REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki na realizacje projektów unijnych

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, którym przyznano dofinansowanie ze środków unijnych, mogą ubiegać się o zaliczki na realizacje projektów.

Jedną z głównych zasad realizacji inwestycji ze środków unijnych jest refundacja poniesionych kosztów przez beneficjenta dopiero po zakończeniu i rozliczeniu projektu. Oznacza to, że firma, która otrzymała wsparcie unijne na konkretne przedsięwzięcie, musi je w całości sfinansować ze środków własnych, a pieniądze unijne dostanie dopiero po zrealizowaniu inwestycji. Taki model wsparcia wynika z założenia, że Unia Europejska dotuje tylko te projekty, które powstałyby i bez środków unijnych.

REKLAMA

Niestety, wielu przedsiębiorstw nie stać na sfinansowanie inwestycji i czekanie na zwrot pieniędzy. Utrudnione jest także, zwłaszcza w okresie kryzysu, pozyskanie prefinansowania bankowego.

By ułatwić korzystanie ze wsparcia unijnego także tym beneficjentom (m.in. firmom), którzy nie są w stanie zrealizować projektów za własne środki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz pozostałe instytucje przyznające dotacje unijne będą wypłacać zaliczki na realizacje projektów unijnych. Nowelizacja rozporządzenia MRR w tej sprawie weszła w życie 12 lutego br. Jego celem jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających szybsze i skuteczniejsze wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013.

Nowe zasady pomocy

Poprzednio obowiązujące rozporządzenie dotyczące zaliczek w praktyce uniemożliwiało przedsiębiorcom korzystanie z tej formy pomocy. Teraz z zaliczek będą mogli korzystać wszyscy beneficjenci środków unijnych przyznawanych z programów operacyjnych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Infrastruktura i środowisko,

• Innowacyjna Gospodarka,

• Kapitał Ludzki,

• Rozwój Polski Wschodniej,

• Regionalnych Programów Operacyjnych.

Nowelizacja zmienia także sposób obliczania środków przeznaczonych na zaliczki. Dotychczas kwotę przeznaczoną na prefinansowanie określano w odniesieniu do priorytetu lub działania konkretnego programu operacyjnego. Od 12 lutego br. poziom zaliczki określa się w stosunku do projektu.

Zaliczka może być wypłacona jako:

• refundacja części wydatków kwalifikowanych już poniesionych przez beneficjenta,

• przekazanie części przyznanego dofinansowania w jednej lub kilku transzach,

• przekazanie całości dofinansowania w jednej lub kilku transzach.

Podstawą wypłaty zaliczki jest umowa, którą beneficjant zawiera z instytucją przyznającą dotację.

Przy ubieganiu się o zaliczkę na realizację projektu współfinansowanego z UE liczy się kolejność zgłoszeń, ponieważ będą one przyznawane pod warunkiem, że instytucja udzielająca dotacji będzie miała na ten cel środki.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podwyższyło również próg wartości projektu, poniżej którego zabezpieczeniem zaliczki ze strony beneficjenta może być weksel in blanco. Obecnie próg ten wynosi 4 mln zł (poprzednio 1 mln zł), co oznacza, że o zaliczkę zabezpieczoną tylko wekslem mogą się ubiegać przedsiębiorcy realizujący projekty unijne o wartości niższej niż 4 mln zł. Przy wyższej wartości projektu firma będzie musiała przedstawić dodatkowe zabezpieczenia, np. hipoteką, poręczenie, gwarancją lub zastaw na papierach wartościowych Skarbu Państwa.

Zaliczki dla wykonawców inwestycji publicznych

W przypadku projektu realizowanego przez gminę, powiat lub województwo otrzymaną zaliczkę samorząd będzie mógł przekazać firmie, która wygrała przetarg na inwestycję.

Wysokość zaliczki zostanie określona w umowie z samorządem, jednak nie może być ona wyższa niż 20% wartości inwestycji. Zaliczka może być przekazywana w transzach, przy czym wykonawca inwestycji musi przedstawić zabezpieczenie otrzymanych środków. Rodzaj zabezpieczenia zależy od kwoty zaliczki:

• do 1 mln zł - wystarczy weksel in blanco,

• powyżej 1 mln zł trzeba przedstawić dodatkowe rodzaje zabezpieczeń (np. hipotekę, poręczenie, gwarancję lub zastaw na papierach wartościowych Skarbu Państwa).

Rozliczanie zaliczki

By rozliczyć zaliczkę, beneficjent będzie musiał przedstawić dokumenty potwierdzające dokonanie wydatków kwalifikowanych przewidzianych w projekcie (w przypadku firm, którym zaliczkę przekazał samorząd - w umowie o wykonanie inwestycji publicznej) na kwotę odpowiadającą otrzymanym środkom.

Podstawowe zasady przekazywania zaliczek na realizacje projektów unijnych

1. Zaliczki powinny był przekazywane przede wszystkim na te projekty, które dzięki tej formie pomocy będą szybciej realizowane.

2. Wysokość zaliczki zależy od decyzji instytucji przyznającej dofinansowanie, która udzielając pomocy, powinna wziąć pod uwagę:

• dostępność środków,

• typ beneficjenta,

• rodzaj realizowanego projektu.

3. Zaliczka jest wypłacana po ustanowieniu zabezpieczenia.

4. Zaliczka może być przekazywana w jednej lub kilku transzach, przy czym:

• wypłata kolejnych transz jest uzależniona od rozliczenia poprzedniej (przynajmniej jej 70%),

• kolejna transza będzie pomniejszana o nierozliczoną kwotę z poprzedniej transzy, chyba że beneficjent zwróci nierozliczoną część dotacji,

• kolejna transza jest pomniejszona o odsetki narosłe od wcześniej przekazanych transz.

5. Zaliczka powinna być wpłacana na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do obsługi zaliczki.

Anna Wiśniewska

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA