe;

● po wezwaniu do uzupełnienia przedsiębiorcy w sposób nieuprawniony i wykraczający poza zakres określony w wezwaniu zmieniają treść wniosku o dofinansowanie, np. w zakresie wartości wskaźników, kwot dotyczących źródeł finansowania, treści pól opisowych;

● występują błędy rachunkowe we wniosku (m.in. w tabeli dotyczącej przebiegu rzeczowo-finansowego albo tabeli dotyczącej planu finansowego projektu);

● w tabeli „Plan finansowy projektu” przedsiębiorcy nie uwzględniają wszystkich kwartałów;

● podatek VAT określany jest zarówno jako wydatek kwalifikowany, jak i niekwalifikowany;

● brak wersji elektronicznej wniosku albo wersja papierowa wniosku różni się od wersji elektronicznej;

● wydatki z kategorii kosztów ogólnych błędnie przypisywane są do innych kategorii.

Natomiast wśród błędów na etapie oceny merytorycznej najczęściej:

● niejednoznacznie określone są grupy odbiorców e-usług, ich wielkość i lokalizacja oraz potrzeby;

wskaźniki produktu i rezultatu nie są mierzalne lub są niespójne z treścią wniosku;

● brak odwołań do e-usługi oraz niezgodność z jej definicją i przesłankami;

● budżet jest przeszacowany bądź źle oszacowany oraz nieodpowiednio opisany, w efekcie nie wiadomo, jakie i na co dokładnie wydatki będą poniesione;

● koncepcja finansowania projektu nie gwarantuje możliwości jego realizacji;

● rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie,

● stosowane są ogólnikowe sformułowania, nie wnoszące żadnej wartości merytorycznej, bądź powielane są te same informacje w różnych punktach wniosku.

Znajomość najczęściej występujących błędów może pomóc przedsiębiorcom planujących dopiero złożenie wniosku w prawidłowym jego przygotowaniu.

Anna Wiśniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA