REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty ładowania elektryków. Blisko 2 mld zł na ich rozwój

Samochody elektryczne e-mobility
Samochody elektryczne e-mobility
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty ładowania elektryków. Uruchamiamy program wsparcia rozwoju infrastruktury do ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych z budżetem sięgającym blisko 2 mld zł - poinformował w poniedziałek wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.

Punkty ładowania elektryków

Wiceszef resortu klimatu i środowiska na poniedziałkowej konferencji prasowej poinformował o inauguracji programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przewiduje wsparcie finansowe dla rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych i tankowania wodorem.

REKLAMA

REKLAMA

"Mamy już program wsparcia do zakupu samochodów elektrycznych, zakupu transportu publicznego. Teraz pojawia się trzeci element tej układanki, czyli infrastruktura do ładowania i rozwój sieci" - powiedział Guibourgé-Czetwertyński.

Powstanie 17 tys. punktów ładowania

Wiceminister poinformował, że w ramach nowego programu planowane jest wydanie blisko 2 mld zł. "Przewidujemy, że dzięki temu będzie w stanie postawić 17 tys. punktów ładowania, czyli 10 razy więcej niż mamy obecnie w Polsce" - podkreślił.

Prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski dodał, że nowy program dopina "kaskadę programów, które koncept elektromobilności czynią już absolutnie realnym". "Jest to bardzo spójny koncept, to kamień milowy dojścia do transportu elektromobilnego i pełnej zeroemisyjności sytemu elektroenergetycznego" - zaznaczył.

REKLAMA

Wiceszef NFOŚiGW Artur Lorkowski przedstawiając szczegóły nowego programu wyjaśnił, że 870 mln zł zostanie przeznaczone na wsparcie operatorów stacji ładowania prądem samochodów elektrycznych; 100 mln zł przeznaczonych zostanie na budowę do 20 stacji tankowania wodorem. Dodał, że 1 mld zł trafi do Operatorów Systemu Dystrybucyjnego (OSD) na budowę 4 tys. km linii energetycznych i 800 transformatorów, które mają pozwolić doprowadzić prąd do stacji ładowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur powiedział, że branża na ten moment czekała od 2018 roku, kiedy pojawiły się pierwsze deklaracje związane z funduszem niskoemisyjnego transportu. "Ten program jest krytyczny dla celów związanych z dekarbonizacją sektora transportu w Polsce (...). Potrzeby polskiego rynku są ogromne. Obecnie mamy ok. 3,3 tys. ogólnodostępnych punktów ładownia, a zgodnie z szacunkami w perspektywie 2025 r. nasze potrzeby przekroczą 40 tys. punktów ładowania. Skala wyzwań jest duża i musimy wiele takich programów uruchomić" - podsumował.

Ultraszybkie ładowanie samochodów elektrycznych

Nowy program kładzie nacisk na budowę infrastruktury do szybkiego i ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych - wskazał prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności Krzysztof Burda. Dodał, że budowa infrastruktury stworzy warunki do tego, by użytkownicy pojazdów spalinowych przesiedli się na elektryki.

Z informacji Narodowego Funduszu wynika, że nabór w programie "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" ruszy 7 stycznia 2022 roku. Z bezzwrotnych dotacji na budowę infrastruktury będą mogły skorzystać samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Celem jest upowszechnienie w Polsce samochodów zeroemisyjnych oraz przemysłu i usług, zwłaszcza w sektorach działających na rzecz elektromobilności, takich jak produkcja ładowarek, wytwarzanie wodoru, IT itd.

Wyjaśniono, że program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na: utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, wyłącznie na potrzeby własne, które nie będą wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania (budżet 70 mln zł), budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł), budowie ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł), a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł). Łącznie w ramach realizacji programu planuje się stworzenie lub przebudowanie 17 tys. 760 różnego typu punktów i stacji ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru - poinformowano.

NFOŚiGW dodał, że pierwsze trzy nabory w programie ruszyły 29 listopada. Wnioski o dofinansowanie w ramach ogłoszonych naborów będzie można składać od 7 stycznia do 31 marca 2022 r., ale nie dłużej niż do wyczerpania alokacji.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA