REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki prowadzenia firmy w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu przystąpienia Polski do UE obywatele naszego kraju mogą zakładać i prowadzić działalność gospodarczą w Belgii na takich samych prawach co Belgowie.

Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą na terenie Belgii w formie przedsiębiorstwa indywidualnego lub w spółki.

REKLAMA

Prawo belgijskie wymaga, aby osoba, która zamierza założyć firmę, miała ukończone 18 lat, posiadała pełnię praw cywilnych, czyli nie była karana, oraz miała pełną zdolność do czynności prawnych. Konieczne jest także posiadanie zaświadczenia z gminy o zameldowaniu. Ponadto dla prowadzenia działalności wymagane jest utworzenie odrębnego rachunku bankowego.

Warunkiem utworzenia firmy jest też posiadanie lokalu odpowiedniego do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej, przy czym firma może mieć siedzibę w mieszkaniu przedsiębiorcy.

Kolejny etap to zarejestrowanie firmy w rejestrze handlowym (La Banque- Carrefour des Entreprises).

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na terenie Belgii działa 230 tzw. okienek przedsiębiorstw, które rejestrują nowo powstające firmy. Prowadzi je dziesięć upoważnionych do tego instytucji

Gdzie się rejestrować

Aby dokonać rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej, należy zgłosić się do jednego z tzw. okienek przedsiębiorstw. Do wniosku o dokonanie rejestracji należy dołączyć dokument potwierdzający zdolność osoby do kierowania firmą. Jeżeli działalność prowadzona będzie w jednej z branż reglamentowanych, należy także dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich kwalifikacji profesjonalnych. Jeżeli okienko zaakceptuje działalność, przyzna numer rejestrowy nowo utworzonej firmie.

W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Ministerstwa Gospodarki w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Decyzja odmowna powinna też zawierać uzasadnienie.

Kolejnym etapem jest zgłoszenie do okienka przedsiębiorstw takich informacji, jak:

• imię i nazwisko przedsiębiorcy,

• wybrana forma prawna firmy,

• numer rejestru narodowego (PESEL)

• numer rejestru ubezpieczenia socjalnego,

• adres pocztowy i elektroniczny,

• nazwa firmy,

• rodzaj prowadzonej działalności,

• data rozpoczęcia działalności gospodarczej,

• numer konta bankowego firmy.

Po rejestracji okienko przedsiębiorstw wydaje wyciąg z rejestru handlowego, który zawiera m.in. numer przedsiębiorstwa („extrait”). Opłata za jego wydanie wynosi 70 euro.

Numer przedsiębiorstwa będzie jednocześnie numerem VAT.

PRZYDATNE ADRESY

Ministerstwo Gospodarki, SPF Economie, P.M.E, Classes moyennes, Energie, WTC, 25p., Bd. S. Bolivar 30, 1000 Bruksela

www.mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/diplo/intro_fr.asp - na tej stronie znajduje się lista wymogów, jakie musi spełnić osoba zakładająca przedsiębiorstwo

www.mineco.fgov.be - na tej stronie znajdziemy informacje o adresach okienek przedsiębiorstw

31 tys. Polaków przebywało w Belgii ponad 3 miesiące w 2007 roku

Źródło: GUS

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA