REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szwedzki system umożliwia szybkie działanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki udogodnieniom przy zakładaniu firmy w Szwecji przedsiębiorcy mogą osiągać pełną mobilność w ciągu miesiąca od podjęcia pierwszych działań. Preferowaną formą działalności jest samozatrudnienie lub spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


REKLAMA

Szwecja jest jednym z najdogodniejszych na świecie krajów do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Składa się na to wiele czynników, z których najważniejszymi są: prostota i szybkość czynności związanych z rozpoczęciem działalności, jasne przepisy, swoboda w zawieraniu umów, dostępność oraz korzystne warunki zaciągania kredytów, szeroka ochrona inwestorów, a także łatwość w likwidacji działalności.


- Kumulacja wymienionych udogodnień wpływa na efekt, jakim jest osiągnięcie pełnej mobilności przez przedsiębiorstwo w ciągu od jednego do czterech tygodni od podjęcia pierwszych działań - podkreśla Michał Roszkowski, starszy konsultant w dziale podatkowym Accreo Taxand.


Samozatrudnienie

REKLAMA


Szwedzki system oferuje bogaty wachlarz form prawnych dla przedsiębiorców pragnących prowadzić działalność gospodarczą w tym kraju. Do najważniejszych form prawnych występujących w obrocie gospodarczym należą: przedsiębiorca jednoosobowy, spółka prawa cywilnego, spółka handlowa, spółka komandytowa, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, oddział. Istnieją także mniej popularne formy prowadzenia firmy, takie jak: stowarzyszenia gospodarcze, fundacja, Europejska Spółka Akcyjna oraz przedstawicielstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Spośród wymienionych form największą popularnością wśród zagranicznych inwestorów, w tym także polskich, cieszą się: przedsiębiorca jednoosobowy (odpowiednik polskiego samozatrudnienia), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna oraz oddział, będący oddziałem spółki zagranicznej - argumentuje Michał Roszkowski.


Cechą charakterystyczną prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę jednoosobowego jest brak stałego miejsca prowadzenia działalności. Warunkami koniecznymi do rozpoczęcia działalności w tej formie, są: obowiązek uzyskania przez przedsiębiorcę numeru statystycznego oraz numeru VAT (właściwy do wydania numerów jest Urząd Skarbowy w Malmö), oraz obowiązek uzyskania pozwolenia na pobyt (w tym celu należy złożyć stosowne dokumenty w Urzędzie do spraw Migracji).


WAŻNA LICZBA

28 proc. wynosi w Szwecji standardowa stawka CIT


Forma spółki

REKLAMA


Na gruncie prawa szwedzkiego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może przyjmować dwie postacie: odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Podstawowymi kwestiami różnicującymi te formy jest minimalna wysokość kapitału zakładowego oraz możliwość obrotu akcjami na rynkach finansowych. W przypadku pierwszego rodzaju spółki minimalny kapitał zakładowy wynosi 100 tys. koron szwedzkich (SEK, co stanowi ok. 41 tys. zł), natomiast dla drugiej kategorii spółki minimalna wartość kapitału zakładowego została określona na 500 tys. SEK. (ok. 204 tys. zł). Rozpoczęcie działalności gospodarczej dla obydwu form wymaga rejestracji w szwedzkim urzędzie rejestracji przedsiębiorstw.


- Przedsiębiorcy pragnący prowadzić działalność gospodarczą w Szwecji na większą skalę decydują się zazwyczaj na ustanowienie spółki zależnej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub poprzez oddział - wskazuje Krzysztof Gratka, konsultant w dziale podatkowym Accreo Taxand.


Alternatywną formę do scharakteryzowanych rodzajów firm stanowi oddział zagranicznego przedsiębiorstwa. Według prawa szwedzkiego oddział nie jest odrębnym podmiotem prawnym, a jedynie częścią organizacyjną zagranicznego przedsiębiorstwa. Działalnością oddziału kieruje dyrektor wyposażony w pełnomocnictwo firmy macierzystej. Odział nie posiada własnego kapitału i prowadzi własną księgowość.


Opodatkowanie firm


W Szwecji podatek dochodowy od osób prawnych ma wymiar centralny i jest uiszczany przez podmioty posiadające osobowość prawną. Standardowa stawka tego podatku wynosi 28 proc., jednak może ulec redukcji.


Specyficznym rozwiązaniem dla systemu szwedzkiego pozwalającym na zmniejszenie obciążenia w podatku dochodowym od osób prawnych jest tworzenie tzw. rezerw celowych.


- Środki zgromadzone przez podmiot na rezerwie celowej nie podlegają opodatkowaniu, aż do momentu, w którym zostaną wykorzystane na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa - podkreśla Michał Roszkowski.


Jednocześnie dodaje, że zyski kapitałowe osiągane przez przedsiębiorstwo traktowane są dla potrzeb podatkowych identycznie jak normalny zysk firmy. Szwedzkie przepisy przewidują także możliwość przenoszenia straty z danego roku podatkowego na przyszłe okresy rozliczeniowe.


Rozliczenie dywidend


Dywidendy w Szwecji są generalnie opodatkowane podatkiem dochodowym według 30-proc. stawki, bez względu na to, czy beneficjentem jest podmiot zagraniczny czy szwedzki. Stawka 30 proc. będzie miała zastosowanie jedynie w przypadku, gdy przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Szwecja jest stroną, nie stanowią inaczej.


- Na gruncie polsko-szwedzkiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidziane są dwie stawki 5 i 15 proc. - przypomina Krzysztof Gratka.


Z jego informacji wynika, że zgodnie z zaimplementowaną do szwedzkiego ustawodawstwa dyrektywą parent-subsidiary wypłata dywidendy na rzecz spółki-matki z innego państwa członkowskiego, która posiada co najmniej 25 proc. udziałów w spółce-córce, zwolniona jest w Szwecji z opodatkowania.


Podatek dochodowy


Specyfiką szwedzkiego podatku dochodowego od osób fizycznych jest jego mieszany charakter, tzn. składa się on z podatku lokalnego oraz podatku państwowego. Stawka podatku lokalnego waha się od 29 do 35 proc. w skali rocznej, a zróżnicowanie stawki uzależnione jest od miejsca zamieszkania podatnika. Natomiast kwota podatku państwowego pobierana jest od nadwyżki dochodu przekraczającego 327 600 SEK (ok. 133 tys. zł). Wskazana nadwyżka obciążona jest 20-25-proc. PIT.


- Dość wysokie, bo aż 30-proc. obciążenie podatkowe nakładane jest na osoby fizyczne w związku w osiąganymi przez nie dochodami z zysków kapitałowych (np. dochody z dywidend, z operacji giełdowych, z wynajmu lokali) - tłumaczy Michał Roszkowski.


Istotna ulga w opodatkowaniu została wprowadzona dla zagranicznych specjalistów. W czasie pierwszych trzech lat pobytu takich osób w Szwecji tylko 75 proc. przychodów tych osób będzie opodatkowane podatkiem dochodowym, przy czym ich pobyt w Szwecji nie może przekroczyć pięciu lat.


Opłaty majątkowe


W Szwecji wyróżniamy dwa podatki o charakterze majątkowym: podatek od posiadanego majątku oraz podatek od nieruchomości.


Z informacji ekspertów Accreo Taxand wynika, że przedmiotem opodatkowania podatkiem majątkowym jest majątek osobisty przekraczający nominalną wartość 1,5 mln SEK dla indywidualnej osoby oraz 3 mln SEK dla małżeństwa (odpowiednio około 609 tys. zł i 1,2 mln zł). Stawka podatku wynosi 1,5-proc. wartości majątku rocznie. Za majątek osobisty uważa się zasoby kont bankowych, akcje, samochody, łodzie, biżuterię.


Natomiast podatkiem od nieruchomości opodatkowane są mieszkania oraz domy jednorodzinne. Stawki podatkowe w podatku od nieruchomości wynoszą odpowiednio 1 proc. wartości dla mieszkań i 0,5 proc. wartości dla domów jednorodzinnych. Podstawa wyceny wynosi 75 proc. wartości rynkowej nieruchomości.


ILE WYNOSI SZWEDZKI VAT

Podstawowa stawka VAT wynosi 25 proc., natomiast stawki obniżone to 12 proc. (np. na żywność, usługi hotelowe) oraz 6 proc. (np. sprzedaż gazet, książek, biletów do kina i teatru oraz transport pasażerski). Istnieje także szereg zwolnień z VAT (np. opieka medyczna, socjalna, usługi bankowe i finansowe, edukacja).


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA