REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są warunki prowadzenia firmy w Belgii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od momentu przystąpienia Polski do UE obywatele naszego kraju mogą zakładać i prowadzić działalność gospodarczą w Belgii na takich samych prawach co Belgowie.

Osoba fizyczna może prowadzić działalność gospodarczą na terenie Belgii w formie przedsiębiorstwa indywidualnego lub w spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo belgijskie wymaga, aby osoba, która zamierza założyć firmę, miała ukończone 18 lat, posiadała pełnię praw cywilnych, czyli nie była karana, oraz miała pełną zdolność do czynności prawnych. Konieczne jest także posiadanie zaświadczenia z gminy o zameldowaniu. Ponadto dla prowadzenia działalności wymagane jest utworzenie odrębnego rachunku bankowego.

Warunkiem utworzenia firmy jest też posiadanie lokalu odpowiedniego do prowadzenia danego rodzaju działalności gospodarczej, przy czym firma może mieć siedzibę w mieszkaniu przedsiębiorcy.

Kolejny etap to zarejestrowanie firmy w rejestrze handlowym (La Banque- Carrefour des Entreprises).

REKLAMA

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na terenie Belgii działa 230 tzw. okienek przedsiębiorstw, które rejestrują nowo powstające firmy. Prowadzi je dziesięć upoważnionych do tego instytucji

Gdzie się rejestrować

Aby dokonać rejestracji indywidualnej działalności gospodarczej, należy zgłosić się do jednego z tzw. okienek przedsiębiorstw. Do wniosku o dokonanie rejestracji należy dołączyć dokument potwierdzający zdolność osoby do kierowania firmą. Jeżeli działalność prowadzona będzie w jednej z branż reglamentowanych, należy także dołączyć dokumenty potwierdzające posiadanie odpowiednich kwalifikacji profesjonalnych. Jeżeli okienko zaakceptuje działalność, przyzna numer rejestrowy nowo utworzonej firmie.

W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Ministerstwa Gospodarki w ciągu 30 dni od jej otrzymania. Decyzja odmowna powinna też zawierać uzasadnienie.

Kolejnym etapem jest zgłoszenie do okienka przedsiębiorstw takich informacji, jak:

• imię i nazwisko przedsiębiorcy,

• wybrana forma prawna firmy,

• numer rejestru narodowego (PESEL)

• numer rejestru ubezpieczenia socjalnego,

• adres pocztowy i elektroniczny,

• nazwa firmy,

• rodzaj prowadzonej działalności,

• data rozpoczęcia działalności gospodarczej,

• numer konta bankowego firmy.

Po rejestracji okienko przedsiębiorstw wydaje wyciąg z rejestru handlowego, który zawiera m.in. numer przedsiębiorstwa („extrait”). Opłata za jego wydanie wynosi 70 euro.

Numer przedsiębiorstwa będzie jednocześnie numerem VAT.

PRZYDATNE ADRESY

Ministerstwo Gospodarki, SPF Economie, P.M.E, Classes moyennes, Energie, WTC, 25p., Bd. S. Bolivar 30, 1000 Bruksela

www.mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/diplo/intro_fr.asp - na tej stronie znajduje się lista wymogów, jakie musi spełnić osoba zakładająca przedsiębiorstwo

www.mineco.fgov.be - na tej stronie znajdziemy informacje o adresach okienek przedsiębiorstw

31 tys. Polaków przebywało w Belgii ponad 3 miesiące w 2007 roku

Źródło: GUS

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA