REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontakt wzrokowy - technika ZPM

Subskrybuj nas na Youtube
Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.
Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.

REKLAMA

REKLAMA

Na udane przemówienie składa się nie tylko przekazywana treść. Nawet gdyby była ona interesująca, nie dotrze do słuchaczy, jeśli jest wygłaszana bez podtrzymywania z nimi kontaktu wzrokowego. Patrz zatem na tych, do których kierujesz swoje słowa!

Kontakt wzrokowy powinien trwać minimum minutę

Krótszy czas nie będzie odczuwany przez słuchaczy jako kontakt wzrokowy. Rada dla początkujących: Wybierz sobie na widowni jedną lub dwie osoby, które wydają ci się sympatyczne, i podczas mówienia patrz w ich kierunku jak najczęściej. Daje to lepszy efekt niż niepatrzenie na widownię w ogóle. Rada dla zaawansowanych: Podczas mówienia spoglądaj co jakiś czas na wybraną osobę w przednim rzędzie z lewej i z prawej strony oraz w tylnym rzędzie z lewej i z prawej strony. Dzięki tej technice będziesz ogarniać wzrokiem całą publiczność. Twój wzrok może też wędrować po zgromadzonym audytorium wzdłuż wyobrażonej litery M (uprzednio należy wybrać osobę pośrodku sali do podtrzymywania z nią kontaktu wzrokowego). Również dzięki zastosowaniu techniki litery M każdy ze słuchających będzie miał wrażenie, że mówisz właśnie do niego. Najlepsi retorzy potrafią oczywiście utrzymywać indywidualny kontakt wzrokowy z prawie każdym z widzów, dostrzegać ich reakcje i zachęcać w odpowiednich momentach do zabrania głosu.

REKLAMA

Każda mowa zaczyna się i kończy od pauzy!

Na samym początku swojego wystąpienia, kiedy staniesz już na podium, lecz jeszcze zanim wypowiesz pierwsze słowa, powinieneś ogarnąć wzrokiem całą publiczność. Nawiązując ten pierwszy kontakt wzrokowy, dajesz sobie i słuchaczom szansę na skupienie się na przemówieniu. Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić. Na sam koniec, kiedy powiesz już wyraźnie i dobitnie ostatnie słowa, na pożegnanie raz jeszcze ogarnij wzrokiem swoją widownię!

Polecamy: Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Dobry kontakt wzrokowy dzięki technice ZPM

REKLAMA

Kiedy mówisz, wspierając się konspektem, istnieje poważne ryzyko, że twoje oczy będą przykute do kartki papieru lub że będziesz wręcz z niej czytał. Przeciwdziała temu technika ZPM. Gwarantuje ona zachowanie optymalnego kontaktu wzrokowego z publicznością nawet pomimo wspierania się konspektem podczas mówienia.

Technika ZPM
Z Zerknij na konspekt, aby przypomnieć sobie kolejne zdanie lub akapit.
P Podnieś oczy znad kartki papieru, aby ogarnąć wzrokiem swoją widownię.
M Mów i jednocześnie patrz na słuchaczy. Utrzymuj z nimi kontakt wzrokowy podczas wypowiadania zdania (akapitu), które przypomniałeś sobie przed chwilą z konspektu. Dopiero potem możesz znów zerknąć na kartkę papieru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Co nam dają spotkania biznesowe?

Nie ograniczaj swojego kontaktu wzrokowego tylko do kilku słuchaczy – pozwól swojemu spojrzeniu wędrować po zgromadzonym audytorium, tak aby każdy widz miał wrażenie, że kierujesz swoje słowa właśnie do niego. Wyćwicz technikę ZPM, która umożliwi ci mówienie z konspektem bez wykluczania lub zaniedbywania kontaktu wzrokowego z widownią.

Peter Heigl. Artykuł jest fragmentem książki 30 minut aby zostać dobrym mówcą  Wydawnictwo KOS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA