REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstępna weryfikacja projektów pomoże beneficjentom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuje się, by w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (PO IG) realizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przedsiębiorcy mogli zweryfikować zgodność planowanego przedsięwzięcia z założeniami danego działania.


Preselekcja wniosków przyniesie korzyści przedsiębiorcom, którzy jeszcze przed złożeniem wniosku będą mogli sprawdzić, czy projekt spełnia kryteria kwalifikacyjne do działania.

REKLAMA

REKLAMA

 


Takie rozwiązanie to również korzyści dla instytucji dokonujących oceny wniosków w zakresie formalno-prawnym. Nie będą musiały analizować projektów, które ze względu na swój zakres nie wpisują się w dane działanie. Przyspieszy to proces oceny pozostałych wniosków.


Stworzenie sprawnego systemu dystrybucji funduszy strukturalnych płynących do Polski jest zadaniem czasochłonnym i trudnym. Wymaga otwartości na nowe pomysły, odważnego wyciągania wniosków oraz swego rodzaju odwagi w ograniczaniu biurokracji. Efektem ma być maksymalizacja możliwości absorbowania środków kierowanych do przedsiębiorstw, samorządów - całej rzeszy beneficjentów mogących skorzystajać funduszy UE.

REKLAMA


Wstępna ocena projektów wprowadzona została już w 2006 roku przy wnioskach składanych w SPO WKP 2.2.1. Na bazie zebranych doświadczeń postanowiono, aby model preselekcji projektów w projektowanych na lata 2007-2013 programach operacyjnych wprowadzić na szerszą skalę. Procedura ma obowiązywać w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka w działaniach realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Jak będzie ona funkcjonować i jakie będą z niej płynąć korzyści dla firm ubiegających się o dotacje?

Przedsiębiorca planujący inwestycję, na którą będzie chciał pozyskać dofinansowanie, będzie przygotowywał tzw. fiszkę projektową.
Fiszka to syntetyczny dokument prezentujący planowane przedsięwzięcie. Będzie ona obejmowała: cel realizowanego projektu, jego przedmiot, zakładane cele biznesowe, wpływ inwestycji na środowisko, zakres wykorzystania nowoczesnych technologii, wstępny budżet projektu wraz z określeniem kategorii wydatków kwalifikowanych oraz źródłami finansowania. Dokument ten będzie przesyłany w formie elektronicznej do tzw. promotorów projektu funkcjonujących w ramach instytucji otoczenia biznesu. Podstawowym zadaniem promotora będzie potwierdzenie, iż przedsięwzięcie, co do zasady, kwalifikuje się do danego działania. Promotor projektu nie będzie jednak uczestniczył w ocenie merytorycznej projektu, decydującej o przyznaniu dofinansowania.

Przedsiębiorca będzie mógł odbyć bezpłatne konsultacje z promotorem projektu, szczegółowo przeanalizować założenia planowanego projektu lub uzupełnić informacje zawarte w fiszce projektowej.
Po zaakceptowaniu fiszki przedsiębiorca będzie miał pewność, iż jego przedsięwzięcie wpisuje się w dany program i będzie mógł przystąpić do przygotowania pełnej aplikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Taka wstępna weryfikacja umożliwi jednoznaczną ocenę zgodności projektu z programem, do którego przedsiębiorca zamierza składać wniosek. Pozwoli to uniknąć kosztów po stronie przedsiębiorcy związanych z przygotowaniem dokumentacji projektu, w przypadku gdyby nie spełniał on wymogów danego działania.


Proponowane rozwiązanie tylko pozornie wydłuża proces aplikowania, w efekcie rodzi oszczędności dla przedsiębiorcy oraz dla instytucji oceniających wnioski, które nie będą musiały weryfikować wniosków niezgodnych z założeniami danego działania.


Mariusz Nowak

specjalista funduszy europejskich, Centrum Obsługi Małych Przedsiębiorstw, Fortis Bank Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA