REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowy konkurs na dofinansowanie e-usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 do 31 lipca 2009 r. przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dotacje na rozwój usług elektronicznych. Kolejna tura naboru odbędzie się od 28 września do 16 października 2009 r.

Wsparcie na e-usługi pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet VII „Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki”, Działanie 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”.

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie dotacjami na rozwój e-usług, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (czyli instytucje zaangażowane w realizacje działania 8.1) podjęły decyzje o przeprowadzeniu dodatkowego konkursu wniosków. Jednocześnie planowany wcześniej wrześniowy termin naboru został przesunięty. Terminy konkursów są obecnie następujące:

II tura (dodatkowa): 13 - 31 lipca 2009 r.,

III tura: 28 września - 16 października 2009 r.

REKLAMA

O wsparcie ze środków działania 8.1 mogą ubiegać się prowadzący działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok mikro i mali przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cel wsparcia

Celem działania 8.1 jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej, tzw. e-usług i podaży produktów cyfrowych oraz wykształcenie specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.

Dofinansowaniem objęte zostaną projekty polegające na świadczeniu e-usługi oraz tworzeniu produktów cyfrowych, koniecznych do ich świadczenia.

Ze środków działania 8.1 wspierane będą projekty mające na celu świadczenie usług:

● poczty elektronicznej,

● związanych z hostingiem,

● związanych z rejestracją i utrzymaniem domen internetowych,

● obrotu handlowego produktami.

Słowniczek:

E-usługa to usługa świadczona w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii

informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

Produkt cyfrowy jest plikiem zawierającym informację zapisaną w postaci cyfrowej, będącą przedmiotem działalności gospodarczej lub publicznej. Cztery główne typy produktów cyfrowych to:

● dokumenty,

pieniądze (instrumenty finansowe),

● oprogramowanie,

● utwory autorskie (tekstowe, głosowe i wizyjne).

Produkty cyfrowe mogą być przedmiotem bezpośredniego handlu, czyli mogą być bezpośrednio kupowane i sprzedawane, mogą być sprzedawane licencje na korzystanie z nich lub mogą być składnikiem innych produktów lub usług. W trzecim przypadku ich koszty są wliczone w cenę innych produktów lub usług.

Wydatki kwalifikowane

Wysokość pomocy unijnej dla jednego projektu nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie noże przekroczyć 1 mln zł. Poziom wsparcia może sięgnąć nawet 85% wydatków kwalifikowanych.

Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem ze środków działania 8.1 zalicza się następujące koszty:

● zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usług,

● wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem,

● zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich,

● zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych,

● zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

● najem i eksploatację pomieszczeń,

● promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem,

● nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli będą one wykorzystywane wyłącznie do celów projektu,

● zakup nowych i używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości,

● zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi.

Budżet każdego z konkursów wynosi ok. 32 mln euro.

Wnioski

Wniosek o dofinansowanie musi być wypełniony w Generatorze Wniosków. Składa się go w formie papierowej i elektronicznej wraz z niezbędnymi załącznikami. Wzór wniosku, instrukcję wypełnienia oraz listę niezbędnych załączników można znaleźć na stronie internetowej: www.parp.gov.pl.

Wniosek składa się osobiście lub przesyła pocztą albo kurierem do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) właściwej z punktu widzenia głównej lokalizacji projektu. Adresy RIF opublikowaliśmy w „Twoim Biznesie” w nr 6 z 2009 r.

Błędy formalne i merytoryczne

Pierwsza tura naboru wniosków do działania 8.1 odbyła się w marcu 2009 r. W związku z dużą liczbą nieprawidłowości, jakie wystąpiły we wnioskach, PARP opracował listę najczęściej popełnianych błędów formalnych i merytorycznych.

Wśród błędów stwierdzonych na etapie oceny formalnej wniosku, najczęściej:

● błędnie określony jest kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności przedsiębiorcy;

● niewłaściwa jest data rejestracji działalności gospodarczej;

● błędnie jest wypełniona lub niekompletna tabela dotycząca oświadczenia finansowego wnioskodawcy;

● wskaźniki produktu wykraczają poza dopuszczalne ramy czasowe;

● po wezwaniu do uzupełnienia przedsiębiorcy w sposób nieuprawniony i wykraczający poza zakres określony w wezwaniu zmieniają treść wniosku o dofinansowanie, np. w zakresie wartości wskaźników, kwot dotyczących źródeł finansowania, treści pól opisowych;

● występują błędy rachunkowe we wniosku (m.in. w tabeli dotyczącej przebiegu rzeczowo-finansowego albo tabeli dotyczącej planu finansowego projektu);

● w tabeli „Plan finansowy projektu” przedsiębiorcy nie uwzględniają wszystkich kwartałów;

● podatek VAT określany jest zarówno jako wydatek kwalifikowany, jak i niekwalifikowany;

● brak wersji elektronicznej wniosku albo wersja papierowa wniosku różni się od wersji elektronicznej;

● wydatki z kategorii kosztów ogólnych błędnie przypisywane są do innych kategorii.

Natomiast wśród błędów na etapie oceny merytorycznej najczęściej:

● niejednoznacznie określone są grupy odbiorców e-usług, ich wielkość i lokalizacja oraz potrzeby;

wskaźniki produktu i rezultatu nie są mierzalne lub są niespójne z treścią wniosku;

● brak odwołań do e-usługi oraz niezgodność z jej definicją i przesłankami;

● budżet jest przeszacowany bądź źle oszacowany oraz nieodpowiednio opisany, w efekcie nie wiadomo, jakie i na co dokładnie wydatki będą poniesione;

● koncepcja finansowania projektu nie gwarantuje możliwości jego realizacji;

● rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie,

● stosowane są ogólnikowe sformułowania, nie wnoszące żadnej wartości merytorycznej, bądź powielane są te same informacje w różnych punktach wniosku.

Znajomość najczęściej występujących błędów może pomóc przedsiębiorcom planujących dopiero złożenie wniosku w prawidłowym jego przygotowaniu.

Anna Wiśniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA