REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne środki mogą wspomagać planowane inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który chce skorzystać z unijnych dotacji, nie musi iść do banku po kredyt. Jeśli inwestycja na to pozwala, z pomocą może przyjść firma leasingowa.

Dotacja z funduszy unijnych na inwestycję to w rzeczywistości refundacja poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków. Pieniędzy nie otrzymuje się przed rozpoczęciem inwestycji. Są one zwracane dopiero po jej zakończeniu lub wypłacane w transzach. Dodatkowo dotacja nie pokrywa 100 proc. wartości projektów. Część pieniędzy przedsiębiorca musi wyłożyć sam. To wymusza na nim pozyskanie z zewnątrz finansowania o charakterze pomostowym.

REKLAMA

Środki te można pożyczyć do banku. Jednak firma może także skorzystać z oferty firm leasingowych w tym zakresie.

REKLAMA

- Naszym zdaniem każdego rodzaju inwestycja, która polega na zakupie środków trwałych, wartości niematerialnych czy też nieruchomości może być sfinansowana za pomocą leasingu - mówi Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Leasing tym się różni od kredytu bankowego, że to firma leasingowa zakupuje niezbędne dla przedsiębiorcy urządzenia czy nieruchomości, a on ma prawo do korzystania z nich. Natomiast po zakończeniu okresu leasingowania może on przejąć na własność maszyny, pojazdy czy nieruchomości.

To - zdaniem Andrzeja Sugajskiego - powoduje, że montaż finansowy projektów, realizowanych przy współudziale funduszy unijnych i leasingu, jest korzystny dla przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie są oni właścicielami leasingowanego dobra i nie muszą go amortyzować. Natomiast mogą sobie włączyć całą ratę leasingową od kosztów uzyskania przychodu i tym samym obniżyć obciążenia podatkowe - mówi Andrzej Sugajski. Branża leasingowa chciała, by wypłata dotacji odbywała się bezpośrednio za pośrednictwem firm leasingowych. Takie rozwiązania odciążyłoby beneficjentów unijnej pomocy od skomplikowanej procedury rozliczania unijnego wsparcia. Jednak na takie rozwiązanie nie zgodziło się Ministerstwo Finansów, twierdząc, że jest ono niezgodne z ustawą o finansach publicznych.

Przedsiębiorstwa leasingowe nie składają jednak broni.

- Będziemy starali się przekonać resort do zmiany stanowiska - zapowiada dyrektor ZPL.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

OPINIA

ARTUR BARTOSZEWICZ

ekspert PKPP Lewiatan ds. funduszy europejskich

Zgodnie z zapisem krajowych wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków można zastosować refundację kosztów faktycznie poniesionych i kierowana jest ona na rzecz leasingobiorcy. Do współfinansowania kwalifikuje się leasing finansowy, operacyjny oraz zwrotny. Kosztem kwalifikowanym będzie część raty leasingowej związanej ze spłatą kapitału leasingowanego dobra. Chcąc otrzymać refundację, musimy potwierdzić faktycznie poniesiony wydatek dokumentem potwierdzający opłacenie raty leasingowej. Maksymalna kwota refundacji, o jaką możemy się starać, nie może przekroczyć rynkowej wartości dobra będącego przedmiotem leasingu. Co oznacza, że nie otrzymamy refundacji innych wydatków związanych z tym mechanizmem finansowym, czyli podatku, marży finansującego, odsetek od refinansowania kosztów, kosztów ogólnych i opłaty ubezpieczeniowej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA