REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekologiczne magazyny. Firmy szukają eko rozwiązań

Subskrybuj nas na Youtube
Ekologiczne magazyny. Firmy szukają eko rozwiązań
Ekologiczne magazyny. Firmy szukają eko rozwiązań

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 80% najemców powierzchni magazynowych pyta o proekologiczne rozwiązania w magazynach – wynika z badań międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Skąd takie zainteresowanie ze strony najemców? I ile eko-magazynów znajdziemy w konkretnych regionach Polski?

Coraz więcej ekologicznych magazynów

Według danych firmy Cushman & Wakefield w ciągu minionych sześciu lat zasoby powierzchni magazynowej w Polsce podwoiły się, a już wkrótce przekroczą 20 mln mkw., co będzie stanowić ponad 50% całkowitej podaży w pięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Takie sukcesy cieszą jeszcze bardziej, kiedy okazuje się, że razem z zapotrzebowaniem na powierzchnie magazynowe rośnie też świadomość ekologiczna najemców i deweloperów:

REKLAMA

REKLAMA

Nowe magazyny i fabryki coraz wyraźniej wpisują się w trend rozwoju zrównoważonego budownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska naturalnego. Obecnie temat rozwiązań proekologicznych pojawia się w przypadku każdego dużego projektu magazynowego realizowanego w formule „pre-let” i jest zwykle szczegółowo omawiany i opracowywany jeszcze na etapie negocjowania kontraktu – mówi Joanna Sinkiewicz, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Eko-certyfikaty

Ekologiczność magazynu można potwierdzić m.in. za pomocą certyfikatów BREEAM lub LEED, które świadczą o tym, że budynek przemysłowy został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jak przyznaje Ryszard Gwóźdź, Senior Technical Manager w Cushman & Wakefield, taka certyfikacja coraz wyraźniej widoczna jest w polskich magazynach:

REKLAMA

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku biurowców – certyfikacja ekologiczna budynków magazynowych i przemysłowych systematycznie staje się w Polsce rynkowym standardem. Zarówno najemcy, jak i właściciele obiektów magazynowych i przemysłowych coraz częściej dostrzegają pozytywne aspekty związane z procedurą weryfikacji ekologicznej. To jeden z najistotniejszych trendów na rynku nieruchomości przemysłowych w ostatnim roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Z danych firmy Cushman & Wakefield wynika, że całkowita liczba obiektów certyfikowanych w Polsce wynosi 139, co stanowi 16% wszystkich budynków magazynowych w kraju. Powierzchnia tych inwestycji to z kolei 3,8 mln mkw., czyli 19% całkowitych zasobów magazynowych w Polsce.

Pod względem liczby certyfikowanych obiektów przeznaczonych na wynajem najlepiej wypada województwo śląskie z 34 eko-magazynami. W województwie mazowieckim znajdziemy 30 certyfikowanych magazynów, natomiast w województwie dolnośląskim 22. Nie najgorzej radzą sobie też województwa: łódzkie (16), pomorskie (13) oraz wielkopolskie (10). W pozostałych regionach liczba ta nie przekracza 4.

Jak dotąd, najlepsze obiekty w Polsce uzyskały ocenę „Excellent” w systemie BREEAM – są to dwa budynki CTPark Opole oraz Tetra Park w Tomaszkowie.

Inwestycje w ekologię

Większość najemców i deweloperów staje przed tym samym dylematem: czy to się opłaca? Eksperci firmy Cushman & Wakefield przekonują, że w wielu przypadkach takie rozwiązania przynoszą realne korzyści, także finansowe:

Inwestorzy poszukujący najlepszych obiektów logistycznych będą w przyszłości w coraz większym stopniu zwracać uwagę na jakość portfeli logistycznych, mierzoną między innymi właściwą charakterystyką energetyczną budynków i potwierdzoną odpowiednimi certyfikatami. Stosowanie rozwiązań ekologicznych w budownictwie będzie zatem coraz częściej postrzegane jako element przyczyniający się do osiągania przewagi konkurencyjnej na kilku płaszczyznach funkcjonowania rynku, począwszy od większego zainteresowania najemców i wzrostu zaangażowania deweloperów, na preferencjach funduszy inwestycyjnych skończywszy – mówi Adrian Semaan, Senior Research Consultant, Cushman & Wakefield.

Zielone technologie

W najnowszym raporcie firmy Cushman & Wakefield ”Industrial Goes Green” eksperci zawarli wiele cennych wskazówek dla firm, które są zainteresowane wprowadzaniem ekologicznych technologii do przestrzeni magazynowych. Autorzy przedstawili w nim wyniki swojego pionierskiego, kompleksowego badania rynku powierzchni magazynowych pod kątem stosowanych rozwiązań ekologicznych w budynkach przemysłowych. Do udziału w badaniu zaproszono wszystkich czołowych deweloperów magazynowych działających w Polsce. Analizie poddano takie zagadnienia jak: stosowanie odzysku ciepła ze sprężarek powietrza, oświetlenia LED, fotowoltaika, gruntowe wymienniki ciepła, pompy ciepła, destratyfikatory powietrza, izolacyjność ścian i dachów. Sprawdzono także wykorzystanie wody szarej oraz CO2 jako czynnika chłodniczego, a także użycie wody opadowej.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA