REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki prowadzenia firmy w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu przystąpienia Polski do UE obywatele naszego kraju mogą zakładać i prowadzić działalność gospodarczą w Belgii na takich samych prawach co Belgowie.

Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą na terenie Belgii w formie przedsiębiorstwa indywidualnego lub w spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo belgijskie wymaga, aby osoba, która zamierza założyć firmę, miała ukończone 18 lat, posiadała pełnię praw cywilnych, czyli nie była karana, oraz miała pełną zdolność do czynności prawnych. Konieczne jest także posiadanie zaświadczenia z gminy o zameldowaniu. Ponadto dla prowadzenia działalności wymagane jest utworzenie odrębnego rachunku bankowego.

Warunkiem utworzenia firmy jest też posiadanie lokalu odpowiedniego do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej, przy czym firma może mieć siedzibę w mieszkaniu przedsiębiorcy.

Kolejny etap to zarejestrowanie firmy w rejestrze handlowym (La Banque- Carrefour des Entreprises).

REKLAMA

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na terenie Belgii działa 230 tzw. okienek przedsiębiorstw, które rejestrują nowo powstające firmy. Prowadzi je dziesięć upoważnionych do tego instytucji

Gdzie się rejestrować

Aby dokonać rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej, należy zgłosić się do jednego z tzw. okienek przedsiębiorstw. Do wniosku o dokonanie rejestracji należy dołączyć dokument potwierdzający zdolność osoby do kierowania firmą. Jeżeli działalność prowadzona będzie w jednej z branż reglamentowanych, należy także dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich kwalifikacji profesjonalnych. Jeżeli okienko zaakceptuje działalność, przyzna numer rejestrowy nowo utworzonej firmie.

W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Ministerstwa Gospodarki w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Decyzja odmowna powinna też zawierać uzasadnienie.

Kolejnym etapem jest zgłoszenie do okienka przedsiębiorstw takich informacji, jak:

• imię i nazwisko przedsiębiorcy,

• wybrana forma prawna firmy,

• numer rejestru narodowego (PESEL)

• numer rejestru ubezpieczenia socjalnego,

• adres pocztowy i elektroniczny,

• nazwa firmy,

• rodzaj prowadzonej działalności,

• data rozpoczęcia działalności gospodarczej,

• numer konta bankowego firmy.

Po rejestracji okienko przedsiębiorstw wydaje wyciąg z rejestru handlowego, który zawiera m.in. numer przedsiębiorstwa („extrait”). Opłata za jego wydanie wynosi 70 euro.

Numer przedsiębiorstwa będzie jednocześnie numerem VAT.

PRZYDATNE ADRESY

Ministerstwo Gospodarki, SPF Economie, P.M.E, Classes moyennes, Energie, WTC, 25p., Bd. S. Bolivar 30, 1000 Bruksela

www.mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/diplo/intro_fr.asp - na tej stronie znajduje się lista wymogów, jakie musi spełnić osoba zakładająca przedsiębiorstwo

www.mineco.fgov.be - na tej stronie znajdziemy informacje o adresach okienek przedsiębiorstw

31 tys. Polaków przebywało w Belgii ponad 3 miesiące w 2007 roku

Źródło: GUS

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA