REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontakt wzrokowy - technika ZPM

Subskrybuj nas na Youtube
Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.
Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić.

REKLAMA

REKLAMA

Na udane przemówienie składa się nie tylko przekazywana treść. Nawet gdyby była ona interesująca, nie dotrze do słuchaczy, jeśli jest wygłaszana bez podtrzymywania z nimi kontaktu wzrokowego. Patrz zatem na tych, do których kierujesz swoje słowa!

Kontakt wzrokowy powinien trwać minimum minutę

Krótszy czas nie będzie odczuwany przez słuchaczy jako kontakt wzrokowy. Rada dla początkujących: Wybierz sobie na widowni jedną lub dwie osoby, które wydają ci się sympatyczne, i podczas mówienia patrz w ich kierunku jak najczęściej. Daje to lepszy efekt niż niepatrzenie na widownię w ogóle. Rada dla zaawansowanych: Podczas mówienia spoglądaj co jakiś czas na wybraną osobę w przednim rzędzie z lewej i z prawej strony oraz w tylnym rzędzie z lewej i z prawej strony. Dzięki tej technice będziesz ogarniać wzrokiem całą publiczność. Twój wzrok może też wędrować po zgromadzonym audytorium wzdłuż wyobrażonej litery M (uprzednio należy wybrać osobę pośrodku sali do podtrzymywania z nią kontaktu wzrokowego). Również dzięki zastosowaniu techniki litery M każdy ze słuchających będzie miał wrażenie, że mówisz właśnie do niego. Najlepsi retorzy potrafią oczywiście utrzymywać indywidualny kontakt wzrokowy z prawie każdym z widzów, dostrzegać ich reakcje i zachęcać w odpowiednich momentach do zabrania głosu.

REKLAMA

Każda mowa zaczyna się i kończy od pauzy!

Na samym początku swojego wystąpienia, kiedy staniesz już na podium, lecz jeszcze zanim wypowiesz pierwsze słowa, powinieneś ogarnąć wzrokiem całą publiczność. Nawiązując ten pierwszy kontakt wzrokowy, dajesz sobie i słuchaczom szansę na skupienie się na przemówieniu. Podczas mówienia kontakt wzrokowy z widzami powinieneś oczywiście podtrzymać, a najlepiej wzmocnić. Na sam koniec, kiedy powiesz już wyraźnie i dobitnie ostatnie słowa, na pożegnanie raz jeszcze ogarnij wzrokiem swoją widownię!

Polecamy: Kultura osobista na spotkaniach biznesowych

Dobry kontakt wzrokowy dzięki technice ZPM

REKLAMA

Kiedy mówisz, wspierając się konspektem, istnieje poważne ryzyko, że twoje oczy będą przykute do kartki papieru lub że będziesz wręcz z niej czytał. Przeciwdziała temu technika ZPM. Gwarantuje ona zachowanie optymalnego kontaktu wzrokowego z publicznością nawet pomimo wspierania się konspektem podczas mówienia.

Technika ZPM
Z Zerknij na konspekt, aby przypomnieć sobie kolejne zdanie lub akapit.
P Podnieś oczy znad kartki papieru, aby ogarnąć wzrokiem swoją widownię.
M Mów i jednocześnie patrz na słuchaczy. Utrzymuj z nimi kontakt wzrokowy podczas wypowiadania zdania (akapitu), które przypomniałeś sobie przed chwilą z konspektu. Dopiero potem możesz znów zerknąć na kartkę papieru. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Co nam dają spotkania biznesowe?

Nie ograniczaj swojego kontaktu wzrokowego tylko do kilku słuchaczy – pozwól swojemu spojrzeniu wędrować po zgromadzonym audytorium, tak aby każdy widz miał wrażenie, że kierujesz swoje słowa właśnie do niego. Wyćwicz technikę ZPM, która umożliwi ci mówienie z konspektem bez wykluczania lub zaniedbywania kontaktu wzrokowego z widownią.

Peter Heigl. Artykuł jest fragmentem książki 30 minut aby zostać dobrym mówcą  Wydawnictwo KOS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA