REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Hanna Grzybek
Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.
Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Codzienne relacje międzyludzkie odbywają się w formie, która kształtowana jest przez kulturę i preferencję ludzi – uczestników interakcji. Region pochodzenia, rodzaj wychowania, wykształcenie, a nawet płeć warunkują zachowania jednostek w kontaktach ze sobą. Istnieją jednak sytuacje, gdzie te „naturalne” sposoby zachowania powinny być podporządkowane pewnym ogólnie przyjętym zasadom.

Sytuacje, takie jak pierwsze spotkanie z ważnymi gośćmi, rytuały związane z ważnymi wydarzeniami w życiu czy kontakty w środowisku biznesowym wywołują w nas pytanie „jak powinienem się zachować w tej sytuacji?”.

REKLAMA

Od dłuższego czasu mamy okazję obserwować postępującą globalizację, której jednym z bardziej widocznych skutków jest komunikacja i współpraca osób z różnych środowisk i społeczności. W takiej sytuacji trzymanie się lokalnych obyczajów może być ryzykowne i stworzyć pole do nietypowych sytuacji, tak samo śmiesznych, jak i groźnych.

Zobacz: Telepraca – wizerunek pracownika

REKLAMA

Z pomocą w tych okolicznościach przychodzi etykieta biznesu. Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym. Składa się na nią zespół kurtuazji i form, mających na celu tworzenie, utrzymywanie i normowanie relacji międzyludzkich w sytuacjach biznesowych.

Zasady etykiety są zbliżone do tych opisujących zachowania obowiązujące w środowisku dyplomatycznym i dworskim. Nie jest to przypadkowe. Wiele z nich bowiem czerpie swój rodowód z zasad opisujących, już wiele lat temu, kontakty na szczeblu głów państw i służb im podległych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

U podstaw etykiety biznesu leżą trzy podstawowe zasady. Pierwsza z nich to zasada dostosowania. Zgodnie z nią należy szanować odmienność obyczajów i kultury kraju, do którego przybyliśmy i dostosować swoje zachowania do wymogów społecznych tego kraju. Druga zasada to zasada precedencji czyli pierwszeństwa. W biznesie podstawą precedencji jest ranga i status (a nie wiek i płeć jak w etykiecie towarzyskiej). Trzecią, chyba najbardziej uniwersalną, jest zasada szacunku do drugiego człowieka.

Zobacz: CV – pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Stosowanie zasad etykiety biznesu zwiększa poczucie bezpieczeństwa w relacjach zawodowych, pozwala koncentrować się w nich na meritum spraw i nie obawiać o możliwe faux-paux.

Hanna Grzybek
Partner GM Solutions
www.gmsolutions.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA