Dodatkowy konkurs na dofinansowanie e-usług
REKLAMA
REKLAMA
Wsparcie na e-usługi pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Priorytet VII „Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki”, Działanie 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”.
REKLAMA
Ze względu na bardzo duże zainteresowanie dotacjami na rozwój e-usług, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (czyli instytucje zaangażowane w realizacje działania 8.1) podjęły decyzje o przeprowadzeniu dodatkowego konkursu wniosków. Jednocześnie planowany wcześniej wrześniowy termin naboru został przesunięty. Terminy konkursów są obecnie następujące:
● II tura (dodatkowa): 13 - 31 lipca 2009 r.,
● III tura: 28 września - 16 października 2009 r.
O wsparcie ze środków działania 8.1 mogą ubiegać się prowadzący działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok mikro i mali przedsiębiorcy.
Cel wsparcia
Celem działania 8.1 jest stymulowanie rozwoju rynku usług świadczonych w formie elektronicznej, tzw. e-usług i podaży produktów cyfrowych oraz wykształcenie specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z różnych dziedzin z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej.
Dofinansowaniem objęte zostaną projekty polegające na świadczeniu e-usługi oraz tworzeniu produktów cyfrowych, koniecznych do ich świadczenia.
Ze środków działania 8.1 wspierane będą projekty mające na celu świadczenie usług:
● poczty elektronicznej,
● związanych z hostingiem,
● związanych z rejestracją i utrzymaniem domen internetowych,
● obrotu handlowego produktami.
Słowniczek:
E-usługa to usługa świadczona w sposób zautomatyzowany przez użycie technologii
informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.
Produkt cyfrowy jest plikiem zawierającym informację zapisaną w postaci cyfrowej, będącą przedmiotem działalności gospodarczej lub publicznej. Cztery główne typy produktów cyfrowych to:
● dokumenty,
● pieniądze (instrumenty finansowe),
● oprogramowanie,
● utwory autorskie (tekstowe, głosowe i wizyjne).
Produkty cyfrowe mogą być przedmiotem bezpośredniego handlu, czyli mogą być bezpośrednio kupowane i sprzedawane, mogą być sprzedawane licencje na korzystanie z nich lub mogą być składnikiem innych produktów lub usług. W trzecim przypadku ich koszty są wliczone w cenę innych produktów lub usług.
Wydatki kwalifikowane
Wysokość pomocy unijnej dla jednego projektu nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie noże przekroczyć 1 mln zł. Poziom wsparcia może sięgnąć nawet 85% wydatków kwalifikowanych.
Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem ze środków działania 8.1 zalicza się następujące koszty:
● zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usług,
● wynagrodzenia brutto wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu objętego wsparciem,
● zakup analiz przygotowawczych, usług księgowych, prawnych, translacyjnych i innych usług eksperckich,
● zakup usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych lub pocztowych,
● zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
● najem i eksploatację pomieszczeń,
● promocję wdrożonych rozwiązań, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie objętym wsparciem,
● nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli będą one wykorzystywane wyłącznie do celów projektu,
● zakup nowych i używanych środków trwałych, z wyjątkiem nieruchomości,
● zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z uruchomieniem i obsługą e-usługi.
Budżet każdego z konkursów wynosi ok. 32 mln euro.
Wnioski
REKLAMA
Wniosek o dofinansowanie musi być wypełniony w Generatorze Wniosków. Składa się go w formie papierowej i elektronicznej wraz z niezbędnymi załącznikami. Wzór wniosku, instrukcję wypełnienia oraz listę niezbędnych załączników można znaleźć na stronie internetowej: www.parp.gov.pl.
Wniosek składa się osobiście lub przesyła pocztą albo kurierem do Regionalnej Instytucji Finansującej (RIF) właściwej z punktu widzenia głównej lokalizacji projektu. Adresy RIF opublikowaliśmy w „Twoim Biznesie” w nr 6 z 2009 r.
Błędy formalne i merytoryczne
Pierwsza tura naboru wniosków do działania 8.1 odbyła się w marcu 2009 r. W związku z dużą liczbą nieprawidłowości, jakie wystąpiły we wnioskach, PARP opracował listę najczęściej popełnianych błędów formalnych i merytorycznych.
Wśród błędów stwierdzonych na etapie oceny formalnej wniosku, najczęściej:
● błędnie określony jest kod klasyfikacji PKD lub EKD podstawowej działalności przedsiębiorcy;
● niewłaściwa jest data rejestracji działalności gospodarczej;
● błędnie jest wypełniona lub niekompletna tabela dotycząca oświadczenia finansowego wnioskodawcy;
● wskaźniki produktu wykraczają poza dopuszczalne ramy czasowe;
● po wezwaniu do uzupełnienia przedsiębiorcy w sposób nieuprawniony i wykraczający poza zakres określony w wezwaniu zmieniają treść wniosku o dofinansowanie, np. w zakresie wartości wskaźników, kwot dotyczących źródeł finansowania, treści pól opisowych;
● występują błędy rachunkowe we wniosku (m.in. w tabeli dotyczącej przebiegu rzeczowo-finansowego albo tabeli dotyczącej planu finansowego projektu);
● w tabeli „Plan finansowy projektu” przedsiębiorcy nie uwzględniają wszystkich kwartałów;
● podatek VAT określany jest zarówno jako wydatek kwalifikowany, jak i niekwalifikowany;
● brak wersji elektronicznej wniosku albo wersja papierowa wniosku różni się od wersji elektronicznej;
● wydatki z kategorii kosztów ogólnych błędnie przypisywane są do innych kategorii.
Natomiast wśród błędów na etapie oceny merytorycznej najczęściej:
● niejednoznacznie określone są grupy odbiorców e-usług, ich wielkość i lokalizacja oraz potrzeby;
● wskaźniki produktu i rezultatu nie są mierzalne lub są niespójne z treścią wniosku;
● brak odwołań do e-usługi oraz niezgodność z jej definicją i przesłankami;
● budżet jest przeszacowany bądź źle oszacowany oraz nieodpowiednio opisany, w efekcie nie wiadomo, jakie i na co dokładnie wydatki będą poniesione;
● koncepcja finansowania projektu nie gwarantuje możliwości jego realizacji;
● rubryki opisowe we wniosku nie zawierają wszystkich wymaganych w danym punkcie informacji wskazanych w instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie,
● stosowane są ogólnikowe sformułowania, nie wnoszące żadnej wartości merytorycznej, bądź powielane są te same informacje w różnych punktach wniosku.
Znajomość najczęściej występujących błędów może pomóc przedsiębiorcom planujących dopiero złożenie wniosku w prawidłowym jego przygotowaniu.
Anna Wiśniewska
REKLAMA
REKLAMA