REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na realizacje projektów unijnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, którym przyznano dofinansowanie ze środków unijnych, mogą ubiegać się o zaliczki na realizacje projektów.

Jedną z głównych zasad realizacji inwestycji ze środków unijnych jest refundacja poniesionych kosztów przez beneficjenta dopiero po zakończeniu i rozliczeniu projektu. Oznacza to, że firma, która otrzymała wsparcie unijne na konkretne przedsięwzięcie, musi je w całości sfinansować ze środków własnych, a pieniądze unijne dostanie dopiero po zrealizowaniu inwestycji. Taki model wsparcia wynika z założenia, że Unia Europejska dotuje tylko te projekty, które powstałyby i bez środków unijnych.

REKLAMA

Niestety, wielu przedsiębiorstw nie stać na sfinansowanie inwestycji i czekanie na zwrot pieniędzy. Utrudnione jest także, zwłaszcza w okresie kryzysu, pozyskanie prefinansowania bankowego.

By ułatwić korzystanie ze wsparcia unijnego także tym beneficjentom (m.in. firmom), którzy nie są w stanie zrealizować projektów za własne środki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz pozostałe instytucje przyznające dotacje unijne będą wypłacać zaliczki na realizacje projektów unijnych. Nowelizacja rozporządzenia MRR w tej sprawie weszła w życie 12 lutego br. Jego celem jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających szybsze i skuteczniejsze wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013.

Nowe zasady pomocy

Poprzednio obowiązujące rozporządzenie dotyczące zaliczek w praktyce uniemożliwiało przedsiębiorcom korzystanie z tej formy pomocy. Teraz z zaliczek będą mogli korzystać wszyscy beneficjenci środków unijnych przyznawanych z programów operacyjnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Infrastruktura i środowisko,

• Innowacyjna Gospodarka,

• Kapitał Ludzki,

• Rozwój Polski Wschodniej,

• Regionalnych Programów Operacyjnych.

Nowelizacja zmienia także sposób obliczania środków przeznaczonych na zaliczki. Dotychczas kwotę przeznaczoną na prefinansowanie określano w odniesieniu do priorytetu lub działania konkretnego programu operacyjnego. Od 12 lutego br. poziom zaliczki określa się w stosunku do projektu.

Zaliczka może być wypłacona jako:

• refundacja części wydatków kwalifikowanych już poniesionych przez beneficjenta,

• przekazanie części przyznanego dofinansowania w jednej lub kilku transzach,

• przekazanie całości dofinansowania w jednej lub kilku transzach.

Podstawą wypłaty zaliczki jest umowa, którą beneficjant zawiera z instytucją przyznającą dotację.

Przy ubieganiu się o zaliczkę na realizację projektu współfinansowanego z UE liczy się kolejność zgłoszeń, ponieważ będą one przyznawane pod warunkiem, że instytucja udzielająca dotacji będzie miała na ten cel środki.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podwyższyło również próg wartości projektu, poniżej którego zabezpieczeniem zaliczki ze strony beneficjenta może być weksel in blanco. Obecnie próg ten wynosi 4 mln zł (poprzednio 1 mln zł), co oznacza, że o zaliczkę zabezpieczoną tylko wekslem mogą się ubiegać przedsiębiorcy realizujący projekty unijne o wartości niższej niż 4 mln zł. Przy wyższej wartości projektu firma będzie musiała przedstawić dodatkowe zabezpieczenia, np. hipoteką, poręczenie, gwarancją lub zastaw na papierach wartościowych Skarbu Państwa.

Zaliczki dla wykonawców inwestycji publicznych

W przypadku projektu realizowanego przez gminę, powiat lub województwo otrzymaną zaliczkę samorząd będzie mógł przekazać firmie, która wygrała przetarg na inwestycję.

Wysokość zaliczki zostanie określona w umowie z samorządem, jednak nie może być ona wyższa niż 20% wartości inwestycji. Zaliczka może być przekazywana w transzach, przy czym wykonawca inwestycji musi przedstawić zabezpieczenie otrzymanych środków. Rodzaj zabezpieczenia zależy od kwoty zaliczki:

• do 1 mln zł - wystarczy weksel in blanco,

• powyżej 1 mln zł trzeba przedstawić dodatkowe rodzaje zabezpieczeń (np. hipotekę, poręczenie, gwarancję lub zastaw na papierach wartościowych Skarbu Państwa).

Rozliczanie zaliczki

By rozliczyć zaliczkę, beneficjent będzie musiał przedstawić dokumenty potwierdzające dokonanie wydatków kwalifikowanych przewidzianych w projekcie (w przypadku firm, którym zaliczkę przekazał samorząd - w umowie o wykonanie inwestycji publicznej) na kwotę odpowiadającą otrzymanym środkom.

Podstawowe zasady przekazywania zaliczek na realizacje projektów unijnych

1. Zaliczki powinny był przekazywane przede wszystkim na te projekty, które dzięki tej formie pomocy będą szybciej realizowane.

2. Wysokość zaliczki zależy od decyzji instytucji przyznającej dofinansowanie, która udzielając pomocy, powinna wziąć pod uwagę:

• dostępność środków,

• typ beneficjenta,

• rodzaj realizowanego projektu.

3. Zaliczka jest wypłacana po ustanowieniu zabezpieczenia.

4. Zaliczka może być przekazywana w jednej lub kilku transzach, przy czym:

• wypłata kolejnych transz jest uzależniona od rozliczenia poprzedniej (przynajmniej jej 70%),

• kolejna transza będzie pomniejszana o nierozliczoną kwotę z poprzedniej transzy, chyba że beneficjent zwróci nierozliczoną część dotacji,

• kolejna transza jest pomniejszona o odsetki narosłe od wcześniej przekazanych transz.

5. Zaliczka powinna być wpłacana na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi zaliczki.

Anna Wiśniewska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA