REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupujemy monitor LCD

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Górski
Kupujemy monitor LCD
Kupujemy monitor LCD

REKLAMA

REKLAMA

Na zakup monitora LCD może sobie dziś pozwolić praktycznie każdy, kto dysponuje kwotą rzędu kilkuset złotych. Jeszcze kilka lat temu tego typu produkt był dobrem luksusowym, na które stać było nieliczne grono użytkowników komputerów. Przed zakupem monitora LCD warto zbadać rynek i sprawdzić, który z oferowanych modeli najlepiej zaspokoi Twoje potrzeby.

Przy wyborze monitora LCD zwróć szczególną uwagę na poniższe parametry:

REKLAMA

1. Przekątna ekranu

Oferta rynkowa pozwala wybrać dla siebie model monitora LCD o przekątnej ekranu od 15 do nawet 30 cali. Wszystko zależy od zasobności portfela oraz zastosowania:

  • do pracy biurowej wystarczy model 17- lub 19-calowy;
  • jeśli myślisz o bardziej multimedialnym wykorzystaniu (oglądanie filmów, gry komputerowe), rozważ zakup większego monitora o przekątnej ekranu od 19 do 22 cali;
  • profesjonalistom, którzy na co dzień pracują z grafiką komputerową, programami do projektowania wspomaganego komputerowo, edytorami audio lub wideo, polecamy zakup egzemplarza z minimum 23-calowym wyświetlaczem.

Pozostaje jeszcze wybór między ekranem tradycyjnym (proporcje 4:3), a panoramicznym (proporcje 16:9 lub 16:10). Zaletą tych drugich jest nie tylko większa wygoda pracy z dokumentami. Lepiej ogląda się na nich filmy, ale również coraz więcej gier komputerowych jest projektowanych dla trybu panoramicznego.

2. Parametry matrycy

Obecnie produkowane matryce monitorów LCD dostępne są w dwóch typach:

  • typ TN, czyli najpopularniejsza i zarazem najtańsza technologia produkcji, posiadająca najszybszy czas reakcji (o tym niżej). Matryca TN nadaje się do większości typowych zastosowań domowych oraz biurowych;
  • typ MVA lub PVA, to bardziej zaawansowana i droższa technologia produkcji matryc, które oferują lepsze odwzorowanie kolorów oraz szersze kąty widzenia (o tym niżej). Mają za to wolniejszy czas reakcji niż matryce TN. Nadają się głównie do zastosowań profesjonalnych.

Ważne są również następujące parametry matrycy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • współczynnik kontrastu, podawany w postaci proporcji (przykładowo 900:1) określa rozpiętość, między najjaśniejszym i najciemniejszym pikselem. Im wyższa wartość, tym lepiej;
  • czas reakcji matrycy, podawany w milisekundach (ms), określa szybkość reakcji pikseli na zmianę obrazu. Im mniejsza wartość, tym lepszy obraz, pozbawiony efektu tzw. smużenia;
  • kąty widzenia, podawane w stopniach określają maksymalne kąty, pod którymi można patrzeć na monitor bez utraty widoczności i jakości obrazu. Podawane są oddzielnie dla odchylenia w poziomie oraz pionie. Im wyższa wartość, tym lepiej;
  • rozdzielczość, określająca liczbę pikseli w pionie oraz poziomie. W przypadku monitorów LCD podawana jako rozdzielczość nominalna, czyli maksymalna i jednocześnie taka, w której jakość obrazu jest najlepsza.

3. Złącza

Jednym z najistotniejszych czynników decydujących o zakupie konkretnego monitora LCD jest oczywiście pakiet złącz, które umożliwiają podłączenie do komputera lub innego urządzenia (przykładowo projektora). W tym zakresie masz do wyboru:

  • D-Sub, czyli najprostsze złącze analogowe, spotykane w najtańszych monitorach, które przy stosunkowo niewielkiej rozdzielczości zapewnia przyzwoitą jakość obrazu;
  • DVI, czyli złącze cyfrowe oferujące wyższą jakość obrazu i polecane szczególnie w przypadku monitorów o większej przekątnej ekranu. Pamiętaj, że korzystanie z tego złącza wymaga odpowiedniej karty graficznej w komputerze, która również obsługuje standard DVI. Monitory z tego typu złączem są droższe;
  • HDMI, czyli najnowsza technologia zaprojektowana pod kątem oglądania obrazu w wysokiej jakości (standard HD). Monitory wyposażone w złącze HDMI są najdroższe.

Oczywiście, w większości przypadków monitory ze średniej półki cenowej wyposażone są w przynajmniej dwa gniazda (przykładowo D-Sub oraz DVI). Wtedy nawet przy braku odpowiedniej karty graficznej ze złączem DVI, podłączysz monitor do komputera za pomocą analogowego gniazda D-Sub).

4. Opcje dodatkowe

Przy zakupie monitora zwracaj również uwagę na dodatkowe opcje:

  • hub USB, czyli dodatkowe porty USB w podstawie obudowy monitora, do których możesz podłączyć różne urządzenia;
  • zintegrowane głośniki, dzięki którym nie musisz kupować oddzielnego zestawu głośników. W większości przypadków są to głośniki o dość słabych parametrach dźwięku;
  • obrotowy ekran (PIVOT), czyli system umożliwiający zmianę orientacji wyświetlacza na pionową, czyli obrócenie go o 90 stopni. Funkcja może się przydać użytkownikom pracującym z edytorem tekstu;
  • możliwość montażu na ścianie (VESA), czyli system pozwalający na zamontowanie monitora na specjalnym uchwycie do ściany.

5. Gwarancja

Szczególnie ważne podczas zakupu monitora LCD jest sprawdzenie warunków gwarancji. Musisz liczyć się z tym, że w tego typu produktach możesz spotkać się ze zjawiskiem wypalania się pikseli. Usterka ta może się pojawić już po pierwszym włączeniu urządzenia lub po jakimś czasie pracy z nim. Wyróżniamy różne typu wypalania:

  • piksel biały, zaliczany do typu numer 1;
  • piksel czarny, zaliczany do typu numer 2;
  • sub-piksel, czyli piksel świecący na czerwono, niebiesko lub zielono, zaliczany do typu numer 3

W warunkach gwarancji zwracaj uwagę nie tylko na okres bezpłatnego serwisowania, ale również na klasę monitora, od której uzależniona jest liczba dozwolonych wypalonych pikseli, po przekroczeniu której można złożyć reklamację.

Polecamy: Nowy procesor, karta graficzna i ram - co można wymienić w notebooku?

Polecamy: Energooszczędne karty graficzne - jak skutecznie oszczędzać energię?

Podsumowanie

REKLAMA

Monitor do biura
Zalecamy zakup monitora z matrycą typu TN o przekątnej ekranu od 17 do 19 cali. Do pracy biurowej wystarczy analogowe gniazdo D-Sub. Może się również przydać dodatkowa opcja obrotowego ekranu (PIVOT), do wygodnej pracy z dokumentami tekstowymi. Szczególną uwagę zwróć na parametr kontrastu oraz kąty widzenia. Czas reakcji matrycy nie jest w tym wypadku tak istotny. Tego typu monitor będzie najtańszy (około 500 - 700 zł).

Monitor LCD do gier i filmów
Jeśli planujesz kupno monitora LCD do zastosowań multimedialnych (filmy, gry komputerowe), model z panoramicznym ekranem o przekątnej od 19 do 22 cali to wybór optymalny. W kwestii złącz, minimum to cyfrowe DVI zapewniające lepszą jakość obrazu. Jeśli twój komputer odtwarza filmy w jakości HD, przemyśl zakup monitora ze złączem HDMI. Przy dynamicznie zmieniającym się obrazie najważniejszy jest czas reakcji matrycy. Musi być wystarczająco niski, aby nie było efektu smużenia. Istotny jest również współczynnik kontrastu. W przypadku takiego monitora LCD musisz się liczyć z większym kosztem (rzędu 1400 - 1800 zł).

Monitor do zastosowań profesjonalnych
Praca z oprogramowaniem graficznym, czy aplikacjami do projektowania wspomaganego komputerowo wymaga sprzętu z najwyższej półki. W tej sytuacji pozostaje zakup monitora wyłącznie z matrycą typu MVA lub PVA o przekątnej ekranu powyżej 22 cali. Kąty widzenia i odwzorowanie barw to najważniejsze parametry tego typu monitora LCD. Nie będą ci potrzebne dodatkowe akcesoria, takie jak wbudowane głośniki. Może się za to przydać opcja obrotowego ekranu (PIVOT). Ceny monitorów LCD dla profesjonalistów zaczynają się od kilku tysięcy złotych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA