REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marzena Czarnowska
Przez długi czas posłowie nie tylko nie pobierali wynagrodzenia za swoją pracę, którą rozumiano jak wielki zaszczyt, ale nawet musieli pokrywać dużą część wydatków z własnej kieszeni.
Przez długi czas posłowie nie tylko nie pobierali wynagrodzenia za swoją pracę, którą rozumiano jak wielki zaszczyt, ale nawet musieli pokrywać dużą część wydatków z własnej kieszeni.

REKLAMA

REKLAMA

Funkcja posła, podobnie jak wszystko na świecie ma swoją historię. Jest to historia dość długa, gdyż wysyłanie poselstw w celu podpisania umów handlowych, sojuszy i bezkrwawego rozwiązywania konfliktów było znane już w starożytności.

Początkowo nie istniały żadne wytyczne określające co zrobić, by zostać posłem. Nie było takiego zawodu, ani stałej funkcji. Sporządzono natomiast pewien kanon cech, których poszukiwano u kandydatów na posłów, jednak nikt nie przygotowywał do pełnienia tej roli. Wynikało to z braku oficjalnie powołanych instytucji w państwie, które zajmowałyby się sprawami kontaktów zagranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Bądź gospodarzem doskonałym

Ciekawostki historyczne dotyczące pełnienia roli posła

W starożytności posłowie byli powoływani doraźnie w celu rozwiązania aktualnych problemów. Zawód posła nie istniał.

Potrzeba prowadzenia rokowań z sąsiednimi państwami i zawierania umów handlowych wymusiły rozwój działalności poselskiej.

REKLAMA

Już u zarania dziejów poselstwa zwracano uwagę na konieczność zapewnienia ochrony posłowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć funkcję posła pełniło się okazjonalnie – jego wybór był sprawą publiczną. W Atenach, Sparcie czy Koryncie posłów wybierało zgromadzenie ludowe spośród najbogatszych obywateli powyżej 50 roku życia. Zwracano wówczas uwagę na umiejętności oratorskie i aktorskie kandydatów, ważna była też znajomość ustaw. W starożytności bycie posłem wiązało się z dużym prestiżem społecznym.

Znakiem rozpoznawczym posła był pierścień – jego posiadanie zapewniało orszakowi poselskiemu bezpłatny przejazd i diety.

W Starożytnym Rzymie obowiązywały dwa odmienne rytuały przyjmowania poselstw – posłowie państw zaprzyjaźnionych mogli spodziewać się licznych atrakcji podczas pobytu w Rzymie, posłowie wrogich państw mieli co prawda zapewnioną nietykalność osobistą przez określony czas, jednak nigdy nie byli wpuszczani do miasta – zawsze pozostawali poza jego murami.

Po upadku Cesarstwa Rzymskiego za sprawą duchownych rozpowszechnione zostały druki dyplomatyczne stosowane przez posłów watykańskich. Działalność poselska tego okresu pozostawała w rękach duchownych, którzy będąc najlepiej wykształconymi obywatelami społeczeństwa uczynili łacinę językiem oficjalnym ówczesnej dyplomacji.

Do rozwoju światowej dyplomacji w dużej mierze przyczynili się kolejni papieże, którzy dbali o utrzymywanie stosunków dyplomatycznych ze wszystkimi władcami państw chrześcijańskich.

Możliwość wysyłania poselstw była dowodem samodzielności i suwerenności władcy, który je wysyłał.

W średniowieczu dużą część kosztów niezbędnych do odbycia misji poselskiej pokrywał sam poseł. Z tego względu wiele osób odmawiało pełnienia tej funkcji. Posłowie obawiali się również o swoje życie – zapewnioną mieli ochronę, jednak podróże w tym okresie były bardzo niebezpieczne.

W niektórych włoskich miastach wprowadzono karę grzywny i pozbawienia praw obywatelskich, dla osób, które odmówiły bycia posłem.

Duża ilość spraw, które powierzano poselstwom i długi czas podróżowania sprawiły, że zaczęto tworzyć stałe poselstwa na terenach państw sąsiadujących i nie tylko.

Zadania posła, takie jak pisanie raportów, zachowanie tajemnicy, przestrzeganie instrukcji i zwrot otrzymanych podarunków określono po raz pierwszy w Wenecji.

W XVI wieku władcy chętnie wysyłali stałe poselstwa do innych państw, ale niechętnie je przyjmowali uważając, że posłowie są szpiegami.

Zaczątki tworzenia rządowych instytucji zajmujących się sprawami polityki zagranicznej i koordynujących pracę posłów przypadają na wiek XVI.

Przez długi czas posłowie nie tylko nie pobierali wynagrodzenia za swoją pracę, którą rozumiano jak wielki zaszczyt, ale nawet musieli pokrywać dużą część wydatków z własnej kieszeni.

Polecamy: Jak powinno się prosić o podwyżkę?

W Polsce rządzonej przez królów elektów, często pochodzących z zagranicy szlachta miała negatywny stosunek do wysyłania posłów na stałe poselstwa do innych państw. Uważano, że za pośrednictwem posłów król – elekt będzie spiskował z innym władcą na niekorzyść Polski. Obecnie ranga posłów znacznie zmalała – misje dyplomatyczne składają się głównie z ambasadorów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA