REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szwedzki system umożliwia szybkie działanie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki udogodnieniom przy zakładaniu firmy w Szwecji przedsiębiorcy mogą osiągać pełną mobilność w ciągu miesiąca od podjęcia pierwszych działań. Preferowaną formą działalności jest samozatrudnienie lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


REKLAMA

REKLAMA

Szwecja jest jednym z najdogodniejszych na świecie krajów do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Składa się na to wiele czynników, z których najważniejszymi są: prostota i szybkość czynności związanych z rozpoczęciem działalności, jasne przepisy, swoboda w zawieraniu umów, dostępność oraz korzystne warunki zaciągania kredytów, szeroka ochrona inwestorów, a także łatwość w likwidacji działalności.


- Kumulacja wymienionych udogodnień wpływa na efekt, jakim jest osiągnięcie pełnej mobilności przez przedsiębiorstwo w ciągu od jednego do czterech tygodni od podjęcia pierwszych działań - podkreśla Michał Roszkowski, starszy konsultant w dziale podatkowym Accreo Taxand.


Samozatrudnienie

REKLAMA


Szwedzki system oferuje bogaty wachlarz form prawnych dla przedsiębiorców pragnących prowadzić działalność gospodarczą w tym kraju. Do najważniejszych form prawnych występujących w obrocie gospodarczym należą: przedsiębiorca jednoosobowy, spółka prawa cywilnego, spółka handlowa, spółka komandytowa, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, oddział. Istnieją także mniej popularne formy prowadzenia firmy, takie jak: stowarzyszenia gospodarcze, fundacja, Europejska Spółka Akcyjna oraz przedstawicielstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Spośród wymienionych form największą popularnością wśród zagranicznych inwestorów, w tym także polskich, cieszą się: przedsiębiorca jednoosobowy (odpowiednik polskiego samozatrudnienia), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna oraz oddział, będący oddziałem spółki zagranicznej - argumentuje Michał Roszkowski.


Cechą charakterystyczną prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę jednoosobowego jest brak stałego miejsca prowadzenia działalności. Warunkami koniecznymi do rozpoczęcia działalności w tej formie, są: obowiązek uzyskania przez przedsiębiorcę numeru statystycznego oraz numeru VAT (właściwy do wydania numerów jest Urząd Skarbowy w Malmö), oraz obowiązek uzyskania pozwolenia na pobyt (w tym celu należy złożyć stosowne dokumenty w Urzędzie do spraw Migracji).


WAŻNA LICZBA

28 proc. wynosi w Szwecji standardowa stawka CIT


Forma spółki


Na gruncie prawa szwedzkiego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może przyjmować dwie postacie: odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Podstawowymi kwestiami różnicującymi te formy jest minimalna wysokość kapitału zakładowego oraz możliwość obrotu akcjami na rynkach finansowych. W przypadku pierwszego rodzaju spółki minimalny kapitał zakładowy wynosi 100 tys. koron szwedzkich (SEK, co stanowi ok. 41 tys. zł), natomiast dla drugiej kategorii spółki minimalna wartość kapitału zakładowego została określona na 500 tys. SEK. (ok. 204 tys. zł). Rozpoczęcie działalności gospodarczej dla obydwu form wymaga rejestracji w szwedzkim urzędzie rejestracji przedsiębiorstw.


- Przedsiębiorcy pragnący prowadzić działalność gospodarczą w Szwecji na większą skalę decydują się zazwyczaj na ustanowienie spółki zależnej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub poprzez oddział - wskazuje Krzysztof Gratka, konsultant w dziale podatkowym Accreo Taxand.


Alternatywną formę do scharakteryzowanych rodzajów firm stanowi oddział zagranicznego przedsiębiorstwa. Według prawa szwedzkiego oddział nie jest odrębnym podmiotem prawnym, a jedynie częścią organizacyjną zagranicznego przedsiębiorstwa. Działalnością oddziału kieruje dyrektor wyposażony w pełnomocnictwo firmy macierzystej. Odział nie posiada własnego kapitału i prowadzi własną księgowość.


Opodatkowanie firm


W Szwecji podatek dochodowy od osób prawnych ma wymiar centralny i jest uiszczany przez podmioty posiadające osobowość prawną. Standardowa stawka tego podatku wynosi 28 proc., jednak może ulec redukcji.


Specyficznym rozwiązaniem dla systemu szwedzkiego pozwalającym na zmniejszenie obciążenia w podatku dochodowym od osób prawnych jest tworzenie tzw. rezerw celowych.


- Środki zgromadzone przez podmiot na rezerwie celowej nie podlegają opodatkowaniu, aż do momentu, w którym zostaną wykorzystane na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa - podkreśla Michał Roszkowski.


Jednocześnie dodaje, że zyski kapitałowe osiągane przez przedsiębiorstwo traktowane są dla potrzeb podatkowych identycznie jak normalny zysk firmy. Szwedzkie przepisy przewidują także możliwość przenoszenia straty z danego roku podatkowego na przyszłe okresy rozliczeniowe.


Rozliczenie dywidend


Dywidendy w Szwecji są generalnie opodatkowane podatkiem dochodowym według 30-proc. stawki, bez względu na to, czy beneficjentem jest podmiot zagraniczny czy szwedzki. Stawka 30 proc. będzie miała zastosowanie jedynie w przypadku, gdy przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Szwecja jest stroną, nie stanowią inaczej.


- Na gruncie polsko-szwedzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidziane są dwie stawki 5 i 15 proc. - przypomina Krzysztof Gratka.


Z jego informacji wynika, że zgodnie z zaimplementowaną do szwedzkiego ustawodawstwa dyrektywą parent-subsidiary wypłata dywidendy na rzecz spółki-matki z innego państwa członkowskiego, która posiada co najmniej 25 proc. udziałów w spółce-córce, zwolniona jest w Szwecji z opodatkowania.


Podatek dochodowy


Specyfiką szwedzkiego podatku dochodowego od osób fizycznych jest jego mieszany charakter, tzn. składa się on z podatku lokalnego oraz podatku państwowego. Stawka podatku lokalnego waha się od 29 do 35 proc. w skali rocznej, a zróżnicowanie stawki uzależnione jest od miejsca zamieszkania podatnika. Natomiast kwota podatku państwowego pobierana jest od nadwyżki dochodu przekraczającego 327 600 SEK (ok. 133 tys. zł). Wskazana nadwyżka obciążona jest 20-25-proc. PIT.


- Dość wysokie, bo aż 30-proc. obciążenie podatkowe nakładane jest na osoby fizyczne w związku w osiąganymi przez nie dochodami z zysków kapitałowych (np. dochody z dywidend, z operacji giełdowych, z wynajmu lokali) - tłumaczy Michał Roszkowski.


Istotna ulga w opodatkowaniu została wprowadzona dla zagranicznych specjalistów. W czasie pierwszych trzech lat pobytu takich osób w Szwecji tylko 75 proc. przychodów tych osób będzie opodatkowane podatkiem dochodowym, przy czym ich pobyt w Szwecji nie może przekroczyć pięciu lat.


Opłaty majątkowe


W Szwecji wyróżniamy dwa podatki o charakterze majątkowym: podatek od posiadanego majątku oraz podatek od nieruchomości.


Z informacji ekspertów Accreo Taxand wynika, że przedmiotem opodatkowania podatkiem majątkowym jest majątek osobisty przekraczający nominalną wartość 1,5 mln SEK dla indywidualnej osoby oraz 3 mln SEK dla małżeństwa (odpowiednio około 609 tys. zł i 1,2 mln zł). Stawka podatku wynosi 1,5-proc. wartości majątku rocznie. Za majątek osobisty uważa się zasoby kont bankowych, akcje, samochody, łodzie, biżuterię.


Natomiast podatkiem od nieruchomości opodatkowane są mieszkania oraz domy jednorodzinne. Stawki podatkowe w podatku od nieruchomości wynoszą odpowiednio 1 proc. wartości dla mieszkań i 0,5 proc. wartości dla domów jednorodzinnych. Podstawa wyceny wynosi 75 proc. wartości rynkowej nieruchomości.


ILE WYNOSI SZWEDZKI VAT

Podstawowa stawka VAT wynosi 25 proc., natomiast stawki obniżone to 12 proc. (np. na żywność, usługi hotelowe) oraz 6 proc. (np. sprzedaż gazet, książek, biletów do kina i teatru oraz transport pasażerski). Istnieje także szereg zwolnień z VAT (np. opieka medyczna, socjalna, usługi bankowe i finansowe, edukacja).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA