REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki prowadzenia firmy w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu przystąpienia Polski do UE obywatele naszego kraju mogą zakładać i prowadzić działalność gospodarczą w Belgii na takich samych prawach co Belgowie.

Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą na terenie Belgii w formie przedsiębiorstwa indywidualnego lub w spółki.

REKLAMA

Prawo belgijskie wymaga, aby osoba, która zamierza założyć firmę, miała ukończone 18 lat, posiadała pełnię praw cywilnych, czyli nie była karana, oraz miała pełną zdolność do czynności prawnych. Konieczne jest także posiadanie zaświadczenia z gminy o zameldowaniu. Ponadto dla prowadzenia działalności wymagane jest utworzenie odrębnego rachunku bankowego.

Warunkiem utworzenia firmy jest też posiadanie lokalu odpowiedniego do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej, przy czym firma może mieć siedzibę w mieszkaniu przedsiębiorcy.

Kolejny etap to zarejestrowanie firmy w rejestrze handlowym (La Banque- Carrefour des Entreprises).

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na terenie Belgii działa 230 tzw. okienek przedsiębiorstw, które rejestrują nowo powstające firmy. Prowadzi je dziesięć upoważnionych do tego instytucji

Gdzie się rejestrować

Aby dokonać rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej, należy zgłosić się do jednego z tzw. okienek przedsiębiorstw. Do wniosku o dokonanie rejestracji należy dołączyć dokument potwierdzający zdolność osoby do kierowania firmą. Jeżeli działalność prowadzona będzie w jednej z branż reglamentowanych, należy także dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich kwalifikacji profesjonalnych. Jeżeli okienko zaakceptuje działalność, przyzna numer rejestrowy nowo utworzonej firmie.

W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Ministerstwa Gospodarki w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Decyzja odmowna powinna też zawierać uzasadnienie.

Kolejnym etapem jest zgłoszenie do okienka przedsiębiorstw takich informacji, jak:

• imię i nazwisko przedsiębiorcy,

• wybrana forma prawna firmy,

• numer rejestru narodowego (PESEL)

• numer rejestru ubezpieczenia socjalnego,

• adres pocztowy i elektroniczny,

• nazwa firmy,

• rodzaj prowadzonej działalności,

• data rozpoczęcia działalności gospodarczej,

• numer konta bankowego firmy.

Po rejestracji okienko przedsiębiorstw wydaje wyciąg z rejestru handlowego, który zawiera m.in. numer przedsiębiorstwa („extrait”). Opłata za jego wydanie wynosi 70 euro.

Numer przedsiębiorstwa będzie jednocześnie numerem VAT.

PRZYDATNE ADRESY

Ministerstwo Gospodarki, SPF Economie, P.M.E, Classes moyennes, Energie, WTC, 25p., Bd. S. Bolivar 30, 1000 Bruksela

www.mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/diplo/intro_fr.asp - na tej stronie znajduje się lista wymogów, jakie musi spełnić osoba zakładająca przedsiębiorstwo

www.mineco.fgov.be - na tej stronie znajdziemy informacje o adresach okienek przedsiębiorstw

31 tys. Polaków przebywało w Belgii ponad 3 miesiące w 2007 roku

Źródło: GUS

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA